Toon posts:

[win2k] WINS problem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste ....

Ik heb een probleem waar ik nu al een week of twee mee zit, speurtochten hier en op google hebben me niet veel wijzer gemaakt, vandaar dat ik het op deze manier probeer.
Ik ben bezig met een VPN te maken, voor een zogenaamde roadwarrior (ik doe dit m.b.v een sidewinder firewall). Het is me gelukt om met de client het VPN op te zetten, aanmelden bij EXCHANGE server werkt helemaal, verder kan ik ook een share mounten van een willekeurige pc op het netwerk wanneer ik gebruik maak van \\hostname. Dit werkt allemaal fantastisch. nou heb ik het probleem dat ik niet kan browsen over dit netwerk en veel gespeur heeft me opgeleverd dat ik dan een WINS server zou moeten gebruiken op het LAN. Ik heb dus een systeem ingericht om deze taak op zich te nemen, win2k server, nou wil het alleen nog steeds niet werken en ik ben bang dat het probleem in de WINS server zit. Ik krijg nl geen enkele host te zien die hij in de database zou hebben, en wanneer ik de server statistics bekijk zie ik ook geen datum waarop de database geinitialiseerd is, wat volgens mij het probleem dus dan ook is. Ik zou graag willen weten hoe ik deze zelf kan initialiseren of gaat dat vanzelf? Als dat laatste het geval is kan het dan ergens aan meinstellingen liggen vandie wins server, want na 2 dagen 24/7 gedraaid te hebben is de db nog steeds leeg. :?

Bedankt voor de hulp ..

Patrick

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Een wins server is een server die netbios namen kan resolven naar IP adressen.
Wanneer jij in je IP properties het IP adres van de WINS server hebt geplaatst kan je pingen op netbiosnaam, die dan door de wins server geresolved wordt naar het juiste IP adres.
Echter, het browsen op een Netwerk wordt niet mogelijk gemaakt door een winsserver.
Wanneer je gewoon zoekt naar de servernaam, dan zal je hem wel vinden.

Het kan overigens even duren totdat je kan browsen. Browsen op het netwerk is niets anders dan aan de masterbrowser de browserlist opvragen en deze painten in een applicatie. (ok, iets minder makkelijkemaar goed)

Wanneer jouw PC via een broadcast erachter is gekomen welke server de masterbrowser is geworden, dan kan hij ook browsen in het netwerk.
Feit is echter dat het connecten aan de server vanuit je netwerk neighbourhood sneller kan gaan wanneer er ook een WINS server aanwezig is.

De winsserver krijgt zijn gegevens pas op het moment dat een server zich er op registreerd.
Je zal dan op elk station en server ook aan moeten geven dat er een WINS server in het domain is. (IP properties >> WINS)
Via DHCP kan je ook de WINS server meegeven.
Opties 44 en 46 ff uit mijn hoofd.
(NBNS / WINS server) & (NBNS Node Type).
Node Type zet ik altijd op 0x8

PC's en servers die nu weten wat de WINS server is , die zullen ook verschijnen in de WINS database.

Nou, ik hoop dat je dit allemaal begrijpt, en ik vermoed dat er iemand al eerder een verhaaltje heeft getyped, want zo snel type ik ook niet..
* Equator typt toch sneller dan hij denkt. ;)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

en zie de uitleg van CyberJ :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 12:04:
Beste ....

Ik heb een probleem waar ik nu al een week of twee mee zit, speurtochten hier en op google hebben me niet veel wijzer gemaakt, vandaar dat ik het op deze manier probeer.
Ik ben bezig met een VPN te maken, voor een zogenaamde roadwarrior (ik doe dit m.b.v een sidewinder firewall). Het is me gelukt om met de client het VPN op te zetten, aanmelden bij EXCHANGE server werkt helemaal, verder kan ik ook een share mounten van een willekeurige pc op het netwerk wanneer ik gebruik maak van \\hostname. Dit werkt allemaal fantastisch. nou heb ik het probleem dat ik niet kan browsen over dit netwerk en veel gespeur heeft me opgeleverd dat ik dan een WINS server zou moeten gebruiken op het LAN. Ik heb dus een systeem ingericht om deze taak op zich te nemen, win2k server, nou wil het alleen nog steeds niet werken en ik ben bang dat het probleem in de WINS server zit. Ik krijg nl geen enkele host te zien die hij in de database zou hebben, en wanneer ik de server statistics bekijk zie ik ook geen datum waarop de database geinitialiseerd is, wat volgens mij het probleem dus dan ook is. Ik zou graag willen weten hoe ik deze zelf kan initialiseren of gaat dat vanzelf? Als dat laatste het geval is kan het dan ergens aan meinstellingen liggen vandie wins server, want na 2 dagen 24/7 gedraaid te hebben is de db nog steeds leeg. :?

Bedankt voor de hulp ..

Patrick
Je moet wel bij de clients de wins server opgeven. En als je dhcp gebruikt van windows 2000 kan je dat ook opgeven als optie.

Dat heet dan gelook ik windows internet naam services

En dan zou het wel moeten werken ik gebruik het hier zelf ook. Wins draait onder nt4 bij de buurman en ik heb een windows 2000 server.

En in netwerk omgeving zie ik beide domeinen en ook alle clients en servers ondanks dat we in 2 verschillende subnetten zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door raymonvdm op 15-01-2003 14:20 . Reden: Ik ben dus weer eens te laat ]

Verwijderd

wins is zowieso niet nodig als je alleen win2k (of hoger) clients hebt of een of andere applicatie die per se wins wil gebruiken...