Toon posts:

[JAVA] Java + MS Access vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil graag een java programma laten communiceren met een MS Access database, maar dan heb ik JDBC-ODBC nodig. Sun zegt dat die automatisch wordt geinstalleerd (heb JDK 1.3.1_06), maar kan het er niet in vinden.

Een Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver").newInstance(); werkt dan ook niet (ClassNotFoundException).

De vraag is simpel: waar haal ik die drivers vandaan? Kan ze nergens downloaden als een .zip :( Heb alle postings gelezen op dit forum over dit onderwerp, maar dat heeft niet geholpen.

Iemand een idee?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Misschien heb je hier wel wat aan:
[rml][ JAVA] Ms access Database[/rml]

Verder al eens op de site van sun gekeken?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
ja het is al 100x gekeken...en wat jij net aangeeft, die post heb ik ook al gelezen :) Ik heb dus de JDK, maar niet die drivers voor JDBC, en die zoek ik dus

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 11:53:
Hoi,

Ik wil graag een java programma laten communiceren met een MS Access database, maar dan heb ik JDBC-ODBC nodig. Sun zegt dat die automatisch wordt geinstalleerd (heb JDK 1.3.1_06), maar kan het er niet in vinden.

Een Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver").newInstance(); werkt dan ook niet (ClassNotFoundException).

De vraag is simpel: waar haal ik die drivers vandaan? Kan ze nergens downloaden als een .zip :( Heb alle postings gelezen op dit forum over dit onderwerp, maar dat heeft niet geholpen.

Iemand een idee?
Zover ik weet (staat ook bij Sun) moet je dat .newInstance() weglaten. Het is een kwestie van een forName() aanroep om de klasse te laden. Verder dacht ik ook dat de Jdbc-Odbc bridge driver standaard bij java zit. Het is namelijk een klasse van Sun zelf.

Ik heb er zelf weleens mee gewerkt en ik kan me geen problemen herinneren. Er staat op de site van Sun keurig beschreven hoe je de klasse laadt en hoe je hem moet gebruiken. Is eigenlijk vrij simpel en is mij toen ook gelukt zonder problemen.

Jdbc drivers heb je verder niet nodig, omdat de Jdbc-Odbc bridge driver je in staat stelt om Odbc sources te openen en een Odbc driver voor Access wordt in elk geval met Access meegeinstalleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door jvo op 15-01-2003 12:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt ik zal wel kijken of het me lukt :)

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
De drivers zitten in de J2SDK en hoef je dus niet los te downloaden.

Dit stukje code werkt:
Java:
1
2
3
4
5
String database="c:\\weetikhet.mdb";
String driver = "sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver";
String url = "jdbc:odbc:Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="+ database;
Class.forName( driver ).newInstance();
Connection connection = java.sql.DriverManager.getConnection( this.url , "", "" );

wel java.sql.*; importeren :)

En waarom gebruik je JDK1.3.*?? Je draait toch ook geen Windows 3.11 op je computer? 8)

[ Voor 98% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 15-01-2003 12:25 ]

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jullie zitten dus ook al met dat probleem :D

Verwijderd

Topicstarter
hehe omdat het met JDK 1.4 niet goed gaat, Class not found exceptions enzo, staat het classpath blijkbaar niet goed. Wel vaag want met 1.3 en ouder hoefde je nooit zelf een classpath in te stellen. Heb het wel eens geprobeerd, maar dat werkte dus niet, dus dan maar 1.3
:(

• Stephan Oudmaijer
j2sdk1.4 gaat prima hoor! FF al je oude java sdk + jre`s uninstallen, register ( JavaSoft ) ff wegmikken, install.. en gaan!

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\JavaSoft dus ff cleanen na uninstall van je sdk + jre`s

Let op als je een IDE als JBuilder gebruikt kun je gezeik krijgen omdat die je default JDK wijzigd in de versie die JBuilder installed..

JBuilder 7 -> JDK1.3.1
JBuilder 8 -> JDK1.4.1

[ Voor 58% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 15-01-2003 12:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat het dan aan de Javasoft lag, zal het thuis proberen, thnx :)
Trouwens die 5 regels code werken niet, ClassNotFoundException voor die jdbc driver

• Stephan Oudmaijer
Moet werken die code, ff al je java zooi reinstallen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja, zit op me werk, moet daar wat maken. Zal straks ff 1.3 eraf mikken hiero, en dan weer kijken :) Bedankt voor je hulp

• Stephan Oudmaijer
np suk6 he :)
Pagina: 1