Een paar zelfbouw vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben een basreflex subwoofer aan het bouwen, Nu heb ik 2 reflex buizen van 10cm diameter gekocht maar aan het einde zijn ze nog 8cm diameter. Welke diameter moet ik gebruiken voor het berekenen in WinISD?

Welk demping materiaal is het beste voor in een sub? ik heb nog een soort piepscuim kan dit ook gebruikt worden?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou 8 cm, aangezien dat de opening is (gerekent vanuit box). Wel de inhoud van je poorten van de totale inhoud afhalen. Volgens mij dempt piepschuim best aardig, maar om de resonanties van de zeikanten tegen te gaan zou ik toch dikke verstevigingen aanbrengen en op het midden van iedere zijkant een stuk loodbitumen plakken. (te koop bij speakerzaak en ook bij halfords onder de naam dempingsplaat) Ook werkt ondertapijt (4 mm vilt) erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
ok bedankt, ik heb de binnenkant al verstevigd met een paar balkjes maar dat moest ook wel (150l inhoud)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou eerder het gemiddelde van de diameter van de basbuis kiezen, dwz 9 cm. Ik weet niet precies wat de natuurkundige variabelen zijn in de berekening van de baspijp, maar een educated guess zegt me dat 9 het dichtste bij 10 én 8 ligt en daarmee de beste benadering vormt voor de berekening van trillende lucht in een baspijp.

Als demping lijkt mij noppenschuim voldoende. Dat is bij iedere bouwmarkt wel te krijgen. Voor het echte El Cheapo werk wil een oude deken wel dienst doen.

edit:

Heb je eerst gesimuleerd en gebouwd, of andersom?

[ Voor 7% gewijzigd door Wekkel op 15-01-2003 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
dan neem ik 9cm voor de berekening en noppenschuim met wat piepschuim als demping.
ok thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wekkel schreef op 15 januari 2003 @ 11:37:
Voor het echte El Cheapo werk wil een oude deken wel dienst doen.
* teacher zegt maar niets.... O-)
Oud gordijn ook goed ??
Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/sub/sub_howto_0004.jpg

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Stoer..

Speedfight, post eens een grafiek van WinISD met je huidige opzet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ik heb een goed alternatief gevonden aangezien noppenschuim vrij duur is: 2 oude electrische dekens, het werkt perfect. nu alleen nog een beetje schilderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ik heb een grafiek en foto's maar die moet ik eerst ff uploaden, ze komen er nog wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 15:54

Mad_Demon

de dokter

Even een beetje misbruik maken van je topic :P

Ik heb hier 2 Eltax Millenium boxjes maar daar zit geen demping in. Nu zag ik gister op de markt van dat vulmiddel dat ze in kleding enzo doen. Zou dat ook voor mijn boxjes werken? :?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 11:18
Vance Dickason zegt dat de kleinste diameter het meest in de buurt komt. Als je gaat extrapoleren (vanaf 1cm naar 10 cm) klopt dat volgens mij wel. Maar hij zegt 'het meest'. Dus wat Wekkel zegt '9' lijkt me OK. Dan kan je daarna altijd je BR-pijp nog inkorten als ie te laag getuned is.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 17 januari 2003 @ 13:43:
Even een beetje misbruik maken van je topic :P

Ik heb hier 2 Eltax Millenium boxjes maar daar zit geen demping in. Nu zag ik gister op de markt van dat vulmiddel dat ze in kleding enzo doen. Zou dat ook voor mijn boxjes werken? :?
Dat kan je opzich wel gebruiken, maar waarom geen noppenschuim?

Verder aan de topicstarter, piepschuim zou ik niet nemen, denk niet dat dat goed dempt. Is dus alleen goed om je wanden een beetje mee af te dekken. Heb er niet echt vertrouwen in.
Trek gewoon een oude slaapzak of deken leeg ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, ik begrijp uit een ander topic dat het om een tonsil 30/70 gaat. Die heb ik ooit in actie mogen horen een aantal jaren lang bij een vriend van mij. Hatseklats in elkaar gezet met 70 liter en 2 baspijpen elk en een monsterlijke bas was ons deel >:)

Audiofiel had er niets mee te maken, latere berekeningen lieten een +6 dB bump zien bij 60 Hz (de boombass ;) ). Met 150 liter zal je de bump wel grotendeels weggewerkt hebben, maar wel een enorme delay krijgen ;)

Prepare to die (van de bas) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
inmiddels ben ik hem dus aan het schilderen en heb ik de reflex buizen tot 9cm ingekort.
de demping binnenin is helemaal in orde. ik heb hem al eventjes getest maar er komt behoorlijk wat geluid uit (bass). ik hoop nog wat foto's te posten kun je het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op 17 januari 2003 @ 16:20:
inmiddels ben ik hem dus aan het schilderen en heb ik de reflex buizen tot 9cm ingekort.
de demping binnenin is helemaal in orde. ik heb hem al eventjes getest maar er komt behoorlijk wat geluid uit (bass). ik hoop nog wat foto's te posten kun je het zien.
Ja laat jij ons de bas even zien op foto's :P

Ben idd wel benieuwd naar pics, hoe werk je hem af (kleur enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
De speaker foto's:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/subwoofer/10.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Speedfight op 05-08-2003 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
ik heb hem nu zwart geverfd en binnen in demping gemaakt en er komen wielen onder, deze foto's komen ook binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACK SPIDER NL
  • Laatst online: 16-07 23:38
Ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:55

mr_petit

opperprutser

ff ter info: je moet de gemiddelde diameter van je BR pijp nemen.
Een BR box is namelijk een massa-veer systeem en het gaat dus eigenlijk om het gewicht van de lucht die in je BR pijp zit.

eigenlijk zou je dit dus moeten berekenen:

dus de doorsnede (of 2x de straal) van het gemiddelde tussen het oppervlak aan de ene kant en de andere kant (volgens mij is dit heel duidelijk 8)7 uitgelegd :? B) )

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 17-01-2003 19:56 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ik denk dat jullie hem niet genoeg verstevigd vinden???
reacties graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Was ik ff vergeten hier is de grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/winisd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Sjeez, wat een rendement zeg. Een zatte 96 db@40 Hz is heel knapjes. Ik zou alleen behoorlijk wat meer versteviging aanbrengen. Wat je nu hebt met die lange wanden, dat is rijstepapier voor de trillingen van die woofer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ik heb hem eventjes getest maar op straat kan je hem nog horen (40m), en de hele garage trilde mee :) , moet alleen nog een versterkertje erbij kopen dan kan ik hem straks beter aansturen. Ik verwacht dat hij maandag helemaal klaar is en op mijn kamer staat te boomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat heeft dat nou uiteindelijk gekost, ik ben zelf ook zeer geinteresseerd in zelfbouw (wilde eerst visaton's stand's maken maar dat is niet doorgegaan) en mis nog heel wat laag in mijn kamer. En aan dat grafiekje te zien is dit een zeer goede aanvulling. Welke componenten heb je precies gebruikt, wat kostte de unit en het hout? Zou ik wel zeer in geinteresseerd zijn namelijk. En heb je misschien bouwtekeningen?

Wil eigenlijk een mooie downfiring subje maar kgeloof dat niemand zich daar nog echt aan gewaagt heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Prijsopgave:
Speaker Tonsil 30/70: €41 (Conrad)
Hout 18mm MDF: 20€ (Fixit op maat laten zagen)
Reflex buizen 2x 10cm: 10€ (Conrad)
Zwarte hoogglans verf: 11€ (Formido)
Condensator & spoel: 11€ (Conrad)

alle overige dingen zoals lijm, kit, schroeven enz had ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das niet duur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Echt schitterend.Zo'n mega grote kast. Krijg ik echt een glimlach van op mijn gezicht!
Ik hoop dat je tevreden bent met het resultaat! Winisd ziet er netjes uit. Zal wel prima in orde zijn....

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die spoel ziet er nogal klein uit. Wat is de waarde en de serie-weerstand? Het is namelijk zo dat de serie-weerstand van de spoel de Qes van de woofer verhoogt, wat behoorlijk invloed op de laagweergave kan hebben.

In formule: Qes_new = Qes_chassis * (Rdc + Rserie)/Rdc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 22:09:
En wat heeft dat nou uiteindelijk gekost, ik ben zelf ook zeer geinteresseerd in zelfbouw (wilde eerst visaton's stand's maken maar dat is niet doorgegaan) en mis nog heel wat laag in mijn kamer. En aan dat grafiekje te zien is dit een zeer goede aanvulling. Welke componenten heb je precies gebruikt, wat kostte de unit en het hout? Zou ik wel zeer in geinteresseerd zijn namelijk. En heb je misschien bouwtekeningen?

Wil eigenlijk een mooie downfiring subje maar kgeloof dat niemand zich daar nog echt aan gewaagt heeft....
Huu, tis nog niet duidelijk, maar mijne is dus downfireing geworden :)

Principe: Gewoon zat veel materiaal, zodat er weinig tunen nodig is.

120L 2x 12" in een gesloten behuizing, nix geen gekloot met baspoorten (eerlijk gezegd is de Qts van de woofers daar te hoog voor) en dat dus allemaal downfireing gemonteerd. In een behuizing gemaakt van 22mm MDF en uiteraard verstevigd. Dit geeft dus echt een zatte bas waarvan ik het nut nog niet echt van zie :o

Maar als ik jou een tipje mag geven: Koop gewoon 1 goede woofer (Vifa, Seas, Peerless 100 tot 150 euro), ga daar mee rekenen en zet hem in een B-R behuizing, bespaart je heel wat kostbare ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op 17 January 2003 @ 20:02:
Was ik ff vergeten hier is de grafiek:
[afbeelding]
Dat ziet er echt beter uit dan ik op basis van de specs heb verwacht ;)

Klein dipje, maar voor de rest erg strak!

Als ik die woofer bekijk, ziet ik er niet echt een goede Xmax in, maar toch dik 40hz, netjes hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
@CornelisJ: Waar heb je die kennis vandaan? Wil ik ook hebben. In K&T, HH lees je wel dat men het gebruikt maar staat het niet uitgelegd. Ik ben het verder ook nog niet tegen gekomen. Ik ken Vance Dickason en Great Sound Stereo Speakers (ofzo).
@Play: Zo'n klein dipje hoor je niet. Men geeft luidsprekers op bij -3dB omdat je dat verschil net kunt horen. +10dB merkt een mens op als verdubbeling van de hardheid van het geluid.

[ Voor 38% gewijzigd door Redheinz op 18-01-2003 11:20 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Redheinz schreef op 18 January 2003 @ 11:03:
@Play: Zo'n klein dipje hoor je niet. Men geeft luidsprekers op bij -3dB omdat je dat verschil net kunt horen. +10dB merkt een mens op als verdubbeling van de hardheid van het geluid.
Ehm, kan me toch echt herinneren dat +3db klinkt als een verdubbeling van het geluid.

Denk ook maar aan de werking van een versterker op een speaker, 2x het wattage = plus 3db

Dat klinkt dan dus als een verdubbeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
Hmm, dat ziet er goed uit....
maar zou het hifi technisch ook nog verantwoord zijn ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Dit is dus eigenlijk mijn eerste zelfbouw speaker, ik heb hem eigenlijk gebouwd naar aanleiding van de sub van play. Het leek mij wel intereresant om me er wat meer in te verdiepen, en zo ben ik met winisd een beetje met de parameters aan het stoeien gegaan.
Voor mij was de grote van de kast geen probleem (mijn kamer is groot zat).
Ik post maandag nog wat foto's van het afgewerkte eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 11:56:
[...]
Ehm, kan me toch echt herinneren dat +3db klinkt als een verdubbeling van het geluid.

Denk ook maar aan de werking van een versterker op een speaker, 2x het wattage = plus 3db

Dat klinkt dan dus als een verdubbeling.
3dB is verdubbeling van het electrisch vermogen. Wil het voor jou 2 maal zo hard klinken dan heb je 10 dB nodig volgens onderstaande link.
http://ccrma-www.stanford...urses/152/perceptual.html

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Redheinz schreef op 18 January 2003 @ 11:03:
@CornelisJ: Waar heb je die kennis vandaan? Wil ik ook hebben. In K&T, HH lees je wel dat men het gebruikt maar staat het niet uitgelegd. Ik ben het verder ook nog niet tegen gekomen. Ik ken Vance Dickason en Great Sound Stereo Speakers (ofzo).
Het feit dat de Q van een driver groter wordt door serie-weerstand tussen versterkeruitgang en de driver staat ergens verborgen in "The Loudspeaker Design Cookbook" van Dickason (in de 5de editie die ik heb in sectie 8.80 over het meten van driver "Q", onderaan pagina 134). In elk goed boek over het ontwerpen van luidsprekers zou het moeten staan. Ik vind het boek van Dickason niet erg overzichtelijk overigens.

Op deze calculator pagina van mhsoft kun je de invloed van de serie-weerstand van de spoel op de Qts van de driver gemakkelijk uitrekenen. Ook het programma WinISD Pro houdt rekening met de serie-weerstand, je kunt de waarde opgeven in het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 19:06
Netjes netjes!

en niet duur :) ik moet ook maar is wat gaan bouwen, voor zon prijs al helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is idd niet zo duur maar meestal gaat het geld in de versterker zitten. Zeker als je zo'n mooie regelbare 200watt-er van Hypex wil. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Thanks CornelisJ. In Vance zit ik sinds kort weer te lezen. Inderdaad een beetje van de hak op de tak. Op het ene moment kan ik het nog prima volgen en 1 alinea verder ben ik de draad soms compleet kwijt. Maar ik wist in ieder geval vrijwel niets van speakerontwerp. Daarvoor maar "Great Sound Stereo Speakers manual" gekocht en die eerst doorgelezen. Is toch iets meer een inleiding....
In winisd heb ik 'm ook nog niet opgemerkt. Gebruik ook iets meer lsplite.
Die calculator is ook fijn. Ik gebruikte lalena voor snel ff wat bekijken.....

[ Voor 9% gewijzigd door Redheinz op 18-01-2003 20:12 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Hier zijn voor de geïntreseerden de specs van de tonsil 30/70

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~famrabenwehl/specs.bmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op 18 januari 2003 @ 21:01:
Hier zijn voor de geïntreseerden de specs van de tonsil 30/70

[afbeelding]
Waarom heb je trouwens niet voor de 30/80 gekozen?

Deze lijkt mij veel beter bruikbaar in een sub vanwege de 3x lagere resonantiefrequentie...

30/80: 22hz
30/70: 68hz

Ben verder niet echt goed in analyseren van andere parameters, maar lijkt mij wel een erg groot verschil, misschien dat iemand anders hier wat over kan zeggen.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, die grafiek van je sub is echt wel goed, maar kan denk ik wel een stuk lager ;)

Ook als ik de ophanging van de woofer bekijk, ziet de 30/70 er onwijs strak uit, meer een beetje PA achtig, de 30/80 heeft wel een redelijke rand wat wel wijst op een groter mogelijke uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Zelf heb ik er nog niet zoveel verstand van om het verschil te zien tussen de 80 en 70, ik ging er gewoon van uit dat hij beter was omdat de prijs hoger was en het aantal DB, maar langzaam kom ik steeds meer te weten. Mijn volgende zelbouw projectje moet dus wel perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op 18 January 2003 @ 22:22:
Zelf heb ik er nog niet zoveel verstand van om het verschil te zien tussen de 80 en 70, ik ging er gewoon van uit dat hij beter was omdat de prijs hoger was en het aantal DB, maar langzaam kom ik steeds meer te weten. Mijn volgende zelbouw projectje moet dus wel perfect zijn.
Begrijp dat het niet echt makkelijk is, maar het verschil tussen die woofers is best groot, en met een klein beetje leeswerk had je de 30/80 gekozen.

Maar van elk project dat je doet leer je enorm veel, merk ik zelf ook, en je volgende zal dan wel weer een stuk beter worden.

ff kort, wat bij een woofer voor bas gebruik erg belangrijk is, is dat hij veel lucht verplaatst. Enerzijds doordat hij gewoon een grote doorsnede heeft, maar belangrijker nog, dat hij een flinke slag maakt (dit is de Xmax waarde, hoger is beter). Om een flinke slag te maken moet de conus (hele middengebied tot de rand) goed heen en weer kunnen gaan, als hij dus een kleine rand heeft dan kan hij niet zover heen en weer gaan. Kijk bijvoorbeeld naar deze woofer:

Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/peerless/data/foto/830452.jpg

deze heeft een enorme rubberen rand, dat geeft al een indicatie dat de conus een enorme slag kan maken. (grote Xmax)

Als je dan vervolgens de parameters bekijkt zie je dat de Fs (res, freq) op 18.1 hz ligt, erg laag. En dus goed geschikt voor sub gebruik.

Ik duik niet verder in de andere parameters, simpelweg omdat ik die niet kan ontleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
dat is tenminste een duidelijke uitleg, bedankt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nou ik ben ff bij Speedfight wezen luisteren en hij klinkt wel goed voor het geld :)
De deur trilde helaas mee maarja..
Wat is nu de beste opstelling voor zo'n ding :?
Ff snel schetsje hoe we hem hadden neergezet:

Linkermuur: Speaker 1
Midden: Sub
Rechts: Speaker2

Mij leek dit zo goed, aangezien de kamer ook niet veel groter is.

De sub staat dus aan de langste muur in het midden van de kamer.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 15:54

Mad_Demon

de dokter

tweakduke schreef op 20 januari 2003 @ 21:23:
Nou ik ben ff bij Speedfight wezen luisteren en hij klinkt wel goed voor het geld :)
De deur trilde helaas mee maarja..
Wat is nu de beste opstelling voor zo'n ding :?
Ff snel schetsje hoe we hem hadden neergezet:

Linkermuur: Speaker 1
Midden: Sub
Rechts: Speaker2

Mij leek dit zo goed, aangezien de kamer ook niet veel groter is.

De sub staat dus aan de langste muur in het midden van de kamer.
De beste plaats voor je sub is heel makkelijk te vinden. Ze de sub op je luisterplek, zet wat muziek aan met mooi laag en ga (letterlijk) kruipen door je kamer. Op de plek waar je de bas het beste (dus niet het hardste) hoort zet je je sub neer :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Mad_Demon schreef op 20 januari 2003 @ 22:41:
[...]

De beste plaats voor je sub is heel makkelijk te vinden. Ze de sub op je luisterplek, zet wat muziek aan met mooi laag en ga (letterlijk) kruipen door je kamer. Op de plek waar je de bas het beste (dus niet het hardste) hoort zet je je sub neer :)
Dan ga ik vanmiddag maar eens door mijn kamer kruipen om hem goed af te stellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op 17 January 2003 @ 19:48:
De speaker foto's:

[afbeelding]
De filter
[afbeelding]
De tonsil
[afbeelding]
Het geheel
[afbeelding]
Binnenkant (nog zonder demping)
[afbeelding]
De subwoofer in vergelijking met een Jamo-JA150 speaker
[afbeelding]
Achterzijde speaker
[afbeelding]
Vooraanzicht tonsil
is die kast niet wat groot voor dat speakertje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@laserguy: Nee, de speaker wordt eerst helemaal berekend met door het invoeren van zgn Thiele/Small parameters in bijvoorbeeld WinISD. Daaruit kan je gaan spelen met de grote van je kast en de lengte en dikte van je basreflexpo(o)rt(en). Als jij vind dat het resultaat goed is (hoe diep gaat de sub, waar zitten de pieken of dalen in de grafiek) heb je een goede uitgangspositie waarbij de speaker goed tot zijn recht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 07:59:
[...]

is die kast niet wat groot voor dat speakertje ?
Volgens mijn berekeningen (toen) was dit de perfecte grote.
Ik ben het grafiekje kwijt maar daar kon je het anders goed aan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

op de eerste plaats wil ik zeggen dat het er netjesuit ziet. nu hebik van speakers maken geen verstand maar daarom kijk ik naar het uiterlijk.

ik heb zeker nu effe zitten denken of dat hetmisschein iets zou zijn om zelf ook een keer te maken maar ik denk dat ik die plannen nog maar effe uitstel. aangezien de vitrine kast die ik op mijn kamer heb staan met mijn huidige 70 wat 3weg speakers ook al staat te trillen :P.

ik denk dus dat die kast een sub niet overleeft :( ook zullen mijn ouders moeilijk gaan doen denk (dat doen ze nu ook wel eens als ikde muziek aan heb)

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

Pagina: 1