Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Verwijderd
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Als demping lijkt mij noppenschuim voldoende. Dat is bij iedere bouwmarkt wel te krijgen. Voor het echte El Cheapo werk wil een oude deken wel dienst doen.
Heb je eerst gesimuleerd en gebouwd, of andersom?
[ Voor 7% gewijzigd door Wekkel op 15-01-2003 11:38 ]
ok thnx
* teacher zegt maar niets....Wekkel schreef op 15 januari 2003 @ 11:37:
Voor het echte El Cheapo werk wil een oude deken wel dienst doen.

Oud gordijn ook goed ??

Wise enough to play the fool
Speedfight, post eens een grafiek van WinISD met je huidige opzet..
Ik heb hier 2 Eltax Millenium boxjes maar daar zit geen demping in. Nu zag ik gister op de markt van dat vulmiddel dat ze in kleding enzo doen. Zou dat ook voor mijn boxjes werken?
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Zin.
Verwijderd
Dat kan je opzich wel gebruiken, maar waarom geen noppenschuim?Mad_Demon schreef op 17 januari 2003 @ 13:43:
Even een beetje misbruik maken van je topic
Ik heb hier 2 Eltax Millenium boxjes maar daar zit geen demping in. Nu zag ik gister op de markt van dat vulmiddel dat ze in kleding enzo doen. Zou dat ook voor mijn boxjes werken?
Verder aan de topicstarter, piepschuim zou ik niet nemen, denk niet dat dat goed dempt. Is dus alleen goed om je wanden een beetje mee af te dekken. Heb er niet echt vertrouwen in.
Trek gewoon een oude slaapzak of deken leeg ofzo
Audiofiel had er niets mee te maken, latere berekeningen lieten een +6 dB bump zien bij 60 Hz (de boombass
Prepare to die (van de bas)
de demping binnenin is helemaal in orde. ik heb hem al eventjes getest maar er komt behoorlijk wat geluid uit (bass). ik hoop nog wat foto's te posten kun je het zien.
Verwijderd
Ja laat jij ons de bas even zien op foto'sSpeedfight schreef op 17 januari 2003 @ 16:20:
inmiddels ben ik hem dus aan het schilderen en heb ik de reflex buizen tot 9cm ingekort.
de demping binnenin is helemaal in orde. ik heb hem al eventjes getest maar er komt behoorlijk wat geluid uit (bass). ik hoop nog wat foto's te posten kun je het zien.
Ben idd wel benieuwd naar pics, hoe werk je hem af (kleur enzo)
Een BR box is namelijk een massa-veer systeem en het gaat dus eigenlijk om het gewicht van de lucht die in je BR pijp zit.
eigenlijk zou je dit dus moeten berekenen:
dus de doorsnede (of 2x de straal) van het gemiddelde tussen het oppervlak aan de ene kant en de andere kant (volgens mij is dit heel duidelijk

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 17-01-2003 19:56 ]
"man is not truly one, but truly two,"
reacties graag
Verwijderd
Wil eigenlijk een mooie downfiring subje maar kgeloof dat niemand zich daar nog echt aan gewaagt heeft....
Speaker Tonsil 30/70: €41 (Conrad)
Hout 18mm MDF: 20€ (Fixit op maat laten zagen)
Reflex buizen 2x 10cm: 10€ (Conrad)
Zwarte hoogglans verf: 11€ (Formido)
Condensator & spoel: 11€ (Conrad)
alle overige dingen zoals lijm, kit, schroeven enz had ik nog.
Ik hoop dat je tevreden bent met het resultaat! Winisd ziet er netjes uit. Zal wel prima in orde zijn....
Zin.
In formule: Qes_new = Qes_chassis * (Rdc + Rserie)/Rdc
Verwijderd
Huu, tis nog niet duidelijk, maar mijne is dus downfireing gewordenVerwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 22:09:
En wat heeft dat nou uiteindelijk gekost, ik ben zelf ook zeer geinteresseerd in zelfbouw (wilde eerst visaton's stand's maken maar dat is niet doorgegaan) en mis nog heel wat laag in mijn kamer. En aan dat grafiekje te zien is dit een zeer goede aanvulling. Welke componenten heb je precies gebruikt, wat kostte de unit en het hout? Zou ik wel zeer in geinteresseerd zijn namelijk. En heb je misschien bouwtekeningen?
Wil eigenlijk een mooie downfiring subje maar kgeloof dat niemand zich daar nog echt aan gewaagt heeft....
Principe: Gewoon zat veel materiaal, zodat er weinig tunen nodig is.
120L 2x 12" in een gesloten behuizing, nix geen gekloot met baspoorten (eerlijk gezegd is de Qts van de woofers daar te hoog voor) en dat dus allemaal downfireing gemonteerd. In een behuizing gemaakt van 22mm MDF en uiteraard verstevigd. Dit geeft dus echt een zatte bas waarvan ik het nut nog niet echt van zie
Maar als ik jou een tipje mag geven: Koop gewoon 1 goede woofer (Vifa, Seas, Peerless 100 tot 150 euro), ga daar mee rekenen en zet hem in een B-R behuizing, bespaart je heel wat kostbare ruimte!
@Play: Zo'n klein dipje hoor je niet. Men geeft luidsprekers op bij -3dB omdat je dat verschil net kunt horen. +10dB merkt een mens op als verdubbeling van de hardheid van het geluid.
[ Voor 38% gewijzigd door Redheinz op 18-01-2003 11:20 ]
Zin.
Verwijderd
Ehm, kan me toch echt herinneren dat +3db klinkt als een verdubbeling van het geluid.Redheinz schreef op 18 January 2003 @ 11:03:
@Play: Zo'n klein dipje hoor je niet. Men geeft luidsprekers op bij -3dB omdat je dat verschil net kunt horen. +10dB merkt een mens op als verdubbeling van de hardheid van het geluid.
Denk ook maar aan de werking van een versterker op een speaker, 2x het wattage = plus 3db
Dat klinkt dan dus als een verdubbeling.
maar zou het hifi technisch ook nog verantwoord zijn ?
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Voor mij was de grote van de kast geen probleem (mijn kamer is groot zat).
Ik post maandag nog wat foto's van het afgewerkte eindresultaat.
3dB is verdubbeling van het electrisch vermogen. Wil het voor jou 2 maal zo hard klinken dan heb je 10 dB nodig volgens onderstaande link.Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 11:56:
[...]
Ehm, kan me toch echt herinneren dat +3db klinkt als een verdubbeling van het geluid.
Denk ook maar aan de werking van een versterker op een speaker, 2x het wattage = plus 3db
Dat klinkt dan dus als een verdubbeling.
http://ccrma-www.stanford...urses/152/perceptual.html
Zin.
Het feit dat de Q van een driver groter wordt door serie-weerstand tussen versterkeruitgang en de driver staat ergens verborgen in "The Loudspeaker Design Cookbook" van Dickason (in de 5de editie die ik heb in sectie 8.80 over het meten van driver "Q", onderaan pagina 134). In elk goed boek over het ontwerpen van luidsprekers zou het moeten staan. Ik vind het boek van Dickason niet erg overzichtelijk overigens.Redheinz schreef op 18 January 2003 @ 11:03:
@CornelisJ: Waar heb je die kennis vandaan? Wil ik ook hebben. In K&T, HH lees je wel dat men het gebruikt maar staat het niet uitgelegd. Ik ben het verder ook nog niet tegen gekomen. Ik ken Vance Dickason en Great Sound Stereo Speakers (ofzo).
Op deze calculator pagina van mhsoft kun je de invloed van de serie-weerstand van de spoel op de Qts van de driver gemakkelijk uitrekenen. Ook het programma WinISD Pro houdt rekening met de serie-weerstand, je kunt de waarde opgeven in het programma.
en niet duur
Verwijderd
In winisd heb ik 'm ook nog niet opgemerkt. Gebruik ook iets meer lsplite.
Die calculator is ook fijn. Ik gebruikte lalena voor snel ff wat bekijken.....
[ Voor 9% gewijzigd door Redheinz op 18-01-2003 20:12 ]
Zin.

Verwijderd
Waarom heb je trouwens niet voor de 30/80 gekozen?Speedfight schreef op 18 januari 2003 @ 21:01:
Hier zijn voor de geïntreseerden de specs van de tonsil 30/70
[afbeelding]
Deze lijkt mij veel beter bruikbaar in een sub vanwege de 3x lagere resonantiefrequentie...
30/80: 22hz
30/70: 68hz
Ben verder niet echt goed in analyseren van andere parameters, maar lijkt mij wel een erg groot verschil, misschien dat iemand anders hier wat over kan zeggen.
Begrijp me trouwens niet verkeerd, die grafiek van je sub is echt wel goed, maar kan denk ik wel een stuk lager
Ook als ik de ophanging van de woofer bekijk, ziet de 30/70 er onwijs strak uit, meer een beetje PA achtig, de 30/80 heeft wel een redelijke rand wat wel wijst op een groter mogelijke uitslag.
Verwijderd
Begrijp dat het niet echt makkelijk is, maar het verschil tussen die woofers is best groot, en met een klein beetje leeswerk had je de 30/80 gekozen.Speedfight schreef op 18 January 2003 @ 22:22:
Zelf heb ik er nog niet zoveel verstand van om het verschil te zien tussen de 80 en 70, ik ging er gewoon van uit dat hij beter was omdat de prijs hoger was en het aantal DB, maar langzaam kom ik steeds meer te weten. Mijn volgende zelbouw projectje moet dus wel perfect zijn.
Maar van elk project dat je doet leer je enorm veel, merk ik zelf ook, en je volgende zal dan wel weer een stuk beter worden.
ff kort, wat bij een woofer voor bas gebruik erg belangrijk is, is dat hij veel lucht verplaatst. Enerzijds doordat hij gewoon een grote doorsnede heeft, maar belangrijker nog, dat hij een flinke slag maakt (dit is de Xmax waarde, hoger is beter). Om een flinke slag te maken moet de conus (hele middengebied tot de rand) goed heen en weer kunnen gaan, als hij dus een kleine rand heeft dan kan hij niet zover heen en weer gaan. Kijk bijvoorbeeld naar deze woofer:

deze heeft een enorme rubberen rand, dat geeft al een indicatie dat de conus een enorme slag kan maken. (grote Xmax)
Als je dan vervolgens de parameters bekijkt zie je dat de Fs (res, freq) op 18.1 hz ligt, erg laag. En dus goed geschikt voor sub gebruik.
Ik duik niet verder in de andere parameters, simpelweg omdat ik die niet kan ontleden
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:29
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
De deur trilde helaas mee maarja..
Wat is nu de beste opstelling voor zo'n ding
Ff snel schetsje hoe we hem hadden neergezet:
Linkermuur: Speaker 1
Midden: Sub
Rechts: Speaker2
Mij leek dit zo goed, aangezien de kamer ook niet veel groter is.
De sub staat dus aan de langste muur in het midden van de kamer.
De beste plaats voor je sub is heel makkelijk te vinden. Ze de sub op je luisterplek, zet wat muziek aan met mooi laag en ga (letterlijk) kruipen door je kamer. Op de plek waar je de bas het beste (dus niet het hardste) hoort zet je je sub neertweakduke schreef op 20 januari 2003 @ 21:23:
Nou ik ben ff bij Speedfight wezen luisteren en hij klinkt wel goed voor het geld
De deur trilde helaas mee maarja..
Wat is nu de beste opstelling voor zo'n ding
Ff snel schetsje hoe we hem hadden neergezet:
Linkermuur: Speaker 1
Midden: Sub
Rechts: Speaker2
Mij leek dit zo goed, aangezien de kamer ook niet veel groter is.
De sub staat dus aan de langste muur in het midden van de kamer.
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Dan ga ik vanmiddag maar eens door mijn kamer kruipen om hem goed af te stellenMad_Demon schreef op 20 januari 2003 @ 22:41:
[...]
De beste plaats voor je sub is heel makkelijk te vinden. Ze de sub op je luisterplek, zet wat muziek aan met mooi laag en ga (letterlijk) kruipen door je kamer. Op de plek waar je de bas het beste (dus niet het hardste) hoort zet je je sub neer
Verwijderd
is die kast niet wat groot voor dat speakertje ?Speedfight schreef op 17 January 2003 @ 19:48:
De speaker foto's:
[afbeelding]
De filter
[afbeelding]
De tonsil
[afbeelding]
Het geheel
[afbeelding]
Binnenkant (nog zonder demping)
[afbeelding]
De subwoofer in vergelijking met een Jamo-JA150 speaker
[afbeelding]
Achterzijde speaker
[afbeelding]
Vooraanzicht tonsil
Verwijderd
Volgens mijn berekeningen (toen) was dit de perfecte grote.
Ik ben het grafiekje kwijt maar daar kon je het anders goed aan zien
ik heb zeker nu effe zitten denken of dat hetmisschein iets zou zijn om zelf ook een keer te maken maar ik denk dat ik die plannen nog maar effe uitstel. aangezien de vitrine kast die ik op mijn kamer heb staan met mijn huidige 70 wat 3weg speakers ook al staat te trillen
ik denk dus dat die kast een sub niet overleeft
een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling