1 pc wireless aansluiten op een bestaand UTP netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Mijn pa heeft op het bedrijf een pand met een UTP netwerk met een NT DHCP server. Op deze server staan allerlei bedrijfsgevoelige gegevens. Clients draaien NT of 98. Aan de overkant van de straat staat een computer (in een ander pand dus) een computer die ook op dat netwerk moet worden aangesloten. Een UTP kabeltje trekken is geen oplossing, vandaar dat we aan een wireless aansluiting denken. Een acces point lijkt niet nodig, aangezien die doorgaans slechts echt nodig is bij een netwerk waar 10 of meer clients draadloos op aan worden gesloten, in dit geval is het (nog) 1, zal ook niet veel meer worden. Op zich zouden 2 WiFi netwerkkaartjes voldoende moeten zijn, 1 in de pc aan "de overkant" en 1 in een pc van het bestaande netwerk. Probleem is hetvolgende:
In welke pc, van het bestaande netwerk, moet de WiFi nic? Kan dat in een client (veiliger?), of moet die nic in de server? Indien het gewoon in de server kan, deelt de DHCP dan automatisch een ip uit aan de client aan de overkant? Indien de server niet aan te raden is, hoe kan de client van het bestaande netwerk dan de pc van de overkant tot het bestaande netwerk voegen (;je krijgt dan een netwerk in een netwerk lijkt me). Is een hardwarematige firewall hier nog echt aan te raden?

ps Het gaat slechts om de toevoeging van 1 pc, het is dus niet reëel om te zeggen dat er voor een paar duizend euro geinvesteerd moet worden, Cisco firewall hier, etc :P Bedoeling is dus gewoon: simpel, relatief goedkoop, maar wel veilig.

Verwijderd

Behandel de wireless PC als een die zich op internet bevind.

Oftewel:
- Plaats de PC waarop het wireless verkeer binnenkomt buiten de firewall
- Gebruik VPN om de PC aan de overkant op het netwerk in te laten loggen

• deavatar
Ok, nic in nieuwe client en een in de bestaande server dus?

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik wil ook eenzelfde setup, maar dan in een thuissituatie. Ik heb een netwerkje op een switch zitten, met diverse pcs, 1 server/gateway (linux) met adslverbinding en 1 printserver. Hele netwerk kan nu al printen en internetten.

Ik heb nog een laptop en 2 draadloze netwerkkaarten. Nu wil ik deze in de linuxgateway hangen en in de laptop en moet deze kunnen printen en kunnen internetten. Dit is ongeveer hetzelfde als de topicstarter, alleen de OS'en zijn verschillend.

Ik ben ook erg benieuwd hoe dit zou moeten en of het mogelijk is. De linuxpc zou alles richting internet moeten doorsturen naar de adsl en alles bestemd voor 192.168.0.x naar de switch. Ik hou dit topic maar in de gaten, denk ik.

Look behind you! A three headed monkey!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Het is mogelijk. Het best is in de server je WiFi kaartje te proppen, en de overdrachten coderen (dat er geen mensen van buiten op de straat kunnen inloggen) en dan ben je redelijk safe. Wel zien voor de beveiligingsinstellingen van firewalls of zo eh. De DHCP server instellen dat ie ook op die netwerkkaart een lease kan geven. Je kunt ook die netwerkkaart bridgen met je lokaal netwerk (krijgt hij ook een DHCP lease normaalgezien, geen firewall ertussen) of hem NATten met het Internet (zonder bedrijfsnetwerk) of hem NATten op het lokale netwerk (kan hij ook Internetten). Hangt er van af, wie of wat die client gebruikt en waar het voor moet dienen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 17:18
Ik zou eerst maar eens testen of je kaartjes wel het bereik aan kunnen, mijn ervaring met wireless kaartjes is dat ze niet een erg groot bereik hebben, vooral als je door enkele muren heenmoet dan gaat het signaal erg snel achteruit :( Een access-point (ipv een kaartje) aan 1 kant kun je tenminste nog verplaatsen zodat ie zo dicht mogelijk bij de overkant staat waardoor het signaal enigzins verbeterd kan worden.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
pschram2 schreef op 15 januari 2003 @ 11:44:
Ik wil ook eenzelfde setup, maar dan in een thuissituatie. Ik heb een netwerkje op een switch zitten, met diverse pcs, 1 server/gateway (linux) met adslverbinding en 1 printserver. Hele netwerk kan nu al printen en internetten.

Ik heb nog een laptop en 2 draadloze netwerkkaarten. Nu wil ik deze in de linuxgateway hangen en in de laptop en moet deze kunnen printen en kunnen internetten. Dit is ongeveer hetzelfde als de topicstarter, alleen de OS'en zijn verschillend.

Ik ben ook erg benieuwd hoe dit zou moeten en of het mogelijk is. De linuxpc zou alles richting internet moeten doorsturen naar de adsl en alles bestemd voor 192.168.0.x naar de switch. Ik hou dit topic maar in de gaten, denk ik.
zet wifi kaart in je linux router en zorg dat je met vpn (bijv poptop vpn server van wifi-net naar thuislan-net kan. heb je gelijk authenticatie + encryptie

• deavatar
Ok, duidelijk :) Ik ga dan maar voor 2 losse kaartjes, moet dan goedkomen.

Ik zag de volgende kaartjes, is dat wat?:
Bij http://www.centralpoint.nl/ verkopen ze 3Com 11Mbps Wireless LAN PCI adapters (3CRDW696-3CRDW696-PL-43172710). Zie ook de 3com site: http://www.3com.com/prod/...tab=features&sku=3CRDW696.

Daarnaast lijkt de Linksys PCI WMP11 11mbit van www.hardwareconcurrent.nl goed, zie ook: http://www.linksys.com/pr...duct.asp?grid=22&prid=196.

Welke raden jullie aan/heb je ervaring mee? Of is er een andere kaart die goed (en betaalbaar) is?

http://www.3com.com/prod/...tab=features&sku=3CRDW696

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
probleem van de topic starter lijkt me in eerste instantie de afstand. heel waarschijnlijk heb je antenne versterking nodig en dan lijkt me richtingsgevoelige antenne in jouw geval het beste (efficienter + enigzins meer secure)
Pagina: 1