Mijn pa heeft op het bedrijf een pand met een UTP netwerk met een NT DHCP server. Op deze server staan allerlei bedrijfsgevoelige gegevens. Clients draaien NT of 98. Aan de overkant van de straat staat een computer (in een ander pand dus) een computer die ook op dat netwerk moet worden aangesloten. Een UTP kabeltje trekken is geen oplossing, vandaar dat we aan een wireless aansluiting denken. Een acces point lijkt niet nodig, aangezien die doorgaans slechts echt nodig is bij een netwerk waar 10 of meer clients draadloos op aan worden gesloten, in dit geval is het (nog) 1, zal ook niet veel meer worden. Op zich zouden 2 WiFi netwerkkaartjes voldoende moeten zijn, 1 in de pc aan "de overkant" en 1 in een pc van het bestaande netwerk. Probleem is hetvolgende:
In welke pc, van het bestaande netwerk, moet de WiFi nic? Kan dat in een client (veiliger?), of moet die nic in de server? Indien het gewoon in de server kan, deelt de DHCP dan automatisch een ip uit aan de client aan de overkant? Indien de server niet aan te raden is, hoe kan de client van het bestaande netwerk dan de pc van de overkant tot het bestaande netwerk voegen (;je krijgt dan een netwerk in een netwerk lijkt me). Is een hardwarematige firewall hier nog echt aan te raden?
ps Het gaat slechts om de toevoeging van 1 pc, het is dus niet reëel om te zeggen dat er voor een paar duizend euro geinvesteerd moet worden, Cisco firewall hier, etc
Bedoeling is dus gewoon: simpel, relatief goedkoop, maar wel veilig.
In welke pc, van het bestaande netwerk, moet de WiFi nic? Kan dat in een client (veiliger?), of moet die nic in de server? Indien het gewoon in de server kan, deelt de DHCP dan automatisch een ip uit aan de client aan de overkant? Indien de server niet aan te raden is, hoe kan de client van het bestaande netwerk dan de pc van de overkant tot het bestaande netwerk voegen (;je krijgt dan een netwerk in een netwerk lijkt me). Is een hardwarematige firewall hier nog echt aan te raden?
ps Het gaat slechts om de toevoeging van 1 pc, het is dus niet reëel om te zeggen dat er voor een paar duizend euro geinvesteerd moet worden, Cisco firewall hier, etc