Oude netwerkkaart geschikt voor nieuw netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Topicstarter
Ik heb thuis 2 win '98 machines met een crosscable verbonden. Nu heeft machine 1 een gloednieuwe 10/100 netwerkkaart en machine 2 een 3COM Etherlink III TPO (3C509b).

Nu is het zo dat machine 1 na een kwartier opnieuw gaat opstarten of blijft hangen. En dat gebeurt alleen als machine 2 aan staat. Kan dit komen omdat die 3COM een netwerkkaart is van 5 jaar oud :?

Oorspronkelijk werd deze kaart gebruikt voor een Netware netwerk. Dus nu vraag ik me af of die kaarten wel gechikt zijn voor een Microsoft netwerk.

Het kan volgens mij nergens anders aan liggen, ik heb beide kaarten op 10mbit en half-duplex gezet, en de cross-cable is gloednieuw. En het netwerk doet het voor de rest prima: email, internet, printen, file-sharing, games, bla, bla.

Wie heeft hier wel eens mee te maken gehad? Waardoor blijft machine 1 hangen?

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Als die kaart werkt met netware werkt hij ook met windows, het protocol wat hij gebruikt (nu TCP en vroeger IPX) maakt niks uit voor die kaart. Die 3com is een perfecte kaart heb er hier thuis ook nog 3 liggen.

Ik denk dat je je probleem meer in de trant moet gaan zoeken van, Als er netwerkverkeer op mijn kaart binnen komt blijft mijn pc hangen. Ik denk dan ook niet dat het probleem ligt aan je 2e pc. Ik zou eens de kaarten omwisselen (als dat kan, weet niet of je een ISA versie hebt). Of inieder geval eens een andere netwerkkaart in de hangende pc stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door ExcaliburDexter op 15-01-2003 10:36 ]

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

ik heb die 3com etherlink III nic ook een tijdje gehad in een pc die met een crosskabel met een pc met een nieuwe 10/100mbit nic was verbonden en ik heb geen problemen gehad werkte allemaal goed, lijkt me niet dat het door die netwerkkaart komt.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:37

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Als de pc opnieuw opstart kun je er niet veel van zien, maar je zegt dat hij af en toe blijft hangen. Kun je nog wel in je taakbeheer komen (ctrl-alt-del) om te zien op welk programma hij blijft hangen?
Overigens kun je voor een tientje al een 10/100 kaartje kopen, dan is je netwerk ook meteen een stukje sneller ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• ExcaliburDexter
Pluisje schreef op 15 January 2003 @ 10:38:
ik heb die 3com etherlink III nic ook een tijdje gehad in een pc die met een crosskabel met een pc met een nieuwe 10/100mbit nic was verbonden en ik heb geen problemen gehad werkte allemaal goed, lijkt me niet dat het door die netwerkkaart komt.
Hij kan ook stuk zijn ;)

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

als die nic op pc 2 kapot is lijkt me het heel raar dat pc 1 daardoor vastloopt

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ExcaliburDexter schreef op 15 januari 2003 @ 10:34:
Als die kaart werkt met netware werkt hij ook met windows, het protocol wat hij gebruikt (nu TCP en vroeger IPX) maakt niks uit voor die kaart. Die 3com is een perfecte kaart heb er hier thuis ook nog 3 liggen.
Ook nu wordt nog volop IPX gebruikt in een hoop netwerken hoor dus dit is onzin dat vroeger IPX wordt gebruikt en nu IP

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
ik hoop ook een opstelling gehad met een oude 3com ISA kaart. dit werkte gewoon perfect.
Kaart moet natuurlijk wel in goede staat zijn en goede geinstalled zijn :)

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Pluisje schreef op 15 januari 2003 @ 10:46:
[...]

Het is natuurlijk ook mogelijk dat nic op pc1 kapot is!

Probeer het eens door de kabel los te trekken... Loopt ie dan nog steeds vast???

Zitten beide computers wel op een geaard stopcontact??? Als je een potentiaal op een van je kasten hebt staan, gaat dat via de netwerkkabel naar de ander... Daar kunnen netwerkkaarten zeker niet zo goed tegen!!!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
ExcaliburDexter -> De kaarten omwisselen is geen optie, machine 1 heeft geen ISA en daar zit de Nic onboard.
Banzi -> Beide computers zijn uiteraard geaard. En als ik de kabel los trek loopt de PC ook niet meer vast.
Hertog -> Nee Ctrl-Alt-Del kan niet meer, hij loopt helemaal vast, je kunt dan niets anders meer dan de pc uitzetten.

Ik ga voor een paar Euro dus de 3COM vervangen om te kijken of het daar aan ligt. Ik heb op beide computers de Power Management door de PC al uitgezet.

Ik heb ook wel eens gehoord dat het aan IRQ sharing kan liggen? Op machine 1 word de IRQ van de NIC gedeeld met de videokaart :?

[ Voor 7% gewijzigd door André op 15-01-2003 11:41 ]

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Yogho schreef op 15 January 2003 @ 11:40:
Banzi -> Beide computers zijn uiteraard geaard. En als ik de kabel los trek loopt de PC ook niet meer vast.

Ik ga voor een paar Euro dus de 3COM vervangen om te kijken of het daar aan ligt. Ik heb op beide computers de Power Management door de PC al uitgezet.

Ik heb ook wel eens gehoord dat het aan IRQ sharing kan liggen? Op machine 1 word de IRQ van de NIC gedeeld met de videokaart :?
Okay, geen aardeprobleem...

Heb je al geprobeerd nieuwe drivers te installeren??? Misschien dat die moeilijk doen... En idd even kijken of het mogelijk is de netwerkkaart op een eigen IRQ te zetten... Kan je bij een vriend je pc aan zijn netwerk hangen om te kijken of deze ook in combinatie met andere pc's vastloopt? Een van de laatste opties zou dan zijn om idd maar de kaarten te vervangen (te beginnen met de oude kaart).

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:37

Hertog

Aut bibat, aut abeat

En in aanvulling hierop kun je ook nog proberen in veilige modus met netwerkondersteuning op te starten en kijken of machine 1 dan ook na een kwartier opnieuw opstart. Zo ja, dan is er iets mis met de netwerkdrivers. Niet noodzakelijk die van de kaart overigens...

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• ExcaliburDexter
TrailBlazer schreef op 15 January 2003 @ 11:01:
[...]

Ook nu wordt nog volop IPX gebruikt in een hoop netwerken hoor dus dit is onzin dat vroeger IPX wordt gebruikt en nu IP
Lezen B)

Hij zat eerst in een Netware machine daar gebruikte deze dus "vroeger" IPX, nu zit hij in een windows bak en zal het dus wel bijna 100% zeker zijn dat deze TCP/IP gebruikt. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat IPX oud is, ik heb hier op het werk zelf een paar netware bakken staan. (en toca2 speelt alleen maar via IPX :P ).
Pluisje schreef op 15 januari 2003 @ 10:46:
[...]

[vergezochtmodus]Zat meer te denken aan het fout verzenden van pakketten waardoor een bufferoverflow kan optreden. [/vergezochtmodus]

[ Voor 24% gewijzigd door ExcaliburDexter op 15-01-2003 11:59 ]

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Hmm, oke dank.

Ik heb weer genoeg stof tot nadenken, ik ga inderdaad nog even wat verder en uitgebreider testen. Zal de betreffende pc's even aan een andere computer hangen en ik ga nog wat klooien met de IRQ's. Ook ga ik een nieuwe NIC proberen.
ExcaliburDexter schreef op 15 januari 2003 @ 11:56:
[...]

Lezen B)

Hij zat eerst in een Netware machine daar gebruikte deze dus "vroeger" IPX, nu zit hij in een windows bak en zal het dus wel bijna 100% zeker zijn dat deze TCP/IP gebruikt. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat IPX oud is, ik heb hier op het werk zelf een paar netware bakken staan. (en toca2 speelt alleen maar via IPX :P ).
klopt 100%, 5 jaar terug zat hij nog in een netware omgeving en nu in een TCP/IP.
En ook ik heb nog steeds IPX erbij geinstalleerd.

[ Voor 56% gewijzigd door André op 15-01-2003 11:58 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Yogho schreef op 15 January 2003 @ 09:30:
Ik heb thuis 2 win '98 machines met een crosscable verbonden. Nu heeft machine 1 een gloednieuwe 10/100 netwerkkaart en machine 2 een 3COM Etherlink III TPO (3C509b).

Nu is het zo dat machine 1 na een kwartier opnieuw gaat opstarten of blijft hangen. En dat gebeurt alleen als machine 2 aan staat. Kan dit komen omdat die 3COM een netwerkkaart is van 5 jaar oud :?

Oorspronkelijk werd deze kaart gebruikt voor een Netware netwerk. Dus nu vraag ik me af of die kaarten wel gechikt zijn voor een Microsoft netwerk.

Het kan volgens mij nergens anders aan liggen, ik heb beide kaarten op 10mbit en half-duplex gezet, en de cross-cable is gloednieuw. En het netwerk doet het voor de rest prima: email, internet, printen, file-sharing, games, bla, bla.

Wie heeft hier wel eens mee te maken gehad? Waardoor blijft machine 1 hangen?
Ik heb het gehad met 3c905ctxm (khad er 5 en heb ze maar weggepleurd want het was echt drama. Kaarten stopte er spontaan mee zowel onder xp , nw5.1 als 98)

Verder zou je kunnen zorgen voor de laaste nieuwe drivers voor die 509b of je koopt een edimax kaartje van 10 a 15 Euro dan haal je ook nog een een keer 100mbit
Pagina: 1