PC aan laten of elke keer uit doen wat is beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 721 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:56
Weet iemand het de 1 zegt je moet hem uit zetten en de ander hij kan beter aan blijven het aan en uit zetten is niet goed voor de PC.

Vertel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan hem beter zo lang mogelijk aan laten staan, dat is beter voor DPC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 07:43

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik laat hem gewoon aanstaan overdag... is wel zo handig.. hoef je geen minuut te wachten als je erachter gaat zitten, stroom verbruikt ie nauwelijks (ja wel ff monitor na 10 min op standby laten springen) en het is beter voor DPC ;).
Nee powerknopje raak ik 2 keer per dag aan... 1 x aan en 1 x uit (en dat laatste is niet eens waar want hij gaat lekker vanzelf uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTide
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
pc's zijn ervoor gemaakt dat ze continu kunnen aanstaan. Als je rekening houdt met de stroomconsumptie dan moet je maar overwegen of je je pc laat aanstaan. dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTide
  • Niet online
als je inderdaad programma's zoals DPC of SETI gebruikt dan is het wel leuk om je pc aan te laten staan (zoals ik ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhm00
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 november 2000 13:44 schreef BlackTide het volgende:
als je inderdaad programma's zoals :?DPC:? of SETI gebruikt dan is het wel leuk om je pc aan te laten staan (zoals ik ;-))[/quote]DPC dat ken ik niet vertel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 november 2000 13:46 schreef dhm00 het volgende:
DPC dat ken ik niet vertel :?[/quote]DPC = Dutch Power Cows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutch power Cows, gewoon meteen aanmelden en laten grazen die koe. Ik weet het niet precies, maar het is om één of andere code te kraken. Hoe meer mensen (lees: computers) er meedoen, hoe sneller het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DPC; met andere woorden }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Aan laten staan is zeker beter, niet omdat je DPC of SETI draait ofzow :)
Vooral HDD's gaan achteruit met het aan en uitschakelen. Warmte verschillen vind Hardware ook niet echt leuk!, ok het kan er wel tegen, maar stel dat je je pc elke dag 3x opnieuw opstart, dan gaat je HDD echt VEEEEEL minder lang mee dan een server die aangezet wordt en nooit meer uitgaat!
Hou het dan op bijvoorbeeld 15 jaar ten opzichte van 5 jaar... Tjah heb je die hdd dan nog wel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-07 16:03
Ik zie het nut niet in van die koe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het beste je pc gewoon s'ochtends aanzetten en s'avonds uitzetten. Vreet toch haast geen stroom en het schijnt beter te zijn, maar als je er ff niet achter zit wel je monitor ff uitzetten ofzo. Ik heb m'n PC altijd aan i.v.m. ftp enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhm00
Die Koe lijkt mij wel was ik ga het eens proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het leuke is dus dat je samen aan een grote kraak werkt (64-bit sleutel), of heb ik het fout? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07 12:28
Stomme vraag natuurlijk.:) Gewoon je pc 24 uur per dag aan laten staan en koetje draaien}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<on-topic>
Je kan het beste je pc aan laten staan, is beter voor de elctronica, het koelt namelijk af en wordt weer warm dit is niet echt goed, maar het is weer slechter voor je FAN'S als die altijd draaien, dan sleiten ze sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shift
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

Ik zet mijn pc altijd op standby, (Suspend To Ram) hij gaat wel uit, maar als ik hem aanzet is hij binnen 4 seconden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Laatst online: 18-07 08:04

Richard

Kuru Kuru Kururin

[Leuk om te vertellen Modus\]
Ik kreeg laatst een 486 DX2 66 van een Makelaarskantoor (werd ie 's ochtends om 8 uur aangezet en 's avonds om 10 uur weer uit). Ikke d8 dat wordt een leuk Linux systeempje, dus ging RH 5.2 installen en na een paar "harde" herstarten: BOEM, voeding in de fik. Ik denk dus echt dat dit door het vele aan/uit zetten was gekomen, want die Power-knop leek meer op een ontsteker: Klik-->Boem.
[Einde Leuk om te vertellen Modus\]

Trek je conclusies hieruit...

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eigen pc is nu ongeveer een jaar 24/7 aan :) Langste uptime van win 98 dat ik heb gehad is 12 dagen.

Alleen af en toe een reboot voor windows :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu een serieuze reactie zonder dpc/seti
Telkens als je de pc aanzet, krijgt je cpu en andere onderdelen een spanningspiek. Deze piek is niet echt gezond voor je cpu (hij kan er wel tegen hoor) waardoor de levensduur wat verkort wordt. Het is dus beter voor de onderdelen om de pc zo min mogelijk aan te zetten, dus gewoon aan te laten staan als je bijv. een uurtje rust neemt. Je hoeft hem niet 24/7 aan te laten staan, da's weer het andere uiterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zet me pc ook nooit uit, niet omdat ik bang ben dat er dingen slijten (ik doe nooit langer dan 6 maanden met hardware.....) maar ik heb nooit geduld om te wachten tot ie is opgestart......duurt weer een halve minuut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 20:13
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 november 2000 16:28 schreef Shift het volgende:
Ik zet mijn pc altijd op standby, (Suspend To Ram) hij gaat wel uit, maar als ik hem aanzet is hij binnen 4 seconden aan.[/quote]Ik kan als ik hem aanzet rustig naar de plee gaan, rustig zitten, rustig doortrekken, rustig terug lopen, rustig gaan zitten.
Dan pas krijg ik het inlog scherm :( :( :(

Traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee en Ja...

Nee... hoe langer je PC draait, hoe warmen de componenten worden, hoe sneller hij verslijt.

Ja... Zet je computer aan, voor de hele dag. De opstart sectors van je HD's zijn niet gemaakt om de hele dag weer gereset te worden.

Conclusie:

Zet niet de hele dag je pc aan en uit. Maar laat hem geen onnodige overuren draaien.

En PC'S zijn niet gemaakt om constant aan te laten staan. M.u.z van sommige systemen, die ook als surver gebruikt kunnen worden.

Denk ook aan je geheugen dat beter om de zoveel uur gereset moet worden.

Stanby stand is natuurlijk een oplossing,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoorde iemand zeggen dat alleen een PC bijna geen stroom verbruikt.
Nou zet er maar een wattmeter op, wel een true RMS versie ( nee RMS slaat hier niet op de molukse afscheidings beweging :)).
Je PC pakt zo'n 80 tot 100 watt en je monitor in sleepmode zo'n 25 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

80 tot 100 Watt per..? Uur? Dag? Maand?

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is wel zo dat ie dan sneller slijt, maar ja, ik heb nog nooit langer dan 1,5 jaar met een pc gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nee en Ja...[/quote]just confusing :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nee... hoe langer je PC draait, hoe warmen de componenten worden, hoe sneller hij verslijt.[/quote]Dus als ik um altijd en eeuwig aan laat staan is ie weet ik hoeveel miljoen graden? :)
Maar het gaat niet om het warm worden, maar meer dat ie weer koud wordt en dan weer warm, dat is slecht, constante temp is beter<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ja... Zet je computer aan, voor de hele dag. De opstart sectors van je HD's zijn niet gemaakt om de hele dag weer gereset te worden.[/quote]Zijn de opstart sectors van een ander materiaal als de rest van de sectors?¿ K denk niet dat dit er iets mee te maken heeft. Natuurlijk slijt een schijf wel van lezen, maar het maakt echt niet zo veel uit hoor. Denk ook es aan aan het swap geheugen, daar is windoos ook constant mee bezig lijkt het soms wel.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En PC'S zijn niet gemaakt om constant aan te laten staan. M.u.z van sommige systemen, die ook als surver gebruikt kunnen worden.[/quote]Jah tlijk als je een component in een server zet dan mag die wel de hele tijd aanstaan en anders niet :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Denk ook aan je geheugen dat beter om de zoveel uur gereset moet worden.[/quote]Lijkt me meer aan windoos & zijn geheugen management liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je PC gebruikt dus 100 watt.
Als je hem een uur aan laat staan heeft hij dus 0.1 kW/h verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-07 23:13
euhm het is beter om hem aan te laten staan
Daarnaast zet ik mijn monitor altijd helemaal uit ipv sleep ofzo.
monitor is toch zo warm :)
de pc moet bij mij opstarten in ongeveer 3 tot 5 minuten :(
du slaat maar lekker 24/7/365 aanstaan :)

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat me pc dag en nacht aanstaan,als ik dan plotseling pc-behoefte krijg hoef ik niet te wachten!! En volgens mij (maar dat is psychologisch) is het ook beter voor je pc'tje. En over slijtage maak ik me echt niet druk, elke driekwart jaar is mijn pc geheel vervangen (m.u.v. monitor natuurlijk maar die zet ik uit zodra ik hem niet gebruik)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij betalen jullie de energie rekening niet zelf maar of je ouder(s), of een gezamelijkerekening in een studentenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hallo... dat je de rekening niet zelf betaald betekend nog niet dat je helemaal geen rekening hoeft te houden met het energiegebruik. Al is het maar voor het milieu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je ook gelijk in.
Ik vind dus dat als je PC niet hoeft aan te staan, dat je hem dus gewoon uit moet zetten.
Je laat toch ook een motor van een auto niet draaien omdat het zo lang duurt voor dattie warm is.
Zeker niet in je eigen garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik buitenshuis ga zal ik nagenoeg nooit mn pc laten aanstaan. Heb namelijk eens een uitgefikte voeding opengemaakt en die zag er niet lief uit, vandaar toch een beetje schrik. Anderzijds zal ik em zeker niet afzetten om na een uurtje of 2 het ding terug aan te zetten. (De monitor wel natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik woon in een studentenhuis, waar alles inclusief is!

En over het milieu kan ik met niet zo druk maken op dit gebied! (nimby-effect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBoom
  • Laatst online: 28-05 21:07
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 november 2000 13:46 schreef dhm00 het volgende:
DPC dat ken ik niet vertel :?[/quote]Waarom heb je dan wel Member off Dutch Powercows bij je naam staan? (BTW het is of en niet off).

Geen beurs, geen tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbrandts
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04-2022

cbrandts

Ben wel gek, maar niet dom...

Nou, er wordt inderdaad wel ergens stroom gevreten.
Ik heb een jaar lang mijn pc dag en nacht aangehad en kreeg toen een eindafrekening waar ik wel effe ruim 100 piek mocht bijdokken. Vervolgens vonden ze het dus ook wel een goed plan de maandlast met 30 piek te verhogen....;( Op de afrekening was te zien dat de elektra erg veel hoger was...

Nu laat ik hem snachts uit en hoop straks weer wat centjes terug te vangen:)

xMouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je hem niet nodig hebt moet je hem gewoon uitzetten, mischien dat die verhalen kloppen dat je pc langer mee gaat als hij uit is. Maar na 3 jaar is pc toch verouderd en rijp voor het grove vuil, waarom meer stroom verspillen en risico op een voeding die in fik vliegt terwijl je even de deur uit bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:42
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 november 2000 12:31 schreef xMouse het volgende:
Nou, er wordt inderdaad wel ergens stroom gevreten.
Ik heb een jaar lang mijn pc dag en nacht aangehad en kreeg toen een eindafrekening waar ik wel effe ruim 100 piek mocht bijdokken. Vervolgens vonden ze het dus ook wel een goed plan de maandlast met 30 piek te verhogen....;( Op de afrekening was te zien dat de elektra erg veel hoger was...

Nu laat ik hem snachts uit en hoop straks weer wat centjes terug te vangen:)[/quote]Gaan die rekeningen per maand? hoor mijn ouders er ook over zeuren elke keer en heb nu 2 pc's loeien met nodige zooi erbij dus zal wel aantikken, ze gaan overigens s'nachts wel uit. Misschien is het slechter voor de pc, maar beter voor mij (goede nacht rust is mij meer waard dan dat die Athlon 9 jaar wordt ipv 10 ofzo, ding hoeft het maar een jaar te doen).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de standby mode is ook niet super hoor...
- harde schijf gaat uit (effect van aan/uitzetten pc dus)
- cdrom drives en pci kaarten gaan rustig door (toch energiegebruik)
- meestal stoppen ook de ventilators. (warmte blijft hangen)

Als ik na een paar uur standby de pc weer aanzet, komt er een hoop warme lucht uit...

maarja, in 5 seconden weer aan,en lekker stil, dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 18:18

Dexter

d((o_o))b

Tja...ik zit hier in een studentenhuis, dus de energierekening is bij mij niet zozeer het probleem. Waar ik echter wel bang voor ben is dat er iets kan gebeuren als ik er niet ben. Zo heb ik het al een keer meegemaakt dat de harde schijf plotseling "gereset" werd waarna windows crashte, de poeter reboote en de schijf niet door de start heen kwam. Met als gevolg een luid tikkende schijf (koppen leken continu gereset te worden)....werd ik niet echt vrolijk van.

's Nachts staat ie hier vaak aan (downloaden etc.), maar als ik overdag weg ben zet ik hem toch meestal uit. Ik heb er dan toch niets aan en de rekening loopt toch gestaag door. Ding draait nu al 4 jaar zonder noemenswaardige problemen...Nog een paar weekies w88 (verdomme waarom moest nou net de VP6 vertraagd worden :(( ) en dan krijgt mijn PPro 200 gezelschap van een Dual PIII 866 :P

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Pagina: 1