Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Led signalen uit Ide cable halen?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn drives gestealth en nu wil ik graag mijn ledsignalen van beide drives in mijn fddbay hebben.
Maar ik ga ze voor geen goud los solderen, dat durf ik niet :X

Hoe kan ik de ledsignalen uit de ide kabel halen??? Of kan dat niet??

Alvast bedankt voor de reacties

Verwijderd

FDD <isniet> IDE ???

Voor IDE/ATA in ieder geval:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/idc40f.gif
Activity-Led is Pin 39+40

FDD (floppydiskdrive) ??? ik zou het niet weten...

bron: HardWareBook

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een rheobusje gemaakt en daar wil ik graag die ledjes van de drives inzetten

Hoe kan ik eigenlijk het beste die dingen aansluite??
Hoe kan ik een led aan die pins bevestigen???

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 04:31 ]

Verwijderd

• aansluiten op de Led: met 2 draadjes solderen
  • aan die pins bevestigen: solderen - of draadje aftappen/splitten van de flatcable
  • inbouwen: gaatje boren, led erin, druppeltje smeltlijm aan de achterkant - of LED-inbouwbusjes gebruiken
  • Voorschakelweerstand: ligt eraan, even meten hoeveel er nú op staat als er activiteit is (bijvoorbeeld een groot bestand kopieëren of een benchmarkprogramma draaien en dan meten).
kortom: stukje IDE-flatcable (tussen Mobo/Controller->HDD) met 2 draadaftapjes naar je frontplate en aangesloten op je Ledje.

Niet durven solderen is problematisch....

Mocht je led standaard AAN zijn, en alleen bij activiteit uitknipperen, dan heb je een inverter nodig. (kun je maken van een 7404 IC of PNP transistor). Zie [rml][ EL] Link/Activity naar inverted Activity LED[/rml]

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 05:55 ]

Verwijderd

Op het forum van bit-tech.net is hier het een en ander over terug te vinden.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

op je ide kabel staat alleen een algemeen activity signaal, niet voor de beide drives los..

als je het signaal uit je kabel wilt halen kun je die led onderhand net zo goed op je HD led aansluiting van je moederbord prikken.

IP Rocks

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
kan je niet t activity signaal tussen de 2 drives onderbreken en dan alsnog 2 leds aansluiten?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01

BaRF

bijna kerst

redguy schreef op 15 januari 2003 @ 09:39:
op je ide kabel staat alleen een algemeen activity signaal, niet voor de beide drives los..

als je het signaal uit je kabel wilt halen kun je die led onderhand net zo goed op je HD led aansluiting van je moederbord prikken.
ik dacht dat de moederbord aansluiting het algemene signaal gaf, en de IDE aansluiting een afzonderlijk signaal? Jammer dan :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Heb ik een keer gedaan, met 2 drives op 1 IDEkabel.
39 doorknippen, LEDje tussen 39 en 40.
Dat werkte wel, maar precies andersom, bij geen activiteit brandde het LEDje en bij activiteit ging ie uit :? :?

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 10:34:
Dat werkte wel, maar precies andersom, bij geen activiteit brandde het LEDje en bij activiteit ging ie uit :? :?
Dat klopt ook, het activity lijntje is namelijk actief laag. Jou ledje brandde dus via de pullup weerstand in de drive. Dit kun je oplossen door je led tussen pin39 en 5V te hangen (met vs weerstand!).

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 16:46
Nu dwaal ik een beetje af ik weet het maar
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 10:34:
Heb ik ook, maar dan op mij vu-meter aangesloten op mijn led van mijn netwerk kaart. Wat kan hier dan een oplossing voor zijn?

Verwijderd

Dat LEDje op je netwerkkaart, brand die ook bij geen activiteit?
En bij activiteit, gaat ie dan uit?
VUmeter met LM3914 en optocoupler?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 21:30 ]

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 16:46
Het printje is compleet gesoldeerd van (dat ben jij dus...)lodio gekomen. Met hdd aktiviteit doet hij het prima maar met netwerk aktiviteit werkt hij andersom(de hele rij brand bij geen aktiviteit). Ik weet niet of het orginele netwerk ledje aan of uit is bij aktiviteit, ik heb hem verwijderd. Lijkt me logisch dat hij aan gaat bij aktiviteit, maar dat is maar mijn gedachte.

[ Voor 3% gewijzigd door TakeAway op 15-01-2003 21:38 ]

Verwijderd

Mmm, ook toevallig, heb gisteren net een printje gemaakt met de mogelijkheid van een inverterend transistortrapje na de uitgangspen van de opto.
Kan je instellen met een draadbrugje.
Bij 5V op de ingang van de opto lichten er dan geen LEDs op, wordt de spanning nul Volt dan gaat ie werken.
Je kan dus kiezen, gewone VUmeter of precies andersom werkend.

Ga de compleet gesoldeerde schakeling op print nog even uittesten, maar de proefopstelling werkte perfect.

offtopic:
Ja, ik zie het, heb je indertijd een compleet VUmetertje geleverd, je staat in 't boek..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 22:08 ]

Verwijderd

Ik las dit topic, en ik was best wel geinterreseerd. Als ik nou 2 harde schijven heb, allebei op een ATA 133 Kabel heb, en ik wil van allebei een VU meter, kan dit dmv de draadjes te verbinden aan pin 39 40 van de kabel

Verwijderd

Ja, zie de draad zelf waar het letterlijk in staat dat het met een ledje (of 2 indien gesplit) werkt (en een VU meter gebruik je ipv een Led, dus dat werkt dan ook op die manier). Je onderbreekt dan de 39 kabel van de master connector en laat die via +5V over je Vu-meter lopen, hetzelfde doe je met de slave connector.
code:
1
2
3
4
5
6
7
             -------------------- + 5V DC
             |             |
           [v.W]         [v.W]
             |             |
          [led-S]       [led-M]
             |             |
[mobo]=======\[slave]======\[master]
verklaring:
v.W = voorschakelweerstand, zie Faq voor berekening
led-S/M = led master/slave
de aftakking wordt gedaan vanaf pin 39 van de IDE kabel

Henk B in "Led signalen uit Ide cable halen?"

Zie ook:
http://www.gweep.net/~prefect/eng/netappliance/ideled.html
Got-Search: HD activity led vu meter
[rml][ EL] Dubbele HD VU Meter[/rml]
http://www.bit-tech.net/article/83/1

http://www.hardwarebook.n.../storage/atainternal.html
http://www.hardwarebook.n.../storage/ideinternal.html

Dit half jaar oude koetje }:O gaat de wei weer in...

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2003 23:37 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.