[DNS+mail] subdomein zowel als dns entry als mailserver?

Pagina: 1
Acties:

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 14:50
Wat de huidige situatie is:
http://alembic.ct.utwente.nl is een DNS-entry die wijst naar de website van m'n studievereniging Alembic. Nu is de situatie met de mail daar niet goed geregeld, en dus willen we graag een eigen mailserver opzetten.
Het liefst zouden we deze het domein alembic.ct.utwente.nl laten hebben, zodat er dus adressen ontstaan als: bestuur _at_ alembic.ct.utwente.nl (effe spam protection :)) (waar het nu nog alembic _at_ ct.utwente.nl is) en dergelijken.

Wat ik me nu afvraag is: Is dit mogelijk als http://alembic.ct.utwente.nl al naar een bepaalde server wijst (ervan uitgaand dat de mailserver niet op de webserver draait [de webserver wordt beheerd door een faculteitsinstantie, en ik wil graag een eigen mailserver maken zodat we zelf imap boxen enzo aan kunnen maken])? En zoja, hoe zou ik dat dan instellen?

Daarbij: Kan iemand met uitleggen hoe het zit met primary en secondairy MX controller/host ofzo? Daar begrijp ik nog niet echt veel van.

[ Voor 5% gewijzigd door Raafz0r op 14-01-2003 22:50 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

als in de dns server de MX records worden gezet moet dit geen enkel probleem zijn ;)
primary MX record verwijst naar de mailserver, en je secondairy verwijst naar een backupmailserver voor het geval je mailserver niet te bereiken is.

• Raafz0r
Dus als ik het goed begrijp heeft een DNS server voor een bepaald domein (alembic.ct.utwente.nl) twee (of meerdere) MX records met daarin het IP van de mailserver, en eventueel één (of meerdere) backup servers?
En dan kan ik gewoon zelf dingen als mail.alembic.ct.utwente.nl laten aanmaken naar hetzelfde IP?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Raafz0r schreef op 14 January 2003 @ 22:57:
Dus als ik het goed begrijp heeft een DNS server voor een bepaald domein (alembic.ct.utwente.nl) twee (of meerdere) MX records met daarin het IP van de mailserver, en eventueel één (of meerdere) backup servers?
eeh ja
En dan kan ik gewoon zelf dingen als mail.alembic.ct.utwente.nl laten aanmaken naar hetzelfde IP?
dat moet je OOK in de dns zetten ;)

je MX record moet geloof ik naar een A of CNAME verwijzen niet naar een IP (correct me if i'm wrong)

• Raafz0r
OK, ik begin het steeds meer te snappen.

Ik heb deze pagina gevonden. Dus ik moet toevoegen:

alembic.ct.utwente.nl MX 10 mail.alembic.ct.utwente.nl
en
mail.alembic.ct.utwente.nl A 10.10.0.1

Om die MX records goed te zetten.
Maar krijgt
"alembic.ct.utwente.nl MX 10 mail.alembic.ct.utwente.nl"
geen conflict met
"alembic.ct.utwente.nl A 10.10.0.2" ? Het zijn namelijk twee records voor dezelfde naam, alleen van verschillend type.

[ Voor 13% gewijzigd door Raafz0r op 14-01-2003 23:17 ]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Raafz0r schreef op 14 January 2003 @ 23:16:
OK, ik begin het steeds meer te snappen.

Ik heb deze pagina gevonden. Dus ik moet toevoegen:

alembic.ct.utwente.nl MX 10 mail.alembic.ct.utwente.nl
en
mail.alembic.ct.utwente.nl A 10.10.0.1

Om die MX records goed te zetten.
Maar krijgt
"alembic.ct.utwente.nl MX 10 mail.alembic.ct.utwente.nl"
geen conflict met
"alembic.ct.utwente.nl A 10.10.0.2" ? Het zijn namelijk twee records voor dezelfde naam, alleen van verschillend type.
Nope, dat kan gewoon :) Als je heel simpel gewoon tweakers.net neemt. Dat werkt als website, maar ook als mailadres. Of het een domein of een subdomein is maakt in feite helemaal niets uit.

• Raafz0r
Ja, maar daar is www.tweakers.net als A record voor de webserver (eigenlijk is het een cname voor de loadbalancer, maarja), en niet tweakers.net

Hier is dus alembic.ct.utwente.nl een A record en tegelijk een MX record.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Raafz0r schreef op 15 January 2003 @ 15:08:
Ja, maar daar is www.tweakers.net als A record voor de webserver (eigenlijk is het een cname voor de loadbalancer, maarja), en niet tweakers.net

Hier is dus alembic.ct.utwente.nl een A record en tegelijk een MX record.
gewoon tweakers.net is ook een A record hoor :)
(nou ja, een CNAME inderdaad ;))

• Raafz0r
Ah, ik zie het, geweldig :)
Dan ben ik er helemaal uit. Nu alleen nog even de mailserver opzetten en configgen.
Pagina: 1