Sine schreef op 18 januari 2003 @ 02:01:
[...]
half wel half niet ..
als je naar het schema van zo'n filter kijkt
[
afbeelding]
Zie je daar meerdere condensators over de binnenkomende spanning staan met als doel de pieken te dempen, een sinus hobbelt er vrolijk doorheen maar een blokgolf heeft er wat meer moeite mee, die laad en ontlaad de condensators meteen flinke stroom piek
het beste kun je in zo'n voeding de filter ctjes weg halen (zeker de dikke condensator vabn +- 0,5uF aan de ingang)
een andere optie is het ding met gelijkspanning te voeden, daar heeft een computer voeding helemaal geen moeite mee (een monitor wel, maar da's een ander verhaal)
veel (lees de meeste ) blokgolf inverters werken volgens het volgende principe :
code:
1
2
3
4
5
| )||(
12V --[25KHz oscillator]--)||(---[ -|>|- ]--[ -||- ]--[ 50Hz oscillator ]-- uit
)||(
HF- trafo brugcel elco |
als je nu aan de elco de gelijkspanning aftapt en deze achter de brugcel van je voeding aansluit ben je een stuk efficienter bezig
1 je inverter hoeft de opgevoerde gelijkspanning niet om te vormen naar wisselspanning
2 je voeding hoeft de wisselspanning niet terug om te zetten naar gelijkspanning
Bedankt voor 't verhaal, maar met die
'dikke elco's' doel ik op de elco's ná de bruggelijkrichter

(Die in principe voor de holdup zorgen, vaak 200V, 470uF/680uF - bij 230VAC lijnspan. in serie geschakeld)
Dit is slechts een kleinvoedingsfiltertje (zoals die vaak direct aan de AC-in zit, in een metalen behuizing voor de betere uitvoeringen) die helpt idd hooguit tegen kleine harmonische verstoringen van de lijnvoeding.
Overigens tref ik in een dergelijk lijnfiltertje eigenlijk nooit elco's(noch polaire, als in 't schema, noch apolaire) aan, maar polyester of keramische condensatoren (zo'n 2,2 - 4,7nF - 250VAC). En vaak zit na 't voedingsfiltertje nog een MKT/MKP (250VAC, 0,33uF+/-10%) tussen nul en fase.
'T filtertje dat jij beschrijft, tref ik dan ook liever _NIET_ aan in mijn voedingen (en tot nu toe idd niet

) Ik vraag mij namelijk ook sterk af, of door 't continue ompolen die elco's in 't schema geen erg kort leven beschoren zijn