Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[C(ar)M] Voedingvraagje

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:12
Wat is beter voor een mp3-Car-Speler:

-een voeding van 155 watt (dus laag vermogen, maar misschien meer warmte)
-een voeding van 250 watt (dus meer vermogen, maar misschien minder warmte)

De pc draait prima op 155 watt, dus vermogen is er genoeg. Misschien dat een 155watt voeding beter draait op een accu? Dunno, meningen?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

2e optie IMHO .. tis mischien wat duurder.. maar wel verzekert van stilte en niet veel warmte

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• -W0kk3L-
Ik heb beide voedingen liggen, dus ik kan een van de 2 pakken. Het is de bedoeling dat het beestje gevoed gaat worden door het volgende apparaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/73/737E853D4B985B5AE10000000A010251.JPG

Verwijderd

-W0kk3L- schreef op 14 January 2003 @ 21:54:
Wat is beter voor een mp3-Car-Speler:

-een voeding van 155 watt (dus laag vermogen, maar misschien meer warmte)
-een voeding van 250 watt (dus meer vermogen, maar misschien minder warmte)

De pc draait prima op 155 watt, dus vermogen is er genoeg. Misschien dat een 155watt voeding beter draait op een accu? Dunno, meningen?
Uuhm... andersom bedoel je denk ik
meer vermogen = meer warmte
minder vermogen = minder warmte

Maar als een 155 watt goed is moet je daarmee gaan, je moet niet teveel uit je accu gaan trekken he? als je al een 1500 watt versterker hebt liggen dan moet je toch op de amps gaan letten :D

Verwijderd

-W0kk3L- schreef op 14 januari 2003 @ 22:06:
Ik heb beide voedingen liggen, dus ik kan een van de 2 pakken. Het is de bedoeling dat het beestje gevoed gaat worden door het volgende apparaatje:

[afbeelding]
Ik weet niet wat de output rating is van die inverter (75Watt bij 230V toevallig?), maar vergeet niet dat de input van de 155Watt voeding dus hoger moet liggen dan 155Watt.

Maw die 155Watt(=output) voeding vraagt vaak zo rond de 180-190Watt aan input (bij 230V) ivm de inefficiëntie van de voeding zelf.

Een 250Watt voeding heeft meestal geen hoger rendement (of 't interne design moet een stuk beter zijn dan de 155Watt variant) in tegendeel zelfs.

Die 250Watt voeding zou dus een nóg zwaarder inverter vereisen.

Ik zou gewoon voor de 155Watt gaan, die heeft vast voldoende piekbelasting.

• -W0kk3L-
Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 22:46:
[...]
Uuhm... andersom bedoel je denk ik
meer vermogen = meer warmte
minder vermogen = minder warmte
Het lijkt me toch dat als het apparaatje vermogen moet leveren, dat hij eerder warm wordt als hij "klein" is dan als hij "groot" is?
Maar als een 155 watt goed is moet je daarmee gaan, je moet niet teveel uit je accu gaan trekken he? als je al een 1500 watt versterker hebt liggen dan moet je toch op de amps gaan letten :D
och, 600watt valt toch wel mee? ;)

• -W0kk3L-
Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 22:56:
[...]

Ik weet niet wat de output rating is van die inverter (75Watt bij 230V toevallig?), maar vergeet niet dat de input van de 155Watt voeding dus hoger moet liggen dan 155Watt.

Maw die 155Watt(=output) voeding vraagt vaak zo rond de 180-190Watt aan input (bij 230V) ivm de inefficiëntie van de voeding zelf.

Een 250Watt voeding heeft meestal geen hoger rendement (of 't interne design moet een stuk beter zijn dan de 155Watt variant) in tegendeel zelfs.

Die 250Watt voeding zou dus een nóg zwaarder inverter vereisen.

Ik zou gewoon voor de 155Watt gaan, die heeft vast voldoende piekbelasting.
Het invertertje heeft de volgende specs:

Technische spec.: Voedingsspanning 11-15 V= via sigarettenaansteker · Uitgangsspanning 230 V~ ± 10% met Euro-stekker · Duurvermogen 200 W · Rendement < 90% · Opstartstroom < 100 mA · Werktemperatuur 0 - 40°C. Afm. (lxbxh) 135 x 75 x 40 mm

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 11:21
mp3-car-speler = Frontlader autoradio cd met mp3 functie?

Zo ja, hou dan rekening met een ampere of 10 = dus 10A x 12V = 120 watt.

De lichte voeding zal warm worden, die moet harder werken om het vermogen te kunnen leveren.
Denk wel dat je de lichte versie kan nemen, zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn. (belasting van de voeding is ongeveer 80 procent, dus dat kan wel)

Check gewoon hoeveel die mp3-Car-Speler verbruikt, heb je gelijk het antwoord!

mcb1

Verwijderd

Ik denk dat het helemaal van het rendement van de voeding afhangt, een dikke voeding met een laag rendement zal meer warmte afgeven dan een kleintje met een hoog rendement.
Niet alleen het vermogen wat geleverd wordt bepaalt de warmteafgifte van de voeding, het vermogen dat de voeding zelf dissipeert, omzet in warmte dus, is mede bepalend voor de warmteafgifte.

Daar komt nog bij dat een zwaar uitgevoerde voeding minder warm aan zal voelen dan een kleinere die hetzelfde vermogen dissipeert.
Dat komt door de grotere massa en oppervlakte.
De warmteafgifte zal hetzelfde zijn.

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 09:08
-W0kk3L- schreef op 14 januari 2003 @ 22:06:

[afbeelding]
Heeft ie een sinusvormige uitgangsspanning :?
Zoniet, dan zou het wel es schadelijk kunnen zijn voor je voeding.

Verwijderd

Solosmots schreef op 15 January 2003 @ 09:40:
[...]

Heeft ie een sinusvormige uitgangsspanning :?
Zoniet, dan zou het wel es schadelijk kunnen zijn voor je voeding.
Neuh, pc-voedingen hebben redelijk maling aan 'blokvormige' voedingsspanning.

Ze hebben (pfc nog buiten beschouwing gelaten) een aantal ingangsfilters, waarna 't gelijkgericht wordt. Na gelijkrichting zitten vaak een tweetal dikke elco's(één bij active pfc) die 't ook nog eens sterk afvlakken, waarna 't schakelende gedeelte van de voeding z'n eigen gang kan gaan.

PC-voedingen zijn echte ijzervreters :P

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 09:08
Hmmz ok als je het zeker weet..
Heb voor een projectje hier wel een sinus inverter gekocht, om dat gevaar uit te sluiten.

• -W0kk3L-
[quote]mcb1 schreef op 14 januari 2003 @ 23:01:
mp3-car-speler = Frontlader autoradio cd met mp3 functie?
[...]
quote]

Nee, geen standaard bakje uiteraard. Het wordt een pc pm3 speler. Ingebouwd in een zij-compariment van mijn kofferbak.

Verwijderd

Wat ben je er ingodsnaam mee van plan?

• -W0kk3L-
PC'tje bouwen in mijn autootje, en daar lekker mp3's op spelen. Ik kan wel een dure mp3 speler kopen in de winkel, maar wat is daar de lol van :) Zelf bouwen van alle verzamelde onderdelen is veel leuker :D

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met LCD ?? >:) maareh, wat voor computer komt er dan precies in? en 600W versterker :D WOEI! dat heb ik neit eens op mijn kamer (5×100W = 500W)

• -W0kk3L-
hehehe, die 600 watt was een cadeautje van mijn vrouw :) Don't you just love her ;)
Maarre, het wordt een P 450Mhz met 256 mb mem en een 8 gb hdd. Boardje van Intel, dus nog een redelijk volwaardige pc. Ik wil hem zo goed mogelijk wegwerken in de auto, aangezien ik geen lelijke kast wil. Echter ik wil geen gaten enz in de auto/bekleding zelf maken.... Gelukkig heeft mijn auto (een VW Polo Variant) nog wel wat vakjes in de kofferbak waar wat in kan.

De LCD display komt er ook in, maar dat is nog geen prio voor mij. Die moet nog los aangeschaft worden. Eerst de trafo kopen.

Verwijderd

Wokk3L kijk eens op www.mp3car.com hier vindt je vast wel meer info.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 11:21
Kijk gewoon wat die onderdelen afzonderlijk aan vermogen gebruiken. (Kun je zeker wel achterkomen). Tel alles op, neem nog een beetje extra om pieken op te vangen en klaar!

Vind het wel een leuk idee!

Was trouwens van de week nog iets over het maken van een eigen mp3 speler. (Ben lui en moe, dus ga nu niet zoeken in het archief)

Is denk ik een stuk compacter te maken. (Alleen wel duurder ben ik bang)

Het linkje heb ik nog wel naar de site!
http://www.myplace.nu/mp3/index2.htm

mcb1

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 13:31:
[...]

Neuh, pc-voedingen hebben redelijk maling aan 'blokvormige' voedingsspanning.

Ze hebben (pfc nog buiten beschouwing gelaten) een aantal ingangsfilters, waarna 't gelijkgericht wordt. Na gelijkrichting zitten vaak een tweetal dikke elco's(één bij active pfc) die 't ook nog eens sterk afvlakken, waarna 't schakelende gedeelte van de voeding z'n eigen gang kan gaan.

PC-voedingen zijn echte ijzervreters :P
half wel half niet ..

als je naar het schema van zo'n filter kijkt
Afbeeldingslocatie: http://www.glencoe.com/ps/ee/williamson/images/prp2elsc.gif

Zie je daar meerdere condensators over de binnenkomende spanning staan met als doel de pieken te dempen, een sinus hobbelt er vrolijk doorheen maar een blokgolf heeft er wat meer moeite mee, die laad en ontlaad de condensators meteen flinke stroom piek

het beste kun je in zo'n voeding de filter ctjes weg halen (zeker de dikke condensator vabn +- 0,5uF aan de ingang)

een andere optie is het ding met gelijkspanning te voeden, daar heeft een computer voeding helemaal geen moeite mee (een monitor wel, maar da's een ander verhaal)

veel (lees de meeste ) blokgolf inverters werken volgens het volgende principe :

code:
1
2
3
4
5
                          )||(
12V --[25KHz oscillator]--)||(---[ -|>|- ]--[ -||- ]--[ 50Hz oscillator ]-- uit
                          )||(

HF- trafo    brugcel     elco

als je nu aan de elco de gelijkspanning aftapt en deze achter de brugcel van je voeding aansluit ben je een stuk efficienter bezig

1 je inverter hoeft de opgevoerde gelijkspanning niet om te vormen naar wisselspanning
2 je voeding hoeft de wisselspanning niet terug om te zetten naar gelijkspanning

Repareren doe je zo.

• -W0kk3L-
Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 21:36:
Wokk3L kijk eens op www.mp3car.com hier vindt je vast wel meer info.
Hier staan inderdaad leuke voedinkjes op, alleen geen prijzen. Weet iemand een bedrijf binnen Nederland die deze voedingen levert?

• -W0kk3L-
Ik kom net nog een nieuwe omvormer tegen op Conrad:

Specs:
Spanningsomvormer 12/230 V 160 W
Ing.spann. 12 V
Ingang sigarettenaansteker
Uitg.spann. 230 V AC / 50 Hz
Uitg. stekkerdoos 1 maal Euro
Cont. Belst. 150 W
Piekbel. 220 W
Rendm. > 85%
Afm. (lxbxh) (mm) 185 x 80 x 50
Gewicht 550 g
Omschrijving:
Onze nummer 1 op het gebied van prijs/vermogenverhoudingen: De nieuwe krachtige trapezium-spanningsomvormer van Voltcraft. U ontwikkelt uit een 12/24 V gelijkspanning een trapeziumvormige 230 V wisselspanning. Zo kunt u met deze serie probleemloos verschillende apparaten op 230 V gebruiken. Of het in de auto, de boot of op de camping is, of het omvormen van zonne-energie: de trapezium-spanningsomvormers werken door hun hoge rendement zo effectief, dat notebooks, elektrische motoren of gereedschappen, TV's of zelfs koelkasten probleemloos kunnen werken. Tegelijkertijd garandeert de ingebouwde overbelastings- en kortsluitings- en diepontladings- en onder- en overbelastingsbeveiliging een maximale werkingszekerheid. Trapezium-spanningsomvormer
Prijs:
60 eurootjes

Opzich wel interessant lijkt me! Ik kom weinig DC-DC zooi tegen, dus dan moet et maar anders denk ik...

• -W0kk3L-
-W0kk3L- schreef op 18 January 2003 @ 13:33:
Ik kom net nog een nieuwe omvormer tegen op Conrad:

Specs:

[...]

Omschrijving:

[...]

Prijs:
62 eurootjes

Opzich wel interessant lijkt me! Ik kom weinig DC-DC zooi tegen, dus dan moet et maar anders denk ik...

• -W0kk3L-
Shit, ik ben weer aan het prutsen met mijn posts...soz voor de dubbele post. In de eerste post moest 60 naar 62 euro aangepast worden....foutje van mij

Verwijderd

W0kk3L zo'n omvormer kan ook, heb zelf een omvormer va 300W in de auto gehad. Alleen bleek bij mij dat er een brom optrad. Na wat zoeken op www kwam ik er achter dat je, om de brom te verminderen/verwijderen, je een condesator uit je pc voeding moest solderen namelijk de 1e die je vanaf de input tegen komt (ziet er meestal uit als een blauw rechthoekig dingetje).

• -W0kk3L-
Dat is niet zo'n probleem, maar is dat niet makkelijker af te vangen door bij de 12v (voor de sigarettenaansteker een filter tussen te plakken? (net zoals bij de radio).

Wat zijn jouw ervaringen met de omvormer in de auto? Snel de accu leeg? Hoe lang kun je em gebruiken (met een draaiende motor). Ben je zelf op iets anders overgestapt?

Verwijderd

Sine schreef op 18 januari 2003 @ 02:01:
[...]

half wel half niet ..

als je naar het schema van zo'n filter kijkt
[afbeelding]

Zie je daar meerdere condensators over de binnenkomende spanning staan met als doel de pieken te dempen, een sinus hobbelt er vrolijk doorheen maar een blokgolf heeft er wat meer moeite mee, die laad en ontlaad de condensators meteen flinke stroom piek

het beste kun je in zo'n voeding de filter ctjes weg halen (zeker de dikke condensator vabn +- 0,5uF aan de ingang)

een andere optie is het ding met gelijkspanning te voeden, daar heeft een computer voeding helemaal geen moeite mee (een monitor wel, maar da's een ander verhaal)

veel (lees de meeste ) blokgolf inverters werken volgens het volgende principe :

code:
1
2
3
4
5
                          )||(
12V --[25KHz oscillator]--)||(---[ -|>|- ]--[ -||- ]--[ 50Hz oscillator ]-- uit
                          )||(

HF- trafo    brugcel     elco

als je nu aan de elco de gelijkspanning aftapt en deze achter de brugcel van je voeding aansluit ben je een stuk efficienter bezig

1 je inverter hoeft de opgevoerde gelijkspanning niet om te vormen naar wisselspanning
2 je voeding hoeft de wisselspanning niet terug om te zetten naar gelijkspanning
Bedankt voor 't verhaal, maar met die 'dikke elco's' doel ik op de elco's ná de bruggelijkrichter :P (Die in principe voor de holdup zorgen, vaak 200V, 470uF/680uF - bij 230VAC lijnspan. in serie geschakeld)

Dit is slechts een kleinvoedingsfiltertje (zoals die vaak direct aan de AC-in zit, in een metalen behuizing voor de betere uitvoeringen) die helpt idd hooguit tegen kleine harmonische verstoringen van de lijnvoeding.

Overigens tref ik in een dergelijk lijnfiltertje eigenlijk nooit elco's(noch polaire, als in 't schema, noch apolaire) aan, maar polyester of keramische condensatoren (zo'n 2,2 - 4,7nF - 250VAC). En vaak zit na 't voedingsfiltertje nog een MKT/MKP (250VAC, 0,33uF+/-10%) tussen nul en fase.

'T filtertje dat jij beschrijft, tref ik dan ook liever _NIET_ aan in mijn voedingen (en tot nu toe idd niet :P ) Ik vraag mij namelijk ook sterk af, of door 't continue ompolen die elco's in 't schema geen erg kort leven beschoren zijn :?

• Sine
waar schrijf ik bij het filter verhaal elco ? ik heb het over MKT of keramische condensatoren, dat die amerikanen er een andere tekenwijze op nahouden kan ik niet helpen.

zoals je zelf zegt zit er vaak een dikke 0.33 - 2.2 uF MKT (ja zelfs 2.2uF) condensator parallel over de inkomende 220. De sinus vormige netspanning boeit dat helemaal nix, er loopt een faze verschoven stroompje van een paar mA en that's it. Maar met een blokgolf eroverheen wordt het arme condensatortje grof 622V heen en weer geslingerd (+311 -311) resultaat een met 50 Hz ratelende stroom

Repareren doe je zo.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

naar mijn idee zit dat filtertje er ook meer in om storingen richting het net er uit halen ipv anders om ....

idd mijn menig ook weg met dat filter! (als je er een blokgolf op gooid)

michien is het de moeite waard om te kijken wat er echt uitkomt ?

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 19-01-2003 12:53 ]

Iperf

• Sine
Dan bekijken we dat toch ?

stroom door een condensatortje op een sinus van 50Hz
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/sinus_groot.jpg

alles het zelfde maar nu een blokgolf ipv een sinus

Je ziet dat de pieken ver buiten het scherm gaan
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/blok_groot.jpg

een andere schaal zodat de pieken er helemaal op kunnen :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/blok.jpg

zelfde schaal met de sinus:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/sinus.jpg
je ziet de piek stroom door het condensatortje is bij een blokgolf vele malen groter dan de stroom die er bij een sinus loopt

deze piekstroom loopt ook in je snoer van inverter naar psu die daar fijn als antenne gaat spelen met als resultaat een hele mooie ratelende brom op 50Hz

Repareren doe je zo.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lol :) .. ik bedoel .. uit deconvertor

pics zijn wel ok ...... maakt het voor de rest ook wat duidelijker :)

[ Voor 49% gewijzigd door Fish op 19-01-2003 13:53 ]

Iperf

• Sine
uit de omvormer komt een echte blokgolf, daar hoef je niet aan te twijfelen

Repareren doe je zo.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het ziet er idd wel als een el-cheapo omvormertje uit ja :)

Iperf

Pagina: 1