Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Peltier koeling uit koelbox

Pagina: 1
Acties:
  • 1.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik heb het idee om de temperatuur in mijn kast naar beneden te brengen door gebruik te maken van een Peltier koeling die in een 12 Volts koelbox zit.
Het gaat niet over Peltier koelingen die om de Processor heen worden gebouwd maar om de kast te koelen.
De rede waarom ik dit wil is omdat mijn werkzolder van de zomer weer lekker warm word en dus de temperatuur in de kast weer omhoog schiet.
Je zou zeggen waarom koop je geen kast met WC, die vind ik te duur. Een koelbox kost ongeveer 70 Euro.
Mijn vraag is heeft iemand dit al gedaan (ik heb de search gebruikt en alle topics in CME doorgelopen) want volgens mij heeft het één nadeel en dat is vocht !!!!
De enige specs. die ik heb gevonden zijn, koelings vermogen 48 Watt, verbruik van 3A en dat de inhoud van de koelbox 24 Liter is, mijn kast is ongeveer 30 Liter. Wat ik ook nog heb gevonden is dat de koelbox de temperatuu ongeveer 20 C. maximaal naar beneden brengt.
Het is de bedoeling om het element in de linker zijkant van mijn case te bouwen.
Voor alle duidelijkheid Waterkoeling wil ik niet!!

Een ouwe doos met scharatel aandrijving !!

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-11 14:58
daar heb ik ook wel eens over nagedacht,zo groot zijn die elementen niet en zo'n koelbox is lekker koel...
en het kost niks ten opzichte van een vapochil of een prometia
dus ik zou zeggen ga aan de gang.....
en wie weet volg ik je wel...

mijn systeem.

Verwijderd

je zou een koelbox van iemand kunnen lene en het kunnen probeeren :|... volgens mij kan het gewoon, maar dan heb je wel een extra box mee te nemen als je gaat lannen eh

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:19

w00Dy

Make soap, not war

zo'n koelbox is geisoleerd waardoor zo'n element niet echt moeite hoeft te doen
je kast is plaatstaal een geeft heel snel warmte/koude af aan de omgeving

• CPZ
Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 18:36:
je zou een koelbox van iemand kunnen lene en het kunnen probeeren :|... volgens mij kan het gewoon, maar dan heb je wel een extra box mee te nemen als je gaat lannen eh
Als ik iemand wist met zo'n ding. Hoezo extra box, de deksel is de sleutel en die plaats je in één van de zijpanelen.
w00Dy schreef op 14 januari 2003 @ 18:48:
zo'n koelbox is geisoleerd waardoor zo'n element niet echt moeite hoeft te doen
je kast is plaatstaal een geeft heel snel warmte/koude af aan de omgeving
Is denk wel op te lossen door de kast de isoleren.

De vraag blijft, heb je last van vocht. Want vocht en een geisoleerde kast met allemaal elektrische componenten lijkt me geen goede combinatie.

Ik hoop dat er iemand is die zo'n koelbox heeft en hem even (leeg) aan wil zetten en dan kijken of er condens onstaat. Dan ben ik namelijk al een heel eind opweg.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hoor ik daar een koelboxmod aankomen? :+

Maar dan moet je wel goed opletten als de koelbox uitvalt, die dingen zijn gemaakt om te isoleren, en die isoleren dus ook heel goed warmte, en als de koeling uitvalt blijft de warmte in de box.

-edit-
En als zo'n box dicht zit isoleert het ook nog eens geluid, omdat die piepschuim wanden niet zo snel gaan resoneren.

-edit2-
Koeling met de camping koelbox
cool koelidee :)
Koelbox cooling

[ Voor 43% gewijzigd door Resistor op 14-01-2003 19:15 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

CPZ schreef op 14 januari 2003 @ 19:04:
[...]

Als ik iemand wist met zo'n ding. Hoezo extra box, de deksel is de sleutel en die plaats je in één van de zijpanelen.

[...]

Is denk wel op te lossen door de kast de isoleren.

De vraag blijft, heb je last van vocht. Want vocht en een geisoleerde kast met allemaal elektrische componenten lijkt me geen goede combinatie.

Ik hoop dat er iemand is die zo'n koelbox heeft en hem even (leeg) aan wil zetten en dan kijken of er condens onstaat. Dan ben ik namelijk al een heel eind opweg.
er ontstaat vocht in dat ding :S
maar misschien een ander id.. doe een paar zkjes vochtvreter in je kast vasttapen en isoleer je kast ook goed en maak hem dan met de koeling ering goed luchtdigt maar wel zo dat de lucht nog kan uitzetten enzo
dan kan er geen vocht meer in de kast komen lijkt mij

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11 23:20

Syzzer

Prutser

Ik ga het lekker toch zeggen :p :
CPZ schreef op 14 januari 2003 @ 18:22:

[...]

Voor alle duidelijkheid Waterkoeling wil ik niet!!
Waarom niet? Voor €99 heb je al een Poseidon setje. Das maar 30 euro meer en dan ben je verzekerd van een stille en koel PC.

Verwijderd

Mijne maat weet daar meer over. Mail em es op webnapper@pandora.be

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

De condensvorming (ijsvorming) op je element kun je tegengaan door je element af en toe kort te verwarmen (ondooien) En onder je koelelement een soort watergootje te maken met een afvoer ofzo.

Zoals al werd vermeld bij [cool koelidee ] , zal het lastig worden om de kast zowiezo te koelen.

Ik denk dus dat je geen gesloten systeem kunt maken.

Hierdoor zul je dus "buitenlucht" moeten aanzuigen.
Om deze buitenlucht af te koelen heb je te kort koelend vermogen met een koelbox.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• CPZ
Syzzer schreef op 14 januari 2003 @ 19:55:

[...]

Waarom niet? Voor €99 heb je al een Poseidon setje. Das maar 30 euro meer en dan ben je verzekerd van een stille en koel PC.
Is leuk maar het is de bedoeling om de temperatuur in de kast naar beneden te krijgen en niet die van alleen de CPU en/of videokaart. Mijn machine is niet over geclockd (volgens mij niet de juiste spelling) en de temperatuur is idle 42 C en max. 45 C dus dat zit wel goed. Alleen de temperatuur van de kast schiet omhoog van 38 C naar bijna 55 C nu in deze periode. Ik ben bang dat van de zomer het alleen maar meer word en ik van mening ben dat de overige componenten voor de temperatuurs stijging zorgen omdat de hitte niet weg kan (omgeving is ook warm). Om nou niet gelijk de zaag in mijn kast te zetten om er een stuk 5 á 6 fan's in te gooien wat overigs mijn idee veel herrie gaat maken. Dacht ik aan een enkel systeem wat de kast koel kan houden.

Het is me inmiddels duidelijk (na het lezen van de topics die jullie gepost hebben) dat mijn koelbox idee teveel vocht problemen opleverd en tevens niet het juiste vermogen bezit om de kast lekker koel te houden.

Misschien kan ik mijn mobile airco op mijn PC inlaten blazen.........., is het ook niet dat ding maakt ook herrie......
Toch bedankt voor alle reacties zover ik ga weer even brainstormen als ik :z

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
de temp van je kast is 55 graden ?!?! Hoe krijg je dat dan voor mekaar ????
Ik zou het nog maar 's goed nameten ofzo ... want 55 graden is wel ERG veel :s

• CPZ
1st_Ro schreef op 14 januari 2003 @ 22:06:
de temp van je kast is 55 graden ?!?! Hoe krijg je dat dan voor mekaar ????
Ik zou het nog maar 's goed nameten ofzo ... want 55 graden is wel ERG veel :s
Zondag de gehele dag zitten gamen en toen stond er in PCAlert bij chassis 54 C !!!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25

Cheezus

Luiaard

Lijkt me niet mogelijk, Als je de kast helemaal wilt isoleren (dat er dus ook geen verse lucht instroomt) is het vermogen wat de onderdelen van je PC aan warmte produceren veel meer dan het koelvermogen van dat ding.
Als je wel verse lucht in je kast laat stromen heeft het ding nog minder nut omdat het dan je hele zolderkamer moet koelen.
Denk ik tenminste..

Verwijderd

dan heb je of een hele slechte airflow of geen koeler op je cpu zitten of zo.. echt heel vaag.. 55 is echt te veel man, voor de lucht in je kast,, denk touwens niet dat je sensor echt in orde is..

• Ralpy
  • Laatst online: 16-11 13:53
48 watt, dat betekend dat hij maximaal 48 watt aan warmte kan doorvoeren als het rendament 100% is.
Een beetje athlon geeft toch wel minimaal een 60 watt. Dus zal je koelvermogen tekort komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ralpy op 14-01-2003 23:13 ]

• 1st_Ro
CPZ, dan zou ik toch maar 's goed naar je koeling kijken :/ En zoals Daimonet al zegt, misschien is de sensor brak ?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Die koelbox zal niet lukken, hij zal alleen opwarmen omdat het koelvermogen te klein is. Kijk eerst eens hoeveel fans je hangen hebt, en hoe ze blazen. Als je alleen de voedingsfan hebt (en de cpu fan natuurlijk) kom je meestal tekort. Vooraan een fan in en achteraan een extra fan uit zal waarschijnlijk al helpen.
En de zomer, gewoon hopen dat weer een frisse slechte zomer word hé :+ (kheb ook een zolderkamer... waterkoeling is bij mij ideaal, misschien toch eens aan denken)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• CPZ
1st_Ro schreef op 15 January 2003 @ 08:32:
CPZ, dan zou ik toch maar 's goed naar je koeling kijken :/ En zoals Daimonet al zegt, misschien is de sensor brak ?
Waar zit dat ding dan, ik heb een MSI K7T266 Pro2 Ver 2.0 RU.
naftebakje schreef op 15 January 2003 @ 10:34:
Die koelbox zal niet lukken, hij zal alleen opwarmen omdat het koelvermogen te klein is. Kijk eerst eens hoeveel fans je hangen hebt, en hoe ze blazen. Als je alleen de voedingsfan hebt (en de cpu fan natuurlijk) kom je meestal tekort. Vooraan een fan in en achteraan een extra fan uit zal waarschijnlijk al helpen.
En de zomer, gewoon hopen dat weer een frisse slechte zomer word hé :+ (kheb ook een zolderkamer... waterkoeling is bij mij ideaal, misschien toch eens aan denken)
Er zit een Coolmaster CPU koeler in die erg stil is. In de kast heb ik een 92 mm Zalman zitten die op halve kracht draaidt omdat het niet uit maakt of hij nu voluit draaid dan wel ....... Mijn voeding heeft 1 fan.

Ik heb er aan zitten denken om een Thermaltake Xaser II te kopen met 5 ventilatoren, maar elke zaak waar ik geweest ben kan me niet vertellen of zo'n kast herrie maakt en buiten dat vind ik 189 Euro best wel veel. Daarom dacht ik zelf een goedkoop oplossing te bedenken.

Over WC gesproken, die koelt toch alleen je CPU en/of GPU. De kast word dan toch warm door de overige componenten. Correct me if i'm wrong.
En als ik in mijn bestaande kast een WC inbouw van 99 Euro dan lijkt mij dat mijn huidige kast niet voldoende isoleert. Correct me if i'm wrong.
En wat kost dan wel niet een kast inclusief WC.......
Syzzer schreef op 14 January 2003 @ 19:55:

[...]

Waar koop je dat dan en kan je het werkend zien?? (ik heb zo'n ding nog nooit in het echt gezien :( )

• 1st_Ro
CPZ, laat ik het anders vragen dan : als je de kast open doet, komt er dan echt hete lucht uit je kast ?!?! Is de kast (ook als ie dicht is) warm tot heet ?

Tiz niet dat ik je niet geloof, maar ik vind het onwerkelijk dat de temperatuur in een kast zo warm kan worden !

• CPZ
Even voor de duidelijkheid, afgelopen zondag heeft mijn machine een paar uur flink staan draaien omdat ik aan het gamen was en de temperatuur op zolder lekker hoog was (23 C). Toen ik na het gamen keek stond er 53 C bij chassis en zag ik aan de grafiek dat het al iets gezakt was. De temperatuur van mijn CPU was 47 C.
1st_Ro schreef op 15 January 2003 @ 16:26:
CPZ, laat ik het anders vragen dan : als je de kast open doet, komt er dan echt hete lucht uit je kast ?!?! Is de kast (ook als ie dicht is) warm tot heet ?

Tiz niet dat ik je niet geloof, maar ik vind het onwerkelijk dat de temperatuur in een kast zo warm kan worden !
Mijn kast staat sinds ik er een XP2100+ heb ingezet open omdat me toen gelijk op viel dat deze CPU warmer word dan mijn XP1700+ Dus heb ik er een Cooler Master CPU koeler opgezet (dit ook ivm met de herrie van de oude) en de temp van de CPU is nu (volgens mij) goed. Vraag blijft natuurlijk waar komt die extreme temperaruur van het chassis vandaan.

Ik heb effe het een en ander getest en ik weet niet wat er aan de hand is maar ik krijg nu ineens hele andere waardes;
Kast open idle CPU 42 C en chassis 41 C Stress CPU 45 C chassis 43 C
Kast dicht idel CPU 45 C en chassis 42 C Stress CPU 49 C chassis 47 C (het liep nog veder op maar ben maar gestopt)

Conclusie "airflow" in de kast is niet goed ???
Daarom dacht als ik nou de temperatuur van de kast naar beneden kan krijgen zonder gebruik te maken van 5 a 6 ventilatoren dan blijft het lekker stil op zolder (zie start topic).

Wie heeft er een kast die stil is goed koelt en geen WC heeft.

• Taigu
  • Laatst online: 18-11 14:47
kast open en chassis 43C kan NIET, of je woont in het midden oosten of zo... Heb je al met een ander programma (speedfan, mainboard monitor) gekeken ?

HEb je ook al gezien waar de temp. sensor van je chasis zit ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• 1st_Ro
CPZ, SiSoft Sandra checken en aan de hand daarvan MBM instellen werkt altijd goed.
Misschien dat eerst even proberen ?

Even ter vergelijking, mijn AMD AThlon 1.2 Ghz :

Case :22 graden C (blijft constant)
CPU : 25 graden C (idle), 43 graden stressed (na 3 uur 3D gamen)
PSU : 23 graden C

Achterin 2x Papst fans van 12dB + Zalman voeding
Standaard heatsink op de CPU met een fanadapter 60 > 80 mm met een Papst fan

En dat werkt erg lekker (en stil)

• manta
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11-2023
Leg er anders gewoon even zo'n klein thermometertje in ofzo.
En kijk dan hoeveel je sensor afwijkt.

Verwijderd

Kan de lucht niet op de een of andere manier over de peltier getrokken worden waarna de koude lucht in de kast geblazen wordt. Als je voor deze oplossing kiest kun je de peltier buiten de kast houden waarmee je volgens mij ook het vochtprobleem die een peltier met zich meebrengt kunt elimineren.

Ik heb zelf n.l. ook zo'n koelkast en deze trekt vocht aan door het verschil in koude en warmte. Vergelijk dit met een raam die beslaat als het koud is buiten. Ik verwacht dat je n.l. ook vochtafzetting op de zijkant van de kast krijgt, zowel binnen als buiten ook als je de kast isoleert.

• CPZ
buddhole schreef op 15 January 2003 @ 21:36:
kast open en chassis 43C kan NIET, of je woont in het midden oosten of zo... Heb je al met een ander programma (speedfan, mainboard monitor) gekeken ?

HEb je ook al gezien waar de temp. sensor van je chasis zit ?
Ik heb speefan erop gezet en die geeft dezelfde waarde aan.
En Vcool geeft ook precies dezelfde waarde aan.
CPZ schreef op 15 January 2003 @ 16:14:
[...]

Waar zit dat ding dan, ik heb een MSI K7T266 Pro2 Ver 2.0 RU.

[...]
Zoals je ziet heb ik die vraag hier al een keer gesteld omdat ik niet weet waar de sensor kan zitten.
manta schreef op 16 januari 2003 @ 08:53:
Leg er anders gewoon even zo'n klein thermometertje in ofzo.
En kijk dan hoeveel je sensor afwijkt.
Ik heb even de koortsthermometer gepakt (is een digitale) en tegen het koperplaatje onder mijn koelblok van mijn CPU gehouden deze gaf 36.4 C aan en PC Alert 40 C bijna 4 C verschil.

Ik heb intussen ook even in het forum van MSI gekeken en wat blijkt, de sensor voor het chassis zit heel dicht bij de CPU. Vandaar het kleine verschil in temperatuur tussen CPU en chassis.

Ik heb ook een pdf file gevonden van AMD waarin een uitleg staat over temperatuur en airflow in een systemkast en welke voeding het beste is.
Nu blijkt dat de voeding die gebruik maar 1 fan heeft en qua vermogen net voldoet en dus de gehele tijd vlink moet werken wat weer een hoop warmte op leverd.

Conclusie; CPZ moet een nieuwe kast aanschaffen en is dus ook al opzoek. Nu is mijn oog gevallen op de nieuwe Thermaltake Xaser III. Iemand al gevonden waar die te koop is en waar ik eventuele reviews kan vinden.

Voor diegene die geintresseerd zijn in het AMD pdfje deze kan je hier vinden;
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/23794.pdf

• snars
  • Niet online
CPZ schreef op 15 January 2003 @ 18:49:
Even voor de duidelijkheid, afgelopen zondag heeft mijn machine een paar uur flink staan draaien omdat ik aan het gamen was en de temperatuur op zolder lekker hoog was (23 C). Toen ik na het gamen keek stond er 53 C bij chassis en zag ik aan de grafiek dat het al iets gezakt was. De temperatuur van mijn CPU was 47 C.
Als jij er in slaagt om je cpu op 47 graden te houden met lucht van 53 graden ben je echt een knappe jongen. De luchttemperatuur in je kast kan NOOIT hoger worden dan je cpu, tenzij je een peltier gebruikt.
Mijn kast staat sinds ik er een XP2100+ heb ingezet open omdat me toen gelijk op viel dat deze CPU warmer word dan mijn XP1700+ Dus heb ik er een Cooler Master CPU koeler opgezet (dit ook ivm met de herrie van de oude) en de temp van de CPU is nu (volgens mij) goed. Vraag blijft natuurlijk waar komt die extreme temperaruur van het chassis vandaan.
Die hoge waarde klopt dus niet, kijk eens in de bios voor de exacte waarden.
Ik heb effe het een en ander getest en ik weet niet wat er aan de hand is maar ik krijg nu ineens hele andere waardes;
Kast open idle CPU 42 C en chassis 41 C Stress CPU 45 C chassis 43 C
Kast dicht idel CPU 45 C en chassis 42 C Stress CPU 49 C chassis 47 C (het liep nog veder op maar ben maar gestopt)

Conclusie "airflow" in de kast is niet goed ???
Daarom dacht als ik nou de temperatuur van de kast naar beneden kan krijgen zonder gebruik te maken van 5 a 6 ventilatoren dan blijft het lekker stil op zolder (zie start topic).

Wie heeft er een kast die stil is goed koelt en geen WC heeft.
Juist. 1 ding: het is wel leuk dat er tegenwoordig zo gegeild wordt op temperaturen, maar wat uiteindelijk telt is de stabiliteit. Het zal mij werkelijk waar m'n reet roesten of m'n cpu 40 of 50 graden wordt, als het maar stabiel blijft.
Dan dit: airflow heeft bar weinig te maken met de kast zelf. Een no-name elcheapo kast van 30 euro kun je net zo koel en stil krijgen als een Thermaltake of Chieftec. Het zal misschien wat meer moeite kosten, maar hee, daarvoor is het ook 'Casemodding en Elektronica'. Dus voordat je bakken met geld gaat uitgeven aan zo'n flitsende Xaserkast met weetikniethoeveel blauwe ledjes erin: waarschijnlijk is 1 goed geplaatste (stille) casefan al genoeg om je qua temps gerust te stellen.
My €0,02 ;)

I reject your reality, and substitute my own.

• naftebakje
  • Laatst online: 22:16
Idd snars, als je airflow verbetert kan het al veel schelen.
Het is inderdaad zo dat WC alleen de CPU en GPU koelt, maar dat zijn de grootste verhitters (samen met je voeding).
Mijn WC heeft mij 25€ gekost, voor de pomp en wat buisjes. Ik heb op mijn vakantiejob (DHZ winkel) aan een blok koper geraakt, wat ik op school gefreesd heb, een leraarheeft het voor mij toegesoldeerd ==>blokje 0.0 €. Een reservoir is ook vlug gevonden, en een radiator komt nog wel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

nou vocht is geen probleem, never nooit dat een luchtgekoelde peltier van 48 watt, met een beetje proc, de koude kant onder kamer temp krijgt.

met een 48 watt kun je misschien net een p3 koelen (en onderklokken) een p4 of Amd kun je vergeten, daar heb je minstens 100 watt voor nodig en liever 172watt. 80watt voor de oudere p3's. En om zoveel vermogen weg te stampen heb je al gauw waterkoeling nodig, lucht kan ook maar dat wordt vaak veel speciaal spul.

en daarmee is ook meteen het doel van de peltier weg(als je moet onderklokken), dan kun je beter voor alleen luchtkoeling gaan, dat zal een stuk koeler zijn, met 70~80 watt minder vermogen om weg te blazen.

nog zoiets, hoe kan een peltier die 3A trekt in een 12v koelbox ( vermogen 36watt dus ) een koel vermogen van 48 watt hebben. Dat is bij peltiers altijd omgekeerd ( mijn 172 watt(koelvermogen) peltier trekt ruim 11A op 24v= => bijna 270 watt )

Het moet in principe wel kunnen hoor, maar het zou verreweg de efficientste peltier zijn die ik ooit gezien heb.

• CPZ
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 15:34:
[...]
nog zoiets, hoe kan een peltier die 3A trekt in een 12v koelbox ( vermogen 36watt dus ) een koel vermogen van 48 watt hebben. Dat is bij peltiers altijd omgekeerd ( mijn 172 watt(koelvermogen) peltier trekt ruim 11A op 24v= => bijna 270 watt )

Het moet in principe wel kunnen hoor, maar het zou verreweg de efficientste peltier zijn die ik ooit gezien heb.
Volgens de gebruiksaanwijzing die in de koelbox lag leverd de peltier een koelvermogen van 48 watt. Overige informatie heb ik van een site gehaald;

De koelbox houdt uw produkten lekker koel. De koelbox werkt op 12 volt via de sigarettenaansteker en verbruikt ca 3A De inhoud is 24 L. Geschikt voor flessen 1,5 liter Ca 20 graden onder temperatuur buiten koelbox (maximaal).Gewicht 5kg Afmetingen (b*h*d) 388*430*282mm Bestelnummer: 85 26 86 EURO 68,50 ------> Koelbox 24 liter Bestelnummer: 85 29 64 EURO 36,60 ------> Omvormer van 230V naar 12V voor gebruik in huis

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11 21:17
Ik heb dit idee ook wel eens gehad maar aangezien ik geen temperatuurproblemen heb, heb ik besloten dat het mij niet boeide B)

Maar als je gewoon die peltier uit een koelbox sloopt dan krijgt die de case temperatuur misschien een paar graden omlaag, maar omdat het zo warm is zal ie echt niet gaan condenseren ofzo...

Als je kijkt hoe "koel" zo'n koelbox een fles cola houdt weet je dat die dingen niet nuttig zijn om te gebruiken in een case. Wij hebben ook zo'n ding, en daar staat ook in de handleiding dat je de producten al koud erin moet zetten omdat het eigenlijke koelende vermogen _miniem_ is. :X
Als je op een gewone winterdag dat ding binnen (20C) zet met een paar flessen koude cola oid erin, is het aan het eind van de dag nog op een beschaafde temperatuur. Maar dan moet je er geen 'warme' fles inzetten, dan is het al snel over... :X

• CPZ
Voor iedereen die dit topic heeft gevolgt dan wel een replay heeft gestuurd.
Ik heb er een DUAL Fan 400Watt Low Noise Temp. Fan controlled voeding in gezet en de temperatuur is nu IDLE : CPU 45 en Case 37, Stress CPU 47 en Case 40. Mijn oude voeding werd erg heet omdat hij veel vermogen moest geven, ondanks de de hoge belasting bleef alles goed werken (geen spontane reboors of iets dergelijks) vandaar dat de kast zo warm werd. De nieuwe voeding is erg stil en bevalt me zeer en dat voor 43,= Euro. Hij draaid nu al een uurtje of 6 en ik heb het systeem lekker belast met games en door een paar keer een 3DMark2001 Benchmark te draaien (10338, standaard instellingen).

* CPZ bedankt.................................

Zo nu eerst een :7

Pagina: 1