Toon posts:

[Win2k] Schijf uitleggen vanuit OS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: ik heb een tweede schijfje in mijn pc zitten, een Maxtor 14gig, waar ik af en toe es wat backups naar sleep en wat data op kwijt kan. Het probleem is dat die schijf vrij luidruchtig is, altijd al geweest overgens, niet dat ze de geest aan het geven is, maar gewoon de motor maakt een beetje een scherp, luid, geluid. (vroeger was de tt volcano 7 de lawaaimaker, nu de schijf :( )

Je kan in je energiebeheer instellingen instellen dat de schijven na x minuten uitvallen, dus het OS kan dit aansturen, nu is het niet echt handig (en niet goed) voor je schijven om dit te snel te laten gebeuren. Vanaf dat er weer activiteit is op de hoofdschijf schieten ze trouwens danweer alletwee in gang.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken, het os kan dit dus aansturen, bestaat er een proggie of een manier waarop ik die kleine maxtor manueel kan uitzetten... Ik weet dat het onder Linux met één of ander commando gaat (spin down hda weet ik veel wat ofzo), onder Windows moet het dus ook te doen zijn...

Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
schop!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

heb je ook al even gezocht naar maxblast? hiermee kun je de meeste maxtor schijven in een wat stillere modus zetten als je dat wilt.

Localhost is where the heart is

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Ik heb overlaatst ook naar zo een tool gezocht en niets gevonden, enkel in linux kan het blijkbaar, windows moet het automatisch doen. Zelfs op visual basic sites ofzo vind je geen methodes om dit aan te sturen

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

eeuhw.. zie link :? wat mis jij dan? En het is op zich wel logisch dat je ze niet in vbasic sites vind. De belangrijkste reden is dat maxtor geen technical data sheets over de aansturing van deze onderdelen beschikbaar stelt. Een tweede is dat niemand er moeite voor doet om deze te achterhalen omdat maxtor's eigen tool alles al doet wat je er mee zou willen doen: spin up/down snelheden aanpassen aan geluidseisen van de gebruiker.

Verwijderd

Topicstarter
Denhomer schreef op 15 January 2003 @ 00:02:
Ik heb overlaatst ook naar zo een tool gezocht en niets gevonden, enkel in linux kan het blijkbaar, windows moet het automatisch doen. Zelfs op visual basic sites ofzo vind je geen methodes om dit aan te sturen
Onder Visual Basic site zou ik het zowiso niet zoeken, aangezien je dan simpelweg windows en beetje aanstuurt. Onder c++ ofzo zou het wel moeten gaan misschien maar zou compleet niet weten hoe :(

Verwijderd

Topicstarter
SilentStorm schreef op 15 January 2003 @ 00:00:
heb je ook al even gezocht naar maxblast? hiermee kun je de meeste maxtor schijven in een wat stillere modus zetten als je dat wilt.
Hmmz, didn't know that :) Da's natuurlijk al een begin maar ik zou ze toch liever gewoon kunnen uitleggen. Die Maxblast is trouwens een dos tool als ik me niet vergis.

Waarom zou je de technical resources moeten hebben van Maxtor als Windows ze wel gewoon kan uitleggen, gelijk om welke schijf het gaat...

Wat Mickeysoft kan moet ik ook kunnen !!! :+

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

maxblast is een keer instellen en klaar. het feit dat je zelf onder windows bezig bent veranderd daar niets aan. En je hebt als je dat accoustic management zelf zou willen implementeren, heb je wel die techdata nodig; niet elke harde schijf is precies hetzelfde. Om de eerder genoemde opties van maxblast aan te sturen (dus alleen voor maxtor hdd's), zou je een bepaald signaal naar een bepaald register op de harde schijf moeten zenden. Wie zegt dat dezelfde regeisters op bv een ibm harde schijf niet een compleet andere functie hebben?

* Over de door jou genoemde programma's/commando's:
Ik neem aan dat er voor algemene functies van de harde schijf (spinup/down) wel standaard aanstuurmogelijkheden zijn die bij elke harde schijf gelijk zijn. Die specifieke eigenschap van maxtor hdd's zul je er vrijwel zeker niet in terug vinden. (accoustic management)

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

SilentStorm schreef op 15 January 2003 @ 00:35:
eeuhw.. zie link :? wat mis jij dan? En het is op zich wel logisch dat je ze niet in vbasic sites vind. De belangrijkste reden is dat maxtor geen technical data sheets over de aansturing van deze onderdelen beschikbaar stelt. Een tweede is dat niemand er moeite voor doet om deze te achterhalen omdat maxtor's eigen tool alles al doet wat je er mee zou willen doen: spin up/down snelheden aanpassen aan geluidseisen van de gebruiker.
Wat ik mis ? dat je een spindown kan doen van de hd op het moment dat ik het wil.
Is maxblast niet een tool dat je opnieuw moet opstarten met een diskette met die maxblast erop ? In linux kan ik gewoon hdparm -S 1 doen en dat werkt op alle schijven. Windows heeft ook zo een commando, enkel weet ik hem (nog) niet. Dit is toch wel veel beter als maxblast imho

Verwijderd

Topicstarter
SilentStorm schreef op 15 januari 2003 @ 09:23:
maxblast is een keer instellen en klaar. het feit dat je zelf onder windows bezig bent veranderd daar niets aan. En je hebt als je dat accoustic management zelf zou willen implementeren, heb je wel die techdata nodig; niet elke harde schijf is precies hetzelfde. Om de eerder genoemde opties van maxblast aan te sturen (dus alleen voor maxtor hdd's), zou je een bepaald signaal naar een bepaald register op de harde schijf moeten zenden. Wie zegt dat dezelfde regeisters op bv een ibm harde schijf niet een compleet andere functie hebben?

* Over de door jou genoemde programma's/commando's:
Ik neem aan dat er voor algemene functies van de harde schijf (spinup/down) wel standaard aanstuurmogelijkheden zijn die bij elke harde schijf gelijk zijn. Die specifieke eigenschap van maxtor hdd's zul je er vrijwel zeker niet in terug vinden. (accoustic management)
We zitten dus een beetje op de verkeerde golflengte, accoustic management is één ding, maar ik wil dat de schijf spin-downed, en dat is inderdaad één commando die voor elke schijf werkt.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 09:38:
[...]

We zitten dus een beetje op de verkeerde golflengte, accoustic management is één ding, maar ik wil dat de schijf spin-downed, en dat is inderdaad één commando die voor elke schijf werkt.
Ik geloof dat we inderdaad wat langs elkaar heen werken. Ik begreep uit je posting dat je last had van een te luidruchtige harde schijf -->maxblast. Dit lijkt me een iets makkelijkere oplossing (als je deze harde schijf praktisch volledig stil kan krijgen) dan elke keer als je stilte wilt je hd spindownen. Ik heb even rondgezocht voor windows; Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen commandline mogelijkheid om dit in te stellen. De enige mogelijkheid binnen windows die ik binnen een half uurtje zoeken kon achterhalen is de bekende: screensaver>powermanagement>shut down disks after <x> minutes (wat trouwens ook via de bios kan).
Denhomer schreef op 15 January 2003 @ 09:27:
[...]

Wat ik mis ? dat je een spindown kan doen van de hd op het moment dat ik het wil.
Is maxblast niet een tool dat je opnieuw moet opstarten met een diskette met die maxblast erop ? In linux kan ik gewoon hdparm -S 1 doen en dat werkt op alle schijven. Windows heeft ook zo een commando, enkel weet ik hem (nog) niet. Dit is toch wel veel beter als maxblast imho
Zoals hierboven, we werken een beetje langs elkaar heen. Je kunt van een tooltje niet verwachten dat het iets doet waar het totaal niet voor geschreven is en het vervolgens 'minder goed' vinden dan je andere oplossing. Of het geschikt is voor wat je wil licht precies aan de eisen die je ervoor stelt.

In de startposting was het doel om geluidsoverlast te verminderen. Of je dan je hd zachter wilt maken of deze uitzetten is vervolgens aan jou. Wat je er ook mee doet, succes ermee. B)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07
http://www.simtel.net/pub/pd/8378.html

Het programmaatje heet hdsleep.
Het probleem is wel, dat als windows maar iets op de schijf hoeft te doen, hij weer aangaat. Dus al ga je alleen naar My Computer, dan gaat hij toch aan. Zet de tijd niet te laag, zet indexing uit op de schijf, want teveel up-downspinnen is niet goed voor je hd.

Of je harddisk Accoustic Management ondersteund weet ik niet. Ik geloof dat ook mijn Seagate Barracuda 2 het niet ondersteunt, dus je hebt ook kans dat die van jou het niet doet.

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op 15 January 2003 @ 10:48:
http://www.simtel.net/pub/pd/8378.html

Het programmaatje heet hdsleep.
Het probleem is wel, dat als windows maar iets op de schijf hoeft te doen, hij weer aangaat. Dus al ga je alleen naar My Computer, dan gaat hij toch aan. Zet de tijd niet te laag, zet indexing uit op de schijf, want teveel up-downspinnen is niet goed voor je hd.

Of je harddisk Accoustic Management ondersteund weet ik niet. Ik geloof dat ook mijn Seagate Barracuda 2 het niet ondersteunt, dus je hebt ook kans dat die van jou het niet doet.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ That's what I need !! zoals in de eerste post gezegd, is het een schijf waar ik enkel af en toe op backup en wat data opzet, Windows heeft daar voor de rest nix op te schrijven. Thx :)
Pagina: 1