Toon posts:

[RH 8.0] instalation halve letters

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik zit met een probleem
Redhat 8.0 krijg ik niet geinstaleerd op een
HP Netserver LH Pro
Pentium 200 Mhz
Trident TVGA9000i-3 videokaart
ik zal eerst de pogingen al vertellen wat allemaal dus niet gelukt is
(voordat jullie hiermee aankomen)
ik heb op de volgende manieren geprobeerd om linux te instaleren
lowres = werkt niet
nofb = werkt niet
text = werkt niet
ik krijg namelijk bij al de geprobeerde installatie methode het volgende probleem
de helft van de letters vallen weg. de letters zijn wel groter en vetter als normaal en in het begin
(jammer dat ik hier nu geen screenshot van kan maken)
het zal dus wel aan de videokaart liggen maar het vreemde is dat in het begin
als je het logo van Red Hat met daarbij Redhat Linux 8.0 wel zichtbaar is
met het blauwe scherm en de witte balk en de tekst daaronder met [F1 Main] [F2 options] enz

Ik heb op de site van Redhat wel het volgende gevonden
NetServer LHPro (D4979A, D4980A, D4981A, D4982A)Trident TVGA 9000iYes XFree 3.3.6Rem. (SVGA)NoneN/A2 Adaptec AIC 7880 UW PCIYes driver aic7xxxRem.NoneN/AYes
dus hij zal wel ondersteunt worden maar hoe ???
Dus een oplossing heb ik daar niet kunnen vinden.

Mijn vraag heeft iemand dit al eerder gezien en zo ja weet iemand de oplossing.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
nog nooit gezien maar bij het opstarten kun je bepaalde opties geven (zoals memory en videokaart)
De text based zou moeten een normaal generiek VGA beeld geven die of je scherm of je videokaart niet kan weergeven??? (320x240 - 16 kleuren)
En een ander beeldscherm? Kun je bij de kernel opstart opties nergens meegeven welke adapter je gebruikt (misschien zelfs je scsi adapter)
Staat er niets verkeerd in het bios (Video ROM niet in je RAM kopieren)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
ik ben niet voor een gat te vangen en heb half blind de installatie door gevoerd
zo van ongeveer zal er dit wel staan en dan zou ik waarschijnlijk dat hebben gekozen.
de installatie is gelukt dwz dus zonder X-windows
het vreemde wat ik nog steeds vind in het begin kan hij wel een plaatje laten zien en daarna lukt het hem niet meer.
Aan het beeldscherm ligt het ook niet ik heb namelijk 2 schermen geprobeerd waaronder een ilyama vision master pro
weet iemand de kernel opties om specifiek aan tegeven voor deze vga kaart die heb ik namelijk nog niet gevonden.

Verwijderd

Als je geen FB gebruikt, dan wordt "gewoon" de console mode gebruikt, dus textmode (geen grafische mode), en via VESA zou dat voor alle kaarten 't zelfde moeten werken. Zonder FB kun je dus (denk ik) geen videokaart specifiek opgeven. Met FB kan dat wel (maar ik weet niet hoe, ik denk dat dat auto-gedetect word). Er is wel een trident FB module, misschien dat je die specifiek in de kernel moet meecompileren en dat dat niet is gedaan? De installatie runt in elk geval (in FB mode) via vesaFB, dus daar kan een probleem zitten... Met vga=ask als kernel optie in LILO/grub kun je in FB een resolutie opgeven.

En werkt X zelf eigenlijk wel?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb weer van alles geprobeert
hier even de opsommingen
Hp Netserver LH Pro met een trident TVGA 9000 kaartje
Met RedHat 8.0 met allerlei instellingen zoals nofb en vga=ask
geeft allemaal geen beeld of halve letters
Mandrake 9.0 gedownload en precies hetzelfde
een oude Cirus Logic kaartje erin
Redhat 8.0 nog steeds halve letters
Mandrake 9.0 in het begin even een vreemd beeld maar het installation menu was goed
even nu afwachten hoe de verere installatie met mandrake verloopt
het lijkt erop dat in mandrake net iets meer video drivers er standaard inzitten tov Redhat.
### update ###
Mandrake 9.0 is dus niet gelukt om te instaleren.
maar ik blijf proberen
even uit een goed systeem een bekende video kaart gehaald een Maxtor Mystique videokaart
met Redhat 8.0 nog steeds halve letters tijdens de installatie
ik denk dus dat het niet aan de video kaarten ligt maar aan het systeem in samenhang met Redhat 8.0
Ben nu met de mystique kaart erin Redhat 7.3 aan het installeren en tot nu toe gaat het goed.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Baal baal baal
mijn vrouw wil haar video kaart terug in haar computer.
daar gaat dus de poging met de mysique kaart
ik heb nog even een foto genomen van het beeldscherm zodat nu duidelijk is wat ik eigenlijk bedoel met de halve letters.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m_beniers/install.jpg

Het liefst zou ik de onboard video kaart gebruiken (trident tvga 9000)
heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt ???

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30

deadinspace

The what goes where now?

Weirdness... Ik vraag me af of die RH installer VGA text mode is, of framebuffer. Vanaf wanneer precies heb je dat halve-letter-probleem? Als je boot met een eenvoudige bootdisk (zoals tomsrtbt), heb je het dan ook?

Verwijderd

Heb je dit probleem ook in MS-DOS?
/me vermoedt dat je mobo stuk is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 23:44 . Reden: typo uiteraard ;) ]

Verwijderd

Topicstarter
Linux lowres
gaat in het begin goed maar dan komen er halve letters
linux text
nofb

Het probleem begint naardat loading intrid.img klaar is
maar ik heb nog maar even een fototje genomen van het begin scherm en die wordt wel goed weergeven
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m_beniers/install2.jpg
er zal toch wel een of andere instelling in bios gedaan moeten worden.
Ik ben ook al bezig geweest om in de bios te komen
maar het lukt nog niet echt
[F2] geen bios [F12] geen bios [Del] geen bios [Crtl + A] geen bios

Verwijderd

Wanneer je in een HP in de bios wilt komen houdt je gewoon tijdens het starten de spatietoets ingedrukt, en dan krijg je een 'Key stuck' error, waarna je naar de BIOS kunt gaan.

Dit probleem is overigens puur op de Trident terug te brengen, Debian gaf lang geleden hetzelfde probleem, wat je kon oplossen door VGA16:off uit mijn blote hoofd.

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Als je de setup nu start met de optie text dan doet hij het niet met een grafische install. Dan hoeft hij ook niet je grafische kaart te detecteren. En dat scheelt heel wat. Ik heb op school ooit een keertje Rode Hoed geinstalleerd maar da was gauw afgelopen --> ellendige zooi :(

Bij ons op school zijn de sys beheerders nogal tegenwerkend maar nu ze debian hebben gezien en draaiend hebben gezien beginnen ze een beetje te ontdooien. :)

Het werkt nooit zoals je wil.

[Pleidooi modus]
Probeer Debian GNU/Linux dan kun je het af met een net install. Je hebt dan 6 diskette's nodig. En het installeerd heel erg gemakkelijk.
[/Pleidooi modus]

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Dat het tweede fototje wel complete letters geeft is duidelijk: framebuffer gebruik (het plaatje van de hoed verraad het eigenlijk wel). Dus het kan inderdaad zijn dat de videocontroller stuk is.

Verwijderd

mja duz gewoon ff ergens een pci videokaartje ritselen van 1 mb of meer als benodigd en dan installen die zooi. ;-)

• deadinspace
  • Laatst online: 20:30

deadinspace

The what goes where now?

active2 schreef op 18 januari 2003 @ 17:55:
Als je de setup nu start met de optie text dan doet hij het niet met een grafische install.
Lees, draad, blaat ;)
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 18:12:
Dat het tweede fototje wel complete letters geeft is duidelijk: framebuffer gebruik (het plaatje van de hoed verraad het eigenlijk wel). Dus het kan inderdaad zijn dat de videocontroller stuk is.
Dat is inderdaad interessant... Ik neem aan dat de bootloader dat doet, en dat het dus vga 640x480x4 is. Als de kernel dan naar textmode schakelt gaat het brak?
Ik vraag me af: wat nou als je wel een volledige grafische install doet... Gaat het dan wel goed?

En ik vraag me nog steeds af of je er met een simpele GNU/Linux bootdisk en/of een DOS bootdisk ook last van hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen dank voor al jullie tips _/-\o_
hier de opsommingen van wat er dan gebeurd

de installatie in volledige graphic mode
werkt niet zie halve letters

vga16:off
could not find kernel image

om in de bios te komen door middel van de spatietoets ingedrukt, en dan krijg je een 'Key stuck' error
ik krijg heel veel piepjes maar geen bios

met een oude cirrus logic kaartje
(ik weet niet wat dit kaartje precies kan en de website van Cirrus is ook al niks meer van dit kaartje te vinden)
lukt het dus ook niet

Puur voor de test probeer ik nu Windows NT er op te installeren
Setup is inspecting your computer's hardware configuration ...
en daar blijft het bij

Mandrake 8.2
verloopt alles prima (was er eerst ook op geinstaleerd)
wat wel vreemd is dat het bij de eerste 2 pogingen een kernel panic geeft op de adaptec megaraid kaart en bij de 3e poging er niks aan de hand is en gewoon door installeert zie plaatje
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m_beniers/install3.jpg

het lijkt of het spookt in mij server 8)7

• Fireman
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Hoi ik heb een ander vraagje over letter in Linux RH 8.0

Wat is een mooi lettertype in het mozilla browzer? Toen ik 'm net opstart waren de letters heelklein en opgepropt. Ik heb het veranderd in adobe courier en nog een getal. Maar dit is niet alles.

Wie weet een mooi en duidelijk letter type? En dan gaat het om de internetpagina's die ik dan oproep

btw welk letter type wordt er op deze pagina gebruikt?

[ Voor 10% gewijzigd door Fireman op 19-01-2003 13:04 ]

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Fireman schreef op 19 January 2003 @ 13:02:
Hoi ik heb een ander vraagje over letter in Linux RH 8.0

Wat is een mooi lettertype in het mozilla browzer? Toen ik 'm net opstart waren de letters heelklein en opgepropt. Ik heb het veranderd in adobe courier en nog een getal. Maar dit is niet alles.

Wie weet een mooi en duidelijk letter type? En dan gaat het om de internetpagina's die ik dan oproep

btw welk letter type wordt er op deze pagina gebruikt?

Dat lettertype onder Mozilla zoek je zelf maar. Er is genoeg over lettertypes geschreven in NOS. Bovendien is dat een kwestie van smaak.

Daarnaast vind ik het niet gepast dat je een dergelijke vraag even in een vaag gerelateerd topic van een ander post. Gelieve dit voortaan na te laten.

• Fireman
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 13:53:

[...]

Dat lettertype onder Mozilla zoek je zelf maar. Er is genoeg over lettertypes geschreven in NOS. Bovendien is dat een kwestie van smaak.

Daarnaast vind ik het niet gepast dat je een dergelijke vraag even in een vaag gerelateerd topic van een ander post. Gelieve dit voortaan na te laten.
Dat eerste kan ik het mee eens zijn maar dat laatste niet. Ik open nu tenminste niet een nieuw topic. Vaker al te horen gekregen dat je niet zomaar topics moet openen. Ik kreeg te horen: "Maar zoek iets waar men het er al overheeft"

Nou dat heb ik gedaan.

Maar goed no hard feelings, ik ga gewoon verder met rommelen en uitzoeken in GoT en Linux.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Pagina: 1