Toon posts:

Lijn bundeling kan het nu wel of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niks meer van......

Ik heb hier een Linux servertje staan met mandrake8.2 erop, hier zitten 3 nics in. 2x Nic voor chello en 1x naar switch voor intern netwerk.
Ik heb 2 chello abo's en dus ook 2 chello modems (en 2 ip adressen) en een klein netwerkje met 4 pc's eraan. Beide chello lijnen werken apart van elkaar perfect.

Ik heb een heletijd terug informatie gezocht of ik 2 chello lijnen kan bundelen tot 1 lijn. Dit zou volgens velen met Linux kunnen.
Heb daarop besloten om een Linux server te maken, daar ik een complete n00b ben op Linux gebied heb ik gekozen voor Mandrake, dit was simpel te installeren.
Maarja nu draait de server, heb 2 lijnen maar niemand weet hoe je moet bundelen.
Ik heb al diverse "Linux freaks" gevraagd en allemaal zeggen ze iets anders, de 1 zegt het kan niet, de andere weet het niet zeker de een andere zegt dat het wel moet kunnenmaar weet niet precies hoe.
Ik kan helaas ook niemand vinden die me kan vertellen (in linux n00b taal) hoe ik het werkend kan krijgen, dus ook niemand die het voor me wil installeren.

Wat ik dus wil is dat iemand (die het zelf heeft) me kan vertellen of het wel kan?!
En als het kan HOE, wat heb ik nodig, waar kan ik het krijgen(link).

Ohja de opzet van de lijnen bundelen is:
Load balancing en sneller downloaden.

edit:
Heeft iemand toevallig een link voor een Nederlands talige n00b Linux hulp website/forum? Op GoT worden n00b vragen meestal niet echt opgelost. Het is ook een tweakers forum ipv een n00b forum.
Het zou handig zijn als er een n00b forum zou zijn in het Nederlands.... Misschien is die er dus maar ik kan hem alleen niet vinden...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 15:49 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Dus je hebt 2 chello lijnen ;-) Er zijn onlangs nog een paar topic's over gekomen (oa van mij) en ik weet hoe je het moet doen:
Lees de Linux Advanced Routing HowTo en je vindt het

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb er geen ervaring mee, maar het KAN dus wel, maar het zal niet makkelijk op te zetten zijn, en de provider moet het ook ondersteunen. Bel dus eens naar chello, of beter stuur een mail naar hun technische dienst welke zaken ze ondersteunen.

Ik zou het hele idee vergeten en gewoon proberen zo goed mogelijk gebruik te maken van de lijn. Als je met meerdere mensen online zit, kan je bijvoorbeelde de helft van je gebruiker van de enen en de andere helft van je gebruikers van de andere lijn gebruik laten maken (iptables).

Of een scriptje dat de 15 van de maand van lijn switched, of switched als je limiet op is (weet niet of dat van toepassing is met chello). Grote downloads kan je misschien in specifieke gevallen loadbalancen. Bijvoorbeeld een ISO downloaden kan je dan (op een smossige manier) splitsen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Meer specifiek:
http://lartc.org/lartc.html
4.2. Routing for multiple uplinks/providers

We hebben hetzelfde gedaan (met 3 netwerkkaarten) op onze LAN party toen duidelijk werd dat de 3Com switchen geen bonding ondersteunden en we load balancing in & uit moesten doen (met DNS load balancing)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Thx, maar voor een Linux n00b is dat dus gewoon chinees wat er staat.

Is er een andere manier om bundeling werkend te krijgen? Met windows?
Of een programma wat je kan downloaden en installen en klaar is kees?
Ik wil dat toch werkend hebben maar zelf kan ik dat dus niet, als ik dat eerst allemaal moet gaan leren zijn we een paar jaar verder...

Verwijderd

Dat laatste maakt je topic tot een helpdeskdraad en dat is niet de bedoeling in NOS. Bovendien horen vragen over Windows hier ook niet thuis.
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
Onderin staan links naar sites met info en ook in de FAQ vind je er een aantal.
Succes verder.
Op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.