ibook of powerbook?

Pagina: 1
Acties:

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:07

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Ik ben van plan om een nieuwe laptop aan te schaffen, en de switch te maken van het x86 platform naar Apple.
Nu zit ik alleen nog met de vraag of ik een 12 inch iBook of de nieuwe 12 inch Powerbook moet kopen. (iBook G3 800 Mhz en Powerbook G4 867 Mhz)

Heeft iemand ervaring met een van beiden of met allebei?

Ik ga vooral Office applicaties draaien, Browsen, soms beetje photoshoppen maar heel basic en voor het meenemen van files van school naar huis.

Verwijderd

Ik ken eigenlijk niets van Apple hardware of van laptops in het algemeen, maar ik vraag me af of een beeldscherm van 12" niet héél klein is om op te werken ? Vergeet niet dat je lange tijd naar zo'n display moet turen, en ik denk dat je ogen je dankbaar zullen zijn als je een groter model neemt. Voor een groter scherm zou ik denk ik toch wel wat MHz'jes en/of een kleinere HD willen verdragen.

Maar goed, als het je te doen is om maximale transportmogelijkheden en een zo klein mogelijk stuk hardware om overal mee te zeulen, is dat je volste recht natuurlijk :)

edit:
typo

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 16:27 ]

Verwijderd

Als geld niet het grootste probleem is zou ik altijd voor de nieuwste / snelste gaan, dus de PowerBook in dit geval. Overigens ben ik het wel Hawk eens; 12" is erg klein. Ik heb zelf korte tijd geleden een iBook gekocht (voor mij was geld wel een probleem) en heb ze bij MacHouse eens naast elkaar gezien (12" en 14"). Ben toch meteen voor de 14" gegaan, 12" is niet fijn werken. Of ga anders voor de nieuwste 17" laptop van Apple! :-)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Powerbook is krachtiger (maar duurder) en verbruikt ook iets meer stroom (gaat maar 4-6u mee ipv 6-8u)
Ikzelf heb een iBook 12" en ik vind het scherm nog redelijk om mee te werken (ik moet er wel heel de dag mee rondzeulen en morgen ermee naar Amerika)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 15:22:
Ik ken eigenlijk niets van Apple hardware of van laptops in het algemeen, maar ik vraag me af of een beeldscherm van 12" niet héél klein is om op te werken ? Vergeet niet dat je lange tijd naar zo'n display moet turen, en ik denk dat je ogen je dankbaar zullen zijn als je een groter model neemt. Voor een groter scherm zou ik denk ik toch wel wat MHz'jes en/of een kleinere HD willen verdragen.

Maar goed, als het je te doen is om maximale transportmogelijkheden en een zo klein mogelijk stuk hardware om overal mee te zeulen, is dat je volste recht natuurlijk :)

edit:
typo
Vergeet niet dat beide versies wel op 1024*768 draaien. Voor thuis ga ik er waarschijnlijk toch een 15 of 17 inch TFT aan hangen.
Waar ik vooral over twijfel is hoe lang een G3 nog mee kan icm OS X en aanverwante applicaties.
Maximale transportmogelijkheid staat voor mij eigenlijk op no. 1

Verwijderd

Ik zou voor de G4 gaan. Ben je meteen "tha man" :)
nee de G4 is stuk sneller wanneer er altivech om de hoek komt kijken en toch iets meer mhz.
54mbit airport, bluetooth, snellere graphics kaart, ddr etc..

Met iBook heb je ook alleen mirroring (zie je op je iBook precies het zelfde als op je externe scherm) met de Powerbook twee verschillende schermen als je dat wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 19:49 ]

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 19:47:
Ik zou voor de G4 gaan. Ben je meteen "tha man" :)
nee de G4 is stuk sneller wanneer er altivech om de hoek komt kijken en toch iets meer mhz.
54mbit airport, bluetooth, snellere graphics kaart, ddr etc..

Met iBook heb je ook alleen mirroring (zie je op je iBook precies het zelfde als op je externe scherm) met de Powerbook twee verschillende schermen als je dat wilt.
Weet je of de standaard 256MB DDR genoeg om OS X redelijk soepel te laten draaien?

Verwijderd

kantje boord... zou ik niet doen. Ik heb zelf 768 in m'n laptop.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Vervelend, denk ik eens iemand te helpen is er weer iemand mij voor die hetzelfde zegt! ;(

kleurbleur.nl

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik denk dat ibook voldoende is (werk bij mac dealer :+ )
je gaat niet die hard zware applicaties draaien en ibook op 800 mhz draait prima 10 (zelfs een ibook met 300mhz draait 10 nog aardig). iBook is cheaper en prima voor wat jij nodig hebt. alleen doe je zelf een plezier een neem er 512 mb bij dan zit je op 640 totaal dat is lekker (ibook = 2*128 mb vraag mij ook nie waarom).

Wat het scherm betreft, de ibooks zijn net in prijs verlaagt, bij mij (mac support) iig wel dus voor de prijs van een 14" ibook heb jij nog geen 12" powerbook en een ibook gaat ook lang mee op interne accu (6 uur volgens apple). Reden genoeg lijkt me. (en er is nog een leuke office actie op dit moment)

Wat trouwens ook een reden nog kan zijn voor ibook of powerbook is de dual monitor functie. Powerbook kan 2 monitoren aan, ibook kan enkel spiegelen, als je het prettig vind om thuis met een grotere monitor ernaast te werken is de powerbook natuurlijk weer een goede keuze. Ibook kan ook geen airport extreme aan maar nog de oude airport, dus 'slechts' 11 mbit ipv 54 met airport extreme, alleen als je thuis wifi hebt.

Nog een andere redne zou zijn dat een powerbook wat compacter is en wat meer mogelijk heden heeft qua bto opties, je kan er bijv een superdrive bij nemen en in de toekomst een btje simpel video editing mee gaan doen. Maar ook weer iets wat je moet gaan gebruiken, vind je het niet nodig kijk maar weer naar de ibook. Wat verder nog een punt zou kunnen zijn is het feit de ibook echt hartstikke stil is terwijl de powerbook wat meer geluid produceert.

Dat was het dan wel zo'n beetje :)

[ Voor 41% gewijzigd door M2XzeeD op 15-01-2003 00:00 . Reden: soms vergeet men wel eens wat ]

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Als ik het mij goed herinner, is Apple momenteel heel hard aan het werken om al haar software naar Intel-compatible IBM processoren over te zetten, aangezien die tegenwoordig sneller zijn dan de traditioneel gebruikte Motorola processors. Het lijkt me daarom nu niet helemaal het goede moment om op een Apple over te stappen. Wacht nog een poosje, dan kun je met een beetje geluk PC-applicatie zo onder OSX draaien. Bovendien, als je nu software zou kopen, en later je mac zou upgraden, dan zou die oude software waarschijnlijk ook niet meer werken, of mogelijk alleen nog geëmuleerd werken.

Nou ja, in ieder geval een punt om ff over na te denken...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

M2XzeeD schreef op 14 januari 2003 @ 23:52:
...
Wat trouwens ook een reden nog kan zijn voor ibook of powerbook is de dual monitor functie. Powerbook kan 2 monitoren aan, ibook kan enkel spiegelen, als je het prettig vind om thuis met een grotere monitor ernaast te werken is de powerbook natuurlijk weer een goede keuze. Ibook kan ook geen airport extreme aan maar nog de oude airport, dus 'slechts' 11 mbit ipv 54 met airport extreme, alleen als je thuis wifi hebt.
...
De airport extreme is een andere socket als ik het goed heb gezien op www.apple.com ivm de IEEE802.11b

Effe het dual monitor verhaal... :Y)

Op slashdot staat een Radeon (-only) hack die de standaard iBook (G3 met 12") voorziet van een volwaardige dual-monitor support. Dus je kan onafhankelijk de res. instellen van je tweede scherm of op uiteraard als mirror laten draaien.

(8>

[ Voor 8% gewijzigd door VisionMaster op 15-01-2003 14:55 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

M2XzeeD schreef op 14 januari 2003 @ 23:52:
Ik denk dat ibook voldoende is (werk bij mac dealer :+ )
je gaat niet die hard zware applicaties draaien en ibook op 800 mhz draait prima 10 (zelfs een ibook met 300mhz draait 10 nog aardig). iBook is cheaper en prima voor wat jij nodig hebt. alleen doe je zelf een plezier een neem er 512 mb bij dan zit je op 640 totaal dat is lekker (ibook = 2*128 mb vraag mij ook nie waarom).

Wat het scherm betreft, de ibooks zijn net in prijs verlaagt, bij mij (mac support) iig wel dus voor de prijs van een 14" ibook heb jij nog geen 12" powerbook en een ibook gaat ook lang mee op interne accu (6 uur volgens apple). Reden genoeg lijkt me. (en er is nog een leuke office actie op dit moment)

Nog een andere redne zou zijn dat een powerbook wat compacter is en wat meer mogelijk heden heeft qua bto opties, je kan er bijv een superdrive bij nemen en in de toekomst een btje simpel video editing mee gaan doen. Maar ook weer iets wat je moet gaan gebruiken, vind je het niet nodig kijk maar weer naar de ibook. Wat verder nog een punt zou kunnen zijn is het feit de ibook echt hartstikke stil is terwijl de powerbook wat meer geluid produceert.

Dat was het dan wel zo'n beetje :)
Als de 14inch even duur zou zijn als de 12inch kies ik liever een 12 inch. Kleiner en dus veel makkelijker mee te nemen. De resolutie is toch het zelfde.

Hebben jullie de nieuwe G4 powerbooks dan al binnen???

Verwijderd

Deze topic gaat over hardware en niet over software. Dus dit hoort niet thuis in NOS.
NOS -> OH

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 13:17

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

uhm ik ben totally noob op apple gebied.... Maar gaat dat nu beter een g3/g4 generatie apple en dan files overzetten naar een Windows omgeving. Heb er nogal een keer gezeik meegehad.

*empty*

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 12:21
met OSX is dat geen enkel probleem ;)
http://www.apple.com/switch/

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
NaliXL schreef op 15 January 2003 @ 00:27:
Als ik het mij goed herinner, is Apple momenteel heel hard aan het werken om al haar software naar Intel-compatible IBM processoren over te zetten, aangezien die tegenwoordig sneller zijn dan de traditioneel gebruikte Motorola processors. Het lijkt me daarom nu niet helemaal het goede moment om op een Apple over te stappen. Wacht nog een poosje, dan kun je met een beetje geluk PC-applicatie zo onder OSX draaien. Bovendien, als je nu software zou kopen, en later je mac zou upgraden, dan zou die oude software waarschijnlijk ook niet meer werken, of mogelijk alleen nog geëmuleerd werken.

Nou ja, in ieder geval een punt om ff over na te denken...
En waar herinner jij je dat dan van :?

Het is wel waar dat Apple in de in de herfst ongeveer over gaat op de PPC 970 van IBM, maar dat is zeker geen x86. ;)

kleurbleur.nl

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Misschien ook een interessant linkje voor je:

Mac en pc vergeleken in grafische applicaties

mijn T.net systeemspecspagina

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Hm, nee niet bepaald. Zoals ik gezegd had, ik ga geen zwaar grafisch werk doen.
Ik koop geen Mac omdat ik me graag laat misleiden door het aantal Megahertzen gepropt in een behuizing met een batterij van 2 uur. Mijn overwegingen om een Mac te kopen hebben meer te maken met stabiliteit en OS.

Verwijderd

die applicaties zijn echt flut... onzin test.

Verwijderd

met testen weet je echt niet alles............
Pagina: 1