Toon posts:

SCSI controller met Debian

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgens de BBG van Oktober een co-located server gebouwd.
Buiten problemen met de risercard (nog eens 80 euro) blijkt ook nog dat de aangeraden SCSI niet aan de praat te krijgen is onder Debian. (handig voor een server) 8)7

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 2002

Goed,...genoeg gezeik daarover.

Nu ga ik dus proberen die SCSI controller te ruilen voor een andere liefst ultra-wide 160 controller. Dit keer check ik dus wel even de 'supported-list' van Debian, die is op dit gebied echter nogal klein en volgens mij ook wat gedateerd.
http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/scsi.html

Kan iemand me wat advies te geven over welke uit eigen ervaring ZEKER!!! werkt?

Staat er elders misschien nog zo'n lijst?? :/

Ik heb de mijne gekocht bij www.alternate.nl dus mijn keuze voor een andere is al enorm beperkt, zie wel een aantal interressante adaptec's maar die staan natuurlijk weer niet in het lijstje van debian.

Elk advies is van harte welkom, liefst wel in dezelfde prijsklasse van om en nabij de 220 euro.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-03 17:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een Adaptec 29160 op 19160 gaat zeker werken. De laatste valt binnen je budget, maar is slechts single channel Ultra160 en 32-bit PCI. Tekram heeft leuke betaalbare Ultra160 en Ultra320 controllers op basis van goed ondersteunde LSI Logic chipsets, handelt Alernate blijkbaar niet in Tekram spullen (als ze een beetje aan service doen zouden ze er wel voor je moeten kunnen regelen).

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 00:34

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 14:35:
Ik heb volgens de BBG van Oktober een co-located server gebouwd.
Buiten problemen met de risercard (nog eens 80 euro) blijkt ook nog dat de aangeraden SCSI niet aan de praat te krijgen is onder Debian. (handig voor een server) 8)7

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 2002

Goed,...genoeg gezeik daarover.
Wat voor kernel ?? Debian ligt met veel software mijlen achter met de rest van de distro's. Een recente 2.4.x zou dit kaartje gewoon moeten ondersteunen.

Ik zal eens kijken of ik kan vinden wat voor chipset er op dat ding zit.

Verwijderd

Topicstarter
Debian 3.0, kernel 2.4

Femme, de genoemde adaptec 29160 kaart gebruikt dezelfde als de Advance-peripherals van de BBG, en die werkt niet :'(

Ook niet onder het smaakje BF24.

Of snap ik het niet helemaal?

Ik vindt het een beetje eng/raar dat ze ook niet in die Debian lijst voorkomen en dat terwijl Debian 3.0 nog niet zo oud is toch?!

-----
Verders heb ik net een mailtje gekregen van Advanced peripherals, daarin zeiden ze dat ik 'm absoluut in een 64 bit 33mhz slot moet proppen of anders een 66mhz naar 33mhz forcen met het jumpertje.

Nu vraag ik mij af,...kan alleen Debian/linux dan niet omgaan met 66mhz?
Windows98 had helemaal geen probleem.

Jammer genoeg staat de server nu bij mij thuis dus ik kan het niet direct uit proberen, maar zou het echt kunnen dat dat hele ding niet gedetecteerd word van vanwege die bussnelheid?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Lijkt mij onzind at Debian niet met 66Mhz om zou kunnen gaan. Welke driver heb je in je kernel gebakken want standaard in de door debian meegeleverde kernel worden dacht ik geen scsi hd's ondersteunt

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03 20:50

Tubby

or not to be

TrailBlazer schreef op 15 January 2003 @ 12:32:
Lijkt mij onzind at Debian niet met 66Mhz om zou kunnen gaan. Welke driver heb je in je kernel gebakken want standaard in de door debian meegeleverde kernel worden dacht ik geen scsi hd's ondersteunt
Debian wordt standaard geleverd als ide-pci kernel. Bij de installatie kun je andere install opties aangeven. Als je daar bijvoorbeeld bf24 aangeeft dan is de scsi ondersteuning er wel :)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:15
Je zult waarschijnlijk een andere bootdisk nodig hebben. Lijkt me sterk dat linux je SCSI controller niet aankan, ik denk eerder dat het zuinigheid van de bootdiskmaker geweest is. Kijk eens of er howto's te vinden zijn over hoe je zelf die debian bootinstall diskettes kunt maken, of mail gewoon een maintainer van zo'n ding.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gewoon een nieuwe kernel bakken en opnieuw booten lijkt me. Toch niet een van de moeilijkste dingen als je een linxu server wil gaan beheren

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

de genoemde adaptec 29160 kaart gebruikt dezelfde als de Advance-peripherals van de BBG, en die werkt niet
De Adaptec 29160 is een totaal ander beestje dan de Advance 29161. De 29160 heeft een Adaptec chipset en de 29161 een QLogic chipset. Linux drivers voor de advance zijn te vinden op de site van QLogic.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier staat ook nog iets over QLogic support: http://www.feral.com/isp.html .

Verwijderd

Topicstarter
Een nwe kernel bakken is geen optie voor mij. Ben toch wel een newbie op dit gebied. Ik ga 'm ook niet zelf beheren. Ik had mezelf opgeworpen wel even voor een leuk prijsje een server (de hardware dan) in elkaar te knallen.
Maar goed.

De linux drivers voor advance had ik al gevonden op de Qlogic site, maar deze zijn weer bedoeld voor Redhat. Als ik het goed begrepen heb kan je die inderdaad ook gebruiken, maar again,...newbie here!!! En degene die de boel gaat beheren kost nogal wat centjes p/u }:O

Ik ga dus maar voor een andere scsi adapter, ik heb er een beetje genoeg van pffff
:'(

Femme, die adaptec waar jij het over hebt komt niet voor in het lijstje van Debian.
Jij weet zeker dat ie wel ondersteunt wordt door debian? Want dan ga ik 'm meteen halen!

Wat zal ik blij zijn als dit ding aan de praat is,.....

Bedankt alvast

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:48

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, zo maak je wel extra kosten, terwijl het nergens voor nodig is... Ik denk dat je je beter even kunt gaan verdiepen in de materie en gewoon de juiste driver aan de praat krijgen voor deze kaart (Niet lopen miepen met drivers, gewoon met de nieuwste 2.4.20 kernelsource een kernel bouwen, die ondersteund al die kaarten wel). En wat die Adaptec betreft, ALLE (muv ISA enzo) kaarten worden ondersteund, enkel zal ook hier wel weer gelden dat debian geen kernel heeft die jij snapt welke dit ondersteund, dus ook hiervoor zul je zelf beter een kernel kunnen bakken. Nogmaals, ga niet onnodig geld uitgeven, maar verdiep je iets meer in de materie...

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

De 29160 van adaptec word bij mij gewoon ondersteund, ik boot met een 29160 een 18.4 scsi (U160) onder Debian Woody, no problems, de bf24 kernel gebruikt voor de install, en die copied ie dan ook zo op de schijf.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil me ook graag wat verdiepen maar daar hebbik geen tijd voor,..deadlines,...ander werk etc. En dat kost uiteindelijk meer dan 100 euro extra uitgeven voor een andere scsi adapter.

Verwijderd

Topicstarter
ZO!

Ik heb inmiddels die adaptec gekocht. Werkte in 1 keer! no problems what so ever.
Kostte wel een 170 euro extra maar goed.....

Alternate deed niet moeilijk en wisselde zonder vragen de boel om ondanks het feit dat ik de eerste scsi kaart al in begin december bij ze had besteld en de klantenservice inmiddels al gesloten was.

Fijne service dus.

Femme, misschien is het een id om in de BBG melding te maken van de hier genoemde driver problemen, tezamen met het feit dat je (ook met de "BBG scsi kaart") een andere dan de bijgeleverde risercard nodig hebt (waardoor je weer geen pci maar agp videokaart dient te gebruiken), en dat de cd-rom speler niet tezamen met een floppydrive/backup HD in de case past.

Ik kon destijds overigens zonder problemen de risercard ruilen (wel 80 euro bij betalen) bij viddel. Ook zij hebben me overigens prima geholpen door contact op te nemen met procase voor me om te kijken welke riser card wel paste.

Al met al het meest problematige zelfbouw projectje tot nu toe.
Pagina: 1