[debian] [mailscanner] Wil niet starten (Can't set GID 8)

Pagina: 1
Acties:

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Afgelopen week wilde ik een unstable pakketje installeren met debian, dus ik mik de unstable in sources.list van apt en doe een update van de package lists. Met dselect selecteer het pakketje en zeg install. Gaat-ie dus mooi ff 250 MB aan updates van pakketjes downloaden, de meeste unstable! Aahrrgg! :(

Ok, geen ramp, maar wel jammer. :/ Na de update heb ik die unstable sources er weer uitgemikt. En nieuwe lijsten gedownload. Dan wordt het iig langzaam weer stable.

Nu moest ik dus een aantal pakketjes weer een beetje herstellen, waaronder iig exim. Die was weer vrolijk in inetd.conf gaan zitten. Ik beetje vogelen, en op een gegeven moment was ik erachter dat dit het probleem was, dus boel weer goed ingesteld en draaien maar. Omdat ik mailscanner gebruik, draai ik 2 exim's, voor incoming en outgoing. Mailscanner zit tussen die 2 queue's en scant alle mail die langskomt.

Nu wil echter mailscanner niet meer starten: can't set GID to 8. Mailscanner heeft echter wel de set-UID en set-GID bitjes aanstaan in de filemode. En id 8 is van de mail-user en -group. :|

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen. Mijn meel begint zich langzaam op te hopen en da's een beetje jammer. :?

[ Voor 3% gewijzigd door AdLentis op 14-01-2003 13:42 ]

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Kick (sorry maar dit probleem is aan de dringende kant... :/)

Verwijderd

Dat geeft nog geen reden om binnen 1 uur te kicken. Heb je al gezocht op groups.google.com naar je foutmelding :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

apt-get remove exim
apt-get install exim

Dat zou je exim weer terug moeten brengen naar de exim uit unstable, uiteraard wel je configfiles ( /etc/exim ) backuppen voordat je dit doet.

Sowieso is het totaal niet verstandig om op dit moment stable & testing te mengen met unstable, aangezien ze bezig zijn heel unstable te hercompileren met gcc 3.2.X , en een andere glibc, waardoor je de pakketen niet kan onwisselen :/

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 14:08:
Dat geeft nog geen reden om binnen 1 uur te kicken. Heb je al gezocht op groups.google.com naar je foutmelding :)
Nu wel, tevergeefs (had al wel op google web gezocht). Ik ga niet zomaar op GoT zitten posten.
moto-moi schreef op 14 januari 2003 @ 14:15:
apt-get remove exim
apt-get install exim

Dat zou je exim weer terug moeten brengen naar de exim uit unstable, uiteraard wel je configfiles ( /etc/exim ) backuppen voordat je dit doet.

Sowieso is het totaal niet verstandig om op dit moment stable & testing te mengen met unstable, aangezien ze bezig zijn heel unstable te hercompileren met gcc 3.2.X , en een andere glibc, waardoor je de pakketen niet kan onwisselen :/
Met het herstellen bedoelde ik alleen het herstellen van de config, niet van stable package. Dus exim is unstable.

Maar het removen van exim ging op zich goed, alleen wil mailscanner, die vereist nl exim (ook unstable) niet meer geremoved worden, want die wil stoppen noch starten. Bij een remove wil apt of dpkg mailscanner stoppen, wat niet lukt, zodat de boel gecancelled wordt en mailscanner weer gestart wordt, wat eveneens niet werkt.

Dus weer een nieuwe vraag: hoe verwijder je zo'n probleem-pakketje?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

AdLentis schreef op 14 januari 2003 @ 14:31:
Maar het removen van exim ging op zich goed, alleen wil mailscanner, die vereist nl exim (ook unstable) niet meer geremoved worden, want die wil stoppen noch starten. Bij een remove wil apt of dpkg mailscanner stoppen, wat niet lukt, zodat de boel gecancelled wordt en mailscanner weer gestart wordt, wat eveneens niet werkt.
Dus weer een nieuwe vraag: hoe verwijder je zo'n probleem-pakketje?
/etc/init.d/mailscanner stop

wachten tot 'ie gestopt is, en dan de packages proberen te verwijderen (dus apt-get remove exim mailscanner ). Mocht dat niet willen, omdat 'ie mailscanner niet kan killen, dan zul je dat handmatig moeten doen: ps aux | grep mailscanner PID opzoeken (eerste kolom), en daarna kill -s 9 <pid>

[ Voor 3% gewijzigd door moto-moi op 14-01-2003 14:38 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
moto-moi schreef op 14 January 2003 @ 14:37:
[...]

/etc/init.d/mailscanner stop

wachten tot 'ie gestopt is, en dan de packages proberen te verwijderen (dus apt-get remove exim mailscanner ). Mocht dat niet willen, omdat 'ie mailscanner niet kan killen, dan zul je dat handmatig moeten doen: ps aux | grep mailscanner PID opzoeken (eerste kolom), en daarna kill -s 9 <pid>
Zoals ik al zei, mailscanner is niet gestart, en kan dus niet gestopt worden. Dat zorgt ervoor dat hij niet verwijderd kan worden. M.a.w: zolang mailscanner niet gestart is, kan ik hem niet verwijderen. Erg stom, maar helaas waar.

Ik heb dus ff /etc/init.d/mailscanner aangepast zodat-ie denkt dat mailscanner netjes gestopt wordt. Hij is nu verwijderd. ;)

Probleem wil niet weggaan helaas :(

Heb nu exim aan gereconfigd, om alle mail bezorgd te krijgen. Daarna misschien vanavond linux re-installen. En dan download ik de unstable pakketjes wel als ik ze echt nodig heb. Zijn er toch maar een paar... Ik voel me toch niet echt lekker bij al die unstable shit... :/

[ Voor 35% gewijzigd door AdLentis op 14-01-2003 15:10 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30

deadinspace

The what goes where now?

AdLentis schreef op 14 January 2003 @ 13:36:
Afgelopen week wilde ik een unstable pakketje installeren met debian, dus ik mik de unstable in sources.list van apt en doe een update van de package lists. Met dselect selecteer het pakketje en zeg install. Gaat-ie dus mooi ff 250 MB aan updates van pakketjes downloaden, de meeste unstable! Aahrrgg! :(
Ehm, ja, dat had ik je zo ook kunnen vertellen :)
dselect selecteert bij de 'select' stap (waar jij mailscanner hebt geselecteerd) namelijk voor alle packages de nieuwste beschikbare versie.
AdLentis schreef op 14 January 2003 @ 14:41:
[Heb nu exim aan gereconfigd, om alle mail bezorgd te krijgen. Daarna misschien vanavond linux re-installen.
Nouja, als je weer stable in je sources list hebt staan, dan kun je na apt-get update met apt-get install --reinstall <package> een package herinstallen, waarbij de geherinstalleerde versie dus uit de stable tree komt. Je kunt zo je hele systeem downgraden (op debianplanet.org staat een artikel over iemand die dat heeft gedaan, inclusief de scriptjes die hij heeft gebruikt).
Pagina: 1