[Sendmail] Wil geen email afleveren

Pagina: 1
Acties:

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 11:01

WarPuppy

Electronic Technology

Topicstarter
Ok, ik d8 even heel stoer sendmail te compilen, en dat het dan meteen zou draaien..

Dus niet, ik ben er nu al 3 dagen mee zoet, en niemand weet de oplossing, ik heb al op google gezocht, en hier, maar dit is me laatste hoop..

Anyway, sendmail staat erop, Debian Woody installatie, hij draait gewoon als ik hem start, alleen dan krijg ik wel de foutmelding:
code:
1
2
/etc/sendmail.cf: line 152: fileclass: cannot open '/etc/mail/sendmail.cw': World writable directory
/etc/sendmail.cf: line 154: fileclass: cannot open '/etc/mail/sendmail.cV': World writable directory

Maar dat terzijde, al ik kijk dan draait het normaal
code:
1
root     26021  0.0  1.9  5060 1816 ?        S    Jan13   0:00 sendmail: MTA: accepting connections

En als ik dan me email wil laten versturen (via flush bijv), dan komt er dit in beeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/etc/sendmail.cf: line 152: fileclass: cannot open '/etc/mail/sendmail.cw': World writable directory
/etc/sendmail.cf: line 154: fileclass: cannot open '/etc/mail/sendmail.cV': World writable directory
Msmtp: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Mesmtp: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Msmtp8: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Mrelay: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Mesmtprem: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Warning: .cf file is out of date: sendmail 8.12.3+3.5Wbeta supports version 10, .cf file is version 8

Heeft er iemand een ernstig idee hoe ik dit kan oplossen? ik heb al chmod 777 en 000 op die bestanden gedaan, maar het mocht niet baten.

Ik gebruik btw Debian Woody met Sendmail 8.23.3+3.5beta

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-05 10:00

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Het lijkt mij er juist meer op dat sendmail er problemen mee heeft dat de dir /etc/mail world-writeable is.
maak daar eens 700 (owner only) van :? met als owner root.
Ik meen dat sendmail onder root draait. (of juist nobody..)

[ Voor 28% gewijzigd door Equator op 14-01-2003 13:39 ]

• WarPuppy

WarPuppy

Electronic Technology

Topicstarter
CyberJ schreef op 14 januari 2003 @ 13:37:
Het lijkt mij er juist meer op dat sendmail er problemen mee heeft dat de dir /etc/mail world-writeable is.
maak daar eens 700 (owner only) van :? met als owner root.
Ik meen dat sendmail onder root draait. (of juist nobody..)
Draait onder root, en het wou niet helpen, ik heb ook al chown gedraaid voor de zekerheid, maar hielp niks :(

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
cannot open '/etc/mail/sendmail.cw': World writable directory
Lijkt me dat sendmail deze file niet WIL lezen, omdat die de inhoud ervan niet vertrouwt, wegens de aangegeven reden.
Verder geeft sendmail aan dat de sendmail.cf van andere versie is dan de sendmail executable -> zorg voor juiste versie :)
Ik zou trouwens trouwens nooit als MTA nooit voor sendmail kiezen, tenzij je speciale reden hebt. Veel alternatieven (postfix, qmail) zijn beter qua security en beheersbaarheid en performance.

Verwijderd

Wat zijn de permissies van /etc/mail, /etc/mail/sendmail.cw en /etc/mail/sendmail.cW? Zijn de laatste 2 mischien directories?

Dit zijn de permissies (op een Redhat systeem):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
naampje [etc]$ ls -la /etc/sendmail.* /etc/mail/*
-rw-r--r--    1 root     root          123 Aug  1  2000 /etc/mail/Makefile
-rw-r--r--    1 root     root          331 Aug  1  2000 /etc/mail/access
-rw-r--r--    1 root     root        20480 Jan  8 10:18 /etc/mail/access.db
-rw-r--r--    1 root     root            0 Aug  1  2000 /etc/mail/domaintable
-rw-r--r--    1 root     root         4096 Jan  8 10:18 /etc/mail/domaintable.db
-rw-r--r--    1 root     root            0 Aug  1  2000 /etc/mail/mailertable
-rw-r--r--    1 root     root         4096 Jan  8 10:18 /etc/mail/mailertable.db
-rw-r--r--    1 root     root            0 Aug  1  2000 /etc/mail/virtusertable
-rw-r--r--    1 root     root         4096 Jan  8 10:18 /etc/mail/virtusertable.db
-rw-r--r--    1 root     root        34192 Aug  1  2000 /etc/sendmail.cf
-rw-r--r--    1 root     root           59 Aug  1  2000 /etc/sendmail.cw
-rw-r--r--    1 root     root         1275 Aug  1  2000 /etc/sendmail.mc

• WarPuppy

WarPuppy

Electronic Technology

Topicstarter
Ok hier komen ze, ik hoop dat je er wat aan hebt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
goliath:/etc/init.d# ls -la /etc/sendmail.* /etc/mail/*
-rwxr-xr-x    1 mail     mail         6909 Jan 14 18:26 /etc/mail/Makefile
lrwxrwxrwx    1 root     smmsp          10 Jan 14 18:26 /etc/mail/aliases -> ../aliases
-rw-r--r--    1 root     root         2315 Jan 14 18:26 /etc/mail/databases
-rw-r-----    1 root     smmsp           0 Jan 14 18:26 /etc/mail/dialup.m4
-rw-r--r--    1 root     smmsp           0 Jan 14 18:52 /etc/mail/genericstable
-rw-r--r--    1 root     smmsp       12288 Jan 14 18:52 /etc/mail/genericstable.db
-r--r--r--    1 bin      bin          5588 Jan 14 18:06 /etc/mail/helpfile
-rw-------    1 root     smmsp          10 Jan  7 14:06 /etc/mail/local-host-names
-rw-r-----    1 root     smmsp           0 Jan 14 18:26 /etc/mail/provider.m4
-rw-r--r--    1 root     smmsp           0 Jan 14 18:26 /etc/mail/relay-domains
-rw-r--r--    1 root     smmsp       41892 Jan 14 18:26 /etc/mail/sendmail.cf
-rw-r--r--    1 root     root        32689 Jan  7 09:37 /etc/mail/sendmail.cf.OLD
-rw-r--r--    1 root     root         9836 Jan 14 18:26 /etc/mail/sendmail.conf
----------    1 root     root           84 Jan 14 09:19 /etc/mail/sendmail.cw
-rw-r--r--    1 root     smmsp        2231 Jan  7 14:27 /etc/mail/sendmail.mc
-rw-r--r--    1 root     root          149 Jan 15  2001 /etc/mail/service.switch
-rw-r--r--    1 root     root          180 Jan 15  2001 /etc/mail/service.switch-nodns
-rw-------    1 root     bin             0 Jan 14 18:06 /etc/mail/statistics
-rw-r--r--    1 root     smmsp       40001 Jan 14 18:26 /etc/mail/submit.cf
-rw-r--r--    1 root     smmsp        2287 Jan 14 18:26 /etc/mail/submit.mc
-rw-------    1 root     smmsp           9 Jan  7 14:06 /etc/mail/trusted-users
-rw-r--r--    1 root     root        39649 Jan 14 18:42 /etc/sendmail.cf

/etc/mail/peers:
total 12
drwxr-xr-x    2 root     root         4096 Jan 14 18:26 .
drwxr-sr-x    5 root     smmsp        4096 Jan 14 18:52 ..
-rw-r--r--    1 root     root          328 Jul 18  2001 provider

/etc/mail/smrsh:
total 8
drwxr-sr-x    2 root     root         4096 Jan 14 18:26 .
drwxr-sr-x    5 root     smmsp        4096 Jan 14 18:52 ..
lrwxrwxrwx    1 root     root           26 Jan 14 18:26 mail.local -> /usr/lib/sm.bin/mail.local
lrwxrwxrwx    1 root     root           17 Jan 14 18:26 procmail -> /usr/bin/procmail
lrwxrwxrwx    1 root     root           28 Jan 14 18:26 sensible-mda -> /usr/lib/sm.bin/sensible-mda
lrwxrwxrwx    1 root     root           17 Jan 14 18:26 vacation -> /usr/bin/vacation

/etc/mail/ssl:
total 8
drwxr-xr-x    2 root     smmsp        4096 Jan 14 18:26 .
drwxr-sr-x    5 root     smmsp        4096 Jan 14 18:52 .

Ik heb sendmail nu maar eens via een .deb geinstalleerd, maar nog steeds deze melding:
code:
1
2
3
4
goliath:/etc/init.d# sendmail -q
/etc/mail/sendmail.cf: line 92: fileclass: cannot open '/etc/mail/local-host-names': World writable directory
/etc/mail/sendmail.cf: line 564: fileclass: cannot open '/etc/mail/trusted-users': World writable directory
goliath:/etc/init.d#

[ Voor 7% gewijzigd door WarPuppy op 14-01-2003 18:55 ]

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:10

Whizzer

Flappie!

arikkert:
Ik zou trouwens trouwens nooit als MTA nooit voor sendmail kiezen, tenzij je speciale reden hebt.
Onzin, ieder kiest zijn eigen MTA. Als het zo slecht zou zijn, waarom wordt het dan zoveel gebruikt?

Security valt ook wel mee, je moet je alleen goed configureren, en daar lijkt het hieronder ook aan te ontbreken....

Zullen we eens bij het begin beginnen:
- Hoe heb je sendmail gecompileerd? Extra opties, of gewoon ./Build && ./Build install ?
- Hoe ziet je mc file eruit?

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• WarPuppy

WarPuppy

Electronic Technology

Topicstarter
Whizzer schreef op 14 January 2003 @ 19:07:
[...]

Onzin, ieder kiest zijn eigen MTA. Als het zo slecht zou zijn, waarom wordt het dan zoveel gebruikt?

Security valt ook wel mee, je moet je alleen goed configureren, en daar lijkt het hieronder ook aan te ontbreken....

Zullen we eens bij het begin beginnen:
- Hoe heb je sendmail gecompileerd? Extra opties, of gewoon ./Build && ./Build install ?
- Hoe ziet je mc file eruit?
- Jeps gewoon zo, en via apt-get, maakt alle2 niets uit
- Voor me sendmail.mc, klik hier

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Whizzer schreef op 14 January 2003 @ 19:07:
[...]

sendmail is van oudsher de meest gebruikte mta die ook in vrijwel alle unix distros meekomt. daarom wordt die veel gebruikt.

postfix is geschreven door the holy _/-\o_ Wietze Venema _/-\o_

security+performance verhaal is n.a.v. http://www.postfix.org/faq.html

config verhaal is n.a.v. eigen ervaringen met beide mta's.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:10

Whizzer

Flappie!

Ik heb de .mc bekeken, maar vind deze bijzonder karig. Geen opties voor herschrijven, relay zaken en dergelijk.... Op het internet zijn vele voorbeelden te vinden van mc files.

Knikker de via apt-get verkregen sendmail weg en compileer hem eens leuk zelf... Niet vergeten dan eerst de /etc/mail dir weg te knikkeren.

Misschien heb je iets aan deze 2 links:
1 en 2

En nog eentje bonus
arikkert schreef op 14 januari 2003 @ 20:30:
[...]

sendmail is van oudsher de meest gebruikte mta die ook in vrijwel alle unix distros meekomt. daarom wordt die veel gebruikt.

postfix is geschreven door the holy _/-\o_ Wietze Venema _/-\o_

security+performance verhaal is n.a.v. http://www.postfix.org/faq.html

config verhaal is n.a.v. eigen ervaringen met beide mta's.
Tja, no flame intended, maar postfix zal geen reclame gaan maken voor sendmail natuurlijk, kijk eens wat Microsoft vaak zegt over linux/unix...

Ik geef eerlijk toe dat ik geen ervaring heb met postfix, maar wel redelijk veel met sendmail. En ik zal ook rustig toegeven dat oude versies nogal eens wat 'unknown features' hadden, maar echt heftige exploits heb ik al een tijd niet meer gezien, met 8.12.xx kun je veilig aan de slag.

Een goede configuratie is in het begin niet makkelijk, maarja, als je voor het eerst achter unix/linux zit, is dat ook pittig.

Ik zeik postfix echt niet af, sterker nog, ik vind het wel goed dat er meerdere goede MTA's zijn, maar je moet huidige producten niet wegschuiven omdat er vroeger wel eens een fout in zat, of omdat ie slecht geconfigureerd wordt.

Just my € 0,02

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

WarPuppy schreef op 14 January 2003 @ 13:29:
Ok, ik d8 even heel stoer sendmail te compilen, en dat het dan meteen zou draaien..

Dus niet, ik ben er nu al 3 dagen mee zoet, en niemand weet de oplossing, ik heb al op google gezocht, en hier, maar dit is me laatste hoop..

Anyway, sendmail staat erop, Debian Woody installatie, hij draait gewoon als ik hem start, alleen dan krijg ik wel de foutmelding:
code:
1
2
/etc en/of /etc/mail is mode 777
Maar dat terzijde, al ik kijk dan draait het normaal
code:
1
root     26021  0.0  1.9  5060 1816 ?        S    Jan13   0:00 sendmail: MTA: accepting connections

En als ik dan me email wil laten versturen (via flush bijv), dan komt er dit in beeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Msmtp: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Mesmtp: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Msmtp8: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Mrelay: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Mesmtprem: Warning: first argument in [IPC] mailer must be TCP or FILE
Warning: .cf file is out of date: sendmail 8.12.3+3.5Wbeta supports version 10, .cf file is version 8
Je config is antiek (wel geheel in Debian stijl overigens). Effe die .mc file door m4 halen, oude .cf files met recente sendmail is geheid problemen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58
Whizzer schreef op 14 januari 2003 @ 20:51:
Ik heb de .mc bekeken, maar vind deze bijzonder karig. Geen opties voor herschrijven, relay zaken en dergelijk.... Op het internet zijn vele voorbeelden te vinden van mc files.

Knikker de via apt-get verkregen sendmail weg en compileer hem eens leuk zelf... Niet vergeten dan eerst de /etc/mail dir weg te knikkeren.

Misschien heb je iets aan deze 2 links:
1 en 2

En nog eentje bonus

[...]

Tja, no flame intended, maar postfix zal geen reclame gaan maken voor sendmail natuurlijk, kijk eens wat Microsoft vaak zegt over linux/unix...

Ik geef eerlijk toe dat ik geen ervaring heb met postfix, maar wel redelijk veel met sendmail. En ik zal ook rustig toegeven dat oude versies nogal eens wat 'unknown features' hadden, maar echt heftige exploits heb ik al een tijd niet meer gezien, met 8.12.xx kun je veilig aan de slag.

Een goede configuratie is in het begin niet makkelijk, maarja, als je voor het eerst achter unix/linux zit, is dat ook pittig.

Ik zeik postfix echt niet af, sterker nog, ik vind het wel goed dat er meerdere goede MTA's zijn, maar je moet huidige producten niet wegschuiven omdat er vroeger wel eens een fout in zat, of omdat ie slecht geconfigureerd wordt.

Just my € 0,02
Sendmail wegflikkeren op Debian en zelf uit source compilen is een slecht idee:
- APT zegt: "Hmm, no MTA installed, let's kick CRON :) "
- Sendmail compilen heb ik zelf ook ooit geprobeerd, vond het niets, veel te rottig allemaal als beginner.

Wat betreft Sendmail onveilig: Sendmail is niet alleen vaak buggy bevonden, het is ook nog eens heel erg stug qua instellen: het moet precies zo en niet anders, anders heb je een gat in je sendmail programma, of werkt het gewoon niet.

Die Wietse Venema zal wel gelijk hebben over Sendmail, aangezien hij niet de enige is die een MTA geschreven heeft from scratch omdat ie het niet in Sendmail kon vinden. Dan J Bernstein is er nog zo iemand, de maker van het welbekende qmail. Wietse en z'n aanhangers hebben nogal wat tegen op dhr Bernstein: die licentie is bout, je mag em alleen als binary ongewijzigd op het internet gooien, of als sourcecode met een handvol patches. Dit is ook de reden waarom je em in debian zelf mag bouwen met qmail-src: debian wil de binaries in /usr, niet in /var.
Pagina: 1