Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spanning opvoeren voor Laptop

Pagina: 1
Acties:

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Mijn vader heeft sinds kort een laptop gekocht voor op onze boot voor GPS-navigatie. Maar nu gaat zo'n batterij van een laptop maar één uur mee. Dus willen we kijken of je een adapter kan maken van 12 volt naar zo'n 24 voltjes.

Mijn vraag nu: Kan dit eigenlijk wel? En is het verstandig? Zo ja, hoelang gaat onze accu dan mee???
We hebben 3 accu's aanboord waaronder 1 startaccu. De rest is voor apparaten aan boord.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 09:51
hoeveel volt heeft de laptop dan nodig?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

is een omvormer die 220 geeft niks?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 11:44 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Kijk eens naar een autoadapter, die maakt van 12V ongeveer 19V die je nodig hebt.

• FireArrow
Misschien is een omvormer naar 220 iets ja... maar ik weet het niet.
En volgens mijn heeft die laptop iets van 24 volt nodig.

BTW... hoe maak ik dan zo'n omvormer? Of kan je die zo kopen. (En hoelang gaat je accu dan mee? of moet je dan de motor laten lopen?

• FireArrow
AcouSE schreef op 14 januari 2003 @ 12:02:
Kijk eens naar een autoadapter, die maakt van 12V ongeveer 19V die je nodig hebt.
Dat zou wel kunnen maar het is een zeilboot waarop we die laptop gaan gebruiken. En dan heb je de motor niet de hele tijd aan. En ik neem aan dat dat dan wel handig is?

Verwijderd

eenvoudig uit te rekenen he...
je moet met vermogen (Watt) rekenen
als je 12V accu 10u lang 3A kan leveren (deze waardne zullen waarschijnlijk niet kloppen)
dan kan je dus 3x12=36Watt verbruiken, 10 u lang
ga je bv 4A verbruiken => 4x12= 48Watt, meer vermogen verbruikt, minder lange tijd... (vb nog maar 8 uur)
maar voor een laptop:
kijk naar de netvoeding: zoek daar de spanning en de maximale stroon op (mss staat het vermogen er zelfs al op)
en dan weet je meteen wat het (gemiddelde) verbruik is
zo kan je dan bepalen (aan de hand van het vermogen van je accu hoelang je laptop zal draaien (op een auto-accu kan je lang een laptop laten draaien denk ik, het ding kan zo'n 300A leveren (startstroom)...

suc6

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 09:51
FireArrow schreef op 14 januari 2003 @ 12:03:
Misschien is een omvormer naar 220 iets ja... maar ik weet het niet.
En volgens mijn heeft die laptop iets van 24 volt nodig.
Volgens jou?.... Mmmm ik zou maar even goed kijken op de laptop. Het moet er op staan en zoniet staat het wel op de adapter. 24volt lijkt me erg veel!
Let wel dat de stroom van die accus waarschijnlijk niet erg schoon is.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hmm kweenie watvoor laptop jij hebt maar mijn toshiba draait op 15 volt

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Er zijn omvormers te krijgen van 12 => 24V en dat kun je dan weer omlaag brengen naar de gewenste spanning.
Je zou echter mischien toch het beste een 12 => 220V converter kunnen kopen. Dat is waarschijnlijk net zo duur als een 12 => 24V converter en dan hoef je niet meer zelf te prutsen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Er zullen vastwel voor jou type laptop autoadapters te vinden zijn. Bij de meeste computer winkels hebben ze die wel. Dat ding maakt gewoon van 12volt > het goede voltage voor jou laptop (wat dat nou ook mag zijn :D ) Scheelt allemaal weer een heel gepruts met zelf een omvormer bouwen. Is wel meer het echte modde als je het zelf doet natuurlijk :D

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Waarom eerst van 12 naar 220V en dan weer omlaag? Die omvormers zijn al niet goedkoop en bovendien verlies je bij elke omvorming 20% energie.

Firearrow: zoek eerst eens uit hoevel spanning en stroom je laptop eigenlijk wil hebben. Een te hoge ingangsspanning wordt hoogstwaarschijnlijk gedeeltelijk omgezet in warmte, en da's energieverlies.

Hoe lang zo'n accu dan meegaat? Dat reken je als volgt uit: Op de accu staan twee waardes, de spanning (in V) en capaciteit (in Ah). Bijv. 12V 60Ah. Vermenigvuldig deze waardes, in dit geval 720VAh. Bekijk nu je laptop en zoek de spanning en het stroomverbruik. Bijv. 19.5V, 1000mA (=1A). Vermenigvuldig deze met elkaar en tel er 20% bij op die je met een omvormer verliest. 19,5*1*1,2=23,5 (ongeveer). Deel nu de eerste waarde door de 2e: 720/23,5=30 (ongeveer). Dus met een volle accu en geen andere verbruikers houd je accu het 30 uur uit. (let op, dit is alleen een rekenvoorbeeld).

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 11:21
1) zoek eerst uit wat nu de werkelijke spanning is

2) Als het echt 24 volt is, maak dan gebruik van de accu's in de boot. Controleer eens of de verlichting (als dit er inzit) werkt op 24 volt, of de radio enz. enz. Je hebt best kans dat de twee accu's die erin zitten samen 24 volt leveren. (ieder 12 V, vrachtauto's hebben dit ook vaak)

(ik werk in een winkel waar accu's verkocht worden en heb wel meegemaakt dat klanten twee accu's kopen omdat er 24 volt nodig is in sommige boten. Volgens de klant dan, want ik heb de ballen verstand van boten. Oke ze moeten blijven drijven!!)

3) Het is mogelijk om omvormers te kopen die van 12 naar 24 Volt gaan. Koop je bij de plaatselijke elektronica boer voor zo'n 50 to 70 euro. let wel dit is inbouw, wil je er 1 die al helemaal kant en klaar is (zekering, kastje, enz.) Dan zijn die krengen vaak al een 150 euro!!! Zelf maken is dus zeker goedkoper!

succes ermee.

(Oh ja, als het in de boot nou 24 volt is. Sluit de laptop niet direct aan op de accu's, altijd een zekering ertussen!!!)

mcb1

Verwijderd

Een adapter die van 24Volt naar het voltage van je laptop gaat. Die dingen bestaan vast wel.
Pagina: 1