Object Georienteerde DB , open source, welke? *

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:23
Voor ons project willen we een object georienteerde database systeem gebruiken.
Echter, deze zijn gigantisch duur dus zoeken we een opensource variant.

Bijv: Ozone, een Java-based ODBMS. Wij vroegen ons af of er ook alternatieven zijn die met verschillende talen (java,delphi,c++) kunnen samenwerken. Misschien zijn er ook zgn. wrappers zodat je je eigen relationele database systeem kunt gebruiken.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10
Red devil schreef op 14 januari 2003 @ 11:39:
Voor ons project willen we een object georienteerde database systeem gebruiken.
Echter, deze zijn gigantisch duur dus zoeken we een opensource variant.

Bijv: Ozone, een Java-based ODBMS. Wij vroegen ons af of er ook alternatieven zijn die met verschillende talen (java,delphi,c++) kunnen samenwerken. Misschien zijn er ook zgn. wrappers zodat je je eigen relationele database systeem kunt gebruiken.

Wat wil je nu? Een OO DBMS of een RDBMS met een OO business layer?

Het is niet omdat het DBMS java-based is, dat het daarom niet mbhv andere talen kan gebruikt worden.
Ik zie de laatste tijd geregeld reclame voor een OO dbms, maar ik kan nu niet zo goed op de naam komen, ik vermoed dat het 'Caché' was.

https://fgheysels.github.io/

• Red devil
whoami schreef op 14 januari 2003 @ 11:46:

[...]

Wat wil je nu? Een OO DBMS of een RDBMS met een OO business layer?
Dat maakt mij niet zoveel uit. Als het maar goed en stabiel werkt en makkelijk te gebruiken is met verschillende programmeertalen.
Het is niet omdat het DBMS java-based is, dat het daarom niet mbhv andere talen kan gebruikt worden.
Ik zie de laatste tijd geregeld reclame voor een OO dbms, maar ik kan nu niet zo goed op de naam komen, ik vermoed dat het 'Caché' was.
ff tjekke :)

• whoami
[nohtml]
Red devil schreef op 14 januari 2003 @ 11:52:
[...]

Dat maakt mij niet zoveel uit. Als het maar goed en stabiel werkt en makkelijk te gebruiken is met verschillende programmeertalen.
Ik heb zo het gevoel dat jij niet echt weet wat je wilt, of wat het verschil is tussen die 2.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

http://di002.edv.uniovi.es/ioos/lab/links.html heeft er een heel aantal staan

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Red devil
Nou, ik zou dus graag een database willen waar ik makkelijk objecten in op kan slaan. Dat kan natuurlijk ook in een RDBMS maar dan moet je een mapping bouwen van je object naar de relationele database structuur. Dit is altijd vervelend werk (impedance mismatch problemen ed.). Commerciele odbms'en zijn verschrikkelijk duur. Er zijn projecten zoals GLORP (smalltalk) waarbij een wrapper is gebouwd om een RDBMS die de mapping van de objecten regelt zodat het net lijkt alsof je met een odbms van doen hebt. Het jammere van een programmeertaal specifieke odbms is dat je je object structuur alleen in die taal kan definieren. Ik wil verschillende software componenten (in verschillende talen geprogrammeerd) het zelfde database systeem laten gebruiken. Ik vraag me dus af zijn er taal onafhankelijke opensource odbms systemen of open source wrappers waarmee je een willekeurig rdbms kan aanspreken alsof het odbms is.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

ehm.. dudes.. gewoon ozonedb draaien met een CORBA/SOAP server o.i.d. erbij?

http://www.soapuser.com/

[ Voor 16% gewijzigd door bille op 14-01-2003 12:26 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Waarom wordt er gepraat over SOAP, CORBA is misschien voldoende?

Het is naar ik aanneem de bedoeling om een server te draaien waarop een of ander business model draait. En dat OODBMS is alleen om de persistency van de objecten in je business model zo te regelen dat je deze ook nog goed kunt querien net alsof alle objecten in je geheugen geladen zijn. En of dit nu een echt OODBMS is of een of andere wrapper die net doet alsof doet er dan niet toe.

Het zou dus prettig zijn als je aan de persistency laag objecten kan aanvragen die direct bruikbaar zijn in je business layer (hier blijkbaar niet Java objecten maar C++ oid). De vraag is hoe dat te realiseren is (is CORBA genoeg cross-language om die Ozone te gebruiken om C++ objecten in weg te schrijven).

Wil de echte goeroe opstaan _/-\o_

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 09:49
http://jakarta.apache.org/ojb/index.html

is denk ik wat je zoekt.

{edit}
Dit werkt alleen met java naar mijn weten. Hetw as eerst een project bij sf.net maar tegenwoordig (sinds half jaar ofzo) bij apache bijgevoegd (jakarta project)

[ Voor 56% gewijzigd door Jochem Knoops op 14-01-2003 12:53 ]

• Red devil
JochemKnoops schreef op 14 January 2003 @ 12:52:
http://jakarta.apache.org/ojb/index.html

is denk ik wat je zoekt.

{edit}
Dit werkt alleen met java naar mijn weten. Hetw as eerst een project bij sf.net maar tegenwoordig (sinds half jaar ofzo) bij apache bijgevoegd (jakarta project)
Idd alleen java, we zoeken toch iets wat meer kan.

• Red devil
whoami schreef op 14 January 2003 @ 11:53:
[nohtml]
[...]

Ik heb zo het gevoel dat jij niet echt weet wat je wilt, of wat het verschil is tussen die 2.
He kun je nog misschien reageren? Ik heb later nog een posting geplaatst waar ik het 1 en ander uitleg. Uit je vorige postings maak ik op dat je er wel verstand van hebt, zou je wat kunnen toelichten?

• Red devil
Niemand enig idee? of is het een beetje ver van mijn bed show

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Red devil schreef op 14 January 2003 @ 13:19:
He kun je nog misschien reageren? Ik heb later nog een posting geplaatst waar ik het 1 en ander uitleg. Uit je vorige postings maak ik op dat je er wel verstand van hebt, zou je wat kunnen toelichten?
Red devil schreef op 14 January 2003 @ 15:52:
Niemand enig idee? of is het een beetje ver van mijn bed show
Welkom in P&W (FAQ-28/11/2002)
Wacht minstens 24 uur voor je je topic omhoog schopt. Doe dit dan ook alleen met een zinnige opmerking en dus niet met "Waarom antwoord er nou niemand" nadat je 5 minuten geen antwoord hebt gehad. Sommigen van ons hebben een leven :+

• whoami
Red devil schreef op 14 januari 2003 @ 12:20:
Er zijn projecten zoals GLORP (smalltalk) waarbij een wrapper is gebouwd om een RDBMS die de mapping van de objecten regelt zodat het net lijkt alsof je met een odbms van doen hebt.
Het jammere van een programmeertaal specifieke odbms is dat je je object structuur alleen in die taal kan definieren. Ik wil verschillende software componenten (in verschillende talen geprogrammeerd) het zelfde database systeem laten gebruiken. Ik vraag me dus af zijn er taal onafhankelijke opensource odbms systemen of open source wrappers waarmee je een willekeurig rdbms kan aanspreken alsof het odbms is.

Zijn die objecten dan niet specifiek voor een bepaalde databank-layout? Ik kan me niet voorstellen dat je dit dan een generieke layer is die je voor gelijk welke db kunt gebruiken?

Je kunt bv. een databank hebben. Voor die databank (ik heb het dan over een bepaalde data-structuur, tabellen, relaties tussen die tabellen) kan je dan een Data Access Layer schrijven die het persisteren van objecten naar die databank toe abstraheert.
Je schrijft ook een business-logic laag, die dus objecten bevat die je logica gaan afhandelen en calls doen naar de Data Access Layer om de data te gaan wegschrijven in de DB.
Die BL-laag kan je dan gebruiken in een applicatie (web-applicatie, windows - app...).

• Red devil
whoami schreef op 14 January 2003 @ 16:08:

[...]

Zijn die objecten dan niet specifiek voor een bepaalde databank-layout? Ik kan me niet voorstellen dat je dit dan een generieke layer is die je voor gelijk welke db kunt gebruiken?
Er zijn tools die de databank layout genereren gegeven een bepaald object model. Bv. een preprocessor die je over de '.h' file haalt met daarin de classe definitie.

Maar eigenlijk ben ik dus benieuwd naar welke systemen er zijn die zowel java als delphi en het lieftst nog meer talen ondersteunen.

• Red devil
Ik vind dat het tijd is voor een subtiel schopje :)

• whoami
Wat is je vraag dan? Wil je zo'n O/R tool?

• Red devil
W2k schreef op 15 januari 2003 @ 11:12:
Wat is je vraag dan? Wil je zo'n O/R tool?
We willen graag een object georienteerde database gebruiken. Er zijn er veel
maar deze zijn commercieel. We willen graag een opensource variant. Verder
willen we verschillende clients van die database gebruik laten maken. Deze
clients kunnen in verschillende talen geschreven zijn. Bij een object
database beschrijf je de objecten via bv. ODL (object definition language).
Bij de meeste databases die ik heb gezien zijn er tools om bv java en c++
class definities om te zetten naar ODL (language binding). Ik wil echter ook
graag bv. delphi gebruiken. Is er een algemene manier om een willekeurige
programmeertaal met zo'n odbms samen te laten werken? Is Corba/Soap misschien te gebruiken?

• Red devil
Om deze topic niet helemaal nutteloos te laten eindigen. Via een newsgroup kregen we een reply die erg veel nuttige informatie bevatte.
Hi,

There are different approaches to persist objects from various oodbms
vendors. Let me explain the way Matisse (http://www.matisse.com) is using.

1) Design
A database schema can be written in ODL, SQL DDL, or Rational Rose.

2) Code generation
>From the database schema (or from ODL), generate C++, Java, or Eiffel
classes corresponding to the schema. These classes are stub to access
objects in the database.

3) Write application
Add your own application code to these generated classes, or build your
application using these stub classes.

This is the typical steps for application development with Matisse.

Languages such as C++, Java, C#, Eiffel,... access the same objects in
the database, i.e., just one object model serves these languages. For
example, a Java application creates an object of a stub class, say
Person, sets attributes and relationships for the object and commit it
to the database. Then, other C++ application, for example, can access
the Person object using the stub class for C++. Thus, different
languages are connected to an oodbms.

Matisse supports ODBC/JDBC, too, but I assumed you are interested in the
language binding which directly access database objects.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Opensource wil trouwens niet zeggen dat het gratis is. ;)

• Red devil
Nielsz schreef op 16 januari 2003 @ 12:26:
Opensource wil trouwens niet zeggen dat het gratis is. ;)
Mwoah, het hoeft ook niet perse gratis zijn hoor :) Mag best wel wat centjes kosten.

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 17:12

NDF82

Doomed Space Marine

Heb nog nooit met een oo DB gewerkt, maar als je SOAP gebruikt zijn je objecten serializable, right. Als je objecten serializable zijn kun je ze opslaan in entity EJB's, toch?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

voor een leuk overzicht.
http://www.javaskyline.com/database.html

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

NDF82 schreef op 16 januari 2003 @ 13:22:
Heb nog nooit met een oo DB gewerkt, maar als je SOAP gebruikt zijn je objecten serializable, right. Als je objecten serializable zijn kun je ze opslaan in entity EJB's, toch?
Er een blob van maken is niet hetzelfde als het object ontleden en mappen naar een rdbms of het plaatsen in een odbms. En blobs plaatsen in de db suckt trouwens erg hard omdat je vaak gedonder hebt om je objecten goed terug te krijgen, andere talen kunnen er vaak niets mee.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Alarmnummer schreef op 16 januari 2003 @ 13:29:
[...]

Er een blob van maken is niet hetzelfde als het object ontleden en mappen naar een rdbms of het plaatsen in een odbms. En blobs plaatsen in de db suckt trouwens erg hard omdat je vaak gedonder hebt om je objecten goed terug te krijgen, andere talen kunnen er vaak niets mee.
Hij had het toch over SOAP. Als je je objecten in de wsdl specificeer, kun je de wsdl toch naar de taal van je keuze compileren. Dan heb je toch geen taalprobleem lijkt mij.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

NDF82 schreef op 16 January 2003 @ 13:34:
[...]

Hij had het toch over SOAP. Als je je objecten in de wsdl specificeer, kun je de wsdl toch naar de taal van je keuze compileren. Dan heb je toch geen taalprobleem lijkt mij.
Mijn excuses. Ik had het SOAP gedeelte even over het hoofd gezien. Met Soap (XML) heb je idd geen last van een specifieke taal binding.

[edit]
*heeft traumatische ervaringen met normale serialized objects ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 16-01-2003 14:06 ]

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:09
OBMG biedt een mapping vergelijkbaar met CORBA waarbij C++, Smalltalk en Java objecten van en naar een opslagmedium omgezet kunnen worden. OJB is een volledige implementatie van OBMG 3.0 volgens mij. JDO lijkt voor Java de toekomst te hebben maar is specifiek voor Java. Het vervelende van OBMG is dat de specificatie niet gratis is, ik heb althans de OBMG-handleiding nog niet gevonden.

Verwijderd

Hallo beste mensen,

Ik vond het mailtje over het database system Matisse van Fresher erg interessant. Heeft iemand ervaring met deze oo database?

Dinne

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 11:18

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

NDF82 schreef op 16 January 2003 @ 13:22:
en waar sla je doe entity EJB's op? Dan heb je toch nog steeds een database nodig?

groeten

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Ja, maar je kunt wel op deze manier je objecten opslaan, J2EE doet de mapping voor je.

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
ProgreSQL is een object georienteerde db. Gratis en opensource, draait echter niet op een windows machine.

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik vind met google maar 313 (vage) hits voor ProgreSQL, weet je zeker dat je geen PostgreSQL bedoelt?
...the PostgreSQL object-relational database management system (ORDBMS)...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Nexopheus
Juist, excus het moet inderdaad PostgreSQL zijn!

• Red devil
Nexopheus schreef op 16 January 2003 @ 16:47:
ProgreSQL is een object georienteerde db. Gratis en opensource, draait echter niet op een windows machine.
De naam zegt toch al dat het geen OO is? SQL ??

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 23:08
Red devil schreef op 17 January 2003 @ 16:02:
De naam zegt toch al dat het geen OO is? SQL ??
PostgreSQL is primair een relationele database, maar ondersteund wel degelijk wat object-georienteerde dingetjes, door middel van triggers en constraints tussen tabellen. Wat zijn je eisen nu precies? Je kunt natuurlijk nooit letterlijk objecten opslaan en verwachten dat je ze er in een compleet andere taal weer uit kunt halen. Als je zelf de attributen van je objecten opslaat, valt er wel met PostgreSQL te werken.

• Nexopheus
Ik heb met een aangepaste CVS versie van PostgreSQL Java objecten kunnen wegschrijven in de database. Verder ondersteund de database bijvoorbeeld ook inheritence op tabel niveau.

Pagina: 1