Windows 98 naast Debian --> groot probleem.

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Topicstarter
Ik heb gisteravond geprobeerd windows naast linux op mijn broertjes pc te zetten en ik had al een partitie van 10 gig vrij gemaakt voor windows dus dat was allemaal in orde. Dit was hda9 in linux.

Windows 98 cd er in vervolgens install starten en eerst formatteren zodat windows dat ding herkent als C:\ partitie. Toen ik klaar was denk ik nou ik ga linux bootloader even terugzetten en tot mijn grote verbazing was mijn hele partitie tabel verneukt :(:(:( Dus ik kon toen ik gerestart had helemaal opnieuw beginnen met installeren (linux en windows). Kennelijk heeft windows ergens iets uitgehaald met mijn partitietabel ??!! :(

En ik heb alleen maar een format C: gedaan. Daar zou die toch tegen moeten kunnen of is soms het probleem dat windows 98 niet graag op een logische partitie wil staan?

Dit is knap vervelend!! :(

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

active2 schreef op 14 January 2003 @ 08:52:
Ik heb gisteravond geprobeerd windows naast linux op mijn broertjes pc te zetten en ik had al een partitie van 10 gig vrij gemaakt voor windows dus dat was allemaal in orde. Dit was hda9 in linux.

Windows 98 cd er in vervolgens install starten en eerst formatteren zodat windows dat ding herkent als C:\ partitie. Toen ik klaar was denk ik nou ik ga linux bootloader even terugzetten en tot mijn grote verbazing was mijn hele partitie tabel verneukt :(:(:( Dus ik kon toen ik gerestart had helemaal opnieuw beginnen met installeren (linux en windows). Kennelijk heeft windows ergens iets uitgehaald met mijn partitietabel ??!! :(

En ik heb alleen maar een format C: gedaan. Daar zou die toch tegen moeten kunnen of is soms het probleem dat windows 98 niet graag op een logische partitie wil staan?

Dit is knap vervelend!! :(
Het gebeurt iig niet zomaar. Kan je dmv van de resquedisk nog wel op je Linux partities komen?

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Topicstarter
Nope ik kon helemaal niks meer al mijn partities waren pleitte toen ik linux dus weer opnieuw installeerde kon cfdisk de partitie tabel niet eens meer lezen (wipe out had ie het over)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Zelfde soort gezeur als hier (maar met een andere Windows-versie). Je moet gewoon altijd Windows op de eerste primaire partitie zetten, Windows kan er niet tegen als je iets anders probeert te doen.

Als je met een linux rescue-disk start, gewoon alle partities delete en dan opnieuw begint moet het lukken (lijkt me). Of kun je de partities niet eens deleten? Zo nee, dan heb je *echt* een serieus probleem....

• BezurK
  • Laatst online: 05-03 19:51
je moet eigenlijk eerst windows installeren, daarna linux...
andersom KAN goed gaan maar gaat ook vrij vaak fout, windows is gewoon niet tolerant en 'intelligent' genoeg om zich naast een ander OS te settelen. Linux daarentegen gaat daar veel beter mee om... :)
maar om even op je vraag terug te komen, ik ben bang dat je er niets meer mee aan kan. Als je partitietabel echt compleet vern*#kt is kan je het wel vergeten, er is geen undo-functie ofzo. Dus ik hoop voor je dat er geen belangrijke data op stond! :|

Rookworst zonder R is ook worst.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58
Windows wil altijd op /dev/hda1 of een andere actieve partitie, zeker geen logisch station waar jij hem opgegooid hebt |:(

Verwijderd

als je partitsie tabel verneukt is maar je weet nog wel ongeveer hoe hij eruit ziet.
probeer dan precies dezelvde instellingen integeven.

ik heb dan vaak genoeg gehad dat er gewoon nog een bups bestanden op stonden.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
:D ERROR SU-00000013 of 000000011 :D En dan smijt ie random data over de partitietabel.
Grappig he ? Daar heb ik ook nog heel smakelijk om kunnen lachen vroeger toen ik nog met 98 / ME zat.

Nuja, als je nog weet hoe je gfdisked hebt kan je alles nog redden. Anders is het een pijnlijke les dat je een backup van de bootsect moet hebben als je met hazardous OS'ses werkt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door XTerm op 14-01-2003 16:14 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Nog nooit geen probleem mee gehad. Idd kan Windows er niet tegen (behalve de Win2k, XP en NT versies) dat je het op een logische partitie zet maar het 'moet' op een FAT staan. Ik ken iemand die echter Win95 met veel prutsen op een logische kreeg maar dat is niet voor de n00b's
De partitietabel verneukt (hoedat?)
Je bootmanager misschien weg of geen enkele actieve partitie maar dat kun je oplossen met de rescue optie op een linux cd

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

ik had dat probleem ook met win98 se
die wilde ik op een 60 gig schijf er bij zetten naast de bestaande debian install
braaf primair partitie voor windows aangemaakt (de 1e!) toen ik linux ging installen
maar toen ik eenmaal de windows cd geboot had en dat ding bezig was met formatteren bleef hij veel te lang bezig en heeft hij het hele! systeem verknald
linux opnieuw geinstalleerd, disk uit de pc
andere disk er in, windows er op
linux disk er in, linux booten
windows copieren naar andere schijf (de 1e primaire patritie dus) dan bak down,
hulp disk er uit.
rebooten naar linux, lilo aanpassen voor een dom os op 1e partitie en /me was klaar :)
<flame> Ik haat dat spul van microsoft </flame>

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Guru Evi schreef op 14 January 2003 @ 16:20:
Nog nooit geen probleem mee gehad.

[bijdehand mode]Ik heb er inderdaad ook nog nooit geen problemen mee gehad :+ [/bijdehand mode]

Maareh, dit topic gaat nu dicht, de oplossing lijkt me duidelijk, en veel meer valt er hier niet toe te voegen. En eigenlijk is dit ook wel een bekend probleem, helaas :(
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.