[CM][EL] Voedingsfan vervangen (pics)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
Na aanschaf van een Ferm dremelkloontje a 32 euro (aanbiedinkje :)) was de tijd aangebroken om mijn luidruchtige voeding eens aan te pakken... het is echt een no name volgens mij spotgoedkoop 300 wattertje wat standaard bij m'n case kwam, die het op zich prima doet het zij aan de erg luidruchtige kant

het slachtoffer, en de nieuwe kandidaat-voedingsfan, een 8cm Enermax (met variabele rpm):

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rgesink/casemod/voeding/1.jpg

Aangezien er bij dat Enermax fannetje een leuk geil goudkleurige fanguard zat wilde ik die natuurlijk ook in m'n voeding hebben, omdat een fanguard ook nog eens wat geluid scheelt t.o.v. de standaard gestanste gaten

Eerst maar eens de boel opengeschroefd... naar blijkt nu een krappe bedoening, het was even puzzelen hoe de boel los te schroeven en de fan te verwijderen:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rgesink/casemod/voeding/2.jpg

Ok fan eruit, en de boel ff afgeplakt tegen de metaalsplinters.. die wil je natuurlijk niet in je voeding hebben:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rgesink/casemod/voeding/3.jpg

En zeker niet in je ogen! MOEHAHAHAHAHA (duivelse lach):

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rgesink/casemod/voeding/4.jpg

Dus denk erom tweakers, altijd een veiligheidsbril op als je gaat dremelen...
30 seconden later: *plink* rooster eruit :)

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rgesink/casemod/voeding/5.jpg

En dit is het eindresultaat na wat bijwerken met de slijpsteen:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rgesink/casemod/voeding/6.jpg

De fangrill paste er precies in binnen de randjes :) Voeding van de fan loopt nu via m'n moederbord, en de voedingskabel en de rpm-regelaar heb ik via het kabelgat waar ook alle molex-meuk naar buiten stouwt naar buiten laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chiron op 13-01-2003 22:41 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 13:28
Nieuwe policy m.b.t. reacties in CME-showtopics

[ Voor 76% gewijzigd door jazz op 19-06-2003 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de beste foto van jou ooit :P

[ Voor 54% gewijzigd door AcouSE op 14-01-2003 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 22:19

Hydrax

*huh?*

Het is in ieder geval heel netjes geworden. Maar wat ik me nou afvraag is of je nou echt het verschil merkt? Want bij mijn pc is de voeding nou niet echt hetgene wat ik hoor.

Every program has two purposes -- one for which it was written and another for which it wasn't. specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ghehe ik heb die ferm dremelkloon ook van de kijkshop :)
hij is wel goed
dat met die fan ga ik ook maar eens doen, tactisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
uh nee Hydrax je hebt gelijk, alles wordt volledig overstemd door de YS-tech fan op m'n Alpha koelblok die ik ff tijdelijk erin heb hangen, maar dan ook echt *alles*

het scheelt echter wel al een boel, want die voedingsfan maakte ongeveer driekwart herrie als dat die ys-tech doet

maar binnenkort is dat probleem opgelost, want dan gooi ik m'n waterkoel spulletjes er weer in :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 19:50

DSK

boeiend...

Is dat niet beetje gevaarlijk die Fan voeden via het mobo? moet je maar ff vergeten en roken zaltie (en stinken ook):-)

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
hoe bedoel je? hij hangt er gewoon in en klaar... mocht ie stilvallen begint asus probe gelijk te miepen, kan ook zo rpm aflezen op deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

Welk tolletje heb je precies gebruikt om het oude rooster er uit te zagen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
er zat zo'n busje met een hele stapel oranje/bruine slijpschijfjes bij, en ik heb verder zo'n roze slijpsteen gebruikt om de boel af te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:03

spacy

+++

en dit is nog goedkoper en leuker ook dan een kant en klaar gemodde voeding kopen :)
goed werk om weer es de luitjes hier aan het modden te herinneren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Mod jij nou eerst eens je harses en daarna je brein, misschien dat je wat zinnigs uit kan kermen.

G» Ik ben trots op je, ennuh.. binnenkort maar ff kijken of het ook met meerdere ener-maxjes kan... ;)

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel het natuurlijk niet 'kan' als je gaat lan'nen, heb ik zelf gewoon helemaal geen fingerguards zitter, maar gewoon gaten: dan heb je natuurlijk nog minder lawaai. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
mjah oke zo heb ik dat ook in m'n servertje (geruisloos)

maar ik vind dat gouden kleurtje zo mooi :) de voeding lijkt nu van een heel andere prijsklasse zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol :) is mooi geworden

[ Voor 60% gewijzigd door AcouSE op 14-01-2003 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 15:51

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter: m'n complimenten voor je topic. Duidelijk (en leuk) uitgelegd en goeie pics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
AcouSE schreef op 14 januari 2003 @ 13:06:
Topicstarter: m'n complimenten voor je topic. Duidelijk (en leuk) uitgelegd en goeie pics!
achja mijn steentje/bijdrage in de strijd tegen de verloedering van cm&e ;) binnenkort meer van dit soort topics (ik zal die veiligheidsbril pic achterwege laten ok? ;)) heb ondertussen ook nog 2 blowholes toegevoegd aan m'n case, en binnenkort is de hele zwik watergekoeld....

het zijn misschien niet de origineelste mods, maar ik streef er persoonlijk gewoon naar de boel zo net mogelijk af te werken, met zo effectief en functioneel mogelijke mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Tja, dan nog de Dremel aanwenden voor een koel logo in de zijwand.

w00t! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

hmmm... logo in zijwand = niet effectief en ook niet functioneel, dus ik betwijfel offie dat gaat doen... hoewel het natuurlijk niet verboden is: is uiteraard wel mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
er komt zeker weten wel een raampie in de zijkant, om te zien of m'n waterkoeling nog draait en niet lekt (= dus in eerste instantie wel functioneel ja) en om wat te kunnen zien heb je kastverlichting nodig = blauwe ccfl (om uberhaupt wat te kunnen zien en voor de sfeer) en blacklight (om lekken te kunnen detecteren, er gaat fluo kleurstof door m'n water heen) dus in principe is het allemaal functioneel :)

ohja stealthmod voor m'n 2 drives komt er ook aan... scheelt iets in herrie en dan lopen die 2 witte frontjes niet zo uit de toon..

[ Voor 6% gewijzigd door Chiron op 14-01-2003 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jensd schreef op 13 January 2003 @ 22:54:
Is dat niet beetje gevaarlijk die Fan voeden via het mobo? moet je maar ff vergeten en roken zaltie (en stinken ook):-)
[off-topic]
Je kan ook alleen de tacho draad aan je mobo hangen...
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 23:12:
[...]

[off-topic]
Je kan ook alleen de tacho draad aan je mobo hangen...
[/off-topic]
explain :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fan in de voeding aansluiten en de tacho draad ( meestal geel ) aansluiten aan je mobo...
Kan je de snelheidsregelaar aan de achterkant van je voeding maken.. mocht je dan een draadje vergeten loopt de fan altijd ;)

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/website/pics_products/delta-ffb-60mp.jpg

zoals dit :)

toevallig hier een blauwe draad

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis de ruitenwisseltjes op je safety bril. Ik zou zelf de fangaurd aan de buitenkant doen. Het lijkt mij dat het op die manier er leuker uit ziet. Zo ziet het er ook goed uit trouwens. En, hoeveel DB scheelt het??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
mmmkay... alleen 1 draadje? heeft het mobo er geen 2 nodig dan :?

ik zit inderdaad nu nog ff te brainstormen over hoe die snelheidregelaars op een nette manier te ordenen.. en vraag me af of ik die kabeltjes van de snelheidregelaars gewoon kan verlengen.. dan hoef ik nog alleen een manier te bedenken hoe ik ze in een frontpaneeltje frot ofzo zodat ik ze van buitenaf kan bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- 1 draadje is voldoende, de aarde/2de draad zal gewoon via de kast/atx connector lopen..

- kabels zijn probleemloos te verlengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 23:21:
Ik mis de ruitenwisseltjes op je safety bril. Ik zou zelf de fangaurd aan de buitenkant doen. Het lijkt mij dat het op die manier er leuker uit ziet. Zo ziet het er ook goed uit trouwens. En, hoeveel DB scheelt het??
tja ik wilde hem ook eerst aan de buitenkant doen, maar dat werkt niet als ik de voeding vervolgens in wil bouwen, de voeding wordt van achteren in m'n kast geschoven en er moet een soort aluminium plaatje over de voeding heen (ja ik weet het het is een aparte manier)

als ik dat roostertje buiten doe gaat dat plaatje scheef bij het vastschroeven, en bovendien zie je dan alsnog het zelfde van wat je nu doet eigenlijk, omdat het aluminium plaatje eroverheen zit :)

db's heb ik niet gemeten, maar met de rpm-controller kan ik het ding nu van onhoorbaar tot stofzuiger regelen, hij draait nu op een tempo dat ik hem net niet hoor (maar die cpu fan overstemt toch alles momenteel)

[ Voor 13% gewijzigd door Chiron op 14-01-2003 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ener-G schreef op 14 januari 2003 @ 16:13:

ohja stealthmod voor m'n 2 drives komt er ook aan... scheelt iets in herrie en dan lopen die 2 witte frontjes niet zo uit de toon..
Stealthmod... weet je het zeker??? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Laatst online: 11-01-2022
die enermax is een goede keuze... de perfecte combinatie tussen stil en power (en adjustable ooknog ;) ) ben zelf ook van plan er 7x 80mm van aan te schaffen en 1x 92mm :)

* SmauG w8 stiekem nog op een IA

[ Voor 9% gewijzigd door SmauG op 16-01-2003 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
7??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Laatst online: 11-01-2022
elke fan in mn case + proc ;) 92mm on top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ener-G schreef op 14 January 2003 @ 23:22:
mmmkay... alleen 1 draadje? heeft het mobo er geen 2 nodig dan :?
Neuh, voor RPM is in de regel alleen 1 draadje (de rpm dus, doh) nodig. 12V en aarde moet je dan uit je voeding halen. De enermax-voedingen met regelbare fan hebben wel 2 draden van de fan afkomen, de rpm en aarde, maar de aarde is toch doorgelust.
ik zit inderdaad nu nog ff te brainstormen over hoe die snelheidregelaars op een nette manier te ordenen.. en vraag me af of ik die kabeltjes van de snelheidregelaars gewoon kan verlengen.. dan hoef ik nog alleen een manier te bedenken hoe ik ze in een frontpaneeltje frot ofzo zodat ik ze van buitenaf kan bedienen
Ehm, how about gewoon achterop je voeding, dus net als de FMA-enermax-voedingen? Kan je de stelpotmeter beter vervangen door een reguliere potmeter, en die fixeren in je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Goed gemaakt, goede uitleg! Alleen zijn die enermax fans zo afschuwelijk luidruchtig dat ik ze niet meer in mijn voedingen hoef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

Vind je hem nu stiller? Of maakt ie nog steeds herrie?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
hij is zeker wel wat stiller geworden... nu alleen die cpu fan er nog uit, dat scheelt het meeste denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Ik zou graag willen weten van mensen met ervaring welke voeding erg stil is en genoeg power heeft? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zhadum schreef op 29 mei 2003 @ 03:41:
Ik zou graag willen weten van mensen met ervaring welke voeding erg stil is en genoeg power heeft? :P
Ik weet niet juist wat de naam van het product is maar een passief gekoelde voeding is het stilste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had hetzelfde gedaan, maar na installatie bleek die Enermax methode van regeling (PWM) toch teveel storing veroorzaken - zoveel zelfs dat het op de boxen te horen was en het systeem in de errorstand kwam en niet wilde booten (indien fan lager -> meer storing, fan hoger = minder storing). Ik vermoed dat er door de PWM regeling toch teveel retour in het circuit gaat (ik hoor die storing voornamelijk als blokgolven - geen scope erop gehad ;))

Nog niet geprobeert: maar je kan dan in dat geval 100nF 24V elco zo dicht mogelijk bij de fan op de voedingsdraden monteren als filter.
Ik zou graag willen weten van mensen met ervaring welke voeding erg stil is en genoeg power heeft?
Q-tec 550Watt + 12dB Papst fan of elk andere op 7V...
De Q-tec 450W is imo bagger, de Q-tec 350W en 550W modellen heb ik geen problemen mee.
Ik weet niet juist wat de naam van het product is maar een passief gekoelde voeding is het stilste
maar ook het duurste indien je niet zelf eentje passief gaat maken maar naar de winkel rent voor een passief gekoeld model....

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 mei 2003 @ 04:43:
.......
De Q-tec 450W is imo bagger, de Q-tec 350W en 550W modellen heb ik geen problemen mee.
.......
Die Q-tec 450W loopt bij mij als een zonnetje. Temp-gecontroleerde fans, dus die hoor je bijna niet. Alleen mijn CPU-fan hoor je. Die 400W is nog iets stiller. Trouwens, ik heb de Gold uitvoering ervan, en die is lekker stil en stabiel.

Weer ff ontopic:
Erg nette afwerking moet ik zeggen. En groot gelijk dat je die fan vervangen hebt, die standaard 300w voedingen zijn niet de stilsten, maken veel herrie. Daarom heb ik mijn voeding ook vervangen door een 450w q-tec gold. Scheelt ook nog es in temp door de 2e fan boven je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 11:25
Zhadum schreef op 29 May 2003 @ 03:41:
check de datum, is van 16 januarie :|
Pagina: 1