Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Analoog telefoon signaal over isdn kabeltje???

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien in ons dorp net adsl beschikbaar is geworden wil een kameraad van mij hier uiteraard gebruik van maken. Nu hadden ze een ISDN aansluiting en die hebben ze inmiddels om laten zetten naar analoog, omdat je nog weinig aan een isdn aansluiting hebt als je adsl hebt. Maar nu hebben die mooie piepos van KPN wel de lijn naar de woonkamer en boven omgezet, maar hebben ze de lijn naar de computer er gewoon uitgetrokken en laten hangen...
Nu dacht ik van, dan fix ik dat wel ff, maar nu heb ik een probleempje...

De lijn die naar de computer ligt is een ISDN (rj45) lijntje... Is het mogelijk om deze lijn te gebruiken voor analoog internet en over een poosje voor adsl internet???
Want als ik hem gewoon aansluit heeft ie geen kiestoon... Misschien dat het mogelijk is om gewoon 3 willekeurige kabeltjes uit te kiezen, die vervolgens in een rj11 pluggetje te doen en aan de andere kant dezelfde 3 kabeltjes ook in een rj11 pluggetje op dezelfde volgorde te doen...

Zodat je gewoon de andere kabeltjes wegdenkt en doet alsof er maar 3 kabeltjes zijn... Of moet ik de hele lijn weghalen, dat helemaal weggewerkt is en een hele nieuwe kabel aanleggen en weer opnieuw wegwerken...

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 22:49

JdM

Humbled

nee hoor, gewoon op de rj11 de middelste twee kabeltjes aansluiten aan beide zijden, werkt prima, met adsl later gewoon weer terug naar 4 draads via een rj45. (het zijn dus 2 kabeltjes die je nodig hebt en geen 3), btw wat bedoel je met "als ik hem gewoon aansluit" ?

[ Voor 11% gewijzigd door JdM op 13-01-2003 21:44 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:07

Reptile209

- gers -

Die kabel is niet je probleem, je modem wel. Een ISDN modem kan (naar mijn weten...) niet werken op een analoge lijn. Hij verwacht namelijk een digitaal netwerk...
Lamaar, Radian wint :) _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Reptile209 op 13-01-2003 21:44 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Radian schreef op 13 January 2003 @ 21:43:
nee hoor, gewoon op de rj11 de middelste twee kabeltjes aansluiten aan beide zijden, werkt prima, met adsl later gewoon weer terug naar 4 draads via een rj45. (het zijn dus 2 kabeltjes die je nodig hebt en geen 3), btw wat bedoel je met "als ik hem gewoon aansluit" ?
Sorry wat correcties: ik bedoelde steeds 4 draden (rood-blauw-groen-geel). Een analoge modem heb ik al in de pc gedaan. En op de isdn lijn zitten nu 8 draden(zelfde als een netwerk kabeltje).

Als reactie op Radian:
Kan ik niet gewoon alvast 4 draden aansluiten die ik nu kan gebruiken voor analoog internet en over maandje voor adsl, zonder er wéér nieuwe connectorjes op te zetten???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 21:39:
Aangezien in ons dorp net adsl beschikbaar is geworden wil een kameraad van mij hier uiteraard gebruik van maken. Nu hadden ze een ISDN aansluiting en die hebben ze inmiddels om laten zetten naar analoog, omdat je nog weinig aan een isdn aansluiting hebt als je adsl hebt. Maar nu hebben die mooie piepos van KPN wel de lijn naar de woonkamer en boven omgezet, maar hebben ze de lijn naar de computer er gewoon uitgetrokken en laten hangen...
Ja, dit is vrij normaal, de monteur had het voorje kameraad kunnen doen mits tegen meerprijs.
De lijn die naar de computer ligt is een ISDN (rj45) lijntje... Is het mogelijk om deze lijn te gebruiken voor analoog internet en over een poosje voor adsl internet???
Want als ik hem gewoon aansluit heeft ie geen kiestoon... Misschien dat het mogelijk is om gewoon 3 willekeurige kabeltjes uit te kiezen, die vervolgens in een rj11 pluggetje te doen en aan de andere kant dezelfde 3 kabeltjes ook in een rj11 pluggetje op dezelfde volgorde te doen...

Zodat je gewoon de andere kabeltjes wegdenkt en doet alsof er maar 3 kabeltjes zijn... Of moet ik de hele lijn weghalen, dat helemaal weggewerkt is en een hele nieuwe kabel aanleggen en weer opnieuw wegwerken
Als je een analoog modem hebt dan is het geen probleem zoals hierboven gepost, alleen even rj11 connectors op de kabel knijpen op de middelste 2 pennetjes van de RJ11..

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon de rj45 connetoren d'r afknippen aan beide kanten en twee willekeurige draadjes uitkiezen die ik in de twee middelste pennetjes van de rj11 knijp. En dan kan ik zonder problemen internetten en over poosje dezelfde lijn gebruiken voor adsl...

• JdM

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 21:58:
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon de rj45 connetoren d'r afknippen aan beide kanten en twee willekeurige draadjes uitkiezen die ik in de twee middelste pennetjes van de rj11 knijp. En dan kan ik zonder problemen internetten en over poosje dezelfde lijn gebruiken voor adsl...
U gaat door voor de koelkast :Y)

Je zult toch echt met rj11 óf met rj45 moeten werken, of je moet een verloopje hebben, maar die heb ik nog nooit gezien (gebruik trouwens blauw/blauw-wit voor je verbinding, doen de meeste monteurs standaard, staat wel professioneel, niet dat het wat uitmaakt)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dit is vrij normaal, de monteur had het voorje kameraad kunnen doen mits tegen meerprijs.

Kan wel zijn, maar zou wel fijn zijn als hij ff had gevraagt van:
"Ooh, deze lijn gaat de pc zie ik, zal ik deze ook ff gereed maken voor analoog gebruik?"
Want dat is namelijk wel heel erg makkelijk te zien...
Dat had een hoop moeite gescheeld...
Maarja, als het zo gaat lukken is het ook wel best...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 21:58:
Ja , alleen zal je er dan weer 2 rj45 connectors ( 4 aders gebruiken ) aan moeten knijpen.

Verwijderd

Topicstarter
U gaat door voor de koelkast :Y)

Cool, wat is de laatste vraag voor de koelkast??? Kan er namelijk wel 1tje gebruiken... Gna gna...

(gebruik trouwens blauw/blauw-wit voor je verbinding, doen de meeste monteurs standaard, staat wel professioneel, niet dat het wat uitmaakt)

Ooh dan doek dat ook mooi, lijkt wel lekker proffesioneel...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 22:06:
[...]

Ja , alleen zal je er dan weer 2 rj45 connectors ( 4 aders gebruiken ) aan moeten knijpen.
Wat bedoel je? Dat ik op het moment dat de lijn voor adsl gebruikt moet worden, de rj11 connectortjes moet vervangen door rj45? Of nu al voor analoog i'net?

• JdM

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 22:09:
[...]

Wat bedoel je? Dat ik op het moment dat de lijn voor adsl gebruikt moet worden, de rj11 connectortjes moet vervangen door rj45? Of nu al voor analoog i'net?
hij bedoelt :later weer omknijpen,

jammer hé? :)

Verwijderd

Zo krijgt ie er wel een beetje handigheid in ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo moet dat dan? In een analoge adsl modem kun je toch alleen rj11 connectoren inklikken... Daarvoor kan je toch een gewone telefoonlijn voor gebruiken, doe ik thuis namelijk ook...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 22:22:
Hoezo moet dat dan? In een analoge adsl modem kun je toch alleen rj11 connectoren inklikken... Daarvoor kan je toch een gewone telefoonlijn voor gebruiken, doe ik thuis namelijk ook...
Ik vroeg het me ook al af, een RJ-45 past er niet eens in

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Ik ging ervanuit dat hij het kabeltje als netwerkkabel ging gebruiken met het ADSL modem in de meterkast ofzo.
Maar je hebt gelijk als je het modem gewoon bij je PC neerzet kan je de kabel gewoon zo laten met de RJ11 connectors

Verwijderd

Topicstarter
oke, thanks voor alle hulp!!!! morgen ff langs winkeltje, 2 rj11 connectortjes halen en die er aan pluggen en hopen dat het gaat werken...

Verwijderd

Topicstarter
Oke hier ben ik weer, het is niet gelukt...
Ik heb dus beide connectoren van het isdn kabeltje er af geknipt en aan beide kanten de oranje/oranjewit kabeltjes in de middelste twee pennetjes geknepen.
Hier ff schetsje met paint:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hgsmit/meterkast.JPG

Maar de pc zegt nog steeds: geen kiestoon...

Ik snap er de ballen niet meer van, is het niet beter om 4 kabeltjes te connecten...

Iemand die kan verklaren waarom de lijn het nog niet doet?

• JdM

JdM

Humbled

doe ff resizen please, is een beetje layoutvern***end zo

En ik zou die "ISDN lijn naar computer" eens rechtstreeks aansluiten op de IS/RA en niet via die splitter.

Verwijderd

Topicstarter
Kut, nu is tekst haast niet meer te lezen... Nu is ie nOg vernederend kan alleen niet meer terug zetten, heb geen backup van en om nou helemaal opnieuw te gaan tekenen...

Maar de andere lijn doet het ook goed, dus de splitter kan het niet wezen...

• JdM

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 21:20:
[...]

Maar de andere lijn doet het ook goed, dus de splitter kan het niet wezen...
Je kunt het altijd proberen niet?

is die lijn naar boven op zeker aan 1 stuk? probeer anders eens het volgende, bel naar je thuis en houd het rj11 stekkertje dat achter in de modem zit in je hand, op het moment dat de telefoon bij jou thuis gaat, maak je met een stukje draad kortsluiting tussen de middelste 2 pennen op de rj11, als dan de lijn opgenomen wordt en de verbinding wordt verbroken, dan heb je iig uitgesloten dat de kabel goed is.

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 13:58
stop die rj11 anders eerst in een telefoontoestel naast je computer, kan je tenminste horen of je er kiestoon op hebt.
En in de meterkast gewoon parallel zetten over die andere 2 aansluitingen.
En de volgorde maakt nietes uit(= niet A B gevoelig) maar wel aan beide uiteinde dezelfde kleur gebruiken.

Verwijderd

Heb je de splitter zelf geplaatst, zo nee dan zou ik hem eens openmaken.
Het kan namelijk zijn dan als het door een monteur is aangesloten dat rd bl op de ene rj11 zit en or wt op de ander. Je kan ook de stekkertjes ff wisselen in de splitter natuurlijk...

Verwijderd

tekeningtje is prima

btw.

nu doe het dus met een RJ11, en straks voor adsl, kan je die kabel+rj11 gewoon houden...

voor RJ45 bij adsl wordt alleen gebruikt voor netwerk (ethernet)
Pagina: 1