[Compact Flash] Formatteren in windows xp

Pagina: 1
Acties:

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De situatie is als volgt. Ik heb de AGFA CL 20 digitale camera en een Compact Flash memory card (32MB) van Apacer. Deze heeft het altijd goed gedaan. Daarna had ik de flashkaart per ongeluk geformateerd in windows xp mbv de cardreader die in me pc zit ingebouwd. Na veel zoeken op nieuwsgroepen en hier op GoT kwam ik erachter dat FAT32 lang niet door iedere digitale camera wordt ondersteund.

Ik heb de kaart vervolgens in windows xp met format en de /FS:FAT switch geformatteerd, ook geen resultaat. Camera blijft hangen en knoppen reageren niet. Ook heb ik ergens gelezen dat windows xp moeite heeft met het formatteren van compact flash kaarten, maar dat het wel zou lukken met een programma genaamd diskinit.exe. Dat programma kon ik echter nergens op internet terugvinden.

Als ik met google zoek op termen zoals flash format krijg ik alleen software voor palmtops en handhelds, niet voor desktop systemen. De kaart formateren met de camera is geen optie aangezien hij de flashkaart niet herkent.

edit:

Als dit topic ergens anders moest gepost worden mijn excuses ervoor, ik dacht dat dit het juiste forum zou zijn.

Verwijderd

En als je 'm "ongepartitioneerd" in je camera doet?

• Boomerang
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 21:20:
En als je 'm "ongepartitioneerd" in je camera doet?
Ik weet niet wat je bedoelt :? De kaart is dus in windows xp geformat met FAT 16 zegtie althans. Ik kan ook gewoon naar de kaart schrijven in windows, maar in de camera pakt ie em niet.

Verwijderd

Boomerang schreef op 13 januari 2003 @ 21:25:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt :? De kaart is dus in windows xp geformat met FAT 16 zegtie althans. Ik kan ook gewoon naar de kaart schrijven in windows, maar in de camera pakt ie em niet.
Ik heb net even gekeken, maar ik zag in schijfbeheer niet de optie om een partitie te verwijderen. Als ik een CF kaart in XP formatteer dan zeikt mijn camera ook, maar dan moet ik het kaartje gewoon in mijn camera opnieuw formatteren.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
OH => OM :)

't gaat toch over opslagmedia :)

• Boomerang
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 22:07:
[...]

Ik heb net even gekeken, maar ik zag in schijfbeheer niet de optie om een partitie te verwijderen. Als ik een CF kaart in XP formatteer dan zeikt mijn camera ook, maar dan moet ik het kaartje gewoon in mijn camera opnieuw formatteren.
Dat is dus het probleem, de camera 'ziet' als het ware het hele kaartje niet. Reageert niet op toetsen, en kan dus ook niet formateren. In windows doet de kaart het echter perfect, kan er gewoon op schrijven.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-03 13:12

DSK

boeiend...

Is er geen mogelijkheid om op de kaartn alle partites wegdoen (als dat kan :?)
Je kan hem ook proberen te formatteren met de camera van iemand anders of eens vragen in de winkel waar jeje kaartje/cam hebt gekocht.

Blog (Linux-related)

Verwijderd

check deze eens: van de agfa site :) .

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 20:51 . Reden: typo ]

• Boomerang
  • Niet online
Jensd schreef op 14 January 2003 @ 20:28:
Is er geen mogelijkheid om op de kaartn alle partites wegdoen (als dat kan :?)
Je kan hem ook proberen te formatteren met de camera van iemand anders of eens vragen in de winkel waar jeje kaartje/cam hebt gekocht.
Partities weg doen is niet mogelijk bij mijn weten, partition magic herkent em bijvorobeeld niet als drive. Formatteren in een andere camera ga ik zeker proberen als dit alles niet lukt.
Bedankt voor deze zeer bruikbare tip. Helaas reageert de camera helemaal niet meer zodra ik de compact flash kaart erin doe. Drukken op de knoppen heeft geen zin. Het lijkt wel of ie de kaart gewoon negeert.

edit:
typo |:(

[edit2]
Zodra de CF kaart eruit is functioneert de camera weer correct, foto's maken lukt gewoon. (met intern geheugen)
[/edit2]

[ Voor 9% gewijzigd door Boomerang op 14-01-2003 22:43 ]

Verwijderd

Heeft agfa geen utility om CF kaartjes mee te formatteren?

• Boomerang
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 08:45:
Heeft agfa geen utility om CF kaartjes mee te formatteren?
Ik heb reeds een mailtje aan AGFA gestuurd, alleen daar schiet ik ook niets mee op. :/
AGFA zegt dat ik contact moet opnemen met de lokale distributeur, maar aangezien dit kaartje al best wel oud is, is dat ook geen optie. Heb ook een bericht gepost in nieuwsgroep van google en een forum over digitaal fotograferen. We wachten af... als ik het antwoord weet zal ik het hier posten.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-03 13:12

DSK

boeiend...

Boomerang schreef op 15 januari 2003 @ 11:25:
[...]

Ik heb reeds een mailtje aan AGFA gestuurd, alleen daar schiet ik ook niets mee op. :/
AGFA zegt dat ik contact moet opnemen met de lokale distributeur, maar aangezien dit kaartje al best wel oud is, is dat ook geen optie. Heb ook een bericht gepost in nieuwsgroep van google en een forum over digitaal fotograferen. We wachten af... als ik het antwoord weet zal ik het hier posten.
Misschien kun je gewoon naar een foto-winkel gaan ofzo, daar gaan ze met een beetje geluk wel zo vriendelijk zijn je te helpen :)

Blog (Linux-related)

Verwijderd

formatteren onder fat 16 of fat met een multimediacardreader hielp bij mij met medion card, en reader cardreader kost € 9,95 bij de aldi

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-03 08:29
Dat probleem heb ik ook gehad met mijn medion camera. Opgelost door het kaartje te formateren in een oude Kodak DC3200.

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem met mn CL20, en heb nog nergens een oplossing gevonden. Misschien iemand die een camera heeft waarin de kaart wel geformatteerd kan worden? Ik kan in windows xp de kaart enkel formatteren met de FAT bestandsindeling, die niet ondersteund wordt door de camera. (Waarom hierin geen standaard, en waarom het FAT filesystem? Micro$oft vraagt hier ook licenties voor...)

PS: sorry voor de late post, heb 'm gevonden met de zoekfunctie...

Jan

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 03:45
Even voor de goede orde, FAT is juist zo'n beetje de standaard dus ga maar eens zeuren bij de maker van je camera :)

[Hmm zie net dat hier ff een post van driekwart jaar oud naar boven is gelepeld -- laat maar dus]

[ Voor 32% gewijzigd door Solarsparc op 02-01-2004 04:32 ]

Verwijderd

had dit probleem dus ook en heb hier de posts gelezen, dus terug naar windows xp en opnieuw de cf gaan formatteren.......... echter............. in het formatteer scherm heb ik nu bij fat32 het uitvouw menu gebruikt en gewoon fat gekozen, het hielp dus al mijn kaarten (4 stuks) zijn weer bruikbaar.

• Riegstar
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Zelf heb ik een externe 6-in-1 USB 2.0 cardreader/writer van Conceptronic en ik heb ook een probleem met het formateren van een CompactFlash-kaart.

Ik heb 2 kaarten: 4 MB van HP en 128 MB van Transcend.

De 4 MB kaart kreeg ik bij mijn oude HP 215 camera.
De reader leest de kaart probleemloos, maar formateren van deze kaart duurt heel lang en na een tijdje stopt hij er zelfs mee.

De 128 MB kaart kreeg ik bij mijn Nex IIe.
Als ik de 128 MB kaart in de reader stop kreeg ik net als een aantal andere gotters de melding dat hij niet geformateerd was. Wanneer ik wil formateren gebeurd er helemaal niets.
Wanneer ik dit kaartje geformateerd heb met de camera, dan kan ik hem wel lezen met de reader maar dan zie ik dat er dan 4 bestanden staan van 4 MB en die kan ik niet verwijderen. Kopieeren naar het kaart kan ook niet.

Ik snap er niets van.. Reader stuk? of kaartje stuk?
Pagina: 1