Toon posts:

PC antistatisch maken

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hele simpele vraag: Hoe kun je je pc antistatisch maken?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 09:58

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Aarde aansluiten??

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Welke aarde waarop?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 09:58

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Als het goed is (wat vaak niet zo is) heb je bij je pc een geaarde spotcontact. Je moet de pc wel aarden anders krijg je van die leuke opdonders als je de kast aanraakt. Is trouwens ook beter voor je hardware. Heb wel eens een videokaart daardoor opgeblazen.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Das lekker heb geen geaarde stopcontacten boven, dan moet ik de stekker doorlussen naar de keuken en de PC staat boven?!

Verwijderd

pc aan de verwarming knopen werkt ook goed (ik heb zelf aan de stekker van de computer een draadje gesoldeerd aan het aarde pinnetje en vast gemaakt aan mijn verwarming na eerst een beetje verf weg te hebben geschuurd)

Er zijn al vaker topics over geweest wordt dus vaker gedaan

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 20:26 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
pak een koper draadje, maak die vast aan een schroef in je kast (gewoon een schroef met een brede kop, en dan de draad er onder schroeven,
draad de kast uit naar bijv de verwarming, en klaar is kees.... of niels (aan je nick te zien)...

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn goede tips, ik heb vast nog wel een stuk je koperdraad liggen, laat ik dat maar eens gaan doen, want ik kreeg net een opdonder en daarom stelde ik deze vraag.

Verwijderd

De betere aarding volgens Elektuur is een stuk ijzeren gaas (naakt, zonder isolatie) in je tuin begraven en een dikke kabel aan solderen, die kabel gaat naar jouw computer- of electronica-room. Deze aarding is erg goed voor computers, audio-apparatuur en zenders/ontvangers. Water geven aan je stuk gaas in de grond verlaagd de weerstand, maar regent er niet genoeg in NL of BE ? Natuurlijk moet je de boel aarden.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 21:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 21:00:
De betere aarding volgens Elektuur is een stuk ijzeren gaas (naakt, zonder isolatie) in je tuin begraven en een dikke kabel aan solderen, die kabel gaat naar jouw computer- of electronica-room. Deze aarding is erg goed voor computers, audio-apparatuur en zenders/ontvangers. Water geven aan je stuk gaas in de grond verlaagd de weerstand, maar regent er niet genoeg in NL of BE ? Natuurlijk moet je de boel aarden.
volgens mij roest yzer weg :X dan is na een paar jaar je aarding ook weer weg :/

• Da Union
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11-2023
Is dat aarden echt zo belangrijk?
heb nog nooit problemen gehad.
In ik heb nog nooit een computer met een staart naar de radiator to zien gaan...

Verwijderd

Da Union schreef op 13 januari 2003 @ 21:19:
Is dat aarden echt zo belangrijk?
heb nog nooit problemen gehad.
In ik heb nog nooit een computer met een staart naar de radiator to zien gaan...
Kennis van mij heeft ooit eens gemeten tussen computer kast en radiator voordat hij de computer aan een geaard stopcontact had hangen was toch 40 volt tussen computer kast en radiator.

Voorkomen is beter dan genezen statische elektriciteit is een raar iets.
Het kan zeker geen kwaad om de computer goed te aarden.

Off topic dan nog ff
Ja en nu hoor ik je denken hoe t dan zit met een laptop en de statische elektriciteit :? dat weet ik dus ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Buitenkant van laptop is toch meestal van kunststof en laptop werkt niet op lichtnet (230 V)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

The Third Man

The Third Jellyfish

Het is heel simpel: apparaten zonder het Afbeeldingslocatie: http://www.hitachi-powertools.nl/tekens/2.gif(dubbel geïsoleerd) of het Afbeeldingslocatie: http://www.hitachi-powertools.nl/tekens/11.gif(geheel geïsoleerd) icoontje erop, moeten op een geaard stopcontact worden aangesloten.

Die apparaten hebben dan ook niet voor niets drie aders in de kabel en een aardingsaansluiting op de stekker, ze doen dat niet omdat dat er cool uitziet ofzo, zo'n groengele draad. De apparaten die wel zijn dubbel- of geheel geïsoleerd (zoals tv's, stofzuigers enz.) hebben opzettelijk ook geen aarding op de stekker, zodat je niet bang hoeft te zijn dat het apparaat aarding nodig heeft.

Welnu, een computerkast is zeker niet geïsoleerd (van metaal hè), dus moet die wel aarding hebben (tevens helpt de aarding tegen storingen van buitenaf, voorkomt het storing naar andere apparaten, zodat bijvoorbeeld internetten via de analoge telefoon opeens een stuk sneller gaat wanneer de computer wordt geaard, want een telefoonkabel heeft geen aarding, dus kan die zijn storing van de computer niet kwijt als die computer niet geaard is).

Over laptops: laptops zitten niet op het lichtnet aangesloten dus hebben ze ook geen stekkers die wel- of niet randaarde bevatten. Ze zijn aangesloten op een acculader/netadapter, en als je daar eens op kijkt zie je waarschijnlijk het Afbeeldingslocatie: http://www.hitachi-powertools.nl/tekens/2.gif logootje, dus hoef je die niet te aarden (daarbij heeft die stekker toch geen aarding dus kan het ook niet).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 21:03:
[...]

volgens mij roest yzer weg :X dan is na een paar jaar je aarding ook weer weg :/
Kunnen die verzinkten types van gaas beter tegen water?

Ze zeggen in Elektuur dat je die aarding voor elektronica afzonderd van de elektriciteits-aarding... Ik denk dat de elektrische aarding alleen maar moet geleiden met de grond. En de aarding van elektronica is een geaard vlak onder de grond.

Aarding is altijd interessant om de storingen buiten je elektronische apparaten te houden, ja zelfs voor dubbel geïsoleerden...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 23:58 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
moet de pc wel aarden anders krijg je van die leuke opdonders als je de kast aanraakt.
als je pc geen stroom lekt ergens krijg je helemaal geen opdonders als je hem niet aard. mijn pc's zijn ook niet geaard en ik heb nooit last van optaters.

op 1 pc heb ik hier wel last van, hiervan is duidelijk de voeding niet helemaal safe ofzo.

misschien bedoel jij statische elekticiteit. als je je kast dan aard krijg je juist nog een grotere optater omdat de statische elektriciteit dan dus beter naar de aarde kan.

ik denk dat je beter de vraag kunt stellen: hoe kom ik van mijn statische lading af.
wat ik dus doe op statische dagen is eerst de verwarming ofzo vastpakken voor ik computerhardware hanteer. de luchtvochtigheid verhogen helpt ook. bakje water op de radiator ofzo.

[ Voor 32% gewijzigd door smvs op 14-01-2003 00:17 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 23:54:
[...]

Kunnen die verzinkten types van gaas beter tegen water?

Ze zeggen in Elektuur dat je die aarding voor elektronica afzonderd van de elektriciteits-aarding... Ik denk dat de elektrische aarding alleen maar moet geleiden met de grond. En de aarding van elektronica is een geaard vlak onder de grond.

Aarding is altijd interessant om de storingen buiten je elektronische apparaten te houden, ja zelfs voor dubbel geïsoleerden...
Heb je het nu niet over 2 dezelfde dingen (electrische aarding = aarding voor electronica toch?).

Iig wordt de aarding voor een huis meestal aangelegd door koperen pennen diep in de aarde te rammen waardoor ze contact maken met het grondwater (dit gebeurt bij de meeste huizen bij de voordeur). Dus die 'electuur-aarding' is een goedkope zelfbouw versie ervan (electuur = zelfbouw :+ ), en de stroom loopt door de grond zelf vanzelf naar het grondwater, alleen die koperen pennen vergroten de capaciteit en verlagen dus de weerstand (waardoor stroom op de aardleiding sneller weg is, dus dan slaat de aardlekschakelaar eerder af en is het risico op beschadiging kleiner).

EDIT
smvs schreef op 14 January 2003 @ 00:13:
[...]

mijn pc's zijn ook niet geaard en ik heb nooit last van optaters.

op 1 pc heb ik hier wel last van, hiervan is duidelijk de voeding niet helemaal safe ofzo.
:? Nooit last en toch weer wel?

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 14-01-2003 00:20 . Reden: beetje duidelijker ]

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op 14 January 2003 @ 00:16:
Heb je het nu niet over 2 dezelfde dingen (electrische aarding = aarding voor electronica toch?).

Iig wordt de aarding voor een huis meestal aangelegd door koperen pennen diep in de aarde te rammen waardoor ze contact maken met het grondwater (dit gebeurt bij de meeste huizen bij de voordeur). Dus die 'electuur-aarding' is een goedkope zelfbouw versie ervan (electuur = zelfbouw :+ ), en de stroom loopt door de grond zelf vanzelf naar het grondwater, alleen die koperen pennen vergroten de capaciteit en verlagen dus de weerstand (waardoor stroom op de aardleiding sneller weg is, dus dan slaat de aardlekschakelaar eerder af en is het risico op beschadiging kleiner).
Elektrische aarding moet alleen maar een verbinding naar het grondwater zijn.
Maar de Elektuur-aarding is aardvlak, dat is wat anders, eigenlijk is een Elektuuraarding pas interessant voor zenders en ontvangers die met antennes en aardvlakken werken. Ik heb al bij mijn thuis een elektriciteitsaarding in de grond geklopt, ik had geluk dat vroeger een gracht in de straat lag, extra vochtig en minder diep moeten kloppen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 07:24 ]

• Da Union
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11-2023
Heeft het ook efect voor de algemene prestaties, dat aarden?

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Da Union schreef op 14 January 2003 @ 11:22:
Heeft het ook efect voor de algemene prestaties, dat aarden?
nee en anders te verwaarlozen.
Wel moet je ook nog opletten dat je zelf ontlaad bent.
Wilde laatst een schuifje achter in m'n computer terug schuiven om stof tegen te gaan.
Tijdens de handeling raakte ik met me pink per ongelijk me SB kaart aan. vonkje, computer vast.

en ja die van mij staat aangesloten op een aarde stopcontact.

[ Voor 8% gewijzigd door Rody op 14-01-2003 11:56 ]

Pagina: 1