Toon posts:

Dip-switch instellingen oud PII-moederbord??

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende probleem?

We hebben hier thuis nog een oude pc staan, een PII 233Mhz Celeron processor met een moederbord van Gigabyte (GA-686BLX). Nu hebben we een 400Mhz Celeron gevonden en wilden deze gebruiken. Ik heb al een Bios update gevonden zodat het moederbord tot 633Mhz kan gaan, maar mijn vraag is het volgende: Hoe komen de dip-switchen te staan?? :?

In de handleiding en op internet kan ik enkel de settings vinden TOT 366Mhz... Maar niet hoger...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Er zit nu een PII 233 op begrijp ik? Dan hoef je geen instellingen te wijzigen; beide cpu's gebruiken dezelfde FSB (66MHz) en over multipliers hoef je je niet druk te maken (dat regelen Intel cpu's helemaal zelf). Dus er in prikken en gaan :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 09:58

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Prik erin en kijk of hij op 400 draait. Doet die dat niet ff bios-update. Je hoef nix te wijzigen als het goed is (je kan wel de FSB op 83 zetten draait die op 500 Mhz, maar dat is weer overkloken :) )

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Roman schreef op 13 januari 2003 @ 19:57:
Prik erin en kijk of hij op 400 draait. Doet die dat niet ff bios-update. Je hoef nix te wijzigen als het goed is (je kan wel de FSB op 83 zetten draait die op 500 Mhz, maar dat is weer overkloken :) )
We hebben em er al inzitten maar hij bolt op 266Mhz... kan dit? Dus ik was daarom van plan om de bios te updaten. En zou die het zonder die Bios update niet doen? Wat moet ik dan doen? Of werkt die zeker??

Alvast bedankt voor de reacties...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:49
Dit klinkt een beetje vreemd.. Zowel een PII-233 als een celeron400 hebben een 66MHz FSB..

Die PII hoeft nog geen multiplier-lock te hebben, maar die celeron heeft dat wel.. Dus die zou gewoon standaard op 400 MHz moeten werken..

Misschien dat de bios het verkeerd aangeeft? Check voor de zekerheid even via programma wat de processor nou doet..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nogmaals: je hoeft enkel de FSB op 66MHz zetten. Zo'n Celeron is multiplier locked, dus je hoeft niet met de MP's te prutsen. Een BIOS update is in dit geval enkel nuttig om de CPU name string correct te weergeven. Negeer de snelheid weergaven in de BIOS en start met deze 400MHz Celeron eens door tot in Windows en kijk met bijvoorbeeld WCPUID en CPU-Z op welke snelheid de CPU loopt :)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 14-01-2003 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 14 januari 2003 @ 11:04:
Nogmaals: je hoeft enkel de FSB op 66MHz zetten. Zo'n Celeron is multiplier locked, dus je hoeft niet met de MP's te prutsen. Een BIOS update is in dit geval enkel nuttig om de CPU name string correct te weergeven. Negeer de snelheid weergaven in de BIOS en start met deze 400MHz Celeron eens door tot in Windows en kijk met bijvoorbeeld WCPUID en CPU-Z op welke snelheid de CPU loopt :)
Ok tnx ik zal dat eens doen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu deze Bios versie geinstaleerd

Version: 6blx_22b.zip 2.2b
Description :
(Dec.26, 2000) 1. Support up to 65GB HDD.
2. Support up to Celeron 533 CPU.

Volgens de beschrijving zou hij tot 533Mhz processoren kunnen herkennen en ook HD's tot 65GB. Het probleem is dat die nog steeds 266Mhz weergeeft (ook al zit er een 400MHZ in) En de 40Gb HD herkent em ook niet, enkel de 6.5GB die er al inzat...

Weet iemand wat ik fout heb gedaan??

Ik heb alles gedaan volgens de instructies op hun site: http://tw.giga-byte.com/support/procedure1.htm

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 17:25 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En wat zeggen WCPUID en CPU-Z dan :? Post eventueel screenshotjes ofzo :)

Verwijderd

heb je wel echt gekeken als de bios geupdated is ?

zie de bios datum :)
daar zou 12/26/2000 moeten staan als het goed is ;)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

The Third Man

The Third Jellyfish

Probeer de dip-switches (bij de BIOS chip) eens zo in te stellen:
1 2 3 4
X X X O
Waarbij X staat voor OFF en O voor ON.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem met de HD is opgelost, men pa had de IDE kabel verkeerd om erin gestopt :s
Kwam er ook pas ietske later achter...

Anniehoe het probleem met de MHZ weergave is er nog altijd... ik ga dat WCPUID en CPU-Z eens proberen en ook om die dip-switchen zo te zetten, we hebben al enkele dingen geprobeerd maar hij blijft 266 aangeven...

De bios is zeker geupdate, ik zal straks eens naar de datum kijken, maar eerst stond er v1.9 (of zoiets) en nu v2.2...

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Celeron 400 & Pentium III 450 Jumper Setting

[ Voor 33% gewijzigd door GA!S op 16-01-2003 14:59 ]

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
tnx maar die had ik ook al gevonden, maareuh de GA-686BLX staat er niet tussen... wel de GA-6BLX of kan dat alemaal gene kwaad?? :?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dat is dezelfde.

de betaler vervuilt

Pagina: 1