DHCP vraag!

Pagina: 1
Acties:

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31
Ik heb een linux firewall met ipchains spul draaien, nu wil ik ergens op me netwerk een dhcp server draaien, nu is mijn vraag zou deze door de linuxbak naarbuiten kunnen gaan! dus dat mensen op het kabelinternet mijn dhcp server gaan gebrijken! het is dus zo dat dit absoluut niet mag gebeuren!

Click hier niet

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

De situatie is dus:

Internet <--> Linuxbak <--> Intern netwerk + DHCP server

en je wilt niet dat mensen van internet jouw DHCP gebruiken. Als die linux bak goed is ingesteld dan kunnen ze niet bij je bak komen, want volgens mij is DHCP request een broadcast, en die worden (als het goed is) niet doorgegeven naar het interne netwerk.

En als je linux & DHCP bak dezelfde zijn, dan kan Linux zijn eigen NIC geen IP geven, want de NIC waar DCHP adressen worden verdeeld moet een vast IP hebben (tenminste, zou is het in Win2000 Server wel)

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

klopt. case closed. tenzij je hele rare dingen in je firewall hebt staan kunnen mensen van buiten af nooit je dhcp server (die waarschijnlijk een private range ip adres heet) benaderen.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31
thanks dacht het al maar wou even heel zeker zijn!

Click hier niet

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 november 2000 02:13 schreef RainManX het volgende:
De situatie is dus:

Internet <--> Linuxbak <--> Intern netwerk + DHCP server

en je wilt niet dat mensen van internet jouw DHCP gebruiken. Als die linux bak goed is ingesteld dan kunnen ze niet bij je bak komen, want volgens mij is DHCP request een broadcast, en die worden (als het goed is) niet doorgegeven naar het interne netwerk.

En als je linux & DHCP bak dezelfde zijn, dan kan Linux zijn eigen NIC geen IP geven, want de NIC waar DCHP adressen worden verdeeld moet een vast IP hebben (tenminste, zou is het in Win2000 Server wel)[/quote]Bijna goed, DHCP werkt op peer-to-peer en broadcast, zoals je wilt en je bepaalt zelf welke niet of in welke volgorde..
Zorg dat je heel simpel weg gewoon een anders subnet gebruikt als dat je voor internet hebt, dan kan een broadcast je DHCP niet bereiken :)

Verwijderd

Je kan toch gewoon je DHCP server aan de LAN interface laten luisteren???<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>code:</font><HR>dhcpd eth0[/quote]aangenomen dat eth0 je LAN is en eth1 je internet verbinding

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Als je DHCP server neit op dezelfde linuxbak staan is er zowiezo geen probleem, tenzij je zelf de linuxbak als DHCP relay gaat inzetten, en dat is niet echt makkelijk..

Als je DHCP server op dezelfde bak draait moet je inderdaad wel de juiste interface opgeven met DHCPD ethx, werkt prima hier..
overigens, als gaf je server adressen uit op de verkeerde interface, als het goed is gebruik je internet een private range als 192.168.x.x, daarmee kom je op het internet niet ver, niet verder dan de eerste router, die dumpt die adressen direct..

sterker nog, je dhcp server op linux zal weigeren te werken op een nic waarvan het adres niet in de range van de interface zit.

IP Rocks

Pagina: 1