[3ware] kapotte disk

Pagina: 1
Acties:

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In mijn linux sever zit een 3ware 6410 met 2x ibm 60GXP (60GB) in Raid-1. Nu komen er met enige regelmaat ext3-fs errors in syslog. Na een unmount van een paar partities en een check met badblocks lijken er wat problemen met badblocks te zijn.

De media-scan van 3dm (elke week 4 uur lang) geeft helemaal geen meldingen.

Waarschijnlijk is er dus een probleem met 1 van de 2 disks. Maar hoe kom ik er achter welke het is zonder data te verliezen. (Alle belangrijke data wordt gebackupt, maar de restore procedure laat ik liever in de kast liggen :) )

Kan ik er 1 disk uithalen om met de ibm-tools te controleren? En kan ik die disk dan terug plaatsen zodat de array weer in orde komt? (Heb dat in het begin wel 1 keer met succes geprobeerd, maar dat was met 2 goede schijven)

Ik ben bang dat als ik disk 1 check en die goedblijkt (dan is er dus een probleem met de 2e disk) dat het dan een probleem kan geven met de rebuild van de array.

Iemand dit al eerder meegemaakt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dat kan gewoon :)
Het IBM checktooltje wijzigt helemaal niks aan de datastructuur van de schijven.

Overigens, bij RAID1 kan het echt geen kwaad om een schijf te verliezen. Je kunt gewoon op de overgebleven schijf verder. Pas wanneer je de tweede terugzet, dan zal de controller de data synchroniseren :)

Daar is RAID1 immers voor ;)

[ Voor 54% gewijzigd door BalusC op 13-01-2003 16:41 ]

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Dat 1 schijf door werkt weet ik wel. Maar als de uitgeschakelde schijf. De werkende blijkt, dan moet de mirror gerebuild worden vanaf de mogelijk 'defecte' disk. En dat is iets waar ik een mogelijk probleem zie komen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52
Dan controleer je ze toch eerst allebei voordat je ze terugzet :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

little_soundman schreef op 13 januari 2003 @ 16:49:
Dat 1 schijf door werkt weet ik wel. Maar als de uitgeschakelde schijf. De werkende blijkt, dan moet de mirror gerebuild worden vanaf de mogelijk 'defecte' disk. En dat is iets waar ik een mogelijk probleem zie komen.
Als je de server tijdens de check offline laat zal er qua schijf-inhoud, tussen schijf A en B geen verschil komen, en heb je ook geen mogelijke problemen met een rebuild.

Haal dan ook beide schijven uit de RAID en controleer ze in een andere PC, of dezelfde maar zet ze gewoon aan de on-board IDE. En let op dat ie boot van de diskette. (maw 'boot other devices' op disabled)

Controleren kost ong. 20-30 min. per schijf voor een full scan, 5 min voor een quick.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52
Waarom wil je ze eigenlijk in een andere PC controleren? Ondersteund die IBM tool geen RAID kaarten? (Maxtortool wel namenlijk).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17

DSK

boeiend...

Als je de PC (waarin de schijven normaal hangen) niet gebruikt tijdesn het controleren en niets wijzigd aan de schjven (of ervan booten) zie ik geen probleem...

Blog (Linux-related)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
XanderH schreef op 13 januari 2003 @ 17:18:
Waarom wil je ze eigenlijk in een andere PC controleren? Ondersteund die IBM tool geen RAID kaarten? (Maxtortool wel namenlijk).
Omdat de 3ware naar de pc toe een scsi kaart is, en geen ide controller zoals de goedkope ide-raid kaartjes.

Beide schijven zijn volgens de DFT van IBM helemaal in orde. Terug plaatsen is gelukt zonder dat er een rebuild noodzakelijk was.

De fs-corruptie echter, moet dus ergens anders vandaan komen. De eerste verdacht is dump die eoa buffer verpest. Voor backup nu dus maar iets anders gebruiken.
Pagina: 1