Toon posts:

[Phase Change] direct-die evap blok, vragen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eens wat onderzoek aan het doen om te zien of het misschien verstandig is om over te stappen naar een direct-die phase-change systeem ipv een liquid chiller. Of gewoon beide: een direct-die systeem voor de CPU en een chiller voor de rest. De reden: vloeistof afkoelen kost tijd, en ik heb toch wat pompproblemen bij temperaturen < -25.

Het blok word zowiezo een meerlaags-blok om voldoende kanaallengte te produceren, de TD tussen koper en koudemiddel zo laag mogelijk te houden, en voldoende oververhitting te krijgen. Ontwerp zal wel spiraal in koper worden, 2 stuks bovenop elkaar, met inspuiting van het koudemiddel vlak boven de core.

Omdat ik zoals gewoonlijk eerst de boel onderzoek voordat ik begin te prutsen, heb ik een paar vragen:

- Wat is de *minimale* warmteuitstoot van de huidige AMD/Intel procs @ idle? dit ivm de minimale gassnelheid in de verdamper.

- Ik zoek nog steeds warmteoverdrachtcoefficienten van kokend koudemiddel naar koper. Het gaat om de koudemiddelen R134a, R404a, R22 en R290 (propaan). Uiteraard is deze coefficient afhankelijk van meerdere factoren zoals de absolute druk e.d., maar een richtlijn is goed genoeg. Ik heb momenteel geen idee of ik moet denken aan 100 Wm-2K-1 of 10000 Wm-2K-1, bij wijze van spreken.

- Hebben er eventueel meer mensen interesse in de gefreesde stukken koper? Ik heb misschien iemand gevonden die wel een paar stukken over de freesbank wil gooien voor me. Afwerken (afsolderen, gaten boren, etc.) mag je zowiezo zelf doen. Als je dat niet kunt, dan kun je zelfbouw phase-change al beter laten zitten.
Als er hier op GoT iemand zit die het freeswerk wil doen tegen een kleine vergoeding dan hoor ik dat graag, btw.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 16:15:
- Wat is de *minimale* warmteuitstoot van de huidige AMD/Intel procs @ idle? dit ivm de minimale gassnelheid in de verdamper.
Het probleem hier is het moederbord. Ze gebruiken niet allemaal dezelfde chipset-settings en de laatste tijd is de trend dat de chips@idle niet zo heel ver van hun stressed temp zitten. (wat mij ook het best lijkt) maar op sommige mobo's is er wel een zeer groot verschil, vooral bij AMD dan.... 27-28C idle en dan 45-50+ stressed. idle is geen on/off begrip meer in deze situatie.

off-topic, ik heb nog steeds een niet-functionele Prom staan die wellicht perfect werkt als het kleine lek wordt gedicht + hervulling. Je kan me altijd een mailtje droppen.

cheers

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 16:15:

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/reviews/images/amd_2200_tbred/thumbs/chart.gif

en nog een linkje http://www.extremetech.com/article2/0,3973,108937,00.asp

Welliswaar niet @ idle maar "typical" en "max"...

[ Voor 16% gewijzigd door Bestiole op 13-01-2003 17:52 ]

Me, myself & I

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09
Ik dacht door de topic titel dat je het koudemiddel rechtstreeks op de die zelf wilde gebruiken >:).
Ik heb misschien wel interesse in een blok (mits niet te duur).
Met beide systemen, bedoel je dan twee aparte compressors enzo of met 1 compressor zowel de cpu als het water koelen?
Weet je toevallig in de buurt van Zaltbommel of den Bosch een goede bron om aan een compressor te komen?
Hoeveel tijd kost het nu ongeveer om van kamertemp naar -20 te gaan?
Veel succes verder.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:52
minimaal verbruik ligt aan het bios!
het bios kan je proc als hij idle is "uit" zetten.
op mijn Asus A7V 133A met een t-bird 1300 met bios update ging het opgenomen vermogen van mijn pc van 64watt naar 33watt of net andersom, iig het lag aan het nieuwe bios :)

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

http://iprod.auc.dk/~kyvs...0App%20G%20Evaporator.pdf
ftp://ftp.boulder.nist.go.../Hot-Wire/NISTIR_5093.pdf

Hopelijk heb je hier iets aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 00:09 ]

Verwijderd

ice-T schreef op 13 January 2003 @ 19:57:
Ik dacht door de topic titel dat je het koudemiddel rechtstreeks op de die zelf wilde gebruiken >:).
dat is volgens mij ook de bedoeling
lees dit anders is: http://www.spodesabode.com/content/article/directdie2
en je begrijpt wel het waarom ;)

Verwijderd

Topicstarter
[nohtml]
Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 17:15:
Het probleem hier is het moederbord. Ze gebruiken niet allemaal dezelfde chipset-settings en de laatste tijd is de trend dat de chips@idle niet zo heel ver van hun stressed temp zitten. (wat mij ook het best lijkt) maar op sommige mobo's is er wel een zeer groot verschil, vooral bij AMD dan.... 27-28C idle en dan 45-50+ stressed. idle is geen on/off begrip meer in deze situatie.
Heb je een richtlijn, kwa Watt's?
Zou 10W een redelijke aanname zijn?
off-topic, ik heb nog steeds een niet-functionele Prom staan die wellicht perfect werkt als het kleine lek wordt gedicht + hervulling. Je kan me altijd een mailtje droppen.
Ik drop je een mailtje.

ice-T schreef op 13 January 2003 @ 19:57:
Nee, dan loop je tegen problemen aan als drukbestendigheid, oliebestendigheid, en het te kleine oppervlak.
Ik heb misschien wel interesse in een blok (mits niet te duur).
Met beide systemen, bedoel je dan twee aparte compressors enzo of met 1 compressor zowel de cpu als het water koelen?
2 aparte compressoren. Met 1 compressor de boel goed gebalanceerd krijgen is een rampenplan.
Weet je toevallig in de buurt van Zaltbommel of den Bosch een goede bron om aan een compressor te komen?
Ja, van die wazige slopen waarvan de eigenaar maar 2 vergeelde tanden in z'n mond heeft, kringloopwinkels, etc. Niet echt zoiets als een 'koelspul-sloop'
Hoeveel tijd kost het nu ongeveer om van kamertemp naar -20 te gaan?
Veel succes verder.

Mijn phase-change loopt alweer voor op wat er op mijn website staat, maar de minimale temp van -28 graden word gehaald in iets meer dan een half uurtje. Het is toch nog 1.5 liter vloeistof wat er in mijn pijpen zit.

Ik dacht het wel!
Thanks!

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 00:13:
[...]
dat is volgens mij ook de bedoeling
lees dit anders is: http://www.spodesabode.com/content/article/directdie2
en je begrijpt wel het waarom ;)

Met water kun je dat nog wel doen. Maar niet met koudemiddel onder relatief hoge druk.
Pagina: 1