Toon posts:

Gateway aanpassen op RS6000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een RS6000 met AIX 4.3 staan deze moet worden opgenomen in een VPN. In dit gevald dus ff de gateway aanpassen op deze machine.

Alleen dit ff is niet zo makkelijk gezegd dan gedaan. ik weet waar ik in smitty het eea aan kan passen. Ik weet echter niet wat voor directe gevolgend dit heeft op mijn machine.

Is de gateway zo vrij aan te passen terwijl er gebruimers op de server actief zijn of is het noodzakelijk dat ik de gebruikers er af gooi, aanpassen en booten.

Shit man ik krijg me cursus system administration AIX4.3 pas over 3 weken en ze willen nu al VPN.

Verwijderd

Booten ?
Nee joh.....

Je kunt met smitty tcpip de gatway wijzigen.
of
Je kunt de default route weggooien met route del ... en een nieuwe default route toevoegen.
De huidige routing table kun je opvragen met een netstat -r.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
In een Unix-like systeem kun je je gateway aanpassen maar die configuratie wordt niet direct in gebruik genomen. Die wordt pas gebruikt tegen de volgende keer dat die file ingelezen wordt (reboot - network down & terug up)
Dus wat je zou doen (I guess it's mission critical) is de config file aanpassen en wanneer het aantal gebruikers niet zo hoog is ('s nachts) het netwerk naar beneden halen en terug opzetten. Wat je ook kunt doen is een kloon maken van je netwerkadapter (eth0:1) en die aanpassen volgens de VPN en die dan opzetten en dan alle traffiek die via de VPN moet via die netwerkadapter doen lopen of alle nieuwe traffiek via daar doen lopen (met een static route, firewall of zo)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Booten was idd het cynische voorbeeld. Waar het mij voornamelijk om gaat is dat de toch al zo getergde gebruikers ..... zich niet verder gekweld voelen. Doordat alles bijv. uit de lucht vliegt

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Je kunt natuurlijk altijd tegenkomen dat je een foutje maakt en dat je de boel moet rebooten maar met het onderste deel van mijn tekst zou het ongeveer moeten lukken (kweet wel niet de juiste commando's voor een AIX)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Guru Evi schreef op 13 januari 2003 @ 16:12:
In een Unix-like systeem kun je je gateway aanpassen maar die configuratie wordt niet direct in gebruik genomen. Die wordt pas gebruikt tegen de volgende keer dat die file ingelezen wordt (reboot - network down & terug up)
Onzin, routeringstabel kun je altijd aanpassen met het route commando, hiervoor hoeft je systeem echt niet down (zelfs niet op windows 9x)
Wat je ook kunt doen is een kloon maken van je netwerkadapter (eth0:1) en die aanpassen volgens de VPN en die dan opzetten en dan alle traffiek die via de VPN moet via die netwerkadapter doen lopen of alle nieuwe traffiek via daar doen lopen (met een static route, firewall of zo)
En dat is op AIX dus niet zo 1-2-3 gedaan....

Makkelijkste oplossing is al gegeven. Verander met het route commando je default gateway. Zo kunnen alle gebruikers gewoon verder werken (mits ze natuurlijk wel in hetzelfde subnet zitten). Aanpassen in smit zou ik niet doen, volgens mij restart smit dan je IP stack waardoor alle gebruikers hun connectie even verliezen (als je alleen client/server software gebruikt levert dit vaak geen problemen op).
Je past nu dus je default route aan met het route commando en wanneer je de volgende keer jij systeem moet worden geherstart (voor gepland onderhoud oid) voor je de wijziging door in smit, zodat bij een eventuele reboot ook gewoon alles goed staat.

Verwijderd

Topicstarter
OK hier heb ik wat aan.

Er is binnenkort een maintenance window gescheduled. (speciaal hiervoor) Dus kan op dat moment wel via smitty het eea aanpassen.
Pagina: 1