kwaliteitsverschillen grote en kleine camera's

Pagina: 1
Acties:

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:56
Wat is nu qua kwaliteit precies het verschil tussen een grote dikke camera zoals de Canon G3, Olympus C-4040ZOOM en een kleintje als de Casio Exilim, Canon Ixus en Minolta Dimage X

Wat zijn bijvoorbeeld de verschillen in licht/donker?

En is er veel verschil in instellingsmogelijkheden

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:47
Een verschil dat ik zelf belangrijk vind (niet direct een kwaliteitsverschil, maar ik heb het idee dat je deze vraag stelt omdat je zelf een camera wilt aanschaffen?) is dat ik grotere camera's lekkerder in de hand vind liggen dan kleine.

Kwaliteitsverschillen weet ik niet; intuitief zou ik zeggen: ja, maar ik denk, redelijk gezien, dat dit wel meevalt.

Verwijderd

Meestal kun je met die grote camera's meer met de hand instellen. Dit is geen gouden regel maar vaak is dat wel zo. OVerigens wat noem je groot? Ik ga zelf de Olympus C5050 kopen (opvolger van degene die jij noemt) en die is helemaal niet zo groot als ie lijkt op foto's...

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

RBouman

René

arjandijk schreef op 13 januari 2003 @ 15:43:
Wat is nu qua kwaliteit precies het verschil tussen een grote dikke camera zoals de Canon G3, Olympus C-4040ZOOM en een kleintje als de Casio Exilim, Canon Ixus en Minolta Dimage X

Wat zijn bijvoorbeeld de verschillen in licht/donker?

En is er veel verschil in instellingsmogelijkheden
De grotere cameraŽs liggen lekkerder in de hand.
Als je een kleine camera hebt zoals mijn Pentax Optio 430, deze is (heel) erg klein, gemakkelijk mee te nemen maar moeilijker stil (en recht) te houden dan mijn normale spiegelreflex Z1-p.
Qua instelmogelijkheden hoeft een kleine camera NIET onder te doen voor een grotere, dit ligt gewoon aan wat de fabrikant allemaal in de chips stopt

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wel is het vaak zo dat kleinere camera's kleinere lenzen hebben die dus weer minder lichtgevoelig zijn (kleiner oppervlak waar het licht binnenvalt) en de lenzen minder scherp zullen zijn, zolang de je niet teveel megapixels hebt zul je dit niet merken, maar een 5 megapixel CCD achter een klein plastic lensje geeft vaak niet veel betere resutaten dan een 2 megapixel CCD.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 20:42

DSK

boeiend...

Volgens mij heb je bij grotere camera's veel meer opties mbt extra lenzen, statief, flits enzo en meestal kun je ze beter instellen

Blog (Linux-related)

Verwijderd

de grotere camera's hebben meestal ook meer mega pixels.................

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:56
owkee, maar als de spec que MP's en zoom hetzelfde zijn en ik niet van plan ben extra lenzen en flisters te gebruiken maakt het niet uit.

Ik denk trouwens dat ook de kleine camera's gewoon glazen lenzen hebben.

De camera is voor mn vader die toch allerlei uitgebreide mogelijkheden niet uit het menu haalt en dus niet zal gebruiken.

Een kleintje is erg makkelijk mee te nemen en weegt volgens mij niet op tegen het nadeel van stil houden.

Nog even een kwaliteitsvraag je, als je alles op standaard/automatisch laat staan, maakt het dan nog uit of je een kleine of een grote camera gebruikt.

Ow ja, nog een belangrijk puntje voor een camera is voor mij dat de flits niet te snel overbelicht, dus dat iemand te dicht op de camera staan en het gezicht helemaal wit is door de flits, hebben kleine camera's een even goede flits?

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Nog even een kwaliteitsvraag je, als je alles op standaard/automatisch laat staan, maakt het dan nog uit of je een kleine of een grote camera gebruikt.
Bij de kleine camera's heb je vaak geen andere keuze dan automatisch dus dat is nogal makkelijk. Maar de grotere camera's hebben vaak wel een betere autofocus doordat ze niet op een enkel punt te letten maar op meerdere punten letten.

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 21:54:
de grotere camera's hebben meestal ook meer mega pixels.................
dat is geen causaal verband ;)

Specs

Verwijderd

Het enige verschil is naar mijn mening dat grote camera's door de grotere lens minder licht nodig hebben.
En dat is toch echt wel een belangrijk aspect.
Ik heb hier 2 uitersten voor me liggen: de Canon Ixus en een Minolta Dimage7i, en dan zie je duidelijk het verschil in lichtgevoeligheid.

Verwijderd

Koraalduivel schreef op 15 januari 2003 @ 21:53:
[...]

Bij de kleine camera's heb je vaak geen andere keuze dan automatisch dus dat is nogal makkelijk. Maar de grotere camera's hebben vaak wel een betere autofocus doordat ze niet op een enkel punt te letten maar op meerdere punten letten.
Kijk dan maar eens naar de Canon Ixus V3..., toch geen grote camera te noemen, maar die heeft wel een 9-punts autofocus... Als ik me niet vergis! 8)7
Pagina: 1