Pc als onderdeel van studio

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kernflyer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01-2024
Al enige maanden ben ik elke zaterdag actief als een zendamateur op de fm band.
Daarbij maak ik gebruik van een pentium 4 machine, om mp3s af te spelen. Alle mp3s zijn van goede kwaliteit.
Als geluidskaart gebruik ik een sound blaster live en een 2e kaart van Ess voor voorafluistering.
Ik gebruik BPM studio 4,2 om mp3s te mixen en MBL4 als compressor/limiter. Nu vraag ik mij af: wat kan ik aan de kwaliteit van mijn muziekweergave veranderen:
niet dat het slecht ik maar alles kan altijd beter. En ik heb een probleem met MBL4, daar zit namelijk 3 sec vertraging tussen. Dus ik hoor muziek pas na 3 sec. Dat maakt mixen soms lastig.
Heeft iemand een advies of ik nou een andere programma moet gebruiken als compressor/limiter, of ik nou een betere geluidskaart moet kopen en zo ja, welke en wat zijn de kosten ervan. Tis niet zo dat ik een proffesionele geluidskaart wil aanschaffen van 1000 pleuros, maar een overstap naar een duurdere en betere geluidskaart wil ik wel wagen. Vraag is alleen hoor je als luisteraar het verschil tussen een sound blaster live en een andre betere kaart.
Mijn zender staat overigens zeer schoon aan de band en ik heb een stereo coder achter staan. Ik gebruik geen RDS.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
MP3 kan je met elke el cheapo kaart perfect beluisteren, zeker als de kwaliteit daarna ook nog naar beneden schiet door de FM codering. Het enige waar je dus naar moet kijken is software, extra geluidskaart is onzin.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

wat is de MBL4? soft- of hardware..?
Als er 3 seconden vertraging zit in een hardware bak vind ik het vreemd (lookahead limiting ofzo .. :>) en als het ind e software ligt dan kan het aan je drivers van je geluidskaart liggen..
Ik denk overigens dat voor je geluidskwaliteit je geen andere geluidskaart zou hoeven aan te schaffen....
hoogstens voor je latency enzo...

• Kernflyer
Ok, MBL4 is een stukje software wat nog eigenlijk in ontwikkelingsfase zit. Het is een compressor/limiter die mits goed afgesteld, zeker niet slechter is als zijn hardware concurent (behringer bijvoorbeeld),maar dan lang niet zo duur. Probleem is als ie aanstaat, trekt hij al iets van 23% van mijn rekenkracht weg (ik heb een p4 1700 Mhz) en zorgt dus voor 3 sec latency. Zijn er ook geluidskaarten die beter met latency omgaan dan sound blaster live? Zo ja welke en wat kosten ze?
Verder jullie zeggen dat de kwaliteit niet vooruit gaat als ik een andere, beter geluidskaart erin zet. Waarom gebruiken de studio's van 538 en bijvoorbeeld Skyradio zulke dure apparatuur als door de fm modulatie de heel zooitje toch naar beneden gebracht wordt??? 8)7 8)7 8)7

Verwijderd

Als je een SBlive gebruikt probeer dan de APS drivers,dit is een gekraakte driver die eigelijk voor de EMU APS is maar dit is bijna dezelfde kaart.
Voordeel van deze kaart is dat er een paar zeer goede plugins inzitten waaronder een compressor en ook de soundfontsampler die je mooi als jingle machine kan gebruiken.
Voor radio uitzendingen is een SBlive meer dan genoeg aangezien de kwaliteit van de radio toch niet zo hoog is.

• djazete

djazete

steel

Goede compressie hoor je natuurlijk wel (bv. verschil tussen The Box of TMF/MTV), maar waarom 538 en aanverwanten dat spul gebruiken is omdat ze moeten concurreren denk ik, niet omdat de kwaliteit nou zo 123 direct hoorbaar is... waarschijnlijk is er wel kwaliteits verschil te merken als je bv een m-audio ipv je sblive zet (althans, dat mag ik hopen) maar dat zal de gemiddelde radioluisteraar niet merken..
Qua software compressie (die over het algemeen niet onderdoen voor hun hw broertjes) zijn er nog talloze mogelijkheden in de vorm van directX plugins of VST plugins (of MAS, RTAS en TDM plugs, die niet zo common zijn), zelfs gratis. Een compressor die 23% cpu vreet op een 1700mhz bak lijkt me niet echt gezond geprogrammeerd, wat natuurlijk goed kan daar ie nog in ontwikkeling is...
Is het multiband (MB?)..? Dat isnatuurlijk zowieso handig voor radio, en dan zou je kunnen kijken naar waves multiband compressor (waves.com) (linear phase series) en de L2 limiter. Of bv Sonic Timeworks, en zo zijn er wel meer (www.kvr-vst.com)
Ongeveer alle kaarten gaan wel beter om met latency dan de sb live... :) zowieso werkt het om de APS/asio drivers te gebruiken hoewel dat niet altijd vlekkeloos gaat volgens mij..
Maar met een relatief kleine investering koop je een m-audio delta 44 waarmee je erg goede convertors hebt en goeie drivers -> lage latency... (plus 4in en 4 uit waarmee je direct kunt monitoren en zenden in 1!)
en zo zijn er ook qua geluidskaarten wel wat alternatieven..

NB. nog even een opmerking over dure apparatuur en geluidskwaliteit en FM...
Volgens mij heeft bv de kwaliteit van de convertor relatief wienig invloed op je geluid als je het via FM verstuurd omdat een slechte convertor volgens mij vaak 'slordig' wodrt aan de uiteindes van het spectrum (laag en hoog), en volgens mij zijn dit ook de gebieden die relatief het lastigst goed te ontvangen zijn (nou weet ik niet zo gek veel van FM en radio dus correct me als het niet klopt..)
Andere dure apparatuur die er staat, zoals dure managable 4/5bands compressors met presets enzo, die hebben hoorbaardere invloed (zowieso dynamisch gezien, omdat de FM dynamiek een stuk lager is dan de CD dynamiek) en ze zijn ook werkbaar op de frequenties die op radio in ieder geval goed overkomen (laag, spraak, enz). Juist die apparaten 'verbloemen' min of meer de kwaliteit van FM doordat ze bv het laag oppompen en daarmee toch een redelijk strak of vol laag krijgen door de beperkte dynamiek en bandbreedte... en dat hoor je dus wél volgen smij............... wie verifieert en corrigeert dit?

[ Voor 27% gewijzigd door djazete op 13-01-2003 23:44 ]

• Kernflyer
DjAzete, ik denk dat je gelijk hebt wat dure apparatuur bij de TMF etc studio's betreft, tis dat ik persoonlijk geen duidelijk verschil hoor. Een goede compressor/limiter vind ik zeer belangrijk, maar de rest mag voor mij wel achterwege blijven. MBL4 is MultiBand compressor, ook de lage en hoge tonen worden op diezelfde niveau gehouden.
Kun je mij misschien wat meer info geven over de alternative software compressors/limiters. Let op, ik heb dus niet alleen maar een compressor nodig maar ook dus een limiter, zodat ik niet aan mijn mengpaneel hoef te komen. :)

Nog ff terug naar dat duur apparatuur. Mijn collegas hebben rekkenvol met soundprossesing shit, zoals stereo verbreders, ultralizers en noem maar op, maar ik kan domweg geen verschil horen tussen zijn station en mijne, hooguit spraak is iets strakker, maar that's it.

• djazete

djazete

steel

er wordt gewoon erg veel geld verspilt in de hele audio bussiness als je het mij vraagt...
stereo expanders kunnen leuk zijn voor bv. jingles (luister naar 538), maar al dit soort apparaten bestaan ook in software vorm...
kijk bv naar de waves bundles... daar zitten gewone compressors bij, compressor gates, limiters, multiband, maar ook eq's, filters, stereo wideners en meer van dat soort spul...
je kunt natuurlijk je compressor en limiter altijd achter elkaar routen, ook in software...

ik weet niet welke software je gebruikt voor je muziek en jingles, maar je zou eens moeten kijken of je daarmee ook vst of directx plugins kunt gebruiken....
wellicht kan je van iemand eens een demo versie van de waves bundles uitproberen ;)

• Kernflyer
Jongens Wie heeft er verstand van audioprocessing software: dus limiter/composer, stereoverbreder etc, etc? Wie kan me een goed stukje software aanbevelen????

Verwijderd

Kernflyer schreef op 15 January 2003 @ 14:41:
Jongens Wie heeft er verstand van audioprocessing software: dus limiter/composer, stereoverbreder etc, etc? Wie kan me een goed stukje software aanbevelen????
De effecten die je noemt zitten in ieder (semi) professioneel sample bewerkings pakket (Ik noem een Cooledit Pro, Wavelab, Soundforge...) Maar wil je realtime die effecten hebben moet je denk ik DirectX plugin versies daarvan hebben (die bestaan wel, onder andere de Waves C1 compressor of L1 Ultramaximizer) OF je moet ze als Vst plugin hebben en dan met een Vst host of Cubase zelf aansturen. Ik heb alleen geen ervaring met het realtime aansturen van die plugins (gebruik ze zelf alleen voor audiopostprocessing)

Hope this helps

• Kernflyer
Ik wil ze graag realtime kunnen aansturen, wie heeft een duidlijk uitleg of handleiding of een link waar ik meer info kan vinden? Ik gebruik BPM Studio 4,2, dus ik denk dat ik plugin moet gebruiken

• djazete

djazete

steel

als je mijn posts hierboven leest.........

• Kernflyer
Je hebt heb over Waves Budnel, maar hoe stuur ik die aan, kan ik die ook live gebruiken? Welke handelingen moet ik uitvoeren om het aan de praat te krijgen? Is er iemand die daar al gebruik van maakt en mij meer info kan geven?

• djazete

djazete

steel

w w w . w a v e s . c o m
zoals ik al in mn posts zei....
lees, lees over vst (die naam ook aantal keer genoemd) lees over directx (idem), lees over plugins en audio processing op bv. de waves site naar de werking van hun producten, vraag een demo, whatever...
voor mijn gevoel heb ik je heel veel info gegeven en kan je met wat surfen behoorlijk wat zelf uitzoeken....
check bv eerst of bpm studio plugs ondersteund.. (of dx of vst)...

• Kernflyer
a enige onderzoek ehb ik volgende aanpassingen gedaan
1. mijn drivers vervangen door de 3e party drivers (schijnt beter te werken)
2. een pakket Waves 3.5 van internet afgehaald :)
3. een alternatief voor BPM Studio gezocht (omdat BPM geen plug-ins ondersteunt) :(
Na enige zoektocht kwam ik bij het programma Raduga terecht. Nou prijst iedereen het programma de helem in, maar ik heb problemen mee. Als ik een plug-in wil starten, loopt Raduga vast, als een song overlapt
hoor je geknetter, vaak loopt Raduga zomaar vast. Ik gebruikt Raduga onder Win2000pro en DB Live Value, maakt niet uit met welke drivers, 3d party of origineel, resultaat is hetzelfde.
Dat vind ik heel jammer, want veel van mijn collega's gebruiken Raduga en het werkt goed. heel simpel, loopt na 5 uur niet vast, waar BPM weleens de neiging tot heeft, en d.m.v de plug-ins zijn de mogelijkheden onbeperkt.
Nou is mijn vraag aan diegenen die Raduga ook gebruiken: komen de problemen jullie bekend voor en wat zijn de oplossingen. Op internet kon ik niets over vinden, iedereen zegt dat Raduga perfect onder win2000 draait, nee dus. Een ding weet ik zkr, mijn pctje is goed, stabiel en voor de rest draait ik alles goed

Trouwens: Ik vond dat Waves maar een vaag uitleg gaven over de werking van hun programma's zoeits van zoek maar zelf uit!

Verwijderd

Kernflyer schreef op 16 januari 2003 @ 11:24:
Trouwens: Ik vond dat Waves maar een vaag uitleg gaven over de werking van hun programma's zoeits van zoek maar zelf uit!
Tja maar deze programma's zijn dan ook voor de professional die weten hoe ze de boel moeten instellen,probeer gewoon de L1 Ultramaximizer en gebruik de presets.

Verwijderd

sdomburg schreef op 13 January 2003 @ 14:44:
MP3 kan je met elke el cheapo kaart perfect beluisteren, zeker als de kwaliteit daarna ook nog naar beneden schiet door de FM codering. Het enige waar je dus naar moet kijken is software, extra geluidskaart is onzin.
Nooit gehoord van AD/DA converters?

Verwijderd

Kernflyer schreef op 15 January 2003 @ 14:41:
Alle pluggo's van Waves

• djazete

djazete

steel

adda conversie en vervolgens over fm heeft niet zo gek veel voeten in aarde....en dat over waves is al een aantal maal gezegd...
Pagina: 1