[kazaa] beide pc's achter NAT, hoe word conn. geinitieerd?

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Als pc A en pc B beide achter een NAT router zitten kunnen deze toch bij elkaar downloaden ? hoe is dit mogelijk ?

er kan van A geen connectie naar een/de server op B gelegd worden want een standaart ingestelde NAT router (en die hebben ze beide) doet geen portmapping.

en van B dus ook niet naar A.

onze theorie was dat je een VPN opzet met de SuperNode waar je je aanmeld, maar dit zou dan ook weer betekenen dat alle dataverkeer door deze Nodes moet gaan en dat deze dus helemaal plat getrokken worden..

kan iemand hier iets over roepen ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Het is een P2P protocol (dus point to point)
De server geeft gewoon index- en zoekfuncties voor wat er aanwezig is op het netwerk.
Jij geeft gewoon aan de server wat je zoekt en de server keert terug met resultaat waar het gevonden kan worden.
Dan initieert jouw pc een verbinding met de andere pc die blijkbaar op hetzelfde netwerk staan. Dus gaat hij gewoon via jouw thuisnetwerk (en niet via internet) verbindingen maken voor te downloaden.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Guru Evi schreef op 13 January 2003 @ 16:34:
Het is een P2P protocol (dus point to point)
De server geeft gewoon index- en zoekfuncties voor wat er aanwezig is op het netwerk.
Jij geeft gewoon aan de server wat je zoekt en de server keert terug met resultaat waar het gevonden kan worden.

Dan initieert jouw pc een verbinding met de andere pc die blijkbaar op hetzelfde netwerk staan. Dus gaat hij gewoon via jouw thuisnetwerk (en niet via internet) verbindingen maken voor te downloaden.
dat kan zo maar even... |:(
lijkt me niet terzake, tenzij je een vpn opzet met een super node.. maar dan krijgt deze supernode uiteindelijk erg veel dataverkeer voor de kiezen !

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Het is zo, ik heb ook NAT thuis en als ik Gnutella laat draaien tussen twee pc's hier kan ik vb een bestand delen die dan tegen snelheid van het thuisnetwerk ging (2,5 Mbyte/s)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Guru Evi schreef op 13 January 2003 @ 21:27:
Het is zo, ik heb ook NAT thuis en als ik Gnutella laat draaien tussen twee pc's hier kan ik vb een bestand delen die dan tegen snelheid van het thuisnetwerk ging (2,5 Mbyte/s)
En als A nu eens bij MIJ thuis in een NAT netwerk staat en B staat bij jou thuis in een NAT netwerk ????

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

dan is de snelheid minder? Wat wil je nou weten? :?

MechWarrior || Monsters Game

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
Wat voor NAT routers zijn dit? zijn dit softwarematige NAT routers die op de PC's A en B geinstalleerd zijn of 'dedicated' routers ?

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het lijkt dus te gaan om 2 pc's op verschillende lokaties achter verschillende NAT-routers. De vraag is inderdaad hoe en waarom de ontvangende NAT-router de aanvraag voor een zoekfunctie of bestand doorlaat. Misschien is Kazaa wel slim en zend regelmatig requests naar buiten om te vragen of er nog verzoekjes zijn.

Dit is geen signature...

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

kort antwoord: omdat je connectie uiteindelijk niet via je server maar tussen de 2 pc's wordt geinitialiseerd.

Beide pc's zijn ingelogt op de server. Zodra er data moet worden verzonden (een bestand downloaden) tussen de 2 computers, wordt er op aanvraag van pc1 een connectie opgebouwd tussen die 2 pc's. Afhankelijk of je gebruik maakt van een firewall (of proxy!) initieerd of de server, of de aanvrager de verbinding. In het eerste geval zal eerst de server een tcp verbinding openen naar beide clients* (omdat je client geen incoming verbinding accepteerd van 'een vreemde') en deze vervolgens koppelen. (hoe het koppel stukje technisch in elkaar zit weet ik ook niet exact). Op dat moment loopt er geen data meer via de server, maar alleen nog tussen de 2 coputers. Jou verbinding loopt via je router (met NAT). Die router ziet dat je probeerd een verbinding te openen met een computer op het eigen netwerk. Die wordt vervolgens gewoon naar dat netwerk gerouteerd.

* Een firewalled (of proxyed) pc heeft om deze redenen een constante tcp sessie openstaan met de server. Dat is bij een 'gewone' verbinding niet nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door SilentStorm op 14-01-2003 08:13 . Reden: * toegevoegd ]

Localhost is where the heart is

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
BraveWorld schreef op 14 January 2003 @ 07:23:
Het lijkt dus te gaan om 2 pc's op verschillende lokaties achter verschillende NAT-routers. De vraag is inderdaad hoe en waarom de ontvangende NAT-router de aanvraag voor een zoekfunctie of bestand doorlaat. Misschien is Kazaa wel slim en zend regelmatig requests naar buiten om te vragen of er nog verzoekjes zijn.
het gaat om gekochte LynkSys bakken.
SilentStorm schreef op 14 January 2003 @ 08:08:
kort antwoord: omdat je connectie uiteindelijk niet via je server maar tussen de 2 pc's wordt geinitialiseerd.

Beide pc's zijn ingelogt op de server. Zodra er data moet worden verzonden (een bestand downloaden) tussen de 2 computers, wordt er op aanvraag van pc1 een connectie opgebouwd tussen die 2 pc's. Afhankelijk of je gebruik maakt van een firewall (of proxy!) initieerd of de server, of de aanvrager de verbinding. In het eerste geval zal eerst de server een tcp verbinding openen naar beide clients* (omdat je client geen incoming verbinding accepteerd van 'een vreemde') en deze vervolgens koppelen. (hoe het koppel stukje technisch in elkaar zit weet ik ook niet exact). Op dat moment loopt er geen data meer via de server, maar alleen nog tussen de 2 coputers. Jou verbinding loopt via je router (met NAT). Die router ziet dat je probeerd een verbinding te openen met een computer op het eigen netwerk. Die wordt vervolgens gewoon naar dat netwerk gerouteerd.

* Een firewalled (of proxyed) pc heeft om deze redenen een constante tcp sessie openstaan met de server. Dat is bij een 'gewone' verbinding niet nodig.
Thanks dit is wat ik zocht.
Waar ik nu naar ga zoeken is:

hoe kan een server 2 firewalled machines aan elkaar knopen.......

dat de machines zelf een connectie (of soort vpn) opzetten naar een server kan ik nog volgen. Maar hoe vervolgens deze 2 pc's aan elkaar geknoopt kunnen worden is me nog een raadsel. Voor mijn gevoel moet dan alle data door de tunnel die gelegd is met de server, maar dat blijk niet het geval te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door xychix op 14-01-2003 08:27 ]

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Dit principe geld voor alle p2p programma's. Er zijn een paar uitzonderingen die geen firewalled connections accepteren, maar je hoeft de zoektoch niet te limiteren tot kazaa. Ik zal even kijken of ik nog een stukje documentatie kan vinden.

edit: ben nu bijna 2 uur aan het zoeken, maar vind hier zo geen informatie meer over. Ik weet nog wel dat er in het vorige forum van emule een hele discussie over was, maar dat forum bestaat niet meer :( daar gaat je knowledgebase :/

[ Voor 34% gewijzigd door SilentStorm op 14-01-2003 11:36 ]

Localhost is where the heart is

Pagina: 1