12 CM fan - koelen van een Celeron 333

Pagina: 1
Acties:

• Radiall
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-02 09:19
hallo mensen,

ik heb laatst ergens een leuke 12 cm Fan van papst gevonden.
Ik heb een server/router draaien hier in huis, een Celeron 333, Slot 1.

Nu vroeg ik mij af of ik die 12 cm fan kon gebruiken voor het koelen van mijn processor.
Ik wil hem aan de zijplaat schroeven en dan de fan van de CPU er af slopen (het koelblok laten zitten).
Eventueel kan ik er nog een grote flexibele slang aan maken die over de CPU heen hangt.

Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijke oplossing. En hoe het koelt. Mijn enige doel is om de kast zo stil mogelijk te laten draaien, omdat hij altijd aan staat.
Voor optimale koeling, moet ik de fan dan laten blazen, of zuigen op de CPU?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

"Beware Of Programmers Who Carry Screwdrivers. " - Leonard Brandwein

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Als je die fan in de zijplaat van je kast wil plaatsen zou ik hem laten blazen omdat zuigen niet zal helpen, hij staat er immers een stukje vandaan.

Het zou mij overigens niet verbazen als je die processor mits niet overgeclockt met een goede grote heatsink en een goede airflow in je kast niet eens direct aktief hoeft te koelen.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb een jaar of twee een Celeron draaiende gehad, waarbij de koeler aan de verkeerde kant van 't slot-1 bordje zat. (M'n eerste zelfbouw pc :*) ).

De processor wordt nu nog dagelijks gebruikt, dus ik neem aan dat die dingen wel wat kunnen hebben. Een fijne heatsink, waarop van een afstandje koele wind wordt geblazen zal prima werken. Je moet wel een fatsoenlijke airflow in je kast hebben daarvoor natuurlijk. Een fanduct heet dat volgens mij.

Siditamentis astuentis pactum.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Wat dacht je van onderstaand Zalman systeem.. Dat heb ik gekocht voor € 8 (Wintelco), je krijgt een stille en goede 92mm fan en zo'n bracket, daar kan je ook gewoon een 120mm fan op zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/fb123/fb123_extra_fan.jpg

Verwijderd

als je de 120mm(12cm) fan in de zijplaat van de kast plaatst dan zou ik een trechter achtinge buis kopen die van +/- 12cm naar ongeveer grote heatsink loopt, dan centreer je de kracht van de 12cm fan. In dat geval kan je um ook laten zuigen, maardan moet de trechter wel volledig tot aan de heatsink lopen

maar is dat wel nodig bij een celly 333?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 14:50 ]

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Zie de Compaq Ipaq desktopjes: hier zit alleen een heatsink op de cpu, terwijl de fan van de voeding er net onder zit. Via een plaat waarin een soort trechter van de fan naar de heatsink looft weten ze een p3-1Ghz op deze manier te koelen... Zal het met die celeron van jou wel los lopen.

Verwijderd

Celly 333 kan je ook met gemak passief koelen, zeker als het alleen maar een server is. Mijn server is een P120 @ 200 mhz... ook passief met een mini-koelblokje (videokaart koelblokje is nog groter onderhand)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 16:57
Mijn 300a op 37?mhz (83mhz fsb) is gewoon passief gekoeld? Dus met een 120mm fan moet dat ook wel kunnen.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47
Jupiler schreef op 13 January 2003 @ 14:47:
Wat dacht je van onderstaand Zalman systeem.. Dat heb ik gekocht voor € 8 (Wintelco), je krijgt een stille en goede 92mm fan en zo'n bracket, daar kan je ook gewoon een 120mm fan op zetten.

[afbeelding]
Misschien wel een idee, alleen slot1 zit net ff 90 graden gedraaid. Maar probeer hem eens passief, mijn cely 466@581 zou het passief ook wel doen. Er zit nu goedkope HS op met fan @ 5 volt, nooit problemen.

offtopic:
Mijn cely (ik typ er zelfs op nu, m'n Xp1800+ ligt uit elkaar) kreeg ik ook wel eens beeld op 700 mhz (100x7) alleen wilde die dan enkel posten, en dat was dan ipv 2 volt iets van 2.8 volt...... Nu alle cely bezitters hier komen: Kun je deze processor nog hoger krijgen door hem 3,5 volt te geven ofzo :+

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

ik koel mijn p2 333@233 met een 8cm papst op 5volt. Wel dik koelblok erop maar fan zit er ook weer een stukje vandaan. Pc staat 24/7 aan en doet dienst als fileserver :)

Verwijderd

ja dit zou wel moeten lukken allemaal

jullie willen niet weten waar ik mijn oude slo1 1 p2 233 mee koelde . met een koperen koelblok met 2 titans 40mm 6500 rpm fans.
Pagina: 1