[XP] software installen, booten ea.

Pagina: 1
Acties:

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoi,

Ik ben nog redelijk nieuw in windows, ik heb met kerst een nieuwe computer gekregen, een Dell Dimension 8250 met wat uitbreidingen. Ik heb er natuurlijk meteen Linux op geinstalleerd, was ook allemaal geen probleem.
Vorige week zag ik dat ze er ook windows bij hebben geleverd, en waarom zou ik dat dan niet ook maar meteen proberen. En ik moet zeggen: Dat ziet er nou eens een keer erg netjes uit. Echt eyecandy, zoals ik het van mijn Linux desktop gewend ben.

Ik moet er wel ff bijzeggen dat ik nog windowsn00b ben he!, maar ik kan er al redelijk mee overweg (heb het al installed). Echter aan een aantal dingen stoot ik me nog:

Waar hebben de maker de packagemanager verstopt? apt-get install internetexplorer6 wou niet... maar dat zal wel aan mij liggen... Dat heeft toch elke behoorlijk besturingssysteem? Ik wilde wat software installen, (Mozilla, InternetExplorer bleek na wat onderzoek te hebben gedaan totaal niet veilig), maar ik kan er toch echt geen optie ftp-install vinden. Oke, ik kan wel bepaalde software updaten, maar juist weer niet alle. Dat komt waarschijnlijk omdat ik Mozilla niet via de packagemanager heb geinstalleerd, maar 'van hand'. Kan het eraan liggen dat ik de Home Edition heb, en niet de Professional? Lijkt me niet, toch?

Nog een probleem waar ik al twee dagen mee zit:

Ik wil graag wat software draaien die erg actueel is, maar ik kan niet echt een goede compiler vinden. Welke raden jullie aan, en hoe installeer ik die via de packagemanager?

Ook heb ik problemen met de bootmanager. Nadat ik Windows erop had gezet kon ik linux niet zomaar meer booten, Klot'n ding dacht ik zo, en wou het er al mooi bij laten zitten. Ok, Linux rescue, er een fatsoenlijke bootmanager op geinstalleerd en toch nog maar dat windows een kans geven. Welke bootmanager gebruiken jullie in windows?

Ik hoop dat jullie me hier wat mee kunnen helpen, ik ben nog een beginnende WOS'er, maar wil het wel graag leren hoe je met zo'n tochwel erg populair besturingssyteem om moet gaan.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

-SH007 edit: zeg dan niets -

[ Voor 85% gewijzigd door SH007 op 13-01-2003 13:24 ]

Verwijderd

Ik snap echt geen zak van je post, maar dat komt waarschijnlijk omdat je het over Linux hebt? Of heb jij SuSeXP ofzo? B)
Ik kan er echt niks van breien, je hebt het over Home Edition en Professional, da's windows, later heb je het over Linux Rescue :?

Windows=WOS, Linux=NOS

En wat wil je nou precies? :)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
packagemanager zit niet zo in windows zoals je dat met Linux hebt. Je download gewoon .exe file. Deze file regelt de installatie.
Voor updates van windows onderdelen kun je terecht op http://windowsupdate.microsoft.com
Mozilla kun je gemakkelijk installeren door op mozilla.org de win32 installer (een .exe file van zo'n 10 a 12 MB) te downloaden :)

Voor actuele software: voor windows wordt eigenlijk alles gewoon direct in binaries (in .exe of .zip files. .Zip is zeg maar de windows versie van .tar.gz) aangeboden. Compilen is hier voor niet nodig.

Bootmanager: niet nodig. Voor zover ik weet kun je alles met Lilo regelen (windows heeft zelf een heel simpele "bootmanager". De opties daarvan zijn aan te passen in de boot.ini. Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/560372#24 )

Voor mensen die niets van de openingspost snappen: die snap je alleen als je een beetje weet hoe linux distributies als Mandrake en SuSe werken. Weet je hier niets van, reageer dan ook niet.

[ Voor 55% gewijzigd door SH007 op 13-01-2003 13:37 ]

• sebas
Hm, dus dat windowsupdate had ik ook al in mijn startmenu gevonden, en meteen laten draaien na de verse install, dat werkte wel goed, maar alleen voor het basissysteem.

Ik kan nu wel allemaal software handmatig gaan installeren, maar het up 2 date houden van die box lijkt me dan echt een hel. Zit iedere windows user dan permanent alle software in de gaten te houden of er gaten inzitten en alles handmatig te upgraden? Lijkt me als je een beetje software draait geen begin aan. Misschien dat ik wat mis?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat up to date houden valt wel mee. Je hoeft ook niet altijd overal helemaal de laatste build van te hebben. Verder is de meeste software voor windows niet open source dus er komen ook niet zo veel updates uit. Veel programma's hebben een update check ingebouwd die aangeeft dat er een nieuwe versie te downloaden is. Vaak is het dan een kwestie van downloaden -> dubbel klikken op file -> klik klik klik de setup wizard door en klaar :)

Owja: welkom in de wondere wereld van Windows :P

[ Voor 22% gewijzigd door SH007 op 13-01-2003 13:38 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 22:48
"Veel programma's", je bedoeld dat dit niet centraal geregeld is maar elk programma dat voor zichzelf moet implementeren :?

Hmm...dat lijkt me nou niet echt handig of efficient....

• sebas
Gelukkig zit die InternetExplorer wel in windowsupdate :+

Schijnt nogal brakke software te zijn nml, dat wil je bijvoorbeeld dan toch echt niet handmatig doen?

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

sebas schreef op 13 January 2003 @ 13:44:
Gelukkig zit die InternetExplorer wel in windowsupdate :+

Schijnt nogal brakke software te zijn nml, dat wil je bijvoorbeeld dan toch echt niet handmatig doen?
Je hebt bijvoorbeeld http://officeupdate.mircrosoft.com maar das voor het office pakket dat je apart moet kopen. Er zijn ook gratis office pakketen voor win32 vaak dezelfde zoals op linux openoffice ed als ik me goed herinner.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Er is in Windows inderdaad geen systeem wat inventariseert welke software er geinstalleerd is, en deze automatisch probeert te updaten naar een nieuwe versie.

Ik ben bang, dat als Microsoft dit zou implementeren in hun operating system, er een grote rel ontstaat omdat Microsoft dan zou bepalen welke software er op een systeem mag komen, omdat 'toch niemand die sources list' aanpast.

>:)

• elevator
  • Niet online

elevator

sebas schreef op 13 januari 2003 @ 13:20:
Waar hebben de maker de packagemanager verstopt? apt-get install internetexplorer6 wou niet... maar dat zal wel aan mij liggen... Dat heeft toch elke behoorlijk besturingssysteem?
De software manager van Windows hebben ze verstopt onder Start -> Control Panel -> Add/Remove Software.
Ik wilde wat software installen, (Mozilla, InternetExplorer bleek na wat onderzoek te hebben gedaan totaal niet veilig), maar ik kan er toch echt geen optie ftp-install vinden.
Vreemd.
Ik ga naar http://www.mozilla.org/releases/stable.html, en zie daar een 214kbyte grootte Net installer (http://ftp.mozilla.org/pu...win32-1.0.2-installer.exe). Deze zal automatisch via FTP de versie installeren. Voortaan even beter zoeken, he ;)
Oke, ik kan wel bepaalde software updaten, maar juist weer niet alle. Dat komt waarschijnlijk omdat ik Mozilla niet via de packagemanager heb geinstalleerd, maar 'van hand'. Kan het eraan liggen dat ik de Home Edition heb, en niet de Professional? Lijkt me niet, toch?
Nee, onder Windows hebben we graag vrijheid, en dus is er geen een instituut wat bepaald welke software geupdate wordt en hoe ze het moeten aanbieden, maar mag iedereen dit zelf doen.
Ik wil graag wat software draaien die erg actueel is, maar ik kan niet echt een goede compiler vinden. Welke raden jullie aan, en hoe installeer ik die via de packagemanager?
http://www.microsoft.com/visualstudio is een pakket waar veel programmeurs erg blij mee zijn.
Ook heb ik problemen met de bootmanager. Nadat ik Windows erop had gezet kon ik linux niet zomaar meer booten, Klot'n ding dacht ik zo, en wou het er al mooi bij laten zitten. Ok, Linux rescue, er een fatsoenlijke bootmanager op geinstalleerd en toch nog maar dat windows een kans geven. Welke bootmanager gebruiken jullie in windows?
Ik gebruik altijd de Windows bootloader, je moet wel een en ander aanpassen omdat Linux zich helaas niet toevoegt aan het Windows boot menu maar in plaats daarvan zelf iets installeert. Lees dit maar even door om het op te lossen.
Ik hoop dat jullie me hier wat mee kunnen helpen, ik ben nog een beginnende WOS'er, maar wil het wel graag leren hoe je met zo'n tochwel erg populair besturingssyteem om moet gaan.
Wij WOS'ers nemen je graag op in ons warme nest. Let wel op dat voor Windows de meeste problemen al zijn opgelost, dus een klein beetje zoeken zal je vragen al snel beantwoorden.

;)

• sebas
Ah, dat verheldert het een beetje, dankje elevator! :*

Het idee van een software manager / package manager is ook zeker niet dat er een instituut is wat bepaald welke software er wel en niet op moet, maar een handig een flexibel tool om het installeren van software te vereenvoudigen. Welke updates je installeert blijft natuurlijk aan jou overgelaten.

Ben ondertussen wat verder gaan klooien, en wil nu graag mijn nfs schijf mounten, omdat daar al me huiswerk opstaat. Ik zag wel hier een http://www.c2000.com/products/csp_omni.htm pakket waarmee het zou moeten lukken, maar ik kan niet echt vinden waar ik het vandaan moet halen. Of zit dat vast aan dat licentiemodel van de meeste windows apps? (Geen probleem in mijn ogen hoor, als de software het waard is wil ik er best voor betalen (ahum ... paps natuurlijk, ik maak hem wel wijs dat het nodig is), maar eerst ff testen zou wel fijn zijn. Zijn er misschien nog betere tools?

Ik heb na wat zoeken onderhand wel een aantal dingen gevonden die ik kan gebruiken voor wat ik dagelijks doe:

Als office heb ik maar openoffice gepakt, ben ik al gewend, en het werkt in windows net zo goed :)
Voor plaatjesmaken heb ik ook bij the gimp een windows versie kunnen vinden, als browser mozilla. Chatten kan ik wel via ssh op mijn linuxdoosje, dus dat is ook geen probleem meer. En mailen, naja, er zit een mooie mailclient bij mozilla.

Maaruh, van die bootmanager, sommige dingen moet je echtwel van tevoren weten, dat die zomaar mijn bootsector verneukt, zonder te vragen, niet leuk })

Ik heb net nog wat filmpjes geprobeerd om te kijken, maar ik mis helaas allerlei codes, is er een pakket waar die allemaal inzitten? ik bedoel divx, ac3 enz.. Ik kon wel wat bekijken, maar de meeste films willen toch echt niet, en de automatische installatie van codecs in de MediaPlayer wil niet. Waar kan ik daar aangeven waar die codes moet zoeken en downloaden? Ik hoop dat dit met de komst van Palladium allemaal verbeterd, immers kun je niet mensen laten betalen en ze dan nog dat gerommel met allerlei kleine rotprogrammatjes laten meemaken. Behalve Microsoft dan, die distribueren hun windows voor een niet echt lage prijs, en dan ook nog zonder de mogelijkheid om op een eenvoudige manier je software centraal te regelen.

Ik heb hier het een en ander gevonden, ziet er erg veelbelovend uit, wat vinden jullie ervan? http://www.theregister.co.uk/content/4/25852.html && http://www.activewin.com/articles/2002/pd.shtml Als dat zich een beetje gaat doorzetten komt windows misschien wel van de reputatie af dat nogal veel software illegaal gebruikt wordt en bijna niemand alleen maar legal verworven programma's gebruikt, iets wat "bij ons, in de Linuxwereld" heel normaal is eigenlijk.

Leuk OSje, daar niet van, ziet er prachtig uit, maar het is wel echt wennen hoor!

Verwijderd

sebas schreef op 13 January 2003 @ 14:35:

Ik heb net nog wat filmpjes geprobeerd om te kijken, maar ik mis helaas allerlei codes, is er een pakket waar die allemaal inzitten? ik bedoel divx, ac3 enz.. Ik kon wel wat bekijken, maar de meeste films willen toch echt niet, en de automatische installatie van codecs in de MediaPlayer wil niet. Waar kan ik daar aangeven waar die codes moet zoeken en downloaden? Ik hoop dat dit met de komst van Palladium allemaal verbeterd, immers kun je niet mensen laten betalen en ze dan nog dat gerommel met allerlei kleine rotprogrammatjes laten meemaken. Behalve Microsoft dan, die distribueren hun windows voor een niet echt lage prijs, en dan ook nog zonder de mogelijkheid om op een eenvoudige manier je software centraal te regelen.
Zoek maar s op NIMO, daar zitten zo'n beetje alle codecs wel in. Wel oppassen dat je geen conflicterende codecs installeert! (staat geloof ik wel in de readme.txt uitgelegd)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 14:47 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Het idee van een software manager / package manager is ook zeker niet dat er een instituut is wat bepaald welke software er wel en niet op moet, maar een handig een flexibel tool om het installeren van software te vereenvoudigen. Welke updates je installeert blijft natuurlijk aan jou overgelaten.
Op zich mooi idee, maar waarschijnlijk krijg je weer problemen met authenciteit, wie moet zo'n systeem onderhouden ?
Microsoft, wie krijg toegang, in welke mate enz?
Ben ondertussen wat verder gaan klooien, en wil nu graag mijn nfs schijf mounten, omdat daar al me huiswerk opstaat. Ik zag wel hier een http://www.c2000.com/products/csp_omni.htm pakket waarmee het zou moeten lukken, maar ik kan niet echt vinden waar ik het vandaan moet halen. Of zit dat vast aan dat licentiemodel van de meeste windows apps? (Geen probleem in mijn ogen hoor, als de software het waard is wil ik er best voor betalen (ahum ... paps natuurlijk, ik maak hem wel wijs dat het nodig is), maar eerst ff testen zou wel fijn zijn. Zijn er misschien nog betere tools?
[...]
Ik heb na wat zoeken onderhand wel een aantal dingen gevonden die ik kan gebruiken voor wat ik dagelijks doe:

Als office heb ik maar openoffice gepakt, ben ik al gewend, en het werkt in windows net zo goed :)
Voor plaatjesmaken heb ik ook bij the gimp een windows versie kunnen vinden, als browser mozilla. Chatten kan ik wel via ssh op mijn linuxdoosje, dus dat is ook geen probleem meer. En mailen, naja, er zit een mooie mailclient bij mozilla.
xchat voor windows is er toch ook ?
Maaruh, van die bootmanager, sommige dingen moet je echtwel van tevoren weten, dat die zomaar mijn bootsector verneukt, zonder te vragen, niet leuk })
Das idd de keuze tussen user configurable en user vriendelijkheid, je kan in stellen wat je wil (edit boot.ini) in 99,9 % van de gevallen gaat het automatisch goed. Je kan ook lilo gebruiken als bootmanager dat doe ik hier ook.

Ik heb hier het een en ander gevonden, ziet er erg veelbelovend uit, wat vinden jullie ervan? http://www.theregister.co.uk/content/4/25852.html && http://www.activewin.com/articles/2002/pd.shtml Als dat zich een beetje gaat doorzetten komt windows misschien wel van de reputatie af dat nogal veel software illegaal gebruikt wordt en bijna niemand alleen maar legal verworven programma's gebruikt, iets wat "bij ons, in de Linuxwereld" heel normaal is eigenlijk.
Wil je alle divx codecs ed in een keer dan kan je eens kijken naar het nimo codec pack, op zich kan je de belangrijkste alleen wel installeren. Ff zoeken bij google helpt meestal.
Leuk OSje, daar niet van, ziet er prachtig uit, maar het is wel echt wennen hoor!
Ieder OS zal wel zijn plus en min punten hebben. En bij windwos staat gebruiksvriendelijkheid hoog op het lijstje.
Veel succes nog ;)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Sebas, ik heb even wat overeenkomsten gezocht ;)

Zoek de rode pijltjes:
Afbeeldingslocatie: http://silicon.xs4all.nl/public/sebas_windows.gif

Ik hoop dat je er wat van leert >:)

[ Voor 18% gewijzigd door blackd op 13-01-2003 14:56 . Reden: Image resized en clickable gemaakt :) ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Alles om je van de darkside af te helpen :Y) ;)
Uiteraard. Het probleem is natuurlijk dat er (standaard) maar één instituut is wat bijhoudt welke applicaties er zijn, en welke versie.

Windows mensen hechten nogal aan hun privacy, en willen dus liever dit niet doorgeven aan een grote commerciele reseller (Debian of Microsoft, bijvoorbeeld) omdat je nooit weet wat die organisatie met je gegevens gaat doen.
Windows werkt standaard niet met NFS om dat er wat rivaliteit heerst tussen de 2 uitvinders van de standaarden. Microsoft heeft wel het CIFS protocol, iets wat vergelijkbaar is met NFS maar net iets meer mogelijkheden biedt.
Dit protocol is relatief goed gedocumenteerd:

http://msdn.microsoft.com.../902/msdncompositedoc.xml
http://msdn.microsoft.com...smb_protocol_overview.asp
http://cb1.com/~lkcl/cifs/
http://www.snia.org/tech_activities/CIFS/

Microsoft had er initieel wat moeite mee om dit protocol vrij te geven, omdat ze natuurlijk veel geld geinvesteerd hebben in research en ontwikkeling van dit protocol. Toch hebben ze besloten het te documenteren, zodat het ook (die paar) niet-Windows gebruikers tevreden kan stellen.

Voor chatten gebruiken wij Windows gebruikers veelal mIRC, maar ook het onder Linux gebruikers vrij populaire BitchX is verkrijgbaar, of XChat. Zoals je ziet, keuze zat!
Zoals je gemerkt hebt is bij Windows het zeer belangrijk dat je niet al te veel tijd kwijt bent met details, maar meteen productief bent. Windows is dan ook een typisch besturingssysteem wat direct werkt, en het is geen spreekwoordelijke Lada waar je de gereedschapskoffer bij wijze van spreke bij krijgt.
Ik heb net nog wat filmpjes geprobeerd om te kijken, maar ik mis helaas allerlei codes, is er een pakket waar die allemaal inzitten?
U vraagt, wij draaien
Ik hoop dat dit met de komst van Palladium allemaal verbeterd, immers kun je niet mensen laten betalen en ze dan nog dat gerommel met allerlei kleine rotprogrammatjes laten meemaken.
Palladium zal dit inderdaad een heel stuk vereenvoudigen. Omdat er maar een bestandsformaat is, waar de licentieering in komt zal dit standaard door Windows ondersteund worden.
Zie het maar als een beveiligde VHS video van Disney, ook die zal op elke VHS speler werken, ideaal dus.
Behalve Microsoft dan, die distribueren hun windows voor een niet echt lage prijs, en dan ook nog zonder de mogelijkheid om op een eenvoudige manier je software centraal te regelen.
Microsoft is inderdaad zeer terughoudend wat betreft invasie van de privacy, dat is ook logisch omdat ontzettend veel mensen Microsoft software gebruiken. Een grote database aanleggen met alle software die gebruikers op hun systeem hebben draaien is natuurlijk niet te verantwoorden naar je klanten toe. Vandaar dat Microsoft helaas deze mogelijkheid niet heeft kunnen implementeren.
We slepen je er wel doorheen hoor ;)

[ Voor 1% gewijzigd door elevator op 13-01-2003 14:57 . Reden: hele erge typo ]

• sebas
* sebas zit nog steeds op het beruchte

Afbeeldingslocatie: http://zope.vizzzion.org/screenshots/bsod.png?display=medium

te wachten. ;)

Bestwel stable tot nu toe, alleen wel vaak rebooten. Hij is ook wel zuinig met geheugen, bij linux gebruikt hij na een tijdje altijde het hele geheugen. En wat ik zo merk, de graphische omgeving is wel stukken sneller dan die van Linux. Respect!

Ik denk niet dat ik duurzam zal overstappen, maar och, wel leuk om een weekendje mee te prutsen, ook wel dure hobby trouwens. 8)
We slepen je er wel doorheen hoor ;)
Kewl, ik hoop dat ik niet te irritant ben!!! :7 O-) _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door sebas op 13-01-2003 15:04 . Reden: l4y0uT gef1x0rD ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Op aanraden van Elevator heb ik nu ook "Windows" XP geinstalleerd. Tsjonge wat een hel om dat ding te kopen zeg. Eerst 400 knaken neertellen... kom je er mee thuis zit er zo'n boekje met afspraken bij wat je allemaal niet en wel mag doen. Best wel professioneel geregeld moet ik zeggen.

Nu bleek dat als ik ook "Windows" op mijn laptop wil hebben ik een nieuwe moet gaan kopen. Dat vind ik wat vreemd... als ik een mes ga kopen mag ik toch wel op meerdere borden mee snijden ? Maar goed, snel naar de winkel een 2de gaan halen.

Nu begint de pret dus, ik steek het cd'tje erin en het gaat als vanzelf die installatie, puik werk. Ik heb wel 4 keer die lange code moeten intypen, want ik ben wat dyslectisch... Daarna werkt wel bijna alles behalve m'n geluidskaart...

Dan moest ik "Windows" activeren. Ik heb dus naar de mensen van Microsoft gebeldt (ik kreeg m'n internet niet meteen aan de praat" en die vriendelijke juffrouw heeft me dan 60 cijfers gedicteerd waarmee "Windows" dan actief werd. Gelukkig had ze veel geduld (ik ben wat dyslectisch) !

Na wat knoeien kreeg ik internet aan de praat, (ik maar zoeken naar ifconfig, domme ik :)) maar je kan internet gewoon met de muis laten werken ! Ik moest wel even zoeken tussen al die vensters , gelukkig kwam dat hondje me helpen.. hij snapte wel niets van wat ik vroeg maar ik moest er mee lachen :) Echt een nuttige feature vind ik...

Nuja, kwam ik online, moest ik meteen een .NET paspoort aanvragen. Dat heb ik dan maar gedaan, een vriend zij me dat ik dan allemaal interessante aanbiedingen krijg via email. Onder linux stuurden ze me nooit wat en nu zijn er allemaal fijne meisjes die met we willen webcammen. Onder windows beleef je nog wat !

Maarja, studeren voor de examens, wou ik even een samenvatting latexen, maar latex was nog niet geinstalleerd :'(
Op internet vond ik wel de bestanden die ik er normaal voor installeer maar ik kreeg de tarballen zelfs niet open :( Moest ik weer een ander programma voor downloaden...

Nuja, na wat knoeien kreeg ik door dat het toch niet ging werken met linux binaries :) Domme ik ! Er blijkt (gelukkig) ook een windows versie van latex te zijn... heb ik die maar geinstalleerd... niet zo handig werken met "cmd"... Niks autocomplete en files staan allemaal kris kras doormekaar...

Misschien blijf ik het wel gebruiken ! Dat hondje is verslaven ! ;)

• sebas
Op internet vond ik wel de bestanden die ik er normaal voor installeer maar ik kreeg de tarballen zelfs niet open Moest ik weer een ander programma voor downloaden...
daar had ik ook problemen mee, ik heb eerst gewoon alles uitgepakt op me linuxdoos, en vervolgens ge-ftpd, ging wel makkelijk zo.

Winrar, ben ik achtergekomen kan wel tar.gz, en ook bzip, alleen dan alleen maar uitpakken.

jammer, maar als je nog linux als alternatief hebt zou het geen problemen moeten opleveren, Ga er gewoon niet van uit dat alles van begin af aan werkt, of tenminste dat je snapt waarom iets dit en dat doet terwijl je dat helemaal niet wilde. Merk je nog wel. Gewoon geen belangrijke data in windows zetten, dan heb je later geen spijt. Zo doe ik het althans.

• XTerm
sebas schreef op 13 januari 2003 @ 19:52:
[...]
jammer, maar als je nog linux als alternatief hebt zou het geen problemen moeten opleveren, Ga er gewoon niet van uit dat alles van begin af aan werkt, of tenminste dat je snapt waarom iets dit en dat doet terwijl je dat helemaal niet wilde. Merk je nog wel. Gewoon geen belangrijke data in windows zetten, dan heb je later geen spijt. Zo doe ik het althans.
Irritant he.... :'(
Wat ook zo dom is dat je op geen enkele manier aan je ext3 files kan... Onder linux kan ik aan al m'n windows bestanden, nu moet ik elke keer herstarten (wat wel heel snel gaat, maar 15 sec trager dan linux) als ik een file nodig heb.

Wat ik ook zo raar vindt is dat je nergens sources vindt van Winzip ofzo ? Heb nu al een paar tools, maar nergens source te bespeuren... Zitten die soms in de "exe" verstopt ofzo ? Want die "exe" dingen zijn takkegroot !

• sebas
Mja, heb je weinig aan, je betaald je eerst rot als je een goede compiler wilt, kijk maar eens naar de prijzen van dat VisualStudio wat elevator noemde. :|

Verwijderd

/me denkt dat sebas best een slimme gozer is, en ons WOS'ers eigenlijk een beetje in de maling neemt.

*checkt stats en ziet dat sebas een frequent NOS'er is...

Of je komt echt onder een UNIX-steen vandaan gekropen en je hebt kans gezien jaren te overleven zonder Windows. In that case: _/-\o_ _/-\o_

• elevator
  • Niet online

elevator

XTerm schreef op 13 January 2003 @ 19:47:
Op aanraden van Elevator heb ik nu ook "Windows" XP geinstalleerd. Tsjonge wat een hel om dat ding te kopen zeg. Eerst 400 knaken neertellen... kom je er mee thuis zit er zo'n boekje met afspraken bij wat je allemaal niet en wel mag doen. Best wel professioneel geregeld moet ik zeggen.
Kwaliteit heeft inderdaad z'n prijs. WindowsXP is heel erg duur, gelukkig krijg je bij het kopen van je PC meestal al een versie die een stuk goedkoper is, erbij. Vervolgens kan je dan je PC upgraden, voor een vele lagere prijs, bv. pricewatch: Microsoft Windows XP Home (NL, Upgrade). Dit scheeld je duidelijk veel geld.
Nu bleek dat als ik ook "Windows" op mijn laptop wil hebben ik een nieuwe moet gaan kopen. Dat vind ik wat vreemd... als ik een mes ga kopen mag ik toch wel op meerdere borden mee snijden ? Maar goed, snel naar de winkel een 2de gaan halen.
Ik ben blij dat je zo enthioushast bent geworden, dat je direct op al je PC's Windows wou installeren. Dat is toch een behoorlijke stap van dat spartaanse Linux, naar het gelikte Windows toe :*)
Nu begint de pret dus, ik steek het cd'tje erin en het gaat als vanzelf die installatie, puik werk. Ik heb wel 4 keer die lange code moeten intypen, want ik ben wat dyslectisch... Daarna werkt wel bijna alles behalve m'n geluidskaart...
Wat vervelend. Wat gaat er precies mis met je geluidskaart? Heb je al eens gebeld met de leverancier? Veel bedrijven hebben een speciaal team klaar zitten om je te ondersteunen met alle problemen die je hebt. Dit is natuurlijk wat minder toegankelijk dan het te vragen in een newsgroup, en hopen op antwoord, maar de fabrikanten doen echt hun best voor Windows gebruikers.
Dan moest ik "Windows" activeren. Ik heb dus naar de mensen van Microsoft gebeldt (ik kreeg m'n internet niet meteen aan de praat" en die vriendelijke juffrouw heeft me dan 60 cijfers gedicteerd waarmee "Windows" dan actief werd. Gelukkig had ze veel geduld (ik ben wat dyslectisch) !
Klantvriendelijkheid staat bij Microsoft, zoals altijd, voorop. Dat is niet alleen te merken in het stukje software zelf, maar ook in alles er omheen.
Na wat knoeien kreeg ik internet aan de praat, (ik maar zoeken naar ifconfig, domme ik :)) maar je kan internet gewoon met de muis laten werken ! Ik moest wel even zoeken tussen al die vensters , gelukkig kwam dat hondje me helpen.. hij snapte wel niets van wat ik vroeg maar ik moest er mee lachen :) Echt een nuttige feature vind ik...
Ik voel me zelf ook altijd erg op mijn gemak, als het hondje mij een aantal vragen stelt. Door simpelweg die te beantwoorden, kan ik mijn internet configureren. Ik zoek zelf ook altijd naar de /etc/resolv.conf en dergelijke, omdat dat natuurlijk een stuk gebruikers vriendelijk is, maar helaas zit dat er niet in.

Je kan wel, met een tooltje dat heet 'netsh' je volledige netwerk configureren vanuit de command prompt. Misschien dat je je op die manier dan iets meer thuis voelt.
Nuja, kwam ik online, moest ik meteen een .NET paspoort aanvragen. Dat heb ik dan maar gedaan, een vriend zij me dat ik dan allemaal interessante aanbiedingen krijg via email. Onder linux stuurden ze me nooit wat en nu zijn er allemaal fijne meisjes die met we willen webcammen. Onder windows beleef je nog wat !
Je hebt het niet helemaal goed begrepen, niet zo vreemd want je bent enigszins dyslextisch. Je hoeft niet per se dit .NET Passport aan te vragen hoor, maar het is allerzins een zinvol iets. Je krijgt bijvoorbeeld geheel gratis van Microsoft een e-mail address, en nog veel meer interessante aanbieden. Al met al, dus zeker de moeite waard.

Over de fijne meisjes - tja, nu zie je wat je gemist hebt als die-hard Linuxer B)
Maarja, studeren voor de examens, wou ik even een samenvatting latexen, maar latex was nog niet geinstalleerd :'(
Op internet vond ik wel de bestanden die ik er normaal voor installeer maar ik kreeg de tarballen zelfs niet open :( Moest ik weer een ander programma voor downloaden...
Om niet al te zeer de concurrentie uit de markt te drukken, heeft Microsoft zeer verstandig besloten, niet alles zomaar in te bouwen in Windows. Er zou dan namelijk geen markt meer zijn voor kleinere bedrijfjes zoals Rarsoft om programma's te maken die toegevoegde waarde hebben.

Ik heb eventjes voor je gezocht, en bijvoorbeeld deze site, beschrijft hoe je Latex onder Windows aan de praat kan krijgen. Met een klein beetje proberen, heb ik er alle vertrouwen in dat het lukt.
niet zo handig werken met "cmd"... Niks autocomplete en files staan allemaal kris kras doormekaar...
Autocomplete staat standaard uit, maar als je dat wil kan je het aanzetten. Als je in cmd, eens intypt "cmd.exe /?" kan je zien op welke manier je de autocomplete aan kan zetten.

Wat bedoel je precies met alle files die door elkaar staan? Als je wilt dat ze netjes op naam gesorteerd worden, kan je:

code:
1
set dircmd=/on

doen, hierdoor worden de bestanden dan voortaan gesorteerd op naam.
Misschien blijf ik het wel gebruiken ! Dat hondje is verslaven ! ;)
:Y)

• elevator
  • Niet online

elevator

XTerm schreef op 13 januari 2003 @ 19:55:
[...]
Wat ook zo dom is dat je op geen enkele manier aan je ext3 files kan... Onder linux kan ik aan al m'n windows bestanden, nu moet ik elke keer herstarten (wat wel heel snel gaat, maar 15 sec trager dan linux) als ik een file nodig heb.
Zoals je ongetwijfeld ondertussen weet, is Windows een zeer geadvanceerd en modulair operating system. Bijna alles kan je toevoegen, of vervangen, aan de hand van de kwalitatief zeer hoge DDK en SDK's.

Misschien dat je hier http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm eens naar kan kijken. Ik denk dat dit precies doet wat jij wilt.
Wat ik ook zo raar vindt is dat je nergens sources vindt van Winzip ofzo ? Heb nu al een paar tools, maar nergens source te bespeuren... Zitten die soms in de "exe" verstopt ofzo ? Want die "exe" dingen zijn takkegroot !
In Windows werken de meeste dingen - hierdoor heb je geen source nodig om het zelf te gaan zitten "hacken" (zo noemen jullie dat geloof ik).

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 21:54:
* elevator denkt dat sebas best een slimme gozer is, en ons WOS'ers eigenlijk een beetje in de maling neemt.

*checkt stats en ziet dat sebas een frequent NOS'er is...

Of je komt echt onder een UNIX-steen vandaan gekropen en je hebt kans gezien jaren te overleven zonder Windows. In that case: _/-\o_ _/-\o_
Ik zie geen reden om aan de oprechtheid van sebas of XTerm te twijfelen :? Iedereen moet ooit het licht zien, en dat kan beter nu dan later zijn.

;)

Verwijderd

Je hebt de beste feature nog niet verteld: het feit dat je alle software niet meer via dat irritante Red Carpet hoeft te installeren, maar eindelijk eens fatsoenlijk van FXP boards kunt downloaden, dan cracken (kost soms wat moeite, maar die README bestanden zijn net zo informatief als in Linux en bevatten een boel meer ASCII art), en dan kun je 't zelfde als onder Linux, behalve dan dat je hier als extra features om de zoveel minuten een popup schermpje krijgt dat je ding niet geregistreerd is en dat je trial period voorbij is. Superhandig, want dat kun je dan meteen gebruiken om elk half uur 5 minuten pauze te nemen tegen de RSI die je van al dat gemuis krijgt. :Y).

• elevator
  • Niet online

elevator

Wat is dat FXP board waar je het over hebt?
Ik heb net eventjes het woord "cracken" opgezocht,
To cause to make a sharp snapping sound.
To cause to break without complete separation of parts: cracked the glass.

To break with a sharp snapping sound. See Synonyms at break.
To crush (corn or wheat, for example) into small pieces.
To open to a slight extent: cracked the window to let in some air.
To strike with a sudden sharp sound.
Informal.
To break open or into: crack a safe.
To open up for use or consumption: crack a book; cracked a beer.
To break through (an obstacle) in order to win acceptance or acknowledgement: finally cracked the “men-only” rule at the club.
To discover the solution to, especially after considerable effort: crack a code.
To cause (the voice) to crack.
Informal. To tell (a joke), especially on impulse or in an effective manner.
To cause to have a mental or physical breakdown.
To impair or destroy: Their rude remarks cracked his equanimity.
To reduce (petroleum) to simpler compounds by cracking.
Als ik het zo lees, lijkt het bijna ofdat je iets illegaals doet, met name "To discover the solution to, especially after considerable effort: crack a code." baart me zorgen.

Alle software die jij wilt gebruiken kan je uiteraard kopen, en soms zijn er zelfs auteurs die hun software gratis weggeven. Popups krijg je vaak bij software die je nog niet aangekocht hebt, als je deze eenmaal aankoopt, zijn de popups ook weg, dus ik zou me daar niet al te druk om maken.

Verwijderd

Mjah... Ik wilde het graag even uitproberen, volgens die betreffende sites mag dat 24 uur, en dus gebruik ik die applicaties (met tussenpozen) 24 uur voordat ik mogelijk tot betaling overga. Of klopt dat niet? En waarom heeft windows daar dan geen popup killer voor? Lijkt me een enorm handige feature!

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik denk niet dat dit helemaal in overeenstemming met de gebruikersovereenkomst is, en jezelf nogal in het illegale circuit bevindt.
Ik denk dat je het dan ook beter maar kan laten, en gewoon de software direct van de leverancier, of een van haar resellers betrekt.

Verwijderd

/me mompelt iets over prijzen...

rm -fr /mnt/windows dan maar? :+.

• sebas
Hmm. Ik vraag me eigenlijk de hele tijd al af wat een beetje een software pakket uiteindelijk gaat kosten. Ok, dit is neem ik een een OEM WindowsXP, maar wat zou het kosten als ik hier nog een computer op Windows wil overzetten? Ik weet niet echt waar ik welke software voor een redelijke prijs en (heel belangrijk!!) met welke support ik het beste kan kopen, bij Microsoft is dat blijkbaar redelijk geregeld, je kan ff bellen en dan wordt het voor je opgelost. Misschien wat privacygevoelig allemaal, dat gedoe met het registreren, maargoed. Het zij zo.

Dus wat gaat het volgende softwarepakket me kosten:
WindowsXP Professional Retail NL
BranderSoftware
Mediaplayer voor alle gebruikelijke formaten
Tools (zip, virusscanner, firewall)
Programmiereditor
Desktop Publishing / Editor voor PDF (adobe?)
Finance Software voor MKB
SQL rdbms (Sql-server?)
Imaging Software (photoshop?)
Organizer / Mail (Lotus? Outlook?)

Dit is ongeveer wat ik qua software nodig heb, het lijkt me een voldoende software pakket. Ik zou graag willen weten wat het kost als ik hiervoor allemaal standaard windows software zou aanschaffen.

• elevator
  • Niet online

elevator

sebas schreef op 14 januari 2003 @ 01:24:
Hmm. Ik vraag me eigenlijk de hele tijd al af wat een beetje een software pakket uiteindelijk gaat kosten. Ok, dit is neem ik een een OEM WindowsXP, maar wat zou het kosten als ik hier nog een computer op Windows wil overzetten? Ik weet niet echt waar ik welke software voor een redelijke prijs en (heel belangrijk!!) met welke support ik het beste kan kopen, bij Microsoft is dat blijkbaar redelijk geregeld, je kan ff bellen en dan wordt het voor je opgelost. Misschien wat privacygevoelig allemaal, dat gedoe met het registreren, maargoed. Het zij zo.
Helaas is de keuze voor bepaalde software nogal persoonlijk. Bij Windows heb je vaak de keuze uit honderden, zo niet duizenden verschillende versies van een programma. Zo heb je alleen voor een simpel programma als een UnZipper al:

www.winzip.com
www.rarsoft.com
www.pkware.com
http://www.info-zip.org/pub/infozip/UnZip.html
http://cmbsoftware.com/clickandunzip.htm
http://www.pc-shareware.com/unzipwiz.htm
http://www.trans4mind.com...pper/zipperOnLineHelp.htm
http://www.stuffit.com/expander/index.html
http://www.trident-software.com/
http://www.acdsystems.com...ts/Other/ACDZip/index.htm
http://www.stuffit.com/stuffit/win/index.html
http://www.edisys.com/Pro.../ezip_wizard__32_bit_.asp
http://www.picozip.com/
http://www.gammadyne.com/seau.htm
http://www.ontrack.com/ZipMagic/
http://www.netzip.com/
http://www.camdevelopment.com/cuz.htm
http://members.aol.com/ron2222/zip.htm
http://www.mfsoft.com/autozip/
http://www.bitzipper.com/

en zo zijn er eigenlijk voor elk stukje van de software die jij wilt hebben, volop alternatieven. Zoals je begrijpt, kan ik je dus geen sluitend antwoord geven.

Toch zal ik proberen een voorstel te maken voor elke category die je opnoemt:
WindowsXP Professional Retail NL
Afhankelijk van je upgrade rechten e.d., zou je pricewatch: Microsoft Windows XP Home (Retail, NL) hier kunnen beginnen.
BranderSoftware
Je kan vanuit WindowsXP direct een CD branden.
Mediaplayer voor alle gebruikelijke formaten
Je kan vanuit Windows de zogenaamde Windows Media Player gebruiken - tesamen met het eerder genoemde codec pack (eerder in dit topic) kan je toch bijna alle video files openen. Voor DivX zou je op http://www.divx.com/divx/ de gratis versie kunnen downloaden.
Tools (zip, virusscanner, firewall)
Zip is ingebouwd in WindowsXP (het unzippen iig), qua virusscanner zou je deze kunnen gebruiken: http://housecall.trendmicro.com/.

Windows heeft een firewall ingebouwd.
Programmiereditor
Afhankelijk van je eisen en wensen, kan dit Notepad zijn, UltraEdit ($45) e.d. Als je nu gewend bent met VIM te werken, zou je dit ook kunnen blijven gebruiken. gVIM is natuurlijk een mooi product.
Desktop Publishing / Editor voor PDF (adobe?)
Desktop publishing snap ik niet precies wat je hier mee bedoelt. Voor PDF's maken zou ik je GhostScript willen aanraden.
Finance Software voor MKB
Dit is me een beetje te vaag? Heb je een voorbeeld.
SQL rdbms (Sql-server?)
Afhankelijk van je eisen qua RDMBS kan je voor SQLServer gaan, maar ook MySQL is een oplossing. PostgreSQL kan, SapDB zou je kunnen proberen, of anders kan je Interbase overwegen. Zoals je ziet, keuze genoeg.
Imaging Software (photoshop?)
PhotoShop is een professioneel product en de vraag is een klein beetje ofdat je dit nodig hebt. Ik kan jouw eisen e.d. wat dit betreft niet inschatten.
Organizer / Mail (Lotus? Outlook?)
Wat verwacht je precies van een organizer?

[ Voor 38% gewijzigd door elevator op 14-01-2003 01:39 ]

• sebas
Hm, dan was ik denk ik wat onduidelijk. :o

Wat me eigenlijk interesseert is wat zou ik voor deze apps kwijt zijn, ik zal de softwarelijst nog wat specificeren (voor zover ik dat met mijn huidige kennis kan, waar geen versie bij staat, gewoon de 'latest stable release'):

WindowsXP Professional Server(toch maar engels :)), met IIS, .NET, asp.
MS SQL server
Excel XP
Word XP
OutlookXP
Nero burning ROM (laatste release)
Norton Antivirus
Zonealarm
Winrar
Ultraedit
Photoshop
Adobe Pagemaker
Finance Software voor MKB (Exact?)
PowerDVD

Dit is ongeveer hetgene wat ik denk nodig te hebben. Ik kan nu wel gewoon bij eoa softwareboer aankloppen, hem de lijst voor zn neus houden en vragen wat het kost, maar dan weet ik nog niet wat hiervoor een redelijke prijs is.

Misschien dat iemand die ongeveer weet wat de prijzen van deze programma's zijn het er even bij kan zetten?

/edit
het hoeft trouwens niet per se exact te zijn, als er een klein boekhoudingsprogrammatje is wat ongeveer aan de eisen van de belastingdienst kan voldoen is is dat ook prima.

[ Voor 11% gewijzigd door sebas op 14-01-2003 01:46 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

sebas schreef op 14 januari 2003 @ 01:43:
Hm, dan was ik denk ik wat onduidelijk. :o

Wat me eigenlijk interesseert is wat zou ik voor deze apps kwijt zijn, ik zal de softwarelijst nog wat specificeren (voor zover ik dat met mijn huidige kennis kan, waar geen versie bij staat, gewoon de 'latest stable release'):
Kan je me uitleggen waar je deze software keuze op gebaseerd hebt?

Om jouw migratie van Linux naar Windows zo gemakkelijk mogelijk te houden, zou ik voorstellen (zeker in het begin) zo weinig mogelijk applicaties te wijzigen, en te beginnen met alleen het operating system. Op het moment dat je daar voldoende aan gewent bent, kan je ook eventueel gaan switchen naar meer krachtige programma's.

Zou je dit voor mij kunnen beantwoorden:
• Wat gebruik je nu als Office pakket? (Dus als alternatief van Word, Excel, e.d)?
• Wat gebruik je nu als anti-virus pakket?
• Wat gebruik je nu qua firewall?
• Wat gebruik je nu qua rar/unrarring programma ?
• Wat gebruik je nu qua programmeer editor?
• Wat gebruik je nu voor je PhotoShop bewerkingen?
• Wat gebruik je nu als alternatief voor Adobe Pagemaker?
• Welk financials programma gebruik je nu ?

Als je me dit beantwoord, kan ik proberen hier een goed advies op te plakken, zodat de kosten geminimaliseerd blijven, en je toch zo weinig mogelijk wijzigingen hebt.

:Y)

• sebas
Kan je me uitleggen waar je deze software keuze op gebaseerd hebt?
Jazeker. Ik werk freelance als webdeveloper, dus mij interesseren in dit kader dan ook maar meteen de prijzen voor softwarepakketten die ik niet puur op mijn desktop draai maar ook als ontwikkelomgeving, vandaar SQL-server en de wat zwaardere windowsversie. Stel dat ik nu ook Windows oplossingen zou aanbieden, dan wil ik daarvoor ook professionele software, dus zeg maar alle goede standaardsoftware voor elke taak, Pagemaker mag dan misschien ook Word zijn, echter is wil ik graag als ik al een OS gebruik wat Adobe ondersteund graag ook voor graphisch werk photoshop en Pagemaker willen hebben.

Finance spreekt dan ook voor zichzelf.

Wat Firewalling en Virussen betreft wil ik niet graag op Microsoft vertrouwens, vandaar de 3rd party oplossingen.

• elevator
  • Niet online

elevator

sebas schreef op 14 January 2003 @ 01:55:
Jazeker. Ik werk freelance als webdeveloper, dus mij interesseren in dit kader dan ook maar meteen de prijzen voor softwarepakketten die ik niet puur op mijn desktop draai maar ook als ontwikkelomgeving, vandaar SQL-server en de wat zwaardere windowsversie. Stel dat ik nu ook Windows oplossingen zou aanbieden, dan wil ik daarvoor ook professionele software, dus zeg maar alle goede standaardsoftware voor elke taak, Pagemaker mag dan misschien ook Word zijn, echter is wil ik graag als ik al een OS gebruik wat Adobe ondersteund graag ook voor graphisch werk photoshop en Pagemaker willen hebben.
Dat begrijp ik. Echter denk ik dat we moeten proberen een goede vergelijking te houden, zodat je ook op economisch gebied de juiste keuze kan maken zonder een vertekend beeld te krijgen van de daadwerkelijke economische waarde van de oplossing.

Commerciele software gaan vergelijken met GNU danwel freeware oplossingen lijkt me niet juist, en daarom zou ik ervoor opteren om te beginnen met een vergelijking die gebaseerd is op vergelijkbare software omdat we anders een lada met een ferari gaan vergelijken.
Finance spreekt dan ook voor zichzelf.
Ik ben helaas niet genoeg thuis in die wereld om daar een geschikt pakket voor voor te stellen.
Wat Firewalling en Virussen betreft wil ik niet graag op Microsoft vertrouwens, vandaar de 3rd party oplossingen.
Virussen is geen oplossing van Microsoft, maar een zeer gerespecteerde oplossing van Trendmicro - een koploper in de anti-virus markt.

ZoneAlarm is in principe gratis(http://www.zonelabs.com/s...nealarm/znalm_details.jsp) en die zou je dus eventueel kunnen installeren.

• sebas
Hm, stel dat we nu even niet erover discussieren wat de juiste keuze is, maar hoeveel bovengenoemde software gaat kosten, ikzelf kan dit totaal niet inschatten, ik zou graag wat getallen willen horen ...

• elevator
  • Niet online

elevator

sebas schreef op 14 January 2003 @ 02:03:
Hm, stel dat we nu even niet erover discussieren wat de juiste keuze is, maar hoeveel bovengenoemde software gaat kosten, ikzelf kan dit totaal niet inschatten, ik zou graag wat getallen willen horen ...
WindowsXP Professional Server(toch maar engels ), met IIS, .NET, asp.
Dit product bestaat helaas niet.
MS SQL server
Op welke manier ga je dit inzetten? Is dit voor internet, of voor een beperkt aantal clients? Dit is namelijk belangrijk ivm de licentie kosten,
Excel XP
Word XP
OutlookXP
Ik ga voor OfficeXP - EUR 774.69 (incl. btw). Hierin zitten Word, Excel, Powerpoint en Outlook.
Nero burning ROM (laatste release)
EUR 52,90 (incl. btw)
Norton Antivirus
EUR 48,79 (incl. btw)
Zonealarm
gratis
Winrar
$29
Ultraedit
$35
Photoshop
EUR 965.09 (incl. btw)
Adobe Pagemaker
EUR 804.44 (incl. btw)
Finance Software voor MKB (Exact?)
Maak zelf eerst even een selectie in je pakket.
PowerDVD
$69,99

grofweg, totaal 1976 euro.

Ik wil hierbij wel de kanttekening plaatsen dat je nu commerciele software vergelijkt met gratis software. Ik kan (zoals ik net ook gedaan heb) voor alles een gratis alternatief aanbieden - vaak is dit exact dezelfde software als die je op Linux gebruikt.

Deze prijs is dus ook niet een prijs die je neer moet tellen om een vergelijkbaar systeem te krijgen - die prijs ligt velen malen lager. Deze prijs is er een om een superieure configuratie te krijgen, waar je op veel punten geld uitgeeft die totaal onnodig zijn (Norton anti-virus, PowerDVD, Nero), en op veel punten uitkomt op extreem dure commerciele software (PhotoShop, OfficeXP) waar de alternatieven serieus voor handen zijn (Gimp, OoO).

Ik vind dit dan ook weinig toevoegen aan de originele discussie.

• sebas
Nou, het helpt me in elk geval wel ongeveer een beeld te krijgen wat software tegenwoordig kost, natuurlijk zegt dat nog weinig over of het precies hetzelfde is en de functionaileit biedt die ik nodig heb, en ook niet onbelangrijk als het om kosten gaat ;) of dit niet enorme overkill is voor wat ik nodig heb.

Maar nu heb ik wel een beeld van wat software tegenwoordig ongeveer kost. Natuurlijk weet ik zelf dat er voor alles ook minder dure en wellicht beter passende oplossingen zijn. thx ele :*

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

elevator schreef op 14 January 2003 @ 02:28:
[XP Server met IIS ]

Dit product bestaat helaas niet.
IIS wordt in de vorm van PWS (Personal Web Server) geleverd. Is wat dat betreft beperkter dan een volledige Server-OS IIS versie (max 10 connecties, geen vhosts) maar voor het meeste dev-werk moet dat geen bezwaar zijn.
ASP + .NET kan mits je daar de frameworks voor hebt, ook op PWS.
[MS SQL Server]

Op welke manier ga je dit inzetten? Is dit voor internet, of voor een beperkt aantal clients? Dit is namelijk belangrijk ivm de licentie kosten
Bij Office 2000 Premium zat de MSDE, een desktop versie van SQL7.
Bij OfficeXP zit MSDE2000, desktop versie van SQL2000.

Daarbij moet je dan een Enterprise Manager voor ontberen, maar daar zijn ook alternatieven voor ( www.dbtools.com.br )

Ik heb bij VisualStudio.NET beta ook een desktop engine van SQL2000 gebruikt, Microsoft stelt hierbij dat deze redistributable kan worden meegegeven bij een applicatie als ik me goed herinner.
Ook hiervoor geldt dat MSDE - based projecten over het algemeen makkelijker upscalebaar zijn naar een volledige SQL Server-versie.
Again, scheelt in je kosten.
[Office pakket]
Ik ga voor OfficeXP - EUR 774.69 (incl. btw). Hierin zitten Word, Excel, Powerpoint en Outlook.
Met daarbij de kanttekening dat het wellicht met het oog op het bovenstaande mogelijk is om de Premium versie te nemen (Access + SQL/MSDE2000)
[firewall]
Zonealarm
ZoneAlarm kent eigenaardigheden mbt XP. bovendien verwacht ik dat Kerio Personal Firewall voor sebas iets meer overeenkomt met wat hij kent.
Ik wil hierbij wel de kanttekening plaatsen dat je nu commerciele software vergelijkt met gratis software. Ik kan (zoals ik net ook gedaan heb) voor alles een gratis alternatief aanbieden - vaak is dit exact dezelfde software als die je op Linux gebruikt.
Wil je voor grote commerciele projecten MySQL gebruiken moet je daar eveneens een licentie voor nemen, daarnaast is Caldera met Volution een goed voorbeeld dat ook in Linux-land niet alles Free as in Free Beer is (en ook niet Free Speech >> Exchange connectors van Ximian bijvoorbeeld).

Er is met een beetje klikken en zoeken genoeg Windows freeware (wel closed-source vaak, al zie je tegenwoordig meer OS ;) ) te vinden die met linux-software prima te vergelijken is (of nog beter zelfs, iets als eerder genoemde DBtools moet ik nog onder Linux zien).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

elevator schreef op 14 January 2003 @ 00:19:
[...]

Ik zie geen reden om aan de oprechtheid van sebas of XTerm te twijfelen :? Iedereen moet ooit het licht zien, en dat kan beter nu dan later zijn.

;)
Ik zie in het profiel van sebas dat hij iets van 1500 posts heeft, bijna allemaal in NOS, dat hij bijna nooit zelf de topicstarter is, maar wel veel meedenkt over de probleempjes van een ander.

Kortom, sebas komt op mij over als een gozer die zich zelf prima weet te redden, veel weet, en alle vragen die hij hier over Windows XP stelt zijn precies gericht op die verschillen tussen Linux en Windows waarbij Linux beter/handiger blijkt, en de scherpe kantjes van Windows op het gebied van licentie(kosten).

Ziin vraagstelling kwam op mij over als te n00b-achtig om waar te zijn. Daarom dacht ik dat hij ons in de maling nam. If not, met oprechte excuses dan.

(zou het toch een goede grap vinden hoor!)

Verwijderd

Even eerlijk, je durft je niet voor te stellen hoe moeilijk de overstap van Linux "terug" naar Windows is voor die-hard Linux'ers. Even een console openen en "ps -aux" intypen is er niet meer bij (of desnoods Start -> System Tools -> System Monitor in mijn startmenu voor de RedHat mensen onder ons :Y)). Laat staan de wat diepere computer configuratie/zooi. Zoals jij je onder Linux waarschijnlijk rot zoekt naar (een van) de manier(en) om users aan te maken, zo heb ik geen flauw idee hoe ik onder Windows users aan kan maken.

Verwijderd

Met excuses en respect in dat geval. Welkom in de wondere wereld die Windows XP heet (en dus helemaal niet zo halleluja is als de reclame wil doen voorkomen B) ).

Enne, als je zo thuis bent in Linux als jij, sebas en xterm zijn, dan zou ik dus nooit meer terugstappen. Ben zelf aan het overstappen momenteel, en weet ondertussen redelijk de weg in Linux. Met het TCPA en Palladium geneuzel dat er aan komt wil ik juist ruim op tijd Windows verlaten hebben.

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 17:39:
Even eerlijk, je durft je niet voor te stellen hoe moeilijk de overstap van Linux "terug" naar Windows is voor die-hard Linux'ers. Even een console openen en "ps -aux" intypen is er niet meer bij (of desnoods Start -> System Tools -> System Monitor in mijn startmenu voor de RedHat mensen onder ons :Y)). Laat staan de wat diepere computer configuratie/zooi. Zoals jij je onder Linux waarschijnlijk rot zoekt naar (een van) de manier(en) om users aan te maken, zo heb ik geen flauw idee hoe ik onder Windows users aan kan maken.
Idd. Het zal niet gemakkelijk zijn.

Ik heb maar even een lijstje gemaakt wat de conversie wat gemakkelijker maakt:

LinuxWindows
pstasklist
lsdir
chmodcacls
chowncacls
ifconfigipconfig / netsh
(stoppen / starten van services)"net stop" / "net start"
addusernet user
shutdownshutdown
cattype
datedate
grepfindstr
history(druk op key F5)
cpcopy
mvmove
surunas

[ Voor 4% gewijzigd door elevator op 14-01-2003 21:50 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

elevator schreef op 14 januari 2003 @ 21:47:
[...]

Idd. Het zal niet gemakkelijk zijn.

Ik heb maar even een lijstje gemaakt wat de conversie wat gemakkelijker maakt:
En als je écht niet zonder ls, mv, cp en dergelijke kan zijn er eventueel ook nog POSIX-tools for Windows 2000/XP :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
H:\apps\posix>ls -al
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   101748 Nov 17  1999 CAT.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   116188 Nov 17  1999 CHMOD.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   110920 Nov 17  1999 CHOWN.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   111208 Nov 17  1999 CP.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   173580 Nov 17  1999 FIND.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   144256 Nov 17  1999 GREP.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone    90960 Nov 17  1999 LN.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   128532 Nov 17  1999 LS.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone    88984 Nov 17  1999 MKDIR.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone    99096 Nov 17  1999 MV.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   185856 Nov 17  1999 POSIX.DOC
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   114564 Nov 17  1999 RM.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone    85004 Nov 17  1999 RMDIR.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   362528 Nov 17  1999 SH.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone    91244 Nov 17  1999 TOUCH.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone   287628 Nov 17  1999 VI.EXE
-rwxrwxrwx    1 Everyone Everyone    95392 Nov 17  1999 WC.EXE
drwxrwxrwx    1 Everyone Everyone        0 Jan  5  2000 source

H:\apps\posix>

Zelfs met source bijgeleverd ;)

[ Voor 67% gewijzigd door alt-92 op 14-01-2003 22:46 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Niet online

elevator

BackSlash32 schreef op 14 January 2003 @ 22:42:
En als je écht niet zonder ls, mv, cp en dergelijke kan zijn er eventueel ook nog POSIX-tools for Windows 2000/XP :
Is dat iets als http://www.dosemu.org/ ?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nee, dit zijn losse executable binary tools die voor win32 compiled zijn, terwijl DOSEMU een layer maakt om DOS apps op te draaien (voor zover ik kan zien).
DOSEMU lijkt me eerlijk gezegd meer Wine voor DOS ;)

Verwijderd

Is dat via cygwin ofzo, BaskSlash32?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48
Ik heb XP ook maar op mijn workdoos geinstalleerd (naast Gentoo ;)) maar ik kan hem niet afsluiten. Als ik af sluit krijg ik zo'n blauw scherm of hij doet gewoon niets.

Ook heb ik problemen met het geluid. Ik heb zo'n Audigy kaart van Creative en als ik die installeer vanaf de CD krijg ik krakend geluid. Niets helpt, ook bios resetten niet.

Is hier een oplossing voor, of zie ik me genoodzaakt tot rm -rf /Apparaten/windowsxp :?

In Linux kan ik wel afsluiten en krijg ik wel goed geluid.

Thanks

• XTerm
Ele levert een mooie lijst van equivalente tools ! Ik was meteen enthousiast en startte mijn Windows XP op. En zowaar, al die tools werken.

Wil dat nu zeggen dat Windows XP een even krachtig shell systeem heeft als Unix ? Nee, alhoewel ele het misschien laat uitschijnen, ademt Unix, en dan GNU in het bijzonder een krachtige integratie tussen shell en tools uit. Onder Windows gaat het ongemakkelijk, net als schoenen die te klein zijn.

Wat maak dat Unix nu zo *aaaaaaah zalig*, simpel, de 2 basis regels :

*1* Everything, *EVERYTHING* is a file.
Voorbeeldje, cat /boot/vmlinuz2420 > /dev/fd0 en je hebt een bootfloppy.

*2* Make small tools that are good in what they do and reuse them.
Voorbeeldje:
mail root `echo "Exploitattempts today :" && cat /var/log/apache/error.log | grep "cmd.exe" | wc -l`

(bovenstaande is uit de mouw geschud en werkt wellicht niet, het gaat om het idee;))

Of zoals gisteren. Ik kon me niet herinneren wat nu weer juist het LaTeX commando voor m^3 was. Ik wist nog wel dat ik *ergens* de documentatie had staan en dat de filename daarvan SIunits en nog wat was. Dus, ik move m'n muis naar het shellinput blakje in m'n Gnome taskbar en ik typ : xdvi `locate SIuni | head -n 1` en ploink ik heb de documentatie voor m'n neus.
Tijd gespendeerd aan het openen dan die file : minder dan 3 seconden. In die tijd heb je windows explorer nog niet eens gestart ;)

edit:

sed -e 's/ele/elevator/g' post

[ Voor 4% gewijzigd door XTerm op 15-01-2003 14:36 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

LinuxUser schreef op 15 januari 2003 @ 10:03:
Ik heb XP ook maar op mijn workdoos geinstalleerd (naast Gentoo ;)) maar ik kan hem niet afsluiten. Als ik af sluit krijg ik zo'n blauw scherm of hij doet gewoon niets.
Vervelend zeg. Misschien kan je daarvoor beter een ander topic openen. Probeer dan wel iets meer informatie te voorzien, bijvoorbeeld wat voor PC je hebt, en welk blauw scherm je krijgt.

Verwijderd

Nog een vraagje :

Ik heb thuis nu de stap gewaagd om aan Linux te beginnen (naast Windows XP),
maar ik kan Battlefield 1942 niet spelen !

Wordt mijn grafische kaart wel ondersteund ?

hij doet niks als ik de cd erin stop en geluid hoor ik ook al niet..

Toen dus maar Operation Flashpoint geprobeert.. ook niks..
No One Lives Forever 2 .... doet het ook niet.

Anyone ..?

• elevator
  • Niet online

elevator

XTerm schreef op 15 January 2003 @ 14:34:
Ele ele / elevator levert een mooie lijst van equivalente tools ! Ik was meteen enthousiast en startte mijn Windows XP op. En zowaar, al die tools werken.

Wil dat nu zeggen dat Windows XP een even krachtig shell systeem heeft als Unix ? Nee, alhoewel ele het misschien laat uitschijnen, ademt Unix, en dan GNU in het bijzonder een krachtige integratie tussen shell en tools uit. Onder Windows gaat het ongemakkelijk, net als schoenen die te klein zijn.
Zoals je ongetwijfeld weet, moet je aan alles een klein beetje wennen. Als je lange tijd gewend bent te werken met 'bash' of 'csh', dan is 'cmd' inderdaad nogal wennen.
De shell van WindowsXP is anders, en heeft ook andere doelstellingen. Maakt hem dit minder krachtig? Ik denk van niet, ik denk dat het hem anders maakt. Ik denk dat je uiteindelijk moet gaan kijken naar wat daadwerkelijk shell is, en wat tooltjes zijn.
*1* Everything, *EVERYTHING* is a file.
Voorbeeldje, cat /boot/vmlinuz2420 > /dev/fd0 en je hebt een bootfloppy.
Ik vind het heel leuk dat je dit aanhaalt, in een andere discussie is dit ook ooit wel eens naar voren gehaald, en ik heb geen zin dit opnieuw helemaal uit te gaan spelen, maar ik zal je uitleggen hoe de vorige discussie ging:
1). ik: Alles is een file? Goh. Heeft Linux dan ook callbacks op i/o ?
2). jij: (vrij naar Beelzebubu ;) ) Linux heeft dat niet als standaard libc call ingebouwd, maar glib, bijvoorbeeld, heeft dat wel (glib is een dunne wrapper over libc), de functie heette in Gtk-1.2 gdk_input_add() - toendertijd was er nog nauwelijks scheiding tussen glib/gtk, het was een-pot-nat (n.b.: gtk is een grafische toolkit ):
3). ik: Mjah, ik weet dat Linux het heeft (ooit is een tcp/ip performance test Linux vs W2k van IBM gelezen waar dit ook naar voren kwam), maar waar het mij om ging is dat je hier het principe van "alles is een file(handle)" weer los gaat laten. Je gaat nu ook complexe(re) constructs bedenken om extra efficientie/snelheid te creeren. Iets wat Microsoft al langer deed, en wat lange tijd verguisd is.
Oftewel. Je moet op een gegeven moment je "alles is een file" principe los laten. Onder Windows is ook (op API niveau) erg veel een file, een socket, filehandle, serial-handle, e.d. zijn allemaal standaard Handle's, en kan je met een ReadFile() dan wel een WriteFile() zo aanspreken.
*2* Make small tools that are good in what they do and reuse them.
Voorbeeldje:
mail root `echo "Exploitattempts today :" && cat /var/log/apache/error.log | grep "cmd.exe" | wc -l`
Dit heeft heel weinig met de shell te maken, maar heeft met het tools arsenaal te maken. Een linux die 'wc' niet mee levert, is nog steeds een Linux.

• sebas
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 15:00:
Nog een vraagje :

Ik heb thuis nu de stap gewaagd om aan Linux te beginnen (naast Windows XP),
maar ik kan Battlefield 1942 niet spelen !

Wordt mijn grafische kaart wel ondersteund ?

hij doet niks als ik de cd erin stop en geluid hoor ik ook al niet..

Toen dus maar Operation Flashpoint geprobeert.. ook niks..
No One Lives Forever 2 .... doet het ook niet.

Anyone ..?
Beetje summier je info. Welke kaart, welke 'hij' doet niets als je hem erin stopt? Wat heb je geprobeerd? Wat ging goed, wat ging mis? Ik zou zeggen test het even goed door, als je een concreet probleem hebt, open dan een topic in NOS, vastwel iemand die je kan helpen ...

Verwijderd

elevator schreef op 15 January 2003 @ 15:06:
Oftewel. Je moet op een gegeven moment je "alles is een file" principe los laten. Onder Windows is ook (op API niveau) erg veel een file, een socket, filehandle, serial-handle, e.d. zijn allemaal standaard Handle's, en kan je met een ReadFile() dan wel een WriteFile() zo aanspreken.
Ik geloof dat de conclusie was dat "alles is een file" voor een developer erg leuk is (note: ik zeg specifiek "leuk"!), maar dat een developer nog steeds de implementatie van de files op I/O niveau moet doen (kernel-level), en dat een applicatie (GUI) nooit met files zal werken maar met device names (die hij uit de file moet querien op de API-specifieke manier, bv. video4linux, file I/O layer, OSS/alsa, etc.) want files zijn te cryptisch voor end users, en de user zal uiteindelijk dus ook geen files krijgen. De enige voor wie files dus een verschil maakt is de applicatie developer, en voor hem wordt 't hoogstens eenduidiger, niks meer... de API ioctls moet je nog steeds leren).

Oftewel, doet er nauwelijks toe. Er zijn kleine voordelen in de unix-file-based approach, maar die vallen weg bij het werk wat sowieso gedaan moet worden.

Daarnaast... Ach... Windows lukt aardig hier, ik kan spelletjes installeren en spelletjes spelen. al mijn video hardware werkt niet maar die werkt onder Linux wel, dus who cares. :+. (Overigens grappig, ik heb van Iomega intern de driver sources van een van die dingen verkregen als Linux developer, en zou dus via minor 9x->NT porting een XP/2k driver moeten kunnen schrijven gebaseerd op die source files - als die compilers nou wat goedkoper waren :X).

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 15:49:
Ik geloof dat de conclusie was dat "alles is een file" voor een developer erg leuk is (note: ik zeg specifiek "leuk"!), maar dat een developer nog steeds de implementatie van de files op I/O niveau moet doen (kernel-level),
Hmm, dan zal ik die discussie toch weer moeten gaan schoppen.

Ik vond de conclusie namelijk, dat het 'alles is een file principe' je als programmeur bijzonder limiteert in je mogelijkheden, en daardoor dus op zekere hoogte onbruikbaar was, en dus een loos argument omdat je in de praktijk naar geadvanceerdere API's zou uitwijken.

O-)

Verwijderd

Urm, daarom werkt POSIX zeker ook al minstens 20 jaar zonder problemen op zelfs de grootste systemen? :P.

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 16:07:
Urm, daarom werkt POSIX zeker ook al minstens 20 jaar zonder problemen op zelfs de grootste systemen? :P.
Wat toen groot was, is nu klein(er).
Snellere systemen, hebben geadvanceerdere technieken nodig, en dat zijn dus o.a. asynchrone i/o :-)

Verwijderd

asynchrone I/O is ook binnen POSIX mogelijk, is in kernel 2.5.x zelfs standaard onderdeel van het gehele systeem. Op dit moment kun je dat dus via O_NONBLOCK en select(), in de toekomst ook via O_ASYNCIO (of weet ik veel hoe dat heet).

Je onderschat POSIX, ele, Linus zei afgelopen maand niet voor niks dat eikels constant problemen oplossen door nieuwe systemen te maken die gecentreerd zijn rond hun oplossing en daardoor gaten laten vallen die in oude vertrouwde systemen (POSIX!) al lang zijn opgelost. Denk er over na, het is waar. Ook Async I/O kan binnen POSIX.

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 16:13:
asynchrone I/O is ook binnen POSIX mogelijk, is in kernel 2.5.x zelfs standaard onderdeel van het gehele systeem. Op dit moment kun je dat dus via O_NONBLOCK en select(), in de toekomst ook via O_ASYNCIO (of weet ik veel hoe dat heet).
Ja, dat weet ik nog wel van de vorige discussie.
Ik bedoel dus het systeem wat ik hier en hier beschrijf.

Oftewel, je OS roept je op het moment dat je data in je buffertje ligt. Dit kan simpelweg niet alleen met alleen file-handles. Ook Windows is tot op zekere hoogte een POSIX os, en zoals ik al eerder beschreef is heel erg veel in Windows ook een file handle.

Het argument is zowiezo onzin, want ook voor seriele i/o zijn er ioctl calls onder Linux, waar Win32 de BuildCommDCB() api calls gebruikt. Het verschil is niet zo groot.

Maar goed, ik denk dat de discussie nu wel heel erg ver afgaat van sebas - de user die eindelijk het licht gezien heeft O+ ;)

Verwijderd

Je hebt gelijk. :*. Ooit zal Windows ook POSIX-compliant zijn. :+.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 16:37 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Ze zijn druk bezig :-)
http://msdn.microsoft.com...wbgen/html/msdn_posix.asp

en recenter:
http://www.microsoft.com/...nfo/development/posix.asp

Oftewel. Windows kan (als je interix aankoopt) POSIX.2 conformant zijn.

Verwijderd

als je linux en winxp in een dual boot wil hebben moet je eerst winxp geinstallert hebben en dan pas linux er bij zetten ;)

Verwijderd

elevator schreef op 15 januari 2003 @ 16:42:
Ze zijn druk bezig :-)
http://msdn.microsoft.com...wbgen/html/msdn_posix.asp

en recenter:
http://www.microsoft.com/...nfo/development/posix.asp

Oftewel. Windows kan (als je interix aankoopt) POSIX.2 conformant zijn.
Hm, da's volgens mij alleen de core (FS e.d.). Hoe zit het met externe drivers? Zijn die ook POSIX-compliant? Iets als de driver voor de Hauppauge winTV PVR, om maar eens iets te noemen?
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 16:45:
als je linux en winxp in een dual boot wil hebben moet je eerst winxp geinstallert hebben en dan pas linux er bij zetten ;)
Mjah, hoeft niet, is alleen makkelijker. We like the hard way. >:).

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 16:51:
Hm, da's volgens mij alleen de core (FS e.d.). Hoe zit het met externe drivers? Zijn die ook POSIX-compliant? Iets als de driver voor de Hauppauge winTV PVR, om maar eens iets te noemen?
nee, dat is een posix subsystem die op de NTAPI gemaakt is, de drivers zijn volgens mij volledig NTAPI dus ik denk niet dat ze dat ondersteunen.

De eerder gepostte links beschrijven exact wat ze implementeren (ik heb het zelf nog niet doorgelezen, behalve het feit dat ze POSIX.2 conformant zijn ;) ).

Verwijderd

Dan zijn externe drivers in de NTAPI waarschijnlijk niet POSIX compliant... Nouja, je kan niet alles hebben. :).

• XTerm
Ach, laten we het erop houden dat bij ieder voetje een schoentje past...

Waar ik ele(vator) onvoorwaardelijk gelijk moet geven is dat je 'The right tool for the right job' moet gebruiken. Afhangkelijk van je ervaring ga je voor meer/minder dingen *nix kan gebruiken.

Als ik even mag verwijzen naar [rml][ Discussie]Het probleem van closed-source software.[/rml] waar ik geprobeert heb duidelijk maken dat wat nu technisch het 'best' is vrij irrelevant is, daar nonfree softare over een aantal jaar volgens mij in dergelijke staat verkeerd dat het niet meer bruikbaar is.

Daarom spring je best NU op de wagen, makkelijker gaat het er niet op worden iig ;) De flamewars linux-windows zijn in hoge mate tijdverspilling eigelijk (daarmee wil ik niet beweren dat ik niet graag meedoe hoor ! :P )

• elevator
  • Niet online

elevator

XTerm schreef op 15 January 2003 @ 17:02:
Waar ik ele(vator) onvoorwaardelijk gelijk moet geven is dat je 'The right tool for the right job' moet gebruiken. Afhangkelijk van je ervaring ga je voor meer/minder dingen *nix kan gebruiken.
Dat is jammer aan deze discussie. Wat je hier in feite mee impliceert is dat de onervaren gebruiker Windows gebruikt, en de ervaren gebruiker een *nix. Dat is een bepaalde arrogantie die eigen is aan zealots. Zoals ik ja al vaker op IRC gezegd heb, is dat denk ik niet de instelling waarmee je 'de oorlog gaat winnen'.

Veel IT professionals kiezen (geheel vrijwillig :+ ), voor Windows oplossingen. Dat betekent niet dat ze kudde dieren zijn, dom zijn, of 'niet beter weten'. Dat betekent, dat er op een bepaalde manier voor de IT professional dat probleem, het beste op te lossen is met een Windows oplossing. Natuurlijk wordt vaak het argument aangehaald dat 'iedereen' Microsoft gebruikt, en dat daardoor een Microsoft product snel gekozen is.

De geschiedenis leert ons echter anders. Veel webservers, dns servers en proxyservers zijn echter op Linux gezet, en ook eerder in de geschiedenis zie je dat mensen van Netware (een goed werkend platform in het algemeen) overgestapt zijn naar Windows. Het kan dus zeker wel.

Je moet ook kijken waarom een IT professional voor een bepaald product kiest. Bij de keuze van een OS in een Professionele omgeving, is denk ik maar een punt belangrijk, en dat is de prijs, je moet dat echter vrij breed zien:

• Wat kost een beheerder voor dat platform?
• Hoeveel heb ik er daarvan nodig en hoe makkelijk zijn ze te vervangen? (denk ook aan ziekte e.d.)
• Wat kost het OS qua licentie kosten
• Hoe schaars is externe kennis - oftewel, hoe goedkoop/duur is externe consultancy
• Welke keuze's zijn er mbt. leverancier van de hardware en software, en is er dus onderlinge concurrentie.
• Wat is de beschikbaarheid van het platform?
• Wat kost het onderliggende hardware platform?
• Welke diensten kan ik combineren, en welke services kan ik aanbieden?
• Training en eventuele tegenstand van je werknemers als je van platform zou wisselen.
Als ik even mag verwijzen naar [rml][ Discussie]Het probleem van closed-source software.[/rml] waar ik geprobeert heb duidelijk maken dat wat nu technisch het 'best' is vrij irrelevant is, daar nonfree softare over een aantal jaar volgens mij in dergelijke staat verkeerd dat het niet meer bruikbaar is.
Ik vind je een interessant punt aangeven. Wat je helaas aanneemt is dat de kudde dom is - opnieuw een bepaalde arrogantie die niet sympathiek over komt naar de mensen die het niet met je eens is. "Het volk" kan heel goed voor zich zelf denken, en kiest een oplossing die het beste bij hun probleem hoort.

Verder wordt aangehaald dat architectuur een probleem is. Dat probleem is natuurlijk op meerdere manieren op te lossen. Zo zou je ook kunnen verwachten, dat Microsoft zelf met een eigen architectuur komt, waardoor je dit probleem ook opgelost hebt. Dit is helemaal niet zo'n vreemde stap, kijkende naar Apple, Sun, HP, en IBM.

Ook wordt er gerefereerd naar bepaalde nukken in software, dit is natuurlijk een probleem. Veel software doet niet wat de gebruiker ervan verwacht. Wat je je echter moet afvragen, is ofdat de opensource beweging dit wel daadwerkelijk aanpast, of dat dit meer een theoretisch verhaal is.
"Use the source, luke" is een term die je toe kan passen als mensen problemen hebben met bepaalde software, toch heb ik bepaalde problemen nog niet opgelost zien worden in Free Software, ook al is de source ervan beschikbaar. *kuch*

Natuurlijk heb je het puntje beveiliging, executables zouden zomaar gebackdoored kunnen zijn, zonder dat iemand het weet. Dit is zeker een probleem, wat met opensource software theoretisch op te lossen is.

Ik heb echter nog nooit een gecompromisde release gehoord in OpenSource software die gevonden was door het auditen van de source. Veelal werdt dit juist gevonden door het gebruikmaken van een hash van de originele file - iets wat met closed source distributies ook kan. Je moet je dan ook afvragen, of dat in dit geval, in de praktijk juist niet blijkt dat OpenSource meer risico's met zich meebrengt.

Ik ben zelf zeker voorstander van oplossingen zoals Linux en Apache e.d.. Persoonlijk denk ik echter dat je de juiste oplossing, op een probleem moet plakken. En dit ook moet doen, zo objectief mogelijk, en rekening houdende met de punten die ik hierboven opgenoemd heb.
Pagina: 1