[Testen] Browsers op de Mac?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 13:39

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Hoi,

Wie kan mij vertellen wat de meest gangbare browsers op de Mac zijn.
Is er naast IE (5.?) ook nog bijvoorbeeld een Netscape variant of een ander 'merk' die veel gebruikt wordt door mac users?

Let op:

Ik hoef niet te weten wat er allemaal op een Mac draait, ik wil alleen weten voor welke browsers het reeel is om te testen.

Code puristen die vinden dat je van IE 3.* via lynx, mozilla, opera en weet ik veel wat tot aan netscape 7.01 compatible moet blijven mogen ook hun mond houden :)

Flickr

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:10
Reeël (naast IE 5.x): Netscape (zowel 4.x als > 4, bv 6), Opera (5) en Mozilla.

En sindskort Safari, gebaseerd op Gecko.. net als Netscape en Mozilla

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Safari is gebaseerd op Konquerer, niet op Gecko, dus daar moet je apart voor testen. En Netscape 4 wordt bij mijn weten op de mac helemaal weinig gebruikt. (aangezien IE5 daar standaard is, die dus trouwens niet hetzelfde werkt als IE5 voor windows, maar dat wist je vast al)

[ Voor 45% gewijzigd door Justice op 13-01-2003 12:05 ]

Human Bobby

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
voor macIE 5.x testen zou ik een zo oud mogelijke versie (5.0) kiezen. 5.1 en 5.2 zijn nl. een stuk minder buggy op DHTML vlak dan 5.0, die nog op veel macjes draait.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Safari is net uit en dus verre van reeël in mijn ogen.

Als we praten over IE 5.x wat is die x dan?
(zelfde vraag geldt voor NS 4.x)

Flickr

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

DeFeCt schreef op 13 januari 2003 @ 12:11:
Wordt wel veel aandacht aan besteed in de media, zou dus best een een serieuze browser _kunnen_ worden dus waarom niet gelijk meenemen in het testtraject?

www.jurgroessen.nl

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Misschien is het volgende linkje ook handig: http://www.alistapart.com/stories/xplatform/
waarin word beschreven hoe je van een mac, een crossbrowser / crossplatform teststation kan maken.

"You're only as good, as what you did last week."

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Hangloozz schreef op 13 januari 2003 @ 12:27:
[...]
Wordt wel veel aandacht aan besteed in de media, zou dus best een een serieuze browser _kunnen_ worden dus waarom niet gelijk meenemen in het testtraject?
Een browser die nog in een beta stadium verkeert en waar nog de nodige bugs inzitten?

Denk niet dat de klant daarvoor wil betalen...

Flickr

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
oh,when? schreef op 13 januari 2003 @ 12:45:
Misschien is het volgende linkje ook handig: http://www.alistapart.com/stories/xplatform/
waarin word beschreven hoe je van een mac, een crossbrowser / crossplatform teststation kan maken.
tnx, ziet er veel belovend uit.

Flickr

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

DeFeCt schreef op 13 January 2003 @ 13:00:
[...]

Een browser die nog in een beta stadium verkeert en waar nog de nodige bugs inzitten?

Denk niet dat de klant daarvoor wil betalen...
nou ja, je bent nix verplicht hoor :)
Ik ontwikkelde wel al serieus voor Mozilla toen het nog versie 0.9.6 ofzo was..

www.jurgroessen.nl

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 16:42

Dries Arnolds

*bling bling*

Hangloozz schreef op 13 January 2003 @ 13:13:
nou ja, je bent nix verplicht hoor :)
Ik ontwikkelde wel al serieus voor Mozilla toen het nog versie 0.9.6 ofzo was..
Heb je al met Safari gesurfd? Mozilla deed het in 0.9.6 echt wel beter dan Safari nu hoor...

Ik denk dat Safari goed kan worden, maar er moet nog wel het nodige aan gesleuteld worden.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Ehm.. kunnen we ontopic blijven en antwoord geven op de vraag wat de meest gebruikte browsers op de Mac zijn?

Flickr

Verwijderd

Voor de Mac (ik ben in het bezit van 2 werkstations hier) Kan je het beste Mozilla en IE aanhouden, de laatste zuigt nogal zwaar met bepaalde CSS en DHTML geintjes.

Safari identificeerd zichzelf als "like Gecko" en dat doen ze met een reden, de render engine ligt zeer dicht tegen die van Mozilla aan en er is dus in principe geen noodzaak om apart te testen voor Safari. Werkt het in Mozilla dan kun je er voor 95% zeker van zijn dat het er in Safari ook goed uitziet.

Mac gebruikers kennnende zullen ze wel overstappen op Safari want Steve heeft gezegd dat het goed was :P

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Ik ben helemaal mac noob en zou het fijn vinden als jullie mij kunnen vertellen welke versies van IE en Mozilla het hier betreft.

Nogmaals, misschien ten overvloedde, ben ik opzoek naar de grootste gemene deler, niet wat iedereen persoonlijk draait of gaat draaien...

Flickr

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 16:57
DeFeCt schreef op 13 January 2003 @ 13:58:
Ik ben helemaal mac noob en zou het fijn vinden als jullie mij kunnen vertellen welke versies van IE en Mozilla het hier betreft.

Nogmaals, misschien ten overvloedde, ben ik opzoek naar de grootste gemene deler, niet wat iedereen persoonlijk draait of gaat draaien...
gewoon de nieuwste paar mozilla varianten, er komen er net zo veel uit voor de mac dan voor windows. Verder wordt de lichtere mac variant chimeara ook veel gebruikt (maar die gedraagt zich geloof ik net als mozilla)

IE weet ik eerlijk gezegd niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Shagura op 13-01-2003 14:13 ]

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Mozilla/Chimera voor de mac is gelijk kwa pagina parsing als de windows versie. Dus als hij op de windows versie werkt, werkt hij ook op de mac versie, exact hetzelfde.
IEmac werkt echter niet hetzelfde als op de windows versie, dus die moet je apart testen op een mac.

Welke versie IEmac heeft en welke gebruikt worden kan ik je helaas niet vertellen. Aangezien de gecko browsers nog in ontwikkeling zijn kan je het beste testen met een versie ouder dan 1, 1.0.2 (laatste versie op de 1e release branche), 1.2.1 (laatste release). 1.3 is nog alpha/beta, wellicht als je tijd over hebt kan je die testen voor toekomstig gebruik, maar dat is optioneel lijkt me).

Human Bobby

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Shagura schreef op 13 januari 2003 @ 14:11:
[...]
gewoon de nieuwste paar mozilla varianten, er komen er net zo veel uit voor de mac dan voor windows.
Maar download en installeert Gerard met z'n geitenwollensokken en zijn kopje max havelaar koffie ook al deze browsers?

Het kan natuurlijk zijn dat Mac users veel meer gericht zijn op alles wat uitkomt en dat maandelijks de stats van de meest gebruikte browser op de mac aan verandering onderhevig zijn, daarvoor ken ik de gebruikersgroep niet goed genoeg...

Flickr

Verwijderd

DeFeCt schreef op 13 January 2003 @ 14:43:
Maar download en installeert Gerard met z'n geitenwollensokken en zijn kopje max havelaar koffie ook al deze browsers?
Chimera was erg populair voordat Safari uitkwam. Nogmaals neem Gewoon Mozilla 1.02 en IE 5.1 als uitgangspunt, zit je iig goed. Geloof me ik ben omringd door Apple zealots.

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Mijn ervaring is dat de meesten IE gebruiken. Maar safari zal in de toekomst ook veel gebruikt worden (is/wordt toch nieuwe standaard browser OS X :? )

Iets anders wat denk ik ook belangrijk is om te beseffen is dat mac's veel op de werkvloer gebruikt worden - reclame / ontwerp buro's etc. - Die mensen zitten niet de hele dag leuk op het internet te browsen dus wat dat betreft kloppen de gemiddelde statistieken niet helemaal volgens mij.

Verwijderd

Iets anders wat denk ik ook belangrijk is om te beseffen is dat mac's veel op de werkvloer gebruikt worden - reclame / ontwerp buro's etc. - Die mensen zitten niet de hele dag leuk op het internet te browsen dus wat dat betreft kloppen de gemiddelde statistieken niet helemaal volgens mij.
Mee eens, Apple is grafisch gezien heel "sterk", ook drukkerijen maken gebruik van Apples. Ik denk niet dat ze veel op het net surfen. Overigens gebruik ik MacIE 5.2 op werk, dat werkt net zo goed/ slecht :P als IE 6.0 op de PC. Alleen enkele JS'en wilt MacIE niet accepteren :(. MacIE wordt standaard meegeleverd met OSX. Ik heb ook Netscape op OSX v10.2 draaien, alleen een beetje traag :(
Kortom, ik zou IE gebruiken voor het testen :)

Verwijderd

Voor zover ik kan beoordelen moet je voor IE5.1 op de MAC je tabeldefinities goed in elkaar zetten. Op de MAC is IE minder vergevingsgezind dan op de PC. Een cle of kolom niet juist gedefinieerd qua breedte ziet er kut uit. In mijn geval 2048 x 600 terwijl het 800x600 moet zijn.

Maar dat komt voornamelijk door de export van excel2000 naar HTML en de Microsoft tabeldefinities.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 19:11:
[...]
Kortom, ik zou IE gebruiken voor het testen :)
Ok, doen we dat :)

Er wordt al gezegd dat de meeste Mac's in ontwerpstudio's staan, heeft er iemand enig inzicht in percentages Mac thuisgebruikers op Inet?

Tjeez en dan ook nog binnen mijn doelgroep, dat is eigenlijk te verwaarlozen bedenk ik me nu :)

Flickr

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Ik probeer het nog maar eens...

In wat voor mate is het reeel om je site compatible te maken voor NS 4.72 op de Mac ?

Ik heb nu een XHTML valide pagina gemaakt maar zie op de Mac in NS 4.7 dus alleen een zielig op eengehoopt zooitje...

Aangezien ik bij een bedrijf werk wat zich normaal alleen richt op MS is er weinig ervaring in wat Mac gebruikers doen, online heb ik ook nog niet echt stats kunnen vinden, je ziet wel welke browser maar niet op welk platform.

Een overzicht op browser én platform gebruik zou dan ook zeer welkom zijn, maar goed laten we het houden bij mijn oorspronkelijke vraag... NS 4.72 op de Mac...

Flickr

• Willem
Microsoft heeft niet voor niets IE voor Mac uitgebracht dus doen weldegelijk in Mac ;)
http://www.microsoft.com/mac/

Maar, ik vind persoonlijk NS 4.x geen browser meer om nog langer rekening mee te houden alsmede IE 5.x zolang deze bordevol bugs zit. Je noemt het zelf al: De browser kan de nieuwste technieken niet aan, en is hopeloos ouderwets.

Dit alles is wel enigszins afhankelijk van je doelgroep, maar voor een doorsnee web-project vind ik het gesneden.

Als je btw kijkt op de volgende statistieken website van laagste.nl
http://www.nedstatbasic.net/s?tab=1&link=5&id=757597

dan zie je in het taartdiagram links dat er weldegelijk Mac gebruikers zijn, dus misschien zijn zulke gegevens ook wel beschikbaar voor de grotere sites zodat je een globale indruk kunt krijgen over het Mac- gebruik.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
willem169 schreef op 28 januari 2003 @ 15:27:
dan zie je in het taartdiagram links dat er weldegelijk Mac gebruikers zijn, dus misschien zijn zulke gegevens ook wel beschikbaar voor de grotere sites zodat je een globale indruk kunt krijgen over het Mac- gebruik.
Ik wil ook zeker de Mac gebruikers niet uitsluiten, ik ben alleen zo benieuwd wat nou het klootjesvolk met een Mac gebruikt om te browsen...

Uitspraken als 'de laatste mozilla builds' zijn dan wel leuk, maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo...

En in deze gegevens zie ik wederom niet wat deze mac gebruikers voor browser gebruikten...

Flickr

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
DeFeCt schreef op 13 januari 2003 @ 12:11:

Als we praten over IE 5.x wat is die x dan?
(zelfde vraag geldt voor NS 4.x)
Ik denk dat Safari binnen no-time na de introductie heel populair zal worden. Hij is van Apple, hij is snel, hij is gratis, en hij gaat waarschijnlijk meegeleverd worden met OSX.3. Vergis je daar dus niet in.

• Willem
DeFeCt:
Ik wil ook zeker de Mac gebruikers niet uitsluiten, ik ben alleen zo benieuwd wat nou het klootjesvolk met een Mac gebruikt om te browsen...

Daar zou je dus (Netstat-alike) statistieken voor op moeten vragen bij bv webmasters van grote websites die een grote doelgroep hebben.

DeFeCt:
Uitspraken als 'de laatste mozilla builds' zijn dan wel leuk, maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo...

Klopt, daar zou ik ook niet op rekenen.

DeFeCt:
En in deze gegevens zie ik wederom niet wat deze mac gebruikers voor browser gebruikten...

IE 5, zoals er staat :)
Wel jammer is dat Mac en Win hierin samen komen (in de stats dan), 't zou overzichtelijker zijn als dat apart was weergegeven.

Denk dat het gros van de Mac gebruikers toch gewoon met IE 5 surft, gezien deze browser standaard (helemaal in OS X) word geleverd.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

XHTML op NN4.x lijkt me zowiezo een no-go.
Stylesheets, DIV's, allemaal werken ze er niet of nauwelijks op..

Als je dat wil zul je toch een HTML versie met netscape compatibele elementen moeten opzetten.

En als ik Browserhawk zo even een blik werp zijn van de 606.000 metingen er ongeveer 0,5% van NN4.x gebruikers op de Mac ;)

www.jurgroessen.nl

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Hangloozz schreef op 28 januari 2003 @ 15:48:
XHTML op NN4.x lijkt me zowiezo een no-go.
Stylesheets, DIV's, allemaal werken ze er niet of nauwelijks op..

En als ik Browserhawk zo even een blik werp zijn van de 606.000 metingen er ongeveer 0,5% van NN4.x gebruikers op de Mac ;)
Tnx, dit is een stap in de goede richting... misschien ook nog een site met een overzicht wat je precies niet hebt bij NN4.x en zo bijvoorbeeld ook voor IE5.x op de Mac? De gebreken van iedere browser op de specifieke platformen zeg maar...

Dat zou handig zijn :)

Flickr

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

dan moet je even bij Richinstyle zijn; niet meer up to date (hij is er mee genokt) maar recent genoeg voor zuke vergelijkingen :)

www.jurgroessen.nl

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
tnx, helaas weer niet op platform, maar het is een begin!

Flickr

Verwijderd

XML ondersteuning op Mac browsers... the horror ;( Dat ze daar niet iig een beetje moeite in hadden kunnen stoppen.
Pagina: 1