Toon posts:

EIDE Bussnelheden bij Maxtor ATA133 & langzamere app.

Pagina: 1
Acties:
  • 20 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc gekocht(P4 2.4Ghz, ASUS P4S8X).
Nu heeft dit MBord een ATA133 IDE bus, dus dacht ik ik koop een bijpassende schijf. Dit werd de Maxtor, Diamond Max Plus 9, 80 GB, 7200 rpm. Helaas no wel met Ball Bearing. Ze hadden de Fluid Dynamic Bearings nog niet, en ik moest toch een HD hebben. Maarja.. Mijn vragen::
Ik heb ook nog: een LG 52x cd-rom drive, een LG 48x cd-rewriter en een ZIP100 drive. Kan ik zonder snelheids verlies te krijgen deze apparaten aansluiten?
Ik heb het nu op deze manier:
IDE0-M: HD
IDE0-S: Niet gebruikt
IDE1-M: CD-Rom
IDE1-S: Brander

Zoals je ziet heb ik de ZIP niet aangesloten, omdat ik gelezen/gehoord heb dat dat dan de doorvoer/bussnelheid van mijn HD dan verlaagd wordt tot de snelheid van de ZIP-drive. Nou kan ik er wel de cd-rom drive of brander bij hangen, maar die zijn ook niet veel sneller.

In een aantal topics ben ik wel tegen gekomen dat blijkbaar met een 80 polige kabel het fenomeen van snelheidsverlies niet meer optreed en dat ik mijn HD en ZIP gewoon zonder verlies op een IDE kan hangen?

Nou heb ik heel wat forums afgespeurd, maar ik heb niet echt een afdoende antwoord gekregen op mijn vraag.
Zou iemand mij (en ik denk met mij nog vele meer) een goed onderbouwd antwoord kunnen geven. Of anders een goede oplossing.
Bij voorbaat dank. :?

Verwijderd

80-aderig zal je wel bedoelen :p Volgens mij maakt dat nix uit... Kan het niet onderbouwen maar het zou me sterk verwonderen, zeker een udma kabel gebruiken bij je ultra ata schijfje, anders kan je niet van S.M.A.R.T gebruikmaken en als ik me niet vergis ook niet de 133mhz

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Hier zijn al heel veel topics over :)
Maar goed, ieder apparaat draait op zijn eigen snelheid, of dit nu UDMA mode zoveel is, of Multiword DMA (oudere DMA standaard) of PIO mode.

Maar, bij kopieren van ZIP naar je HD, of van CDROM naar brander, haal je niet de optimale snelheid omdat twee apparaten om en om (!) van de bus gebruik maken.

Zelf heb ik dat opgelost met een Highpoint ATA kaart. Daar hangen mijn twee harddisks aan, ieder als master op hun eigen kanaal. En dan de CDROM als master op de moederbord IDE kanaal 1, en de brander als master op kanaal 2.

Als je dus optimaal wilt werken, moet je een extra 2kanaals IDE controller hebben. Wil je toch met bovenstaande config werken, dan zou ik HD en CDROM op IDE1 hangen, en CDRW en ZIP op IDE2, als respectievelijk master en slave.

Voordeel hiervan: je kunt op topspeed kopieren van HD <> ZIP en van HD <> brander en CDROM <> brander.
Nadeel: snelheid kopieren CDROM -> HD is waarschijnlijk niet helemaal optimaal.

En jumper je drives allemaal gewoon "hard" als Master of Slave, geen CS (CableSelect) gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door roelio op 13-01-2003 11:53 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Hé, bedankt.... _/-\o_

Dus met jouw optimale configuratie heb ik alleen snelheidsverlies met mijn ATA133 HD als de CDROM gaat lezen/schrijven? Als hij dus idle. is werkt de HD gewoon op maximale snelheid?
Tof.. :)

En D-weaver, je hebt gelijk. Ik bedoelde 80-aderig.
Ik had dat over die 80-aderige kabels ergens op dit forum gelezen. Er stond dat met z'n kabel geen snelheids verlies meer optreed. Maar ik ben daar zelf nogal sceptisch over. :/

Maar ok.
Ik zal het proberen Limoentje.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sterker, dit is zelfs in de FAQ behandeld..
Kijk eens onder het kopje "mijn ide config is relatief langzaam, hoe komt dat?" :)

Dit topic is gesloten.