[W98] heeft CDROM nodig voor boot

Pagina: 1
Acties:

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-09 21:30

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Hi,

Een collega van mij heeft een vreemd probleempje thuis op z'n PC.

Windows 98 heeft nl. een (willekeurige) CDROM in de CDROM speler nodig om verder te kunnen opstarten na de boot. Je komt dus eerst in het welkomscherm, en zonder CDROM gaat deze niet door.

Een format gevolgd door reinstall bracht geen uitkomst. Misschien heeft 't er mee te maken dat z'n HD niet als Prim. Master (=Sec master) staat ingesteld? De CDROM speler is Prim. Slave.

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:07

Reptile209

- gers -

Wat let je om dat eens te proberen om te wisselen (HD dus als prim.master)? En als dat niet helpt: koppel de CDROM eens af en kijk nog eens, misschien is die speler naar z'n grootje :?

[ Voor 10% gewijzigd door Reptile209 op 13-01-2003 11:37 ]

Zo scherp als een voetbal!

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Dat lukt dus niet ( :? ).

De CDROM speler schijnt verder naar behoren te werken...

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Staat het jumpertje van de HD op Master, Cable Select of Single? Als die op slave staat, gaat het idd niet werken. WD-schijven moeten geloof ik op Single staan als ze in hun uppie op een kabel zitten.
(Staan alle IDE-apparaten in je BIOS op autodetect? Dus niet per ongeluk de primary master uitgezet?)

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Dat zal ik nog eens goed navragen (ik ga er vanuit dat dat wel zo is eigenlijk).

Maar als dat het probleem zou zijn, hoe komt het dan dat er wel geboot kan worden?

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Omdat je PC volgens mij uiteindelijk alle harddisks wel afgaat op zoek naar een actieve partitie. En die neemt 'ie dan.
Maar ik heb toch het idee dat het probleem wel eens in de CD-speler zou kunnen liggen, dus probeer hem toch ook eens af te koppelen, zeker als de harddisk verder goed zou moeten staan.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Aangezien booten gebeurt voor Windows wakker wordt, lijkt me het OS niets uitmaken.
Dus WOS --> OM :)

edit:
*kuch* ik had een zin in je beginpost gemist, Win98 begint wel met opstarten.

Laat naast master/slave en de IDE kabel ook eens kijken naar (mobo) drivers en wat er opstart bij booten (met bijv. msconfig).

[ Voor 54% gewijzigd door F_J_K op 13-01-2003 14:01 . Reden: :X ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat je ook doet, zorg iig dat je HDD als PRIMARY MASTER staat ingestelt. Dit moet gewoon werken als je de jumpers en het mobo goed hebt ingestelt.
Mobo > autodetect
HDD -jumper als MASTER of CAble Select (sommige HDD's hebben trouwens helemaal geen jumper nodig als ze in hun uppie aan de kabel hangen, zoals WD bijv.)

Elke keer als je de jumpers van je HDD verandert of hem verplaatst naar een ander channel is opnieuw dectecteren in het bios wel zo verstandig.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:16
Op verzoek van F_J_K dus weer terug naar wos :)

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
op F8 drukken tijdens opstarten van windows en kiezen voor stap voor stap
dan weet je bij welke opdracht ie blijft hangen

[ Voor 6% gewijzigd door ajouin op 13-01-2003 19:05 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Al naar de boot sequence in je bios gekeken? Als daar IDE0 als primary boot device staat, dan kan ik me voorstellen dat 'ie daar een schijf in wil hebben. Maak daar dan eens IDE2 (sec mast) van.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• pietah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-04 20:07
staat de cd-rom in de bios niet ingesteld om als eerste te starten?

(...)
te laat :/

[ Voor 15% gewijzigd door pietah op 13-01-2003 19:10 . Reden: (..) te laat ]

Pagina: 1