Voor ik mezelf neerschiet......(win98 setup)

Pagina: 1
Acties:

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 16:27
Ik had zondag een werkend systeem....Alleen was mijn pc al geruime tijd erg traag en toen zondag de irritatiegrens bereikt was dacht ik wel eventjes win98 opnieuw te installeren.

Stap 1: Format c:
Stap 2: reboot met windows 98se cdrom
stap 3: setup...

Tot nu ging het goed. Tijdens de setup de gebruikelijke vragen. Er zijn niet windows bestanden gevonden, wilt u die verwijderen...Ja die wil ik verwijderen.

Na dat hij de setup ging voorbereiden liep de hele handel vast en ik gereboot. Kom ik in de setup van win98 vraagt hij meteen om de cd. Dit is vaag omdat hij nieteens in de setup kan komen zonder cd.

Toen wilde ik hem rebooten, kan ik helemaal neit meer lezen van mijn win2000 parititie en kan dus ook win2000 niet meer opstarten (aaaaaaargh...hier stond een deel niet gebacked-up werk).

Het resultaat gisterenavond was. Dat ik geen werkend systeem meer had, geen setup kon draaien. De installatiecd van win98 niet werkte, de installatiecd van win2000 naar de klote was en dat ik de instal van xp niet kan draaien onder dos.

Ook nadat ik dacht een andere drive te mounten om zodoende vanuit winnt de installatie van win98 op te starten had geprobeerd wilde niks werken....

Dus als er nog iemand een laatste suggestie heeft, of me kan vertellen waarom ik geen win2000 kan draaien zou ik erg dankbaar zijn.

Groetjes

Verwijderd

yrew schreef op 13 januari 2003 @ 10:41:
Tot nu ging het goed. Tijdens de setup de gebruikelijke vragen. Er zijn niet windows bestanden gevonden, wilt u die verwijderen...Ja die wil ik verwijderen.
Op een compleet lege HD? :?
Na dat hij de setup ging voorbereiden liep de hele handel vast en ik gereboot. Kom ik in de setup van win98 vraagt hij meteen om de cd. Dit is vaag omdat hij nieteens in de setup kan komen zonder cd.
Ik denk dat hij al wat setup bestanden op de harddisk had gezet. Had je de CD er toen ook ingestopt? En dat liep niet verder dus?
Toen wilde ik hem rebooten, kan ik helemaal neit meer lezen van mijn win2000 parititie en kan dus ook win2000 niet meer opstarten (aaaaaaargh...hier stond een deel niet gebacked-up werk).
Aha, je draait dualboot dus. Misschien kun je de harddisk even in een andere PC hangen en vanaf daar alles backuppen?
Het resultaat gisterenavond was. Dat ik geen werkend systeem meer had, geen setup kon draaien. De installatiecd van win98 niet werkte, de installatiecd van win2000 naar de klote was en dat ik de instal van xp niet kan draaien onder dos.
Kun je niet booten vanaf CD dan?

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 11:36
Stap 1: Format c:

...

Er zijn niet windows bestanden gevonden, wilt u die verwijderen...
eerst formatteren, en dan daarna nog bestandjes vinden ???

heb je niet per ongeluk win98se over win2000 heen gezet ?
... en kan dus ook win2000 niet meer opstarten
dat is ook logisch, win2k zet een paar bestandjes op de C-schijf. Deze bestandjes verzorgen de dual-boot functionaliteit. C-schijf leeg is dus ook niet meer opstarten in 2000. Als je 2000 op een NTFS schijf hebt geinstalleerd kan je die idd met dos / w95 / w98 niet meer benaderen, maar de data staat er nog wel gewoon op...

om erbij te komen zou je bijv windows 2000 even opnieuw kunnen installeren, of je hd in aan andere w2k / xp installatie hangen

[ Voor 53% gewijzigd door akoster op 13-01-2003 10:53 ]

I can see clearly now, the brain is gone...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
win98 maakt je bootsector leeg zodat ie geen win2000 install meer vind
hij is er nog wel (als je niet per ongeluk te veel hebt verwijderd), maar je kan er niet van booten

oplossing:
boot van win98 CD
setup /ie/ir/im/is/id/nr <-- vooral ff al die /rotzooi intypen, daar loopt ie bij jouw op vast (voorbereiden)

dan install volgen en je hebt je systeempje klaar
daarna je boot.ini in je root dir aanpassen zodat je ook win2000 kan booten

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Hmm, vaagjes, vermoed dat het bootrecord van win2000 op c stond, en door 98 is vervangen. Zolang 2000 geen ntfs partitie is (mag hopen voor je van nie) kun je hier strax via 98 wel aan je bestanden komen, ik stel het volgende voor, maar dan zou je ff moeten wachten tot iemand anders hier ook even naar gekeken heeft, anders heb ik strax een zelfmoord op me geweten.

win98 opstartdiskette erin
rebooten
a:\>fdisk /mbr
a:\>format c:/q/u/s
win98 cd erin
rebooten
als t goed is start ie vanaf de cd om
dus, computer opstarten met cd-rom ondersteuning
naar de cdrom drive gaan
en dan maar setuppen
je bestanden van win2000 (indien op een FAT partitie) kun je nu als het goed is bereiken
verder zou ik dan ff googlen om een dualboot te maken voor 2000 en 98

succ6

• yrew
Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 10:47:
[...]
Op een compleet lege HD? :?
nee, ik had c voor win98 d voor win2000 e voor data f voor data. Ik had alleen c geformateerd
Ik denk dat hij al wat setup bestanden op de harddisk had gezet. Had je de CD er toen ook ingestopt? En dat liep niet verder dus?
Hij wil mijn harde schijf gaan formateren en daarna vraagt hij om de windows 98 schijf in het f station ste stoppen of in de cd-rom drive
[...]
Aha, je draait dualboot dus. Misschien kun je de harddisk even in een andere PC hangen en vanaf daar alles backuppen?
Dit zie ik bijna gebeuren inderdaad, hopelijk heeft iemand nog ergens 30 gb harde schijf ruimte over

Groetjes

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

yrew schreef op 13 January 2003 @ 10:41:

Dus als er nog iemand een laatste suggestie heeft, of me kan vertellen waarom ik geen win2000 kan draaien zou ik erg dankbaar zijn.
Booten met Win2k cd-rom, repair uitvoeren

Win98 heeft je opstart van Win2k verkloot... die dien je altijd weer te repareren met je Win2k cd.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• yrew
_Arnie_ schreef op 13 January 2003 @ 10:48:
[...]
eerst formatteren, en dan daarna nog bestandjes vinden ???
heb je niet per ongeluk win98se over win2000 heen gezet ?
[...]
Tenzij de win98 setup formateerd zonder eerst te vragen of je de betreffende schijf ook inderdaad wel formateren is dat niet gebeurd/
dat is ook logisch, win2k zet een paar bestandjes op de C-schijf. Deze bestandjes verzorgen de dual-boot functionaliteit. C-schijf leeg is dus ook niet meer opstarten in 2000. Als je 2000 op een NTFS schijf hebt geinstalleerd kan je die idd met dos / w95 / w98 niet meer benaderen, maar de data staat er nog wel gewoon op...
om erbij te komen zou je bijv windows 2000 even opnieuw kunnen installeren, of je hd in aan andere w2k / xp installatie hangen
Ik kon voorheen wel win2000 via win98 benaderen

Groetjes

• yrew
BasieP schreef op 13 januari 2003 @ 10:52:
win98 maakt je bootsector leeg zodat ie geen win2000 install meer vind
hij is er nog wel (als je niet per ongeluk te veel hebt verwijderd), maar je kan er niet van booten

oplossing:
boot van win98 CD
setup /ie/ir/im/is/id/nr <-- vooral ff al die /rotzooi intypen, daar loopt ie bij jouw op vast (voorbereiden)

dan install volgen en je hebt je systeempje klaar
daarna je boot.ini in je root dir aanpassen zodat je ook win2000 kan booten
Dus
1 ik stop de win98 cd in mijn pc.
2 Start hem op,
3 kies daarna voor dos met cd-rom ondersteuning.
4 Ik ga naar e:\win98\setup\setup.exe OF ga ik naar e:\setup.exe
5 Typ daar setup /ie/ir/im/is/id/nr en het moet werken...Wat schakel ik hier allemaal mee in dan wel uit?

Groetjes

• BasieP
type is /?

daar staan veel leuke dingen

• yrew
Dat weet ik, maar zometeen zit ik thuis zonder internet en kom ik wat moeilijker aan info dan nu...snap je. Om 1700 doe ik print en dan proberen we van alles om vervolgens erachter te komen dat ik die ene domme vraag niet gesteld heb en ik kan wachten tot de volgende dag om mijn volgende vraag te stellen....

Kijk....Ik heb geen tv, geen radio, geen video, geen stereoset, geen draagbare muziek, geen krant, geen monopolie en zelfs geen denksport....Het enige wat ik zometeen hoor als ik thuis kom is de verwarming die tikt....Geen zoemend pc'tje, geen mooie beats die ervoor zorgen dat ik meteen in mijn "aaaah-wat-kan-het-leven-toch-mooi-zijn-chill-mode"kom, geen films, geen spelletjes, geen nieuws, geen mail, geen mirc....Oftewel, zonder mijn pc word ik een beetje wanhopig

En dan heb ik het nog niet over die opdracht waar alleen nog maar een strikje met een factuur omheen moest :-s aaaaaaaaaaargh...nu is het wel zo dat de dingen die je eenmaal afhebt zo weer in mekaar zet maar toch.

[ Voor 16% gewijzigd door yrew op 13-01-2003 14:24 ]

Groetjes

Verwijderd

eens goed op slaan kan ook wonderen doen (positieve of negatieve)

• yrew
ok...ik begin het bijna leuk te vinden.......?!?

Ik heb al het bovenstaande geprobeerd:

poging 1:

PC booten vanaf cd-rom en naar de cd-rom drive gaan. Hier setup /? ingetypd.
gevolg: cursor knippert 1 regel lager en blijft dit doen

poging 2:

PC booten vanaf cd-rom en naar de cd-rom drive gaan. Hier naar de win98 directory gegaan en setup /? ingetypd.

poging 3

PC booten vanaf cd-rom en naar de cd-rom drive gaan. Hier setup /ie/ir/etc ingetypd.

poging 4:

PC booten vanaf cd-rom en naar de cd-rom drive gaan. Hier naar de win98 directory gegaan en setup /ie/ir/etc. ingetypd.

poging 5:

PC booten vanaf diskette en naar de cd-rom drive gaan en setup /? ingetypd.

poging 6:

PC booten vanaf diskette en naar de cd-rom drive gaan. Hier naar de win98 directory gegaan en setup /? ingetypd.

poging 7:

booten vanaf diskette format c:/s/q/u. pc reboot opstarten met cd-rom ondersteuning. [poging 1 en 2 herhaald met zelfde gevolg]

poging 8:

booten vanaf cd-rom en direct de setup draaien.Windows setup vraagt om het verwijderen van de al eerder geinstalleerde systeem bestanden, ik kies ja, vervolgens gaat de setup met voorbereiden installatie en blijft hier in hangen.

Dussssssssssssssss nog iemand suggesties....???????????

Groetjes

• Poltergeist
  • Laatst online: 05:09
Booten vanaf diskette. Fdisk /mbr uitvoeren. Installatie starten

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Heb je een Quickformat gedaan? Zo ja ff een Full ...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• yrew
ik heb een quick gedaan en een full format, daarna fdisk /mdr nog eens, maar de setup van 98 loopt al vast bij setup /? Dus ik begin me af te vragen of het niet het cd'tje is.

Verder heb ik de schijf net in een ander systeem(win 98) gehangen en ziet alleen mijn oorspronkelijke c schijf van 10 gb. Onder fdisk echter zie ik 1 partitie van +- 58 gb die volledig in gebruik is. Ik neem mijn hd morgen mee naar mijn werk en vraag het daar nog eens.

Groetjes

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 19:47

Shedman

Met het hart op de goede plek

XP installeren dmv '%CD-Romstation%/i386/winnt.exe'.
Suc6.

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

• yrew
wanneer ik die directory in wil gaan zegt hij, ongeldige directory

Groetjes

Verwijderd

ik kan misschien helpen, maar dan moet ik ff duidelijk weten of er op jouw pc van origine 2 besturingssystemen staan: win2000 en win98 is dit correct?

• yrew
Ja er stonden er eerst twee. Ik had eerst 98 en toen later 2000 erbij gezet.

Ik heb inmiddels op mijn oude 98 partitie XP draaien. Ik heb met een ander systeem de installcd gecopieerd naar mijn hd.

Alleen mis ik nu al mijn vorige partities, hij ziet alleen de 9.98 gb van mijn vorige c partitie

Groetjes

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
Kijk eens wat je met je partition magic ziet

Strava

• yrew
PM is vanacht weer op mijn pc'tje gekomen, vanavond gaan we weer verder.

Groetjes

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:36

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Het lijkt erop dat Win200 in NTFS staat dus ziet ie ze nu niet. Conf Fat 32>NTFS en kijk of je het zo wel voor elkaar krijgt.

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• BasieP
yrew schreef op 13 January 2003 @ 19:31:
ok...ik begin het bijna leuk te vinden.......?!?

Ik heb al het bovenstaande geprobeerd:

poging 1:

PC booten vanaf cd-rom en naar de cd-rom drive gaan. Hier setup /? ingetypd.

poging 2:

PC booten vanaf cd-rom en naar de cd-rom drive gaan. Hier naar de win98 directory gegaan en setup /? ingetypd.

poging 3

PC booten vanaf cd-rom en naar de cd-rom drive gaan. Hier setup /ie/ir/etc ingetypd.

poging 4:

PC booten vanaf cd-rom en naar de cd-rom drive gaan. Hier naar de win98 directory gegaan en setup /ie/ir/etc. ingetypd.

poging 5:

PC booten vanaf diskette en naar de cd-rom drive gaan en setup /? ingetypd.

poging 6:

PC booten vanaf diskette en naar de cd-rom drive gaan. Hier naar de win98 directory gegaan en setup /? ingetypd.

poging 7:

booten vanaf diskette format c:/s/q/u. pc reboot opstarten met cd-rom ondersteuning. [poging 1 en 2 herhaald met zelfde gevolg]

poging 8:

booten vanaf cd-rom en direct de setup draaien.Windows setup vraagt om het verwijderen van de al eerder geinstalleerde systeem bestanden, ik kies ja, vervolgens gaat de setup met voorbereiden installatie en blijft hier in hangen.

Dussssssssssssssss nog iemand suggesties....???????????
ja, zoek iemand met een GOEDE windows98 CD.
jouw CD is abosuluut erg brak OF je systeem is erg brak, maar aangezien je ervoor win98 en w2k draaide neem ik aan dat het de CD is.
Shedman schreef op 13 January 2003 @ 22:49:
XP installeren dmv 'Í-Romstation%/i386/winnt.exe'.
Suc6.
omg zeg dan niks.. zelfs geen moeite genomen op de topictitel te lezen..

• yrew
Uhm.....windows xp moet toch best ntfs kunnen lezen ondanks dat xp op fat32 staat lijkt me?

Groetjes

Verwijderd

Klopt, maar als je vanuit win98 naar jouw 2000 partitie gaat kijken (met FDISK bijvoorbeeld) loopt je dus kans dat ie em niet ziet.

Ik vraag me wel af waarom je perse win98 nodig hebt als 2000 ook goed op jouw systeem loopt... DOS is wel degelijk goed geemuleerd (behalve spellen) dus wat dat betreft zit je goed.

Je kunt alles ook via de lange weg doen:

Z: Maak eerste een ghost van je harde schijf, zodat jouw niets kan gebeuren!
A: Win98 eraf
B: Win2000 erop
C: Bestaande Win2000 informatie backuppen
D: Alle partities weghalen; met Partition Magic of gewoon met FDISK
E: Nieuwe primaire partitie aanmaken (Fdisk)
F: Je hebt nu een lege harde schijf; installeer win98 en daarnaa win2000

Korte Weg:

Z: Maak eerste een ghost van je harde schijf, zodat jouw niets kan gebeuren!
1. Start FDISK op (via jouw win98 opstartdiskette: doet het prima)
2. Delete jouw win98 partitie
3. Maak een nieuwe, lege partitie aan
4. Installeer nu Win2000
5. Je hebt nu wel geen win98 meer... maar wel 2000 en grote kans dat jouw info op de 2e partitie staat. Je kunt nu jouw info backuppen en vervolgens de harde schijf helemaal formatteren en Win98 en daarna win2000 erop zetten...

• yrew
ik heb er nu xp opstaan, die ziet ook maar 1 partitie, ik draai u getdataback, die zag zelf overigens ook maar 1 partitie. Als hij klaar is probeer ik nog partition magic.

Alleen ik zou met xp in principe gewoon ntfs moeten kunnen zien...dus ik begin me nu toch een beetje zorgen te maken... :-s

Groetjes

• yrew
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah ik zie allerlei namen voorbei komen van mijn vorige livesets collectie.....aaaaaaaaaaah misschien dan toch .

Groetjes

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:55
ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar laat me raden.
je hebt format C: gedaan onder DOS, maar je was even vergeten dat C: eigenlijk je D: was omdat DOS geen NTFS (win2k) kan lezen?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

• yrew
uhm....het was als volgt ik had eerst
c fat32 win98 9.8 gb
d ntfs win2000 9.8 gb
e fat32 data 20 gb
f fat32 data 20 gb

dus als ik dan iets vergeten ben volgens jou, ik weet het echt niet, dan is dat dus mooi stom geweest.

Groetjes

• yrew
Nou...Ik had het natuurlijk kunnen verwachten. Ik heb mijn data hersteld, ik zie alle bestanden, tenminste bijna allemaal, maar als ik ze wil openen is het alleen maar bagger....mp3 is van een verkeerd formaat en zelfs een simpel tekst documentje bevat alleen maar hokjes (oftewel geen bekende karakters).

DIt komt waarschijnlijk doordat het eerst ntfs was en ik het met een fat32 herstel progje heb hersteld, maar kan ik dit ok voor ntfs, of is er een andere oplossing???

OK NU GAAT HET MIS

De bestanden die ik wel kan openen staan dwars doormekaar....Een set van een uur is opgeknipt in stukjes van 2seconden en opnieuw in elkaar gezet.

maar gelukkig waren mijn data schijven fat32 ziet er naar uit dat ik die wel gewoon kan herstellen :-)

[ Voor 24% gewijzigd door yrew op 14-01-2003 22:36 ]

Groetjes

Pagina: 1