Toon posts:

Werkgroep valt uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In onze organisatie hebben we 20 PC's peer to peer aangesloten via een switch; geen server dus die alles bijhoud. Het geheel zit aangesloten via een router waarmee we op internet kunnen.

Bij het opstarten van het complete netwerk wat uit Windows XP/2000/98 machines bestaat werkt alles perfect; internet, e-mail, werkgroep, kortom alles werkt. Na een onbepaalde tijd is de werkgroep niet meer bereikbaar maar werkt het internet nog wel en alle gedeelde verbindingen.
Via de gedeelde verbindingen kunnen we nog naar de desbetreffende computers. De computers die geen gedeelde verbinding hebben en wel op het netwerk zitten zijn niet meer bereikbaar.

Het toekennen van statische IP nummers geeft geen verbetering.
Volgens onze informatie werkt het vastleggen van de werkgroep via 1 die master word en de werkgroep bijhoud. Ligt hier het probleem? Of is het op te lossen door een PC geforceerd deze werkgroep te laten hosten? Zo ja, hoe moet dat? Of zitten we helemaal fout?

Wie weet er een oplossing op?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je bedoelt met dat de werkgroup niet meer werkt, dat je niet meer via 'Netwerk omgeving' kan browsen naar andere PC's toe, denk ik?

Het klopt idd dat er een browsemaster is die de browse list bij houdt, als deze een unclean shutdown krijgt, zou het kunnen zijn dat je browselist een minuut of 12 niet bereikbaar is, maar hierna zou het zichzelf moeten herstellen.

Kan je eens proberen, als dit probleem zich voordoet, door een van je WindowsXP machines te herstarten, dit zou een browser election moeten forceren, en dus je probleem tijdelijk oplossen, dat zou dan meer inzicht kunnen geven in het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 13 januari 2003 @ 10:19:

Het klopt idd dat er een browsemaster is die de browse list bij houdt, als deze een unclean shutdown krijgt, zou het kunnen zijn dat je browselist een minuut of 12 niet bereikbaar is, maar hierna zou het zichzelf moeten herstellen.
Hmm, vreemd, opzich zou het een tijdelijke oplossing kunnen zijn maar bij ons gaan de computers nooit uit, dus die unclean shutdown kan het al niet zijn.

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik bedoel het niet zo zeer als oplossing, maar meer als stap tijdens het troubleshooting proces :)
Als het probleem zich dan ook niet oplost, is het namelijk interessant om de output van:

code:
1
nbtstat -n

eens te krijgen van je.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 13 January 2003 @ 11:40:
Ik bedoel het niet zo zeer als oplossing, maar meer als stap tijdens het troubleshooting proces :)
Als het probleem zich dan ook niet oplost, is het namelijk interessant om de output van:

code:
1
nbtstat -n

eens te krijgen van je.
vange!!

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\x>nbtstat -n

LAN-verbinding:
IP-adres van knooppunt: [192.168.1.26] Scope-ID: []

Tabel met lokale NetBIOS-namen

Naam Type Status
---------------------------------------------
DESIGN <00> Uniek Geregistreerd
SERVICE <00> Groep Geregistreerd
DESIGN <03> Uniek Geregistreerd
DESIGN <20> Uniek Geregistreerd
SERVICE <1E> Groep Geregistreerd

C:\Documents and Settings\x>

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:13

Reptile209

- gers -

Ik denk dat er een firewall van XP in de weg zit. Zodra een/die XP-bak dan browsemaster wordt, klapt je werkgroep er uit. Ik zou niet weten hoe je 'm moet aanpassen, maar bij een soortgelijk probleemnetwerk hielp het uitschakelen van de XP-firewalls als een trein :)

Zo scherp als een voetbal!

• elevator
  • Niet online

elevator

Zoek eens naar de tool 'browmon.exe' en start die eens op je netwerk op, hiermee kan je zien wie browsemaster is in je netwerk.

Ik ga ervan uit dat je firewall niet geactiveerd is op die PC's ?

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 13 januari 2003 @ 12:06:
Zoek eens naar de tool 'browmon.exe' en start die eens op je netwerk op, hiermee kan je zien wie browsemaster is in je netwerk.

firewall staat uit, maaruh, ik ga die tip eens even uitproberen
moment.....

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 13 January 2003 @ 12:06:

Gna, de win2000 machine

• elevator
  • Niet online

elevator

en als je op die machine een 'nbtstat -n' doet, staat daar ook een entry tussen die heet '_MSBROWSE_' oid ?

Doe eens een 'nbtstat -r', en is het probleem opgelost als je die machine herstart?

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 13 January 2003 @ 12:29:
en als je op die machine een 'nbtstat -n' doet, staat daar ook een entry tussen die heet '_MSBROWSE_' oid ?

Doe eens een 'nbtstat -r', en is het probleem opgelost als je die machine herstart?
Staat er niet bij en het probleem blijft zich voordoen. Zou het aan de netwerkhardware kunnen liggen?
Pagina: 1