Toon posts:

funest voor filosofen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
naturkunde, scheikunde en wiskunde zijn funest voor filosofen, een stel banale feitjes op een rij, de botte hoogmoed om de wereld te degraderen tot een oefening voor rekenknechten. onderwijs dat aandringt tot het ontleden van kunst als een vader die zijn dochter verkracht(oh nee, kunstenaars zijn geen goede denkers).

vrije geesten ik ben geen nihilist, ik wil mij alleen beinvloeden. vergeef mij verdere kritiek

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

:? What on earth are you talking about?? :?

Kun je iets meer opschrijven als een kreet van 4 regels zonder argumenten?

Waar haal je bevoorbeeld in godsnaam die opmerking vandaan dat het onderwijs ons leert dat incest kunst is?

Waarom zijn natuurkundige wetten 'banaal'? Zonder kennis van deze wetten was de huidige maatschappij er niet geweest. Of dat goed of slecht is, daar zal ik geen uitspraak over doen, maar verwaarloosbaar is het niet.

Waarom is het trouwens 'botte hoogmoed' om te proberen de werkelijke te verklaren vanuit de natuurwetenschap?

En hoezo wordt de wereld gedegradeert tot een oefening voor rekenknechten? Ik heb bij Calculus nog nooit de opdracht gekregen om de wereld uit te rekenen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

maw: hou je aan de wetenschappelijke regels voor het discussieren. Die overigens ook gelden in de filosofie. (historisch gezien zijn het feitelijk filosifische regels die overgenomen zijn door de wetenschap).

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Wiskunde en filosofie lijken juist veel op elkaar. Beide proberen orde te scheppen in iets abstracts. Alleen is het bestudeerde bij wiskunde een stuk exacter dan bij filosofie.

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

Filosofie komt in gebieden waar natuurkunde wiskunde en scheikunde in de praktijk nooit zullen over praten, zoals geschiedenis en in zekere mate psygologie

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 november 2000 23:44 schreef wittgenstein het volgende:
naturkunde, scheikunde en wiskunde zijn funest voor filosofen, een stel banale feitjes op een rij, de botte hoogmoed om de wereld te degraderen tot een oefening voor rekenknechten. onderwijs dat aandringt tot het ontleden van kunst als een vader die zijn dochter verkracht(oh nee, kunstenaars zijn geen goede denkers).

vrije geesten ik ben geen nihilist, ik wil mij alleen beinvloeden. vergeef mij verdere kritiek[/quote]Eigenlijk bedoelt ie dus dat sommige zaken (of bedoelt hij alle?) helemaal niet onderzocht moeten worden...
En in sommige zaken ben ik het wel met hem eens. Want is sommige opzichten is evolutie geen vooruitgang.

Niet alles moet (kan?) bewezen worden door formules en onderzoeken... De leuke dingen in het leven zijn juist niet de zaken die je al weet, maar de dingen die onverwacht komen en zijn. Dat soort zaken kunnen facineren.

Verwijderd

"wittgenstein" haha LOL:) (no offence)
Pagina: 1