Toon posts:

USB valt uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het zit als volgt,

ik heb een oud systeem at kast met een asus p5 a-b baby at bord
voeding licht rond de 210~200 watt, genoeg om het stabiel draaiende te houden iig want over stabiliteit mag ik niet klagen.

Nou heb ik er een extern kaartje bij gekocht die je op het moederbord aansluit (kaartje is tevens van asus) eraan, mooi werkt allemaal.

Maar als ik nu een cd brandt (ja enkel deze situatie) valt de usb hub uit, het komt niet door cpu-load want ik merk er onder het gamen of benchen niks van.

IRQ's had ik 2 van vrij 5 en 12
heb ze op alle twee geprobeerd, geen verschil, op het kaartje zitten 2 poorten
welke ik daarvan gebruik maakt ook niet uit.

Samenvattend, zo gauw als mn brander daadwerkelijk op een cd gaat branden, valt usb uit, na een reboot wel weer terug uiteraard, ik kan als de cd klaar is gewoon ff windows rebooten via keyboard. Cpu load is de kwestie niet!

Moederbord bios heb ik de laatste versie net als de chipset drivers, het is overigens een ali5 chipset, mijn idee is dat mn voeding te zwak is om het allemaal tegelijk te trekken, iemand hier een andere idee over ?

Verwijderd

Zo te zien gebruik je een passive hub (=betrekt stroom uit USB) , daarnaast gebruikt je brander meer stroom als je gaat branden.

Ik denk daarom dat je voeding te licht is. Je kunt een zwaardere voeding monteren, of een active hub kopen (=heeft eigen voeding)

Verwijderd

Topicstarter
De hub is actief, maar het valt al uit vanaf het kaartje, ook met de hub eruit en mn muis direct op usb kaartje gebeurt hetzelfde, de muis trekt 100ma maximaal dat is dus niet het boven het maximum van de kaart of van de hub.

Overigens dit is geen insteek pci kaart, maar een officiele uitbreiding op het moederbord.

Het lijkt er nu nog steeds op als mn brander actief wordt (enkel bij branden niet bij gewone benaderingen zoals cd lezen) hij de usb uitbreiding er compleet af gooit :'(

[edit]

Hmm even de spaningen bekeken,
ik denk dat ik er al wat meer achter ben, zodra ik mn muis beweeg (en dus actief gebruik maak van het usb kaartje) gaat 12v van gemmideld 12.2 naar 12.5 aangezien bij branden 12v flink belast wordt (2 optical drives en een harddisk + rest van de meuk) denk ik dat t m is.

[edit]

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 03:59 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Onboard of niet, USB is een I/O controller en hoort derhalve in Opslagmedia & I/O Controllers..

[PMG] > [OM] :)

Wat het probleem betreft: lijkt me idd ook een voedingkwestie..

Verwijderd

Topicstarter
Oke daar houden we het dan maar op, gezien niemand anders er nog een mening over heeft.