Zwaar rekenwerk workstation

Pagina: 1
Acties:

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Mijn pa heeft een programma genaamd cimatron. Nu wil het geval dat dat ding allemaal 3d berekeningen moet uitvoeren. Nu heeft hij een 1800+ , maar dat wil niet opschieten met berekeningen. Het programma ondersteund meerdere processoren. Hij moet grafisch ook wat in huis hebben. Het hoeft geen Direct X 8/9 te ondersteunen , maar het gaat echt om brute rekenkracht. :) Er draait wel een database achter dus een raid config is wel een must. Monitor en toetsenbord en dergelijke meuk heb ik al :) Ik heb in de search gezocht , maar daar kwamen alleen oude topics uit. Wat raden jullie mij aan? Ik liep zelf te denken aan een Dual Athlon MP 2000+ setup. Kwa videokaarten weet ik niet wat er op die markt te bieden is.

Raku

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:20
Dual Athlon MP setup idd... 3D ondersteuning.... mogelijk iets van een Quaddro videokaart (of een Wildcat). Het ehcte rekenwerkt is puur CPU afhankelijk,

ik zou zeggen: Mail de maker van dat proggie eens voor hun advies.
Eventueel kun je ook een Dual Xeon nemen, maar 't licht er maar net aan waar die app voor geoptimaliseerd is.

Een database erachter zegt niet zoveel over harddisks, dus raid is niet perse nodig. Kwa zoektijden is het misschien wel interessant (bij kleine files). Mogelijk is een snelle 15k SCSI disk ook wel wat dan (en persoonlijk vind ik scsi betrouwbaarder dan IDE)

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Ja , maar scsi is toch wat te duur denk ik :) Het moet wel binnen een redelijk budget zijn denk ik :) Maar kwa 3d moet het wel wat kunnen , aangezien je toch met veel details werkt. Alhoewel de GF3 die er nu inzit het wel makkelijk aankan , maar voor de toekomst is het handig om niet te hoeven upgraden.

Raku

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik zou bij rekenwerk voor een AMD gaan scheelt je veel geld tov Xeon's en is qua ingewikkelde berekingen echt veel sneller. Kijk ook eens naar de hoeveelheid geheugen wat je nu hebt en wat er gebruikt wordt enzo. Als je constant je geheugen leegtrekt zou dat wel eens het grootste probleem zijn. Als je grote files kopieert is een IDE-RAID config het snelst veel kleine files is SCSI het snelst daar tussen in is het afhankelijk van hoe vaak je schrijft (backups maakt e.d.) en de grote. Je kan ook een combo maken >> database op SCSI en grote files op RAID. Een parphelia 3d kaart is erg lekker voor 2d en CAD programma's.

• Eskimootje
  • Nu online
Eth3r3al schreef op 13 januari 2003 @ 01:02:
Ja , maar scsi is toch wat te duur denk ik :) Het moet wel binnen een redelijk budget zijn denk ik :) Maar kwa 3d moet het wel wat kunnen , aangezien je toch met veel details werkt. Alhoewel de GF3 die er nu inzit het wel makkelijk aankan , maar voor de toekomst is het handig om niet te hoeven upgraden.
Zolang je videokaart nog goed is zou ik wachten met het kopen van een nieuwe. Je moet je kaart echt op gebruiken, anders is het zonde van je geld. Als je nu een nieuwe koopt heb je er over 2 jaar toch nix meer aan en wou je dat je langer gewacht had. Maar wat is je budget ongeveer? Lees ook de best-buy guide op de frontpage eventjes. Zo'n topic mag namelijk eigenlijk niet, het is dat het vrij specifiek is dat het misschien gedoogd word.

[ Voor 5% gewijzigd door Eskimootje op 13-01-2003 01:06 ]

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Ik zat ook al te denken of het wel mocht jah . maar idd omdat het vrij specifiek is :) Maar over die videokaart heb je wel gelijk ja. Ik denk dat die het beste kan w88. Het geheugen lijkt me niet dat dat het probleem is. Ik weet niet hoe je die berekeningen noemt die veel doen kwa processorkracht , maar eigenlijk weinig voorstellen... Beetje vage uitleg maar goed. Maar ik zal ook ff die op de FP bekijken en de maker van dat programma eens mailen. :) Als iemand verder nog iets op te merken heeft hoor ik het graag.

Raku

• Eskimootje
  • Nu online
Kijken of het geheugen het probleem is is heel simpel te doen. Control - alt - delete en op proccesen kijken hoeveel er gebruikt word. Zoals je al zei mocht het niet te duur worden en Xeon moederborden zijn vrij prijzig dus ik denk dat het een AMD moet worden voor jouw.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-08 14:00

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Beschikt de software in kwestie over SSE2 optimalisaties? Zo ja, dan kan een Pentium 4 of Xeon wel eens verstandiger zijn. Op oudere 3D applicaties is de Athlon meestal sneller vanwege de superieure x87 FPU.

Een dual Athlon MP is een hele mooie oplossing. Lees ook dit topic: Dual AMD Ervaringen (Deel 2) eens door zodat je weet waar je rekening mee moet houden om een stabiel systeem te krijgen (goede voeding met voldoende vermogen, bij voorkeur ECC registered geheugen enz.). Iwill heeft een dual Athlon moederbord die veel ruimte rond de sockets heeft voor een stille Zalman koeler. Dit kan je vader vast wel waarderen omdat de veel koelers nogal een herrie maken (vooral twee van die dingen naast elkaar). Ik zou eerst geld investeren in de processor en het geheugen voordat je aan de IDE RAID of SCSI gaat.

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Hardstikke bedankt voor de replies allemaal. Ik denk dat als ik eenmaal een mailtje terug krijg van die maker van dat programma dat ik er nu zelf verder wel uitkom. En mijn vader heeft idd een hekel aan zo'n lawaaierig kreng :) En Oc-en gebeurt toch niet/kan lastig. Maar thanx again :)

Raku

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Femme schreef op 13 januari 2003 @ 01:19:
Iwill heeft een dual Athlon moederbord die veel ruimte rond de sockets heeft voor een stille Zalman koeler. Dit kan je vader vast wel waarderen omdat de veel koelers nogal een herrie maken (vooral twee van die dingen naast elkaar).
Voor de ruimte hoef je het niet te laten om bijvoorbeeld de Asus A7M266-D te kopen want daar passen ook de zalman waaiers op.
lekker stil (eigen ervaring)

[ Voor 10% gewijzigd door SimplyMe op 13-01-2003 18:20 ]

Pagina: 1