pc pakt 2e hd niet

Pagina: 1
Acties:

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:40
Ik heb ff een vraagje, omdat de oplossing niet zo moeilijk is denk, alleen kom ik er niet uit, en ik weer een praktisch probleem heb, omdat er gegevens op die tweede schijf staan die ik... jawel nodig heb :)

Probleem is dat ik bij instaleren van hd in nieuwe pc wat problemen had met de s-ata/raid aansluitin, dus gewoon de kabel op de ide aansluiting heb aangesloten dat ging toen goed, alleen moet het toch kunnen om een tweede schijf er zo op aan te sluiten?

hij staat op het eind van de kabel, en jumpertje staat op secundair

ik krijg nu in opstart scherm melding dat er een boot disk ontbreekt ( hij wil opnieuw instaleren denk) en als ik in winxp hem aansluit loopt dat vast.

weet iemand hier de oplossing op deze schijf met behoud van data kan instaleren?

Verwijderd

Gebruik GOT search of google. Volgens mij zijn hier genoeg topics over.

BTW, leer eerst basis computer kennis. Ten eerste: een jumper kan niet op secundair ik neem aan dat je slave bedoelt. Ten tweede: Als ik het bovenstaande lees kun je je computer beter naar een speciaal zaak brengen, want volgens mij is ie bij jou niet in goede handen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 00:29 ]

• 6killer
ja ik heb al rondgekeken, maar voordat ik al die topics doorgelezen heb en die jumper daar bedoelde ik idd slave mee. En een speciaal zaak zou misschien wel het beste zijn die weten het wel meteen, maar dan ben ik en het systeem enkele dagen of langer kwijt, het kost tijd en geld en dattie niet in goeie handen is... tja ach.... ik zeg maar nix jij bent er vast beter mee jammer dat je me er dan ook niet ff mee helpt

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Kop op mensen, niet zo negatief. ;)
6killer schreef op 13 januari 2003 @ 00:22:
ik krijg nu in opstart scherm melding dat er een boot disk ontbreekt ( hij wil opnieuw instaleren denk) en als ik in winxp hem aansluit loopt dat vast.

weet iemand hier de oplossing op deze schijf met behoud van data kan instaleren?
Heb je de harddisk dan terwijl de pc aan stond in Windows XP aangesloten aan de PC? (dit is zeer af te raden namelijk)

Worden beide schijven nu netjes herkend bij het opstarten?
Het zou kunnen dat in je BIOS een instelling staat dat ie naar een besturingssysteem moet zoeken op de 2e schijf die er bij is gekomen.

Wat bedoel je precies met het S-ATA gebeuren?
Je hebt een oudere HD met 40 pins met behulp van een converter geprobeerd aan te sluiten op je S-ATA controller? Of heb je een S-ATA schijf?

Op die IDE aansluiting hangt aan die kabel alleen deze schijf of de andere ook?
Het zou kunnen dat beide schijven zijn ingesteld op slave bv.
Kun je het beste je Windows XP schijf master (of wat op sommige Western Digitals en nog een paar andere nodig is Master with Slave Present) zetten en de nieuwe op slave laten.

Voor de rest zou je ons ook een plezier kunnen doen door veel info erbij te vermelden. (Welke HD's, welk mobo, bios, etc) :Y)

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Probleem is dat ik bij instaleren van hd in nieuwe pc wat problemen had met de s-ata/raid aansluitin, dus gewoon de kabel op de ide aansluiting heb aangesloten dat ging toen goed, alleen moet het toch kunnen om een tweede schijf er zo op aan te sluiten?
normaal gesproken wel, ja
en als ik in winxp hem aansluit loopt dat vast.
Dit snap ik even niet? Je computer wil niet opstarten, hoe 'sluit' jij die schijf 'aan' in windows XP? Bedoel je dat je stekkers zit te pluggen?
2 dingen:

de 1e schijf op die kabel, hoe staat die gejumperd? (moet zijn 'master/slave present')

zit de IDE op beide schijven goed aangesloten. Vuistregel: de rode ader richting voedingstekker. Op het mobo de rode ader richting pin 1 (staat op mobo geprint)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ehhmm... hij zegt dat die 2de schijf als slave aan het einde van de kabel zit.....

Dit is fout, slaves komen in het midden, Masters aan het einde. Kan ook problemen geven nml.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 15:51
Madrox schreef op 13 januari 2003 @ 09:25:
Dit is fout, slaves komen in het midden, Masters aan het einde. Kan ook problemen geven nml.
als je een (of beide) schijf / schijven op 'cable select' hebt gezet wel ja. Als je een hd op master en een op slave hebt gezet maakt de fysieke plaatsing op de kabel niet uit.

BTW, als je partities door elkaar gehusseld zijn kan xp idd de opstart informatie niet meer vinden...

I can see clearly now, the brain is gone...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

6killer, welke moederbord heb je nou? Problemen zijn makkelijker op te lossen wanneer je ook nog even de PC specificaties opgeeft..

Maar ik heb het vermoeden dat er een PDC20376 Serial ATA RAID controller op je moederbord zit. Deze controller is voorzien drie SATA kanalen, waarvan eentje is geconverteerd naar IDE. Door de SATA karakter van deze aansluiting kun je maximaal 1 HDD erop aansluiten. Overigens, als je ook echt zo'n mobo had dan staat dit echt wel in de handleiding beschreven..

Verwijderd

offtopic posting verwijderd, wil je dat niet meer doen?
hint: loop jumpersettings van je WD na..

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 13-01-2003 13:17 ]

Verwijderd

niet netjes om je probleem in iemand anders zijn topic te plaatsen! 8)7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Idd.. posting is wegge-edit.
aapnootmies, doe eens quote als je hem terug wil hebben.

Verwijderd

Ok, ik begrijp de kritiek. Mijn excuses. Ik had het gevoel dat hij enigzins gerelateerd was en ik had eigenlijk nog het idee om in te brengen dat het (oude vertrouwde problematiek) aan zijn opstartbestanden zou kunnen liggen. Toen drong het tot me door dat hij win er al opnieuw op had gegooid...

Zou ik trouwens een eigen topic op kunnen starten of is mijn vraag te standaard? Die jumpersettings heb ik allemaal al nagekeken en beexperimenteerd..

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 13:41 . Reden: toevoeging ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, doe maar. Vermeld wel alle relevante specs en instellingen.
Ook wat je allemaal al precies had gedaan etc.. :)

Verwijderd

OK, doe ik. Wanneer ik thuis ben dan wel.

• 6killer
ok ik ben weer terug van school alvast bedankt voor julie reacties :)ik zal alles even duidelijk opsommen en uitleggen:

specs:

mobo: Asus A7V8X S-ATA,SockA,KT400,3xDDR,Audio,USB2.0,LAN
hd 1: maxtor 60 gig met XP erop 7200 tpm jumper staat op master t op de middelste connector (grijs)
hd 2: maxtor 80 gig 7200 tpm jumper staat op slave staatop het eind van van de IDE kabel

het mobo heeft 2 x een UltraDMA 133/100/66 aansluiting
1e: cd brander
2e: mn hd's

hij heeft ook nog een RAID aansluiting, daar zat de kabel eigelijk ook op aangesloten alleen ik kreeg XP er niet op, hij gaf toen aan dat er geen vaste schijf station was, ik had iets van een fasttrek controller/ driver nodig die is inmiddels vanaf de cd geinstaleerd.

Maar tijdens opstarten geeft die nog steeds aan dat er geen fasttrek controller geinstaleerd is, hier had ik zelf al voor bedacht dat s-ata zowiezo niet kan omdat ik nog niet zon schijf heb en raid ook niet omdat ik niet 2 dezelfde schijven heb, het leek mij alleen wel dat je op die aansluiting een hd aan moest kunnen sluiten( maar dit is niet het grootste probleem).

Ik heb idd tijdens het draaien van xp tweede schijf aangesloten :X ik dacht misschien krijg ik de melding niuwe hardware gevonden, maar dit herhaal ik maar niet meer :)

ik ga nu nog ff kijken of ik misschien nog iets in de bios kan proberen te fixen, maar eerlijk gezegd ben ik niet zo heel bekend in bios

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BalusC schreef op 13 January 2003 @ 10:09:
6killer, welke moederbord heb je nou? Problemen zijn makkelijker op te lossen wanneer je ook nog even de PC specificaties opgeeft..

Maar ik heb het vermoeden dat er een PDC20376 Serial ATA RAID controller op je moederbord zit. Deze controller is voorzien drie SATA kanalen, waarvan eentje is geconverteerd naar IDE. Door de SATA karakter van deze aansluiting kun je maximaal 1 HDD erop aansluiten. Overigens, als je ook echt zo'n mobo had dan staat dit echt wel in de handleiding beschreven..
Je hebt dus inderdaad een PDC20376 SATA RAID controller op je mobo zitten. Bedenk dus dat je op IDE3 slechts één schijf kan aansluiten.

• 6killer
ja dat moet wel kloppen, hij pakt m nu wel alleen staat die niet op de raid/ s-ata uitgang maar heb ik m omgewisseld met mn cd-brander. Ik moet ergens tijdens het proberen dan toch niets overgeslagen hebben |:(

iig allemaal bedankt! :Y) (/schaammode on: op naar het volgende probleem [processor instellingen] /schaammode off)

toch nog ff dit, alles staat nu neem ik aan gewoon goed of kan ik id de bios nog instellen volgens welke udma mode de hd's werken of stelt die dat automatisch in?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoonlijk automatisch. Maar het kan geen kwaad om dat extra te controleren ;)

• 6killer
aha dan maar ff controleren

edit:

kan zo gauw niet zien waarop die loopt, staat dit in bios? of is het ergens anders te vinden?

melding die ik kijg vande raid/s-ata is no drive on fasttrek controller (klopt natuurlijk) maar dan The bios is not installed, moet er dan wat van disk in de bios geinstaleerd worden? dat die daarom niet kon lezen dat er een schijf wel aangekoppelt was? (ik had nl wel een array aangemaakt)

[ Voor 89% gewijzigd door 6killer op 13-01-2003 14:39 ]

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

6killer schreef op 13 januari 2003 @ 14:29:
kan zo gauw niet zien waarop die loopt, staat dit in bios? of is het ergens anders te vinden?

melding die ik kijg vande raid/s-ata is no drive on fasttrek controller (klopt natuurlijk) maar dan The bios is not installed, moet er dan wat van disk in de bios geinstaleerd worden? dat die daarom niet kon lezen dat er een schijf wel aangekoppelt was? (ik had nl wel een array aangemaakt)
In het bios moet bij 'Advanced Chipset Features' staan hoe je CPU loopt, bv 133 MHz (CPU external freq) * 10 (CPU Frequency multiplier) (wat dus 1330 MHz is).

De melding dat ie het bios niet installeerd komt omdat ie waarschijnlijk geen schijf aan die controller heeft gevonden, dit heb ik ook met mijn losse promise controller en eentje onboard op mijn oude A7V.

Had je eerst een array aangemaakt en toen Windows XP erop geinstalleerd?
Want dat zou anders kunnen verklaren dat je je WinXP schijf niet kan benaderen op de normale controller.

BF2 stats Systemen

• 6killer
ik had een array aangemaakt, probleem was dat ik wilde gaan instaleren kreeg ik de melding dat de pc geen vaste schijfstation kon vinden. nu krijg ik in de opstart schermen te lezen dat er geen schijf aangesloten zit (dat klopt) en ook dat de bios niet geinstaleerd is. Ik neem aan dat er iets geinstaleerd moet worden in de bios.

cpu snelheid bedoelde ik niet, het ging om de UDMA snelheid van de harde schijven (133/100/66) of dat ook in te stellen of te zien op hoeveel die staat.

Verwijderd

als je een (of beide) schijf / schijven op 'cable select' hebt gezet wel ja. Als je een hd op master en een op slave hebt gezet maakt de fysieke plaatsing op de kabel niet uit.
Het maakt zowieso niet uit waar de master of de slave op de kabel zit. Sterker nog, dit _kan_ niet eens uitmaken, daar zo'n ide-flatcable gewoon een 1-op-1 verbinding is. Zo'n HD kan dus onmogelijk weten waar hij zit op de kabel.

Oftewel: broodje aap verhaal.

//on-topic
nu krijg ik in de opstart schermen te lezen dat er geen schijf aangesloten zit (dat klopt) en ook dat de bios niet geinstaleerd is.
Daar hoef je je verder geen zorgen over te maken. Als je niets op die RAID controller aansluit, dan laadt hij het bios van die controller niet.

Kun je al bij je data zo langzamerhand? Zo niet, sluit dan je HD nog even aan op je oude mobo en kijk in het bios wat de precieze settings zijn. Neem deze over op je nieuwe mobo, dan moet het werken.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 00:56 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 00:54:
Het maakt zowieso niet uit waar de master of de slave op de kabel zit. Sterker nog, dit _kan_ niet eens uitmaken, daar zo'n ide-flatcable gewoon een 1-op-1 verbinding is. Zo'n HD kan dus onmogelijk weten waar hij zit op de kabel.
Dat geldt alleen voor 40-polige kabels. Bij 80-polige kabels kan de controller wel degelijk weten waar de HDD zit.. Zie ook http://www.technick.net/p...cp_dp=pincabdts_ata66_100 :)

• 6killer
ja hij leest inmiddels de tweede hd :) ik ging alleen nog even door over die RIAD/S-ata omdat ik als de s-ata schijven komen en beetje betaalbaar zijn er zo eentje op aansluiten, het ging me erom hoe ik de bios voor een s-ata schijf geinstaleerd krijg omdat er geen diskette of iets bij zat, dat scheelt me over een tijdje weer instalatie-problemen ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Begrijp je het nog niet :? :/

Dit is al een paar keer gezegd, ik quote even het laatste:
Daar hoef je je verder geen zorgen over te maken. Als je niets op die RAID controller aansluit, dan laadt hij het bios van die controller niet.
Dus: pas wanneer je een schijf op die controller aansluit, dan laadt hij het BIOS wél. Dat hoef je helemaal niet te installeren. Dat gaat helemaal vanzelf :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 14-01-2003 14:22 ]

• 6killer
ja wel ik snapte het al, ik legde het probleemuit aan hezik, deze mag wat mij betreft op slot
Pagina: 1