[gentoo] probleempjes

Pagina: 1
Acties:

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
bij het compilen van sommige programma's (gaim, openoffice, enz) krijg ik onderstaande error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
make[3]: *** [gaim] Error 1
make[3]: Leaving directory `/var/tmp/portage/gaim-0.59.8/work/gaim-0.59.8/src'
make[2]: *** [all-recursive] Error 1
make[2]: Leaving directory `/var/tmp/portage/gaim-0.59.8/work/gaim-0.59.8/src'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/var/tmp/portage/gaim-0.59.8/work/gaim-0.59.8'
make: *** [all-recursive-am] Error 2

!!! ERROR: net-im/gaim-0.59.8 failed.
!!! Function src_compile, Line 42, Exitcode 2
!!! (no error message)
Hieruit begrijp ik dat er een error is die geen error is ofzo :?

Mijn tweede "probleem" is dat als ik met xine een film kijk en ik ga naar fullscreen, mijn framerate zo laat word dat de film schokkerig word. In normale window mode is er geen probleem, ik heb de nvidia drivers ook geinstaleert en ik weet dat het mogelijk is want vorige week heb ik met debian dezelfde film wel goed op fullscreen gespeelt.
Ik dacht dat kdm de oorzaak kon zijn maar ook als ik gewoon met startx start dan heb ik hetzelfde probleem.

Verwijderd

je hebt net iets te weinig van de error laten zien. Een paar regels erbij pasten zal wonderen doen :)

er moet iets staan van:
In function blabla:
file blabla.c:3244:Invalid enz enz

m.a.w. de eigenlijke foutmelding ontbreekt nog.

wbt NVidia drivers: heb je ze ook ingesteld met opengl-update nvidia, de driver "nvidia" in je XF86Config ingevuld en de kernelmodule in /etc/modules.autoload?

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 19:12

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Gentoo zelf heeft een zeer goed forum.
Als je daar even zoekt zal er vast wel een oplossing op staan of voorbij komen.
En je kan hem natuurlijk ook zelf vragen ;)
Deze twee draadjes kon ik zo even snel vinden: Een en twee.

Je zou ook een bugreport kunnen schrijven en dan wordt daar meestal wel snel wat aangedaan.
Hier zou je evt. een bugreport kunnen achterlaten.
Hij is nog niet gemeld, dus voel je vrij om dat alsnog te doen.

Koffie werkt echt!

• |orion
als je goed kijkt zie je dat onderaan beide draadjes ene "sebastiaan" staat, dat ben ik dus, en erg reageren doen ze niet :(

hier nog een stukkie error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
util.c:1174: warning: passing arg 2 of `iconv' from incompatible pointer type
/bin/sh ../libtool --silent --mode=link gcc  -O2 -mcpu=i686 -pipe -I/usr/local/include -I/opt/include -I.. -I/usr/include/gtk-
de/glib-1.2 -I/usr/lib/glib/include -I/usr/X11R6/include -I/usr/include/gdk-pixbuf-1.0 -I/usr/include/gtk-1.2 -I/usr/include/g
ib/glib/include -I/usr/X11R6/include  -I/usr/kde/3/include/artsc -DPERL5 -fno-strict-aliasing -D_LARGEFILE_SOURCE -D_FILE_OFFS
sr/lib/perl5/5.8.0/i686-linux/CORE  -DLOCALEDIR=\"/usr/share/locale\" -DLIBDIR=\"/usr/lib/gaim/\"   -o gaim -export-dynamic ab
et.o away.o browser.o buddy.o buddy_chat.o conversation.o core.o dialogs.o gaimrc.o gtkimhtml.o gtkspell.o gtkticker.o html.o
5.o module.o multi.o perl.o plugins.o prefs.o proxy.o prpl.o server.o sound.o ticker.o util.o  -lnsl  -L/usr/lib -L/usr/X11R6/
-rdynamic -lgmodule -lglib -ldl -lXi -lXext -lX11 -lm -L/usr/lib -lgdk_pixbuf -L/usr/lib -L/usr/X11R6/lib -lgtk -lgdk -rdynami
ib -ldl -lXi -lXext -lX11 -lm -L/usr/lib -lesd -laudiofile -lm -L/usr/kde/3/lib -ldl -lartsc -lpthread protocols/oscar/libosca
c/libtoc.a -rdynamic -L/usr/local/lib /usr/lib/perl5/5.8.0/i686-linux/auto/DynaLoader/DynaLoader.a -L/usr/lib/perl5/5.8.0/i686
rl -lnsl -ldl -lm -lcrypt -lutil -L/usr/X11R6/lib -lXss
/usr/lib/libpthread.a(pthread.o)(.text+0x136): In function `__pthread_initialize_minimal':
: undefined reference to `_dl_cpuclock_offset'
/usr/lib/libpthread.a(pthread.o)(.text+0x13b): In function `__pthread_initialize_minimal':
: undefined reference to `_dl_cpuclock_offset'
collect2: ld returned 1 exit status
make[3]: *** [gaim] Error 1
make[3]: Leaving directory `/var/tmp/portage/gaim-0.59.8/work/gaim-0.59.8/src'
make[2]: *** [all-recursive] Error 1
make[2]: Leaving directory `/var/tmp/portage/gaim-0.59.8/work/gaim-0.59.8/src'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/var/tmp/portage/gaim-0.59.8/work/gaim-0.59.8'
make: *** [all-recursive-am] Error 2

!!! ERROR: net-im/gaim-0.59.8 failed.
!!! Function src_compile, Line 42, Exitcode 2
!!! (no error message)
Volgens mij voegt dat weinig extra's toe :(
wbt NVidia drivers: heb je ze ook ingesteld met opengl-update nvidia, de driver "nvidia" in je XF86Config ingevuld en de kernelmodule in /etc/modules.autoload?
opengl-update nvidia gedaan, die andere 2 had ik al (zie ook nvidia logo als ik X start), maar xine blijft even rot, hierover zoek ik morgen nog wel even verder, het ging me in eerste instantie grotendeels om het compile probleem...

edit: sorry voor het grondig de grond in stampen van de layout :o

[ Voor 4% gewijzigd door |orion op 13-01-2003 00:15 ]

• koffiedrinker

koffiedrinker

Volgens mij zijn het twee verschillende problemen tussen Gaim en OpenOffice.
OpenOffice had al een tijdje een aantal bugs openstaan en gistermiddag zijn er daarvan een aantal opgelost. Misschien ook wel jouw bug.
Dat kun je o.a. hier zien. Of even verder kijken in bugzilla.

En als niemand zin heeft om te reageren op het Gentoo Forum, plaats dan een bugreport in bugzilla.
Als je nog geen account hebt, kan je dat hier aanmaken.
Mijn ervaring is dat er redelijk snel een oplossing voor de bug wordt gezocht.
En anderen hebben er dan ook direct profijt van, omdat de developers het kunnen veranderen in de portage-tree en het niet blijft 'hangen' hier of in het Gentoo Forum.

Overigens compileert gaim-cvs wel perfect en zou die evt. kunnen gebruiken.
Deze versie heeft volledige onsteuning van gtk2 en wordt binnenkort gaim 0.60.

Koffie werkt echt!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

heb je gewerkt met de GRP-paketten?
deze gaven bij mij dezelfde error als ik bvb gaim wou installeren.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

ik had dit gezeur ook met gaim-0.59.6, ik ben toen maar gaim-cvs gaan proberen, nog nooit iets geks meegehad

tis niet direct een oplossing voor je gaim-0.59 probleem, maar ik zou eens gaim-cvs (0.60) (zit in de unstable tree) proberen, interface zit wat beter in elkaar en gebruikt gtk-2

trouwens niet meteen zeggen dat je makkelijk een oplossing van het gentoo-forum haalt, want ik heb de ervaring dat je daar met compileer problemen zoals met gaim niet altijd verder komt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 12:52 ]

• |orion
ik geloof niet dat ik GRP paketten heb (die zijn voorgecompileert toch?)...

Helaas, gaim-cvs geeft (ongeveer?) dezelfde error, hij compiled wel de 4 dependency's waar ie mee komt. Ik zal eens mn worldfile updaten en dan zien of het lukt...

edit: gcc word om dezelfde reden ook niet gecompiled (als ik mn world file update), dit neemt echt vage vormen aan :'(

[ Voor 22% gewijzigd door |orion op 13-01-2003 19:03 ]

• koffiedrinker

koffiedrinker

Welke foutmeldingen geeft gcc? Want ongeveer dezelfde is heel erg vaag.
Is dit de foutmelding die het compilen gcc geeft?
Als dat zo is moet deze bug even in de gaten houden.
Ik neem even aan dat je update naar gcc-3.2.1-r6, dan staat hier een leuk stukje over alle pitfalls bij het upgrade van gcc.
Uit eigen ervaring weet ik dat het updaten van gcc niet altijd even soepel loopt onder Gentoo, helaas.

Succes!

Koffie werkt echt!

Pagina: 1