[Fax] Hoe herkent de fax het type verbinding (telefoon/fax)?

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik ben van plan een all-in-one aan te schaffen met daarin een fax. Nu vroeg ik me af hoe deze aan te sluiten omdat we maar 1 telefoonlijn hebben (via upc).

Als ik de fax direct op de telefoonlijn aansluiten en de telefoon op de fax, wordt dan een telefoongesprek door de fax herkent en doorgestuurd naar de telefoon?

Of moet ik een splitterje plaatsen, en op de ene kant de telefoon aansluiten en op de andere kant de fax. En als ik dan opneem en het toch een fax blijkt te zijn?

Ik heb wel gelezen dat die faxen het gesprek aannemen als de telefoon zoveel keer is overgegaan zonder dat er is opgenomen. Maar dan kan ik dus geen voicemail meer gebruiken en moet je eerst gebeld worden dat er aan fax aankomt zodat je weet dat je niet op moet nemen.

Of zit ik er helemaal naast en werkt het heel anders? Ik heb al heel wat gezocht, maar met de brakke search eigenlijk alleen maar dingen kunnen vinden over ISDN lijnen of over fax-modems in pc's.

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 11:52
Er zijn faxen en tooltjes in de handel die dmv. het opnemen van het gesprek na een aantal seconden, aan het handshake geluid van een fax aan de andere kant van de lijn horen dat het hier een fax betreft. Wel geluid is doorschakelen naar de fax, geen geluid is doorschakelen naar de telefoon.

Als je belt naar zo'n apparaat kun je ze vaak herkennen aan het verschil in wacht-toon (of hoe dat ook heet)

Nadeel is dat je voicemail waarschijnlijk niet meer werkt idd. maar daar kan een antwoordapparaat weer handig zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door JMW761 op 12-01-2003 22:13 . Reden: type ]

• Bigs
  • Niet online
Bij de meeste faxen kun je gewoon een telefoon op je fax aansluiten. Als je met een splitter werkt krijg je een probleem omdat de fax op een gegeven moment toch opneemt om te kijken of het een fax, en gaat de andere telefoon dus niet meer over.
Maar als je meerdere telefoons hebt kan het wel lastig zijn om die allemaal op die fax aan te sluiten.

• te(X)en
JMW schreef op 12 januari 2003 @ 22:12:
Er zijn faxen en tooltjes in de handel die dmv. het opnemen van het gesprek na een aantal seconden, aan het handshake geluid van een fax aan de andere kant van de lijn horen dat het hier een fax betreft. Wel geluid is doorschakelen naar de fax, geen geluid is doorschakelen naar de telefoon.

Als je belt naar zo'n apparaat kun je ze vaak herkennen aan het verschil in wacht-toon (of hoe dat ook heet)

Nadeel is dat je voicemail waarschijnlijk niet meer werkt idd. maar daar kan een antwoordapparaat weer handig zijn.
En zo'n apparaatje zit niet ingebouwd in die all-in-one apparaten (bijvoorbeeld de HP Officejet's)?

• Bigs
  • Niet online
Jawel dat is hetzelfde wat die OfficeJet ook doet als je je telefoon daar op aansluit.

• te(X)en
Bigs schreef op 12 januari 2003 @ 22:34:
Jawel dat is hetzelfde wat die OfficeJet ook doet als je je telefoon daar op aansluit.
Ow mooi, dus ik kan de Officejet op de telefoonlijn aansluiten, en mn telefoon aan de Officejet. Als er dan een fax binnenkomt pakt de Officejet hem en een telefoontje stuurt hij door naar de telefoon?

Dan moet ik alleen een alternatief gaan zoeken voor de voicemail.

Verwijderd

ff simpel gezegd
Een fax verstuurt een soort extra toontje over de lijn die door andere faxxen herkend wordt.
De fax reageert hierop en neemt het gesprek aan.

Bij een all in one zit er een faxselector ingebouwd, die bij het ontbreken van het extra toontje het gesprek naar de aangesloten telefoon of interne doorzet.

• te(X)en
Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 09:11:
ff simpel gezegd
Een fax verstuurt een soort extra toontje over de lijn die door andere faxxen herkend wordt.
De fax reageert hierop en neemt het gesprek aan.

Bij een all in one zit er een faxselector ingebouwd, die bij het ontbreken van het extra toontje het gesprek naar de aangesloten telefoon of interne doorzet.
Bedankt, het is me duidelijk.

Maar omdat de fax het gesprek aanneemt is de voicemail niet meer mogelijk zeker. Of is hier ook een truukje voor? :)

Verwijderd

te(X)en schreef op 13 January 2003 @ 16:14:
[...]

Bedankt, het is me duidelijk.

Maar omdat de fax het gesprek aanneemt is de voicemail niet meer mogelijk zeker. Of is hier ook een truukje voor? :)
[edit]
Niet op gelet dom dom

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 16:38 ]

• te(X)en
Maar de fax neemt het gesprek toch direct aan om het toontje te kunnen horen, of stuurt hij die gelijk mee met het belsignaal?

En het gaat mij niet om de voicemailmelder, maar om de voicemail zelf.

Verwijderd

te(X)en schreef op 13 January 2003 @ 16:23:
Maar de fax neemt het gesprek toch direct aan om het toontje te kunnen horen, of stuurt hij die gelijk mee met het belsignaal?

En het gaat mij niet om de voicemailmelder, maar om de voicemail zelf.
IK heb niet goed gelezen, dom dom, maar het gesprek wordt beantwoord door de all in one fax dus geen voicemail. ( er bestaan ook faxxen die een intern antwoordapparaat hebben)

• te(X)en
:) maakt niet uit.

Dan ga ik maar eens informeren of een van die officejet apparaten dat ook heeft.

Verwijderd

Van brother weet ik dat ze bestaan, maar anders ff google.
Pagina: 1