Toon posts:

[xp]Hoe zit het nou met format met meerdere partities?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen.

Ik heb een vraag:

Ik heb al gekeken bij de search maar twijfel toch aan iets.

Ik heb partities t/m H: gemaakt, ik wil C: formatteren (hier staat windows xp op).

Kan ik dat doen, zodat mijn andere partities behouden blijven (inclusief de data die daarop staat) en zo ja, hoe dan??

Of moet ik al mijn partities wissen en overnieuw beginnen? :?

Verwijderd

ja.

na format MOET een schijnnummer opgegeven worden.

format c: doet dus alleen c: :)

Verwijderd

Topicstarter
ja oke, ik snap je antwoord niet helemaal

Bedoel je dat C: gewoon afzonderlijk geformateerd kan worden??
Met bootable WinXP CD, kan ik niet vinden waar ik moet formatteren. Kan alleen C: wissen

Moet ik dat doen?

Verwijderd

veiligste manier: opstarten met w98 bootflop. even met dir/a c: kijken of c: zeker de schijf is die je wil formatteren (het kan voorkomen dat de letters in dos iets anders staan, maar gebeurt zelden). vervolgens type je:
command c: [enter]

Verwijderd

natuurlijk bedoel ik dat.

format c: formateert c:
format d: formateert d:

Let wel op dat je de juiste parameters meegeeft die je wilt hebben (format /? voor help ;))

Je formatteert normaal buiten de CD om. Maar binnen de installatie cd kun je aangeven welke partitie windows dient te komen: full install (nieuwe install) is tevens format.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 21:18:
ja oke, ik snap je antwoord niet helemaal

Bedoel je dat C: gewoon afzonderlijk geformateerd kan worden??
Met bootable WinXP CD, kan ik niet vinden waar ik moet formatteren. Kan alleen C: wissen

Moet ik dat doen?
Kan, en dan een laten installeren op de niet gepartitioneerde ruimte en dan vraagt de setup zelf wel wat voor partitie je daar wilt maken....

Volgens mij kan je ook gewoon een quick format tijdens de setup kiezen hoor...

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
als ik kies, install op C: zegt setup eerst, te weinig ruimte, moet geformateerd worden, kies is verder, staat er, niet aanbevolen om 2 os op 1 schijf te zetten, toch doorgaan kies C en dat moet lijkt me niet

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 21:22:
veiligste manier: opstarten met w98 bootflop. even met dir/a c: kijken of c: zeker de schijf is die je wil formatteren (het kan voorkomen dat de letters in dos iets anders staan, maar gebeurt zelden). vervolgens type je:
command c: [enter]
Hij bedoelt uiteraard: format c: [enter]

hmmz

• MWP
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 22:18

MWP

Ja, C: kan afzonderlijk worden geformateerd van de rest( d t/m H trouwens ook ;).
Als je bij de installatie van winXP kiest voor het legenvan C: zal inderdaad alleen C worden geformateerd(=leeg worden gehaalt), en de schijven d t/m H zullen intact blijven.

Let wel, je zult eventuele programma's zoals Office die op de schijven d t/m H staan, opnieuw moeten installeren, in verband met de DLL's die in de %windir%\system32 map worden gestopt.
Ook zullen eventuele besturingsystemen op schijven d t/m H niet meer toegankelijk zijn, je zou dan bijvoorbeeld Bootmagic van powerquest moeten gebruiken, om de besturingssystemen op d t/m H te kunnen gebruiken.

[edit]
Je kunt inderdaad ook de windows 98 bootflop gebruiken(hoe staat hierboven), let er dan wel op dat c: fat32 moet zijn, als je c schijf NTFS is zal het formateren op C niet werken(en je hebt kans dat je dan de verkeerde schijf formateerd)

[ Voor 15% gewijzigd door MWP op 12-01-2003 21:32 . Reden: Wat toegevoegd ]

• BLACK SPIDER NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 17:16
Hey, ik heb over de partities ook een vraagje, ik heb mijn 80GIG schijfje opgedeeld in 3 schijfen, nou is de vraag of ik van de D en E schijf 1 schijf kan maken. En zo ja hoe doe je dat dan?

Verwijderd

Topicstarter
Kan, en dan een laten installeren op de niet gepartitioneerde ruimte en dan vraagt de setup zelf wel wat voor partitie je daar wilt maken....

Volgens mij kan je ook gewoon een quick format tijdens de setup kiezen hoor...
Nee, niet kunnen vinden helaas, misschien omdat Windows Xp al geinstalleerd staat...

Verwijderd

DJ^ schreef op 12 januari 2003 @ 21:25:
[...]

Hij bedoelt uiteraard: format c: [enter]
schaam... [tja, het rijmt hè]

Verwijderd

BLACK SPIDER NL schreef op 12 januari 2003 @ 21:26:
Hey, ik heb over de partities ook een vraagje, ik heb mijn 80GIG schijfje opgedeeld in 3 schijfen, nou is de vraag of ik van de D en E schijf 1 schijf kan maken. En zo ja hoe doe je dat dan?
kan onder andere met partition magic (merge partitions)
maar als ze leeg zijn: gewoon die schijven uit je mbr knikkeren, en op die cylinders 1 nieuwe schijf aanmaken

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 21:25:
als ik kies, install op C: zegt setup eerst, te weinig ruimte, moet geformateerd worden, kies is verder, staat er, niet aanbevolen om 2 os op 1 schijf te zetten, toch doorgaan kies C en dat moet lijkt me niet
Kun je nergens de partities weggooien/wissen?
En daarna opnieuw aanmaken, dan is de betreffende partitie ook leeg.

hmmz

• BLACK SPIDER NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 17:16
Ok thx gunhead.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 21:26:
[...]

Nee, niet kunnen vinden helaas, misschien omdat Windows Xp al geinstalleerd staat...
Dan gooi de partitie toch weg en laat je een nieuwe aanmaken...
Lijkt mij erg simpel toch?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 21:01

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

BLACK SPIDER NL schreef op 12 January 2003 @ 21:26:
Heb je deze al gelezen?
[rml][ FAQ] De grote FDISK FAQ (300K)[/rml]
Liever niet offtopic te gaan in andermans topics :)
Als je even in de search duikt kun je er ook genoeg over vinden hoe het moet.
Als je 2K of XP hebt zoek dan eens op disk manager

[edit]
of ik ben traag. :z

[ Voor 3% gewijzigd door Vae Victis op 12-01-2003 21:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kun je nergens de partities weggooien/wissen?
En daarna opnieuw aanmaken, dan is de betreffende partitie ook leeg.
jazeker. Ik kan C: gewoon wissen

Dan behoud ik dus zeker de rest? D: E: F: G: H:??

Want als ik die Data kwijt ben, heb ik een heeeeeeeeeel groot probleem.

Dus ik kan C: wissen en opnieuw een nieuwe C: aanmaken en de andere partities blijven gewoon bestaan?

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 21:35:
[...]

jazeker. Ik kan C: gewoon wissen

Dan behoud ik dus zeker de rest? D: E: F: G: H:??

Want als ik die Data kwijt ben, heb ik een heeeeeeeeeel groot probleem.

Dus ik kan C: wissen en opnieuw een nieuwe C: aanmaken en de andere partities blijven gewoon bestaan?
Ja... Je kiest er toch ook voor om die desbetreffende partitie weg te gooien?
Dan blijft de rest echt wel bestaan hoor, wees maar niet bang ;)

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik ga proberen, thanks

Verwijderd

ach, en mocht je per ongeluk een belangrijke partitie weggooien: zolang je er nog geen zooi overheen geschreven hebt kun je hem altijd nog terug halen met fdisk /mbr

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 21:41:
ach, en mocht je per ongeluk een belangrijke partitie weggooien: zolang je er nog geen zooi overheen geschreven hebt kun je hem altijd nog terug halen met fdisk /mbr
<zucht>
NEE!

Partities die je weggegooit hebt, kun je alleen terugkrijgen door exact dezelfde partitie weer aan te maken.

fdisk /mbr maakt een nieuwe bootrecord aan, dat is handig als je bijv. een bootsector-virus hebt, of van lilo af wilt komen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 21:41:

Echt niet :X

Thomas: mocht er op d: etc software staan welke je weer wilt gebruiken is de normale methode om die software in dezelfde dir te installeren: save games, settings ed behoren dan te blijven bestaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 21:57 ]

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 09:27

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

wel oppassen dat je niet de verkeerde partitie weggooit met een win 98 bootflop. Al je C partitie een NFTS partitie is, kan de win 98 bootflop hem misschien niet vinden.

Beter is in dit geval, op te starten met een win XP cd en als die dan opgestart is, op R ( repareren geloof ik) drukken.

Hierdoor krijg je een command prompt die wel met NTFS partities overweg kan :D

Sometimes human's are...

Verwijderd

moto-moi schreef op 12 januari 2003 @ 21:51:
[...]

<zucht>
NEE!

Partities die je weggegooit hebt, kun je alleen terugkrijgen door exact dezelfde partitie weer aan te maken.

fdisk /mbr maakt een nieuwe bootrecord aan, dat is handig als je bijv. een bootsector-virus hebt, of van lilo af wilt komen.
als je 1 (dus geen 2 of meer) partitie hebt weggegooid, en je maakt een nieuwe bootrecord aan zal fdisk de overgebleven ruimte aan 1 partitie toewijzen. moet de partitie natuurlijk geen ntfs zijn. ik weet ook wel dat het niet zou moeten kunnen, maar in de praktijk werkt het op elke pc.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks mensen, het is al gelukt, heb me een beetje teveel druk gemaakt, het was helemaal niet moeilijk. Heb partitie C: gewist (win xp cd-rom) opnieuw C: aangemaakt, formatteren en installatie WinXP begon.

Toch heel bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Met je bootCD van XP kun je je C schijf deleten en dan weer een nieuwe partitie aanmaken en dan heb je zelfs nog keuze voor of FAT of NTFS.
Ranish heeft een hele mooie partition manager van maar 64kb groot.
kun je ook gewoon je partitie mee weggooien en dan opnieuw zetten (zelfs zonder dat je zoals hierboven gemeld precies dezelfde partitie moet maken).
Pagina: 1