Toon posts:

[RAiD] Promise TX2000 + 4x WD 80GB 8mb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een Promise FastTrack TX2000 IDE Raid controller en heb daar 4 Western Digital 80 GB schijven (met 8 mb cache) aangehangen. Ik heb toen een clean windows install (XP Pro) gedaan en es een benchmarkje gedraaid dmv van Sandra en PCMark 2002. Sandra gaf me toen een mooie score van ongeveer 48mb/sec (drive index, dus iets van gemiddelde van alles) en in PCMark kreeg ik rond de 1500 punten voor mn 4 schijven. Ik ben nu een maandje of 2 verder en ik d8 laat ik es kijke hoe ie et doet.. Wa blijkt.. Sandra geeft nie meer dan 24! MB/sec en PCMark geeft nie meer dan 1100 punten. Wa isser fout?

Specs zijn als volgt:
Athlon XP 2000+
ASUS A7V333 Riad (raid staat nie aan)
512 MB Corsair PC2700 cas 2
4x 80 GB Western Digital 8mb cache
Promise Fasttrack TX2000

Ik heb al het volgende geprobeerd om de oorzaak van het probleem op te lossen:
- laatste drivers van de Fasttrack Controller
- laatste Via chipset drivers
- Windows hd cache staat aan
- Instellingen in de TX2000 BIOS veranderd, maar daar kan je alleen HALT ON ERROR aan of uit zetten, maar da maakt geen verschil.
- Defragmenteren (was niet nodig volgens windows, maar toch gedaan)
Het enige waar ik denk dat het nog aan kan liggen is dat ik dus een C:\ heb van 300 GB, waarvan ong 100GB van gebruikt is. Had ik beter kleinere partities kunnen maken? Iemand ideeen?

Verwijderd

Schijven aan het doodgaan? :)
DMA (Of is dat cache) aan?
Goede kabels?
Goede voltages?
Raid kaart nog goed?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sandra doet wel vaker rare dingen met RAID configuraties. Draai eens een fatsoenlijk benchprogseltje, zoals ATTO (in de mededelingen van de OM FAQ staat waar je het kan vinden) :)

Overigens, in welke RAID level zijn deze schijven geconfigureerd?

[ Voor 39% gewijzigd door BalusC op 12-01-2003 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
- Zoals ik al zei, schijven heb ik net 2 maandjes dus die moeten nog wel ff meekunne.
- In windows kun je cache nie aan of uit zetten (omdat ie et ziet als n SCSI device) maar het staat aan (ook al kun je et nie verandere).
- Kabels zijn ATA133 rounded cables (vrij lang)
- voltages: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/voltages.JPG
- En de RAID controller is net als de HD's 2 maandjes oud dus die zou et ook nog wel moete doen

[EDIT : schijven staan in 1 array van RAID 0 (Striping)]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 20:12 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, een stripe over 4 schijven? Dan had je toch moeten kunnen bedenken dat zo'n config in theorie dik 200MB/s haalt en dat de score van Sandra onder de maat is..

Maar in de praktijk zal het hooguit 110MB/s zijn, daar de 32bits PCI bus niet harder dan 133MB/s kan en daar dan weer zo'n 10% aan overhead van weggaat. Verder heeft de Fasttrak TX2000 slechts twéé IDE aansluitingen, wat dus betekent dat je met jouw vier WD's twéé schijven per kanaal hebt aangesloten. Dat is eigenlijk niet zo bevorderlijk voor de doorvoering, aangezien je bij IDE slechts één schijf per kanaal tegelijkertijd kan aanspreken. Maar dan nog, je zou zeker minstens 100MB/s moeten kunnen halen. Bench eens met ATTO :)

Verwijderd

Topicstarter
Op jouw verzoek gebenchend met ATTO, en sandra had denk ik wel redelijk gelijk
zie plaatje -> http://www.theforumisdown...02/atto_4x80GB_raid_0.JPG

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:47

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Hmm.. hoe is je cpu util icm je disks?
WinXP + Sandra + Raid is sowieso beetje gevoelig. Hoe is je doorvoer, als je bijv iets van ene partitie naar de andere copieert?

Heeft de Raid controller voldoende ruimte in de zin van IRQ's enzo? In je log's nog rare meldingen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

Topicstarter
cpu util = cpu gebruik?
Als ik 10 gig kopieer (iso's dus grote files) dan is de load op cpu iets tussen de 5 en 15%
Effe getest als ik in windows een file van 530 mb kopieer van c:\ naar c:\ dan duurt da 31 seconden.....
Ik heb btw maar 1 schijf (4 dus die samen 1 grote zijn) en das c:\ Die heb ik niet in partities verdeeld :(
Ennuh IRQ snap ik al helemaal nix van maar een maand of 2 geleden(toen ik ze net had) toen haalde ie wel een redelijke datadoorvoer (gem 48mb/sec terwijl sandra zegt da een ATA100 RAID0 2x 80GB 7200 rpm 8mb cache opstelling 44mb/sec haalt)en ik hebber geen nieuwe hardware in gestopt...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(tipje, eigenlijk iedereen die met atto test, test met een total length van 32 mb en niet 4, dan zijn de resultaten beter te vergelijken)

maar ook met 4 mb zou dit een stuk hoger moeten zijn. Er zijn hier een paar topics geweest met een hele hoop raid tips wat betreft pci latency etc. Misschien moet je die eens door lezen, zoals deze: [rml][ RAID] Langzaam of toch niet?[/rml]

[ Voor 49% gewijzigd door maratropa op 12-01-2003 20:49 ]

specs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

gladiool schreef op 12 januari 2003 @ 20:47:
(tipje, eigenlijk iedereen die met atto test, test met een total length van 32 mb en niet 4, dan zijn de resultaten beter te vergelijken)
Dat wou ik dus zeggen ;)

Maar dan nog, de score is hier wederom ondermaats :/
Ik zou de schijven eens checken op fouten en verschillende Promise drivertjes uitproberen.

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 12-01-2003 20:51 ]

Pagina: 1