Slechts 1 aansluiting voor extra cooling, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
Ik heb een P4 2.4 (in a box) en ik krijg een temp van 54° stressed en m'n bord wordt 44° stressed. Nu lijkt me dat een beetje aan de hoge kant.

Ik heb uit de faq al gehaald waar en hoe ik het beste coolers kan plaatsen maar...

Probleem is echter dat ik op m'n bord maar één extra cooling meer kan aanhangen.
M'n case ziet er als volgt uit:

----------***--------
| V
*
*
|
------------------------

waar de *** zijn daar is een opening voor een cooler voorzien
V = voeding

Nu was m'n vraag: moet ik me zorgen maken om die temperatuur en een extra cooler kopen? Zo ja dan neem ik aan dat ik hem 't beste achteraan hang

Of moet ik me geen zorgen maken?

(sorry voor de brakke tekening)
Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door RedC op 12-01-2003 19:47 ]

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Odin

¯¯¯¯¯

de temps zijn op zich goed alleen als je gaat OCen wordt het krap

je kan evt ook een blowhole of airduct maken die koude kamerlucht richting je processor blaast.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Misschien je geen/te weinig/te veel koelpasta aangebracht.
1 extra fan zeg je? Ik zie toch 2 zones met sterretjes..

Vraagje uit persoonlijke interesse: heb je de 400 of 533 FSB van de CPU, en ben je verder tevreden van de P4T533?

• RedC
Jupiler schreef op 12 January 2003 @ 19:55:
Misschien je geen/te weinig/te veel koelpasta aangebracht.
1 extra fan zeg je? Ik zie toch 2 zones met sterretjes..

Vraagje uit persoonlijke interesse: heb je de 400 of 533 FSB van de CPU, en ben je verder tevreden van de P4T533?
Ik heb geen coolpasta aangebracht omdat ik:

1 gehoord heb dat als je er teveel opdoet het omgekeerde effect heeft
2 men me zei dat het niet nodig is

Er zijn 2 zones voorzien in m'n case voor coolers maar ik kan er maar één extra aansluiten op m'n moederbord.

Verder ben ik echt héél tevreden van het bord, de CPU is overigens 533 en het is reuze snel! :9~

Verwijderd

Ik zou WEL koelpasta aanbrengen (bij mijn systeem scheelde het toch weer een 2 graadjes :) )

Als er maar 1 aansluiting is doe je die andere toch op een molex connector van je voeding? Zijn speciale kabeltjes voor :) Deze bijvoorbeeld: http://laupro.nl/ia/p.asp?id=715

• RedC
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 20:03:
Ik zou WEL koelpasta aanbrengen (bij mijn systeem scheelde het toch weer een 2 graadjes :) )

Als er maar 1 aansluiting is doe je die andere toch op een molex connector van je voeding? Zijn speciale kabeltjes voor :) Deze bijvoorbeeld: http://laupro.nl/ia/p.asp?id=715
hm ja misschien moet ik toch maar n's overwegen coolpasta op dat ding te smeren maar zoals ik al zei ik heb schrik dat ik er teveel op doe. En heb gehoord dat dit 't omgekeerde effect heeft :(

Verwijderd

Kan Kan :)
Maarre het is echt heel simpel (heb het zelf ook voor de eerste keer gedaan met dit systeem ;))

Het is alleen maar bedoeld om oneffenheden tussen koeler en proc dicht te maken (kan er geen lucht zitten die warm zal worden :)). En een heel klein beetje koelpasta is beter dan geen koelpasta: gewoon zorgen dat je alleen op de core iets doet en een beetje uitsmeren zodat je zeker weet dat je niet over de randen gaat :) :)

• RedC
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 20:08:
Kan Kan :)
Maarre het is echt heel simpel (heb het zelf ook voor de eerste keer gedaan met dit systeem ;))

Het is alleen maar bedoeld om oneffenheden tussen koeler en proc dicht te maken (kan er geen lucht zitten die warm zal worden :)). En een heel klein beetje koelpasta is beter dan geen koelpasta: gewoon zorgen dat je alleen op de core iets doet en een beetje uitsmeren zodat je zeker weet dat je niet over de randen gaat :) :)
ok ga het wel n's ff proberen... nu zakt de temp tot 38° mobo & proc

na m'n game was het nog 54 :(

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Koelpasta _moet_ hoor.. Er zitten inderdaad zoveel oneffenheden in dat je zeker 30% van het oppervlak verliest.

• RedC
Jupiler schreef op 12 January 2003 @ 21:03:
Koelpasta _moet_ hoor.. Er zitten inderdaad zoveel oneffenheden in dat je zeker 30% van het oppervlak verliest.
Hoeveel graden kan zoiets schelen? en is het voldoende van enkel de pasta of ook een extra case cooler?

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Koelpasta kan enkele graden schelen. Een extra case-fan zou wellicht toch goed zijn. Je case-temp is wel redelijk hoog. Door het verlagen van de temp in je kast kan ook de CPU iets beter gekoeld worden en dit scheelt dan ook weer een paar graden. ;)

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• RedC
Ik heb nog wel koelpasta maar deze heb ik reeds een jaar in de kast liggen, kan dit problemen geven? Kan zoiets over datum geraken?

• nightowl

nightowl

Dat heb je toch zo gezien? Wat voor koelpasta is het. Zelf heb ik een tube AS-II en die is ook al een jaar oud. Geen probleem. Probeer een beetje uit op een ander oppervlak en let op de vloeibaarheid en viscositeit.

• RedC
moet ik ff nakijken welke het is.... zal vanavond ff kijken.

Nu wil ik wel een casecooler installeren maar nu is alles lekker stil en ik wil het zo houden.
Op mn athlon XP staat een Temaltake cooler en die maakt toch redelijk wat herrie.

de proc die ik nu heb was een boxed dus met cooler en die is lekker stil

• nightowl

nightowl

Gebruik een Papst 8412 NGL dan. Deze heeft maar een rpm van 1500-1700 maar maakt ook maar 12db. Die hoor je dus niet. Alle beetjes helpen om de lucht uit je kast te zuigen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Tussen een standaard koelpasta en bijvoorbeeld Arctic Silver III zit een paar graadjes verschil, tussen geen koelpasta en wel koelpasta zit veel meer verschil.

Ik weet nog dat ik m'n ASIII een tijd geleden niet goed verdeeld had, en zelfs toen werd hij zo'n 45°C stressed ipv 24°C normaal.. En ik had ook erg hoge temperatuurschommelingen, van 28°C idle naar 45°C stressed, jij hebt dit ook?

• RedC
Hij mag best wel wat geluid maken, maar ik wil alleen niet de indruk hebben dat de haardroger aan staat snap je :)

• RedC
Jupiler schreef op 13 januari 2003 @ 11:04:
Tussen een standaard koelpasta en bijvoorbeeld Arctic Silver III zit een paar graadjes verschil, tussen geen koelpasta en wel koelpasta zit veel meer verschil.

Ik weet nog dat ik m'n ASIII een tijd geleden niet goed verdeeld had, en zelfs toen werd hij zo'n 45°C stressed ipv 24°C normaal.. En ik had ook erg hoge temperatuurschommelingen, van 28°C idle naar 45°C stressed, jij hebt dit ook?
Ja als ik een spel gespeeld heb gaat hij naar de 60 graden en dat vond ik net iets teveel :(

• pierre-oord
  • Laatst online: 16:26
gewoon wat koelpasta gebruiken. Ik denk niet dat je er snel te veel op kunt doen, het koelblok drukt stevig naar ik hoop op je processor en drukt teveel wel weg. Nou is dit geen athlon met core die uitsteekt, dus niet te veel, maar te snel te veel kan ik me niet voorstellen.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Het is een P IV, heatspreader dus.. Spuit een 3tal rijstkorreltjes koelpasta erop, en wrijf uit met een plastic handschoen oid.

• RedC
Jupiler schreef op 13 January 2003 @ 13:15:
Het is een P IV, heatspreader dus.. Spuit een 3tal rijstkorreltjes koelpasta erop, en wrijf uit met een plastic handschoen oid.
Maar de ene zegt dat ik er gewoon 1 druppeltje in het midden moet op doen en de ander zegt dat ik het moet uitwrijven :|

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Bij AMD cores slechts een rijstkorreltje in het midden (wordt automatisch uitgewreven door de heatsink), maar de heatspreader van de P IV is daar veel te groot voor.. Dus gewoon lekker een paar rijstkorreltjes en dan uitwrijven.

• RedC
ok bedankt voor de raad!

Nu eerst nog ff de gaatjes wegsnijden uit mn case voor mn cooler dat bevordert de airflow...

een CFM van 30 is dat voldoende? of moet dat meer zijn?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

30 CFM moet genoeg zijn, is ook een kwestie van uitproberen.

Oja, ik zie dat je een P4T533 hebt.. Offtopic vraagje, ben je er tevreden van, kan je 'm goed OCen e.d.?

En wat is je 3DMark? :D

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:40
gewoon een héél dun laagje koelpasta aanbrengen, als er een witte waas over je cpu zit is het al goed. (als er maar wel overal wat zit) voor een p4 zou ik idd iets van 3 rijstkorrels nemen :P

@ jupiler, misschien dat je Schumi beter ff aan je ICQ kan toevoegen ofzo, dat scheelt hier weer wat off-topic vragen, en dan heb je ook meteen antwoord :P

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• RedC
Jupiler schreef op 13 January 2003 @ 13:44:
30 CFM moet genoeg zijn, is ook een kwestie van uitproberen.

Oja, ik zie dat je een P4T533 hebt.. Offtopic vraagje, ben je er tevreden van, kan je 'm goed OCen e.d.?

En wat is je 3DMark? :D
Wel om eerlijk te zijn... heb alles in elkaar gestoken en het werkt voorlopig. Ben heel lang bezig geweest om mn 6.1 speakers goed af te stellen en ze doen het nog niet zoals ik het wil :(

Het grote werk moet eigelijk nog beginnen maar ik wil eerst de temperatuur omlaag krijgen

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

En terug te komen op de fans. Koop wat fans waar al een molex stekkertje aan vast zit, bijv. Papst.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• RedC
Ik denk dat deze cooler wel zal volstaan:
Thermaltake Case Cooler 80mm 2900 RPM (37cfm/30dBa)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Argh, niet nemen. Heb je geen plaats meer voor een volwaardige fan?

• RedC
Jupiler schreef op 13 January 2003 @ 14:54:
Argh, niet nemen. Heb je geen plaats meer voor een volwaardige fan?
hoezo wat is hier niet goed aan dan?

Waarom moet ik een volwaardige fan nemen?

Verwijderd

kan je de pasta en headsink niet beter door een winkel laten doen?
en dan wel bij een goeie, waar de goeie pasta gebruiken, het kostje wel 10 euro, maar dan heb je EN geen risico
EN
tube pasta kost ook minimaal 10 euro

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een volwaardige fan kan veel meer lucht trekken, zo'n systemcooler zit vaak op de verkeerde plaats.

En de meeste Thermaltake fans gaan na een week of 2 erg hinderlijk trillen.

• RedC
Zo moeilijk zal het wel niet zijn....

• RedC
Jupiler schreef op 13 January 2003 @ 15:10:
Een volwaardige fan kan veel meer lucht trekken, zo'n systemcooler zit vaak op de verkeerde plaats.

En de meeste Thermaltake fans gaan na een week of 2 erg hinderlijk trillen.
wat voor cooler raadt je dan aan?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Heb je nog een 80mm blowhole vrij of niet?

• RedC
jep eentje achteraan in mn case en eentje bovenaan

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Dan zet je daarin toch lekker een fan :)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:54
In reactie op iedereen die het nodig vindt om koelpasta als oplossing aan te dragen.

Van koelpasta wordt de processor koeler maar de case niet
• Door koelpasta wordt er meer warmte overgedragen van de cpu naar de heatsink, je heatsink zal dus ook een fraktie warmer worden.
• Deze warmere heatsink zal dus per seconde ook meer warmte afvoeren naar de omgeving (kast). De warmte overdragt is immers o.a. afhankelijk van het aanwezige temperatuursverschil

Bij jou is de CaseTemp al heel erg hoog
• Dus het is van belang je casetemp naar beneden te krijgen. Dan zal de CPU temp vanzelf met ongeveer de zelfde hoeveelheid zakken!!!
• Ik kreeg mijn CaseTemp 10 graden naar beneden door mijn voeding naar buiten de kast te laten blazen!!
• Warmte afvoer is belangrijker dan koude toevoer!!

Het temperatuursverschil tussen Case en CPU is maar 10 graden
Dus nogmaals het gebruik van koelpasta zal je vrijwel niets opleveren!!

[ Voor 10% gewijzigd door BovenHond op 13-01-2003 15:31 . Reden: temperatuursverschil ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Uiteraard wordt de case iets warmer ja.. Maar dat los je op met een casefan.

Dus koelpasta + casefan.

En de grote temperatuurschommelingen wijzen erop dat het probleem o.a. bij koelpasta ligt.

[ Voor 32% gewijzigd door Steve op 13-01-2003 15:32 ]

• RedC
Jupiler schreef op 13 January 2003 @ 15:21:
Dan zet je daarin toch lekker een fan :)
Ja ok maar ik wil niet weer ns het "haardroger effect" hebben als ik mn pc opzet. Hij is nu stil. Dus daarom opteerde ik voor 2 casefans... en ik ga de roostertjes er nog uitsnijden zodanig dat ik echt een gat heb

• RedC
Ik heb nu een beetje coolpasta gebruikt en één extra case coolertje en idle schommelt hij tussen 28 a 31 graden....

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

Neem nou een Papst !!

Zie HIER een overzicht van allemaal fans met hun waarden en prestaties erbij.

Papst komt er gewoon met alle soorten fans het beste uit. Er zitten bovendien van die molexjes aan, waardoor je ze gewoon aan je voeding kunt hangen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Echt alles komt langs, koelpasta, types fans, en een hoop UTFS vragen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.