Keuze speakers/versterker/mengpaneel

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik moet voor een kennis van mij speakers, een versterker & waarschijnlijk een mengpaneel aanschaffen. Het gaat om een ruimte van +/- 50m2: 7x7m.

Momenteel hangen er in de hoeken Bose Accoustimas 5 speakers (totaal 4 + 2 subwoofers) Deze zijn aangesloten op een receiver van Sony. De STR-GX315. Een eenvoudige versterker van +/- 150 watt...pcies weet ik het niet.

Het probleem is dat het geluid sterk vervormd als 'ie hard gezet wordt. In de ruimte komt namelijk regelmatig iemand zingen en dan moet het behoorlijk hard kunnen.

Mijn vraag is nu: welke speakers + versterker zouden voor deze doeleinden geschikt zijn? Het is de bedoeling de speakers zo klein mogelijk te houden.

Het mengpaneel is noodzakelijk omdat er een microfoon op aangesloten moet worden. Ik weet niet of het met een mengpaneel kan: maar deze muziek is nu ook te beluisteren in een zwembad elders in het huis maar hiervan kan het volume nog niet afzonderlijk geregeld worden. Wie kan mij hiermee helpen? :?

Alvast bedankt! :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Titel even ontschreeuwd. Het gaat dus met name om de "PA" bij de zang begrijp ik. De rest is namelijk echt een kwestie van de winkel ingaan en gaan luisteren. Heb je ook een max budget?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

ik denk dat die versterker sterk genoeg is maar ik denk dat je een setje van die disco bar speakers moet kopen.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 19:41
meer info nodig; butget, moet er meer op dan alleen een mic. bijv. een cd-speler of md-speler, monitoren

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Gash
JvS schreef op 12 January 2003 @ 19:43:
Titel even ontschreeuwd. Het gaat dus met name om de "PA" bij de zang begrijp ik. De rest is namelijk echt een kwestie van de winkel ingaan en gaan luisteren. Heb je ook een max budget?
Ik vond de titel wel duidelijk en is dat een officieel werkwoord 'ontschreeuwen'? :?

Wat budget betreft: het moet gewoon redelijk goed klinken & hard kunnen: de mensen die ernaar luisteren zijn niet zo kritisch. Ik weet dat BOSE professionele speakers heeft die redelijk compact zijn zodat ze hoog in de hoeken van de kamer opgehangen kunnen worden. Wat de prijs ervan is weet ik echter niet en er zijn vast andere (goedkopere) merken.......

• Gash
shure-fan schreef op 12 January 2003 @ 19:51:
meer info nodig; butget, moet er meer op dan alleen een mic. bijv. een cd-speler of md-speler, monitoren
Om precies te zijn:

Momenteel is er een cd-speler, dvd-speler TV, & computer op de versterker aangesloten. Normaal wordt er achtergrond muziek gedraaid (niet zo hard dus) en worden de speakers gebruikt voor het geluid bij de beamer (die hangt er ook) waarop TV & DVD-films gekeken worden. Soms wordt er dus gezongen en dan moet er een microfoon gebruikt kunnen worden & het volume flink omhoog.
Wat het budget betreft: hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn. Gewoon redelijk kwaliteit geluid voor een redelijke prijs......

Verwijderd

Gash schreef op 12 januari 2003 @ 19:53:
[...]

Ik vond de titel wel duidelijk en is dat een officieel werkwoord 'ontschreeuwen'? :?

Wat budget betreft: het moet gewoon redelijk goed klinken & hard kunnen: de mensen die ernaar luisteren zijn niet zo kritisch. Ik weet dat BOSE professionele speakers heeft die redelijk compact zijn zodat ze hoog in de hoeken van de kamer opgehangen kunnen worden. Wat de prijs ervan is weet ik echter niet en er zijn vast andere (goedkopere) merken.......
Dat is natuurlijk geen budget, een geldbedrag zou namelijk wel handig zijn om je te helpen. Ik zou trouwens BOSE maar uit je hoofd zetten, veels te duur voor wat ze bieden.

Als je nou even zegt hoeveel het mag kosten dan kunnen we verder. ;)

• Gash
Ik vroeg mij trouwens af of er schakelkastjes zijn waarmee je het volume van de set speakers in het zwembad afzonderlijk kunt regelen wanneer alle speakers op 1 versterker zijn aangesloten......kan dat met een mengpaneel??? :?

• Gash
Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 20:00:
[...]
Dat is natuurlijk geen budget, een geldbedrag zou namelijk wel handig zijn om je te helpen. Ik zou trouwens BOSE maar uit je hoofd zetten, veels te duur voor wat ze bieden.

Als je nou even zegt hoeveel het mag kosten dan kunnen we verder. ;)
Geld is niet zo heel belangrijk: bose zouden ze volgens mij ook nog wel willen betalen, maar als het goedkoper kan dan graag natuurlijk. (Ik heb er laatst een elektrisch scherm opgehangen voor de beamer en die kostte al 1800 euro (met radiografische a.b.))

Ze willen het liefst kleine speakers die een hoop lawaai geven van een redelijke kwaliteit. Noem eens wat mogelijkheden, ik heb zelf geen idee! :)

Verwijderd

Gash schreef op 12 January 2003 @ 20:01:
Ik vroeg mij trouwens af of er schakelkastjes zijn waarmee je het volume van de set speakers in het zwembad afzonderlijk kunt regelen wanneer alle speakers op 1 versterker zijn aangesloten......kan dat met een mengpaneel??? :?
Dat zou je kunnen regelen met een mengpaneel en een extra versterker, waarbij je het uitgangssignaal split naar een versterker voor het zwembad en 1 voor de "party-ruimte" om wat geld te bespaeren zou je dan bv de zwembad speakers op de oude amp kunnen aansluiten.

Er zijn ook av receivers die heel goed overweg kunnen met verschillende ruimtes, de Yamaha RX-V1300RDS bijvoorbeeld, kun je ook nog eens een filmje in DD-EX of DTS-ES kijken, denk alleen niet dat het de juiste receiver is voor PA gebruik.

• Gash
Die Yamaha versterker ziet er goed uit, maar ze hoeven geen DD-geluid. Een 2e zwaardere 4-kanaals versterker lijkt me voor de hoofdruimte wel goed en dan gebruiken ze de oude versterker maar voor het zwembad. Op het mengpaneel sluit je dan beide versterkers aan, alle apparatuur & microfoon toch? :?

Verwijderd

Gash schreef op 12 January 2003 @ 20:12:
Die Yamaha versterker ziet er goed uit, maar ze hoeven geen DD-geluid. Een 2e zwaardere 4-kanaals versterker lijkt me voor de hoofdruimte wel goed en dan gebruiken ze de oude versterker maar voor het zwembad. Op het mengpaneel sluit je dan beide versterkers aan, alle apparatuur & microfoon toch? :?
Ja klopt, en idd die Yamaha is denk ik niet echt geschikt voor jouw gebruik.

Ik heb nog wat zitten denken over die boxen, en aangezien je kleine boxen in de hoeken wil en toch hard geluid, is een sub voor het laag en dan 4 kleine satalieten voor het mid/hoog wel ideaal.

Welke? Dat weet ik niet, ben niet erg thuis in PA, maar op Got lopen zat draadjes over PA, daar kun je wel wat in vinden neem ik aan. ;)

• shure-fan
als geld geen rol speelt:

x-act van soundprojects (kleine boxen met tophat met groot vermogen)
voor een mengpaneel : moet je even bij dateq kijken volgens mij is de Lynx dan wel wat voor je aangezien je daarmee 2 zones apart kan regelen.
microfoon: draadloos zoizo dan kun je kiezen voor een shure uit de UT-series of een sennheiser uit de Evolution Wireless serie

• Gash
Geld speelt geen grote rol, wat zijn de prijzen ongeveer voor de X-act speakers ? :?

Welk vermogen kunnen ze aan? Heb je misschien ook nog een aanrader als prettig geprijsde eindversterker voor de X-act speakers?

Verwijderd

Geld speelt geen rol? Hmz, dan wordt het wel wat makkelijker natuurlijk. Ik zou zelf even kijken naar bijvoorbeeld HK audio Lucas XT. Voor 1179 euro te koop bij Feedback, ingebouwde versterking. Dat zijn zeer compacte speakers die echt goed hard kunnen zonder vervorming. Als mengpaneel misschien een Soundcraft M-4? Heeft direct-out per kanaal en is dus vrij makkelijk door te lussen naar de andere ruimte kost 449 eurotjes. Gewoon goede kabel trekken naar de andere ruimte en dat komt dan wel goed.

Als microfoons bijvoorbeeld twee maal een Sennheiser E 845 a 119 euro en je kan echt veel kanten op.

• shure-fan
prijzen weet ik zo niet moet je even kijken op www.soundprojects.com staat wel een tel.nr. vermogen: dikke 325 watt eind versterker is niet nodig, ze hebben ingebouwde versterker

• Gash
Dit lijkt me wel een aardig speaker overigens:

De ARX Ambience 1, compact & betaalbaar. Bij sale.nl voor €135,-
Afbeeldingslocatie: http://www.sale.nl/Shop/Thumb/20102001b.jpg

Heeft iemand daar ooit van gehoord?

Wat is overigens een goede draadloze microfoon? :?

• shure-fan
Gash schreef op 12 January 2003 @ 22:04:
shure en sennheiser zijn de marktleiders

www.shure.com
www.sennheiser.com

• Gash
Dus ik heb nu:

Dateq Onyx mengpaneel (880 euro) (2 geluidsbronnen afzonderlijk per ruimte regelen)
4 x ARX Ambience 1 speakers (135 euro p.s.)

Nu dus nog een versterkertje van 4x100watt en een draadloze microfoon.....
Zou 100 watt overigens wel genoeg zijn om flinke herie te maken in een ruimte van 7x7m? :?

Deze microfoon lijkt me wel ok. Hoop geld overigens, 479 euro

De Senheiser EW-135:
Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pix/sennheiser-ew135.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Gash op 12-01-2003 22:16 ]

• Gash
Of zou dit ook in orde zijn. de AKG WMS 40HT voor 269 euro:

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pix/akg-uhf-systeem.jpg

Verwijderd

Gash schreef op 12 January 2003 @ 22:13:
Dus ik heb nu:

Dateq Onyx mengpaneel (880 euro) (2 geluidsbronnen afzonderlijk per ruimte regelen)
4 x ARX Ambience 1 speakers (135 euro p.s.)

Nu dus nog een versterkertje van 4x100watt en een draadloze microfoon.....
Zou 100 watt overigens wel genoeg zijn om flinke herie te maken in een ruimte van 7x7m? :?
Ik vindt het wel een beetje beangstigend dat je zo met vermogen in je hoofd zit terwijl je een PA setje aan het uitzoeken bent. Nooit gehoord van de hoge gevoeligheid van de doorsnee PA speaker? je zit zo aan db waarden waar je echt u tegen zegt bij een zeer laag wattage.

Ik raad je echt aan dit door te lezen voordat je verder naar speakers gaat zoeken.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:32

Sick Nick

Drop the top!

plus, een kamertje van 7 * 7 heb je echt geen 4 * 100 watt voor nodig om dat met een beetje volume gevuld te krijgen.

• Gash
Het is toch niet beangstigend? :? Ik vraag om advies! :)

Verwijderd

Die akg is wel aardig, maar heeft zo te zien geen dubbele antenne voor true diversity en is dus gevoeliger voor storing.
Sennheisser is wel beter en duurder.
Kijk vooral ook naar de hoeveelheid draadloze mics die je wilt gebruiken ivm de verschillende frequenties van de zenders.

• Gash
je hebt gelijk. voorlopig denk 1tje, maar de mogelijkheid tot meerdere moet er wel zijn. Zou het mogelijk zijn om een set op proef mee te krijgen? Kijken of het geluid ok is? Dus versterker & speaker? :?

Verwijderd

Gash schreef op 12 januari 2003 @ 22:49:
je hebt gelijk. voorlopig denk 1tje, maar de mogelijkheid tot meerdere moet er wel zijn. Zou het mogelijk zijn om een set op proef mee te krijgen? Kijken of het geluid ok is? Dus versterker & speaker? :?
Bij de betere hifi zaken kan dat meestal wel. Wordt nog vaak gatis bezorgd ook. :)

• shure-fan
die akg mic is troep, Ik heb die weleens gedemonstreerd in een discotheek voor de eigenaar maar het is 2 x niks (addertje: die kleine antenne is voor de show, op de printplaat van de ontvanger is een lus ge-etst wat de echte antenne is) die sennheiser is een goede keus verder maar kies dan voor de EW 335 heb je 8 kanalen tot je beschikking. Wil wel eens makkelijk zijn voor als er nog eens iemand komt die ook een draadloos setje meeneemt, heb je namelijk minder interfentie=storing. Trouwens ja, hoeveel mics (draadloos) wil je gebruiken?? en als er iemand komt om te zingen gebruikt diegene ook monitoren?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:46
Wat mics betreft: Moeten die draadloos zijn?? Je kan ook een combo maken: 1 draadloos, en de rest met snoer. Een goeie Shure (SM58 bv) is perfect voor zang.

Kwa amp kun je ook kijken naar een all-in apparaat. De ruimte is niet groot, en met 50 watt blaas je echt wel iedereen weg.. Rendement speakers is belangrijker dan vermogen..

10 Watt op een speaker van 99 db gaat minstens zo hard als 60 watt op een 89db speaker... (elke 3db verdubbelt het geluid uit mn hoofd)

Een Spirit Powerstation 600 is voor jouw echt een mooie oplossing. Je hebt dan (dacht ik) 6 mics, en 2 stereo line-ingangen. Tevens zit er een amp bij in, (2x300 W geloof ik). Ook een Lexicon module, kun je de mics ook echo enz geven indien nodig.
http://www.soundcraft.com/products/spirit_powerstation.html
Dat ding kost rond de 1300 EUR... en voor zover ik er mee gewerkt heb is het een heel leuk ding.

Uiteraard kun je hier ook een extra amp op aansluiten voor je zwembad-zooi, alleen moet je even kijken hoe je dat met het volume doet.. je zal die zwembad-amp aan moeten sluiten voor je master-schuif, anders gaat het hard/zacht via het mengpaneel... terwijl dat in principe continue volume moet blijven. Maar goed, dat geld bij elk mengpaneel.

Verder natuurlijk wat speakers, een paar topboxjes in de hoeken, en een goeie sub vooraan doet al een hoop. Wel goeie nemen, met een goed rendement. Je zit dan toch beetje aan PA spul, maar niet meteen het zware werk.

[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 13-01-2003 01:40 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:46
Gash schreef op 12 januari 2003 @ 22:04:
Dit lijkt me wel een aardig speaker overigens:

De ARX Ambience 1, compact & betaalbaar. Bij sale.nl voor €135,-
[afbeelding]

Heeft iemand daar ooit van gehoord?

Die speakers lijken mij behoorlijk brak...
Sensitivity @ 1 Watt, 1 Metre 86dB
Snap ik ook meteen waarom je 4x100W in die kleine ruimte wil pompen ;)
Frequency Response 60Hz-20KHz +-5 dB
Bas?? Welke bas
Recommended amp power 70 Watts Program
70 Watt @ zo'n rendement is gewoon een walkman met grote oordoppen imho........

nofi hoor ;)

Als "muziekspeaker" leuk, maar niet voor live-toepassingen, de eerste de beste piek en dat ding zit om z'n nek...

Ik denk dat je beter kunt kijken naar de JBL EON serie als speakers.
JBL EON 1500:
98 dB sensitivity (1 watt @ 1 meter)
8 ohms impedance
225 watts continuous pink noise power handling, 900 watts peak.
Rendement is een stuk beter... Freq.bereik is nog niet zo denderen (vanaf 55 hz) maar indien nodig kun je dat altijd nog aanvullen door een baskast.

Ik heb deze spekaers incl Powerstation + en 3 mics gezien (Samson R21, zegt mij nix) voor nog geen 1700 EUR... dus kwa prijs (imho) best netjes.

Edit: speakers moeten zo klein mogelijk zijn.... ow :)
dan kom je eigenlijk wel op een setje uit met een baskast, die je voorin neergooit, icm een 2 of 4-tal "sats"

[ Voor 45% gewijzigd door DJSmiley op 13-01-2003 01:53 ]

• shure-fan
als 2de keus zou ik, in dit geval, ook kiezen voor jbl+baskastje

ik zou dit doen 2x x-act voor front links en rechts
1x mengtafel
1x draadloze sennheiser EW335 wat de topicstarter dus zei
zijn meerdere microfoons gewenst?? zoja, wat voor gedraad of draadloos

waar wordt de ruimte voor gebruikt (hoofdzakelijk)
heeft de zanger/zangeres ook bepaalde wensen (monitor of microfoons, dergelijke)
hoeveel ruimte mag de apparatuur innemen (i.v.m. baskast)

Verwijderd

Kijk eens op www.tannoy.com Die hebben zowel professioneel als consumenten spul. Aangezien het hard moet kunnen zou ik kijken naar de dualconcentric loudspeakers. Die hebben een hard kunststof speaker. Hiermee kan je behoorlijk hard gaan. ga dan eens in een winkel testen en win daar ook wat informatie in. suc6

• Gash
Bedankt voor alle tips. Gezien de situatie: 4 topboxjes & 1 sub, hebben jullie dan ook nog een aanrader als prettig geprijsde versterker?

Verwijderd

DJSmiley schreef op 13 januari 2003 @ 01:34:
(elke 3db verdubbelt het geluid uit mn hoofd)
Huh? Dus elke 3 euro die je krijgt verdubbelt je totaalbedrag?
Als je naar muziek luistert met 100dB en je doet er 3 bij (103dB) is het dubbel zo hard?

Ik zal het wel even goed uitleggen hoe dat werkt;

De meeste PA systemen hebben een gevoeligheid van ongeveer 99 dB. Dit betekent dat de luidspreker (8 Ohm) wanneer er 1 watt vermogen toegevoerd wordt een geluidsdruk zal produceren van 99 dB. Elke verdubbeling van dit vermogen levert een toename in het geluidsniveau op van 3 dB. Dus 102 dB bij 2W, 105dB bij 4W, 108dB bij 8W, 111dB bij 16W, 114dB bij 32W, 117dB bij 64W, 120dB bij 128W, 123dB bij 256W enz. enz.

Deze berekening gaat in de praktijk echter maar ten dele op. Dit wordt veroorzaakt door o.a. compressie van de luidspreker en door opwarming van de spreekspoel. Hierdoor neemt de weerstand van de speaker toe en dus het toegevoerde vermogen af. Een goede richtwaarde is 2,8 dB per verdubbeling. Als een 400W box met een gevoeligheid van 95 dB vergeleken wordt met een 200W box met een gevoeligheid van 99 dB dan zal de laatste harder spelen bij maximaal vermogen. Let dus bij het aanschaffen van luidsprekers niet alleen op de belastbaarheid maar ook op de gevoeligheid.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 10:08 ]

Verwijderd

snip snap? :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43

Jag

Kan je eens het budget voor het geheel noemen?

Ik zou het volgende doen: ik zou twee kleine actieve full range kastjes kopen. Actief omdat je dan niet zit met dat je een plek voor de versterker moet vinden en omdat er al meteen de juiste versterker en meestal ook goede beveiliging in zit. Je zou er dan later nog twee subs bij kunnen zetten als je de set ook voor films wilt gebruiken of andere dingen met sublaag erin.
Vier speakers is een beetje een kansloze aangelegenheid, dat werkt helemaal niet lekker. Zorg gewoon dat de twee speakers goed boven het publiek hangen en dat ze voor het podium hangen (vanwege de feedback).
Je kan dan een simpele mixer kopen, een Soundcraft K1 ofzo. En dan hang je de versterker die vrij komt aan twee group outputs en dan kan je ook het volume regelen van die speakers die ergens anders hingen. Heel simpel eigenlijk :).

Qua mics is het niet zo lastig. Ik zou niet voor draadloos gaan, lijkt me echt onnodig duur in dit geval en bovendien bijzonder niet nodig. Een SM58 of Beta57A van Shure zijn echt hele makkelijke microfoons in gebruik. Ze gaan niet stuk (er wordt over de Sm58 vaak gezegd dat je er een spijker mee de muur in kan meppen als het moet), zijn heel erg directioneel waardoor je helemaal niet snel last krijgt van feedback en bovendien klinken ze ook gewoon ok.
Eventueel kan je er een compressor bij doen, voor het gebruikersgemak maar vaak ook omdat het beter klinkt.

Het belangrijkste is nog wel waar je naartoe stapt om het te kopen. Ik raad je aan om niet naar Feedback te gaan, dan weet je zeker dan je met meuk thuis komt. Als je al aangeeft dat je budget niet heel erg krap is, dan is dat geen goed idee. Je kan beter naar een serieuze zaak gaan. Een voorbeeld van een serieuze dealer is bijvoorbeeld:

Vanderlinden
Achterdk 8
5328JL Rossum GLD

Tel : 0418 513504
Fax : 0418 518079

Verwijderd

*edit* 2e pagina gemist.

ignore pls.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 16:00 ]

Verwijderd

of www.new-line.nl

ook erg goede zaak. de eigenaar heeft echt verstand van zaken en helpt je graag als je
een probleem hebt. hij weet ook echt bijna alles.
en erg goede service. zelfs als iets niet kapot is maar je bent gewoon niet tevreden over
iets krijg je gewoon je geld terug. (moet je wel de apparatuur terugsturen uiteraard) ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43

Jag

Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 03:15:
of www.new-line.nl

ook erg goede zaak. de eigenaar heeft echt verstand van zaken en helpt je graag als je
een probleem hebt. hij weet ook echt bijna alles.
en erg goede service. zelfs als iets niet kapot is maar je bent gewoon niet tevreden over
iets krijg je gewoon je geld terug. (moet je wel de apparatuur terugsturen uiteraard) ;)

New line is wel goed voor drive in's and DJ's, maar die verkopen niet de "echte" merken.
Pagina: 1