Toon posts:

uploaden met adsl 1024/512 lijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik max 30k upload instel , dan heb ik bij online games een ping van ongeveer 60 ms hoger dan wanneer ik niet upload.
Terwijl ik iig nog 22 k over heb.. want ik kan max 52 k uppen.
Is het normaal dat de ping dan zoveel hoger wordt ?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Hmm niet echt. Heb je het ook echt gemeten, wat je upload is als je dat in stelt? Want als je kazaa op 8k/s zet dan gaat het regelmatig rond de 16k/s.. dus tussen de 8 en de 16. Misschien komt het dus over je 52k/s heen.

Hebbie die Demon 1024/512? Hoe bevalt het (ping e.d.?)? En waarom maar 52k/s up ipv 64k/s upload? :(

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Topicstarter
nigelator schreef op 12 January 2003 @ 17:54:
Hmm niet echt. Heb je het ook echt gemeten, wat je upload is als je dat in stelt? Want als je kazaa op 8k/s zet dan gaat het regelmatig rond de 16k/s.. dus tussen de 8 en de 16. Misschien komt het dus over je 52k/s heen.

Hebbie die Demon 1024/512? Hoe bevalt het (ping e.d.?)? En waarom maar 52k/s up ipv 64k/s upload? :(
Ik zie bij mn DU meter dat de upload ook rond de 30 blijft.. dus dat zal wel ok zijn.
Nee heb geen demon, maar Tweakdsl, en mn ping is constant 18 ms.. naar tweakers.net.. dag en nacht.
Download snelheid is ook dag en nacht hetzelfde.

Verwijderd

Snelheden zijn theoretisch en zul je in de praktijk nooit halen, door overhead b.v.

Trek 10% af van de theoretische snelheid en je weet wat je ongeveer zult halen qua down/up :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 18:05:
Snelheden zijn theoretisch en zul je in de praktijk nooit halen, door overhead b.v.

Trek 10% af van de theoretische snelheid en je weet wat je ongeveer zult halen qua down/up :)
het gaat om mn ping niet om de snelheid

Verwijderd

O sorry, was een reactie op Striker :)

Verwijderd

nigelator schreef op 12 januari 2003 @ 17:54:
Gevalletje kB/sec , k/s :)
Hij bedoelt 52 kBytes/sec. Dat komt precies overeen met 512 kbit/s

Verwijderd

Nope, delen door 8 en je krijgt 64, geen 52. Is dus die 10% waar ik het over had :)

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 18:10:
[...]

Gevalletje kB/sec , k/s :)
Erm, nee.. want 512kbit/8 = 64Kbytes.

Vinnik groot nadeel ADSL, je krijgt maar 90% van je maxspeed. MEt kabel krijg je gewoon 100%.
Dus met kabel is 768kbit/8 = 96Kbyte/s en ADSL 1024/8= 128kbyte/s - 10% = 115K/s. Op zich niet slecht natuurlijk, maar dat viel mij tegen.
Dit heen en weer effect komt denk ik door de ADSL/VPN structuur. Heb het al vaker gelezen, hopelijk komen zo de mensen met de oplossingen :|

Damn edit niet zo snel ja :P maar we hebben gelukkig beiden gelijk :P althans, na je edit :) .. echt jammer van die 10%.
Beetje teleurstellend, met quicknet is tweakers 10ms ping verwijderd :)

Magoed, krijg toch Demon ADSL.. hopelijk is dat wat :P

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-01-2003 18:15 ]

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 17:51:
Als ik max 30k upload instel , dan heb ik bij online games een ping van ongeveer 60 ms hoger dan wanneer ik niet upload.
Terwijl ik iig nog 22 k over heb.. want ik kan max 52 k uppen.
Is het normaal dat de ping dan zoveel hoger wordt ?
Je, dat is normaal. Het gebruikt van de verbinding door andere programma's zal je lijn altijd iets vertragen....

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

nigelator schreef op 12 January 2003 @ 18:13:
[...]

Erm, nee.. want 512kbit/8 = 64Kbytes.

Vinnik groot nadeel ADSL, je krijgt maar 90% van je maxspeed. MEt kabel krijg je gewoon 100%.
Dus met kabel is 768kbit/8 = 96Kbyte/s en ADSL 1024/8= 128kbyte/s - 10% = 115K/s. Op zich niet slecht natuurlijk, maar dat viel mij tegen.
Dit heen en weer effect komt denk ik door de ADSL/VPN structuur. Heb het al vaker gelezen, hopelijk komen zo de mensen met de oplossingen :|

Damn edit niet zo snel ja :P maar we hebben gelukkig beiden gelijk :P althans, na je edit :) .. echt jammer van die 10%.
Beetje teleurstellend, met quicknet is tweakers 10ms ping verwijderd :)

Magoed, krijg toch Demon ADSL.. hopelijk is dat wat :P
Het is meer zo dat het een verkooptruuk is van de ADSL-providers. Kabel heeft natuurlijk ook overhead, maar daar wordt gewoon niet over gesproken. Die vermelden gewoon wat je max. kan halen met de overhead er al af gehaald. :)

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Heineken schreef op 12 januari 2003 @ 18:17:
[...]

Het is meer zo dat het een verkooptruuk is van de ADSL-providers. Kabel heeft natuurlijk ook overhead, maar daar wordt gewoon niet over gesproken. Die vermelden gewoon wat je max. kan halen met de overhead er al af gehaald. :)
Jawel, maar kabel is gewoon ethernet, dus heb je max 1% overhead ofzo. ADSL gaat over VPN achtige bedenksels wat sowieso veel meer overhead met zich mee brengt.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54
Wat een logische verklaring zou zijn dat je ping omhoog gaat is het volgende.

Je kunt 52Kbyte/sec uploaden, dat is dus 26Kbyte/Halve sec, etc etc. Dus je zou er 576,9 ms over doen om die 30Kb te uploaden. Dus zou je al een ping hebben van *minimaal* 576,9 ms in je games.

Nou is het zo dat alle data doorelkaar verstuurd wordt (dus de udp/tcp pakketjes van je spelletje, en de tcp pakketjes van kazaa/ftp- http server). Dus zal je ping iets omhoog gaan. (Hopelijk is het duidelijk wat ik probeer te zeggen, want het staat er nog al vaag :D).

[ Voor 10% gewijzigd door Access op 12-01-2003 18:51 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08
nigelator schreef op 12 januari 2003 @ 18:26:
[...]

Jawel, maar kabel is gewoon ethernet, dus heb je max 1% overhead ofzo. ADSL gaat over VPN achtige bedenksels wat sowieso veel meer overhead met zich mee brengt.

ATM zorgt voor de overhead. Blijkbaar wordt er met kabel dus niet gebruik gemaakt van een ATM netwerk tussen de POP (comcontroller) en de backbone. Of het wordt er toch al afgehaald idd.

Maarre, kabel != Ethernet hoor ;)

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Cutebritney schreef op 12 januari 2003 @ 18:56:

[...]

ATM zorgt voor de overhead. Blijkbaar wordt er met kabel dus niet gebruik gemaakt van een ATM netwerk tussen de POP (comcontroller) en de backbone. Of het wordt er toch al afgehaald idd.

Maarre, kabel != Ethernet hoor ;)
Hmm, uiteraard niet helemaal, maar deels vergelijkbaar qua infrastructuur. Daarom waren er in het begin zoveel problemen met het buurman-effect, iets wat ook typerend is voor ethernet netwerken. Mijn kabelmodem staat op 768kbps en als ik het meet houd ik 96Kb/s over :) dus geen verlies.. ook kun je met kabel ongestraft up en downloaden zonder pingverlies oid. Ook zoiets wat me doet denken aan ethernet (al is kabel niet echt full duplex gloof ik). Anderzijds is kabel dus ook heel gevoelig voor verstopping en proberen ze nu met 'peer to peer' verbindingen (client naar 'server') bij kabelnetwerk dat effect te minimaliseren. Als je dus een vraag van 100mbit hebt en je hebt er maar 50, krijgt ieder de helft. Vroeger kreeg dan de helft van de mensen die 100 en de andere helft nix :P

Maar, als mijn verhaal niet klopt, dan klopt dat, kabel/adsl ken ik alleen van de client-kant, dus dan kom je niet overal achter :| het valt me alleen op bij kabel (multikabel that is) dat het hele netwerk zich gedraagt als een rechtoe rechtaan ethernet netwerk (incl broadcasting, routing etc).

• Jelmer
  • Laatst online: 19:29
het probleem zit m er voornamelijk in dat je modem en je isp flinke buffers hebben.
Voor linux is dit *het* script: http://lartc.org/wondershaper/

Lees vooral de README in de download even (tevens interressant voor non-linux users)
Pagina: 1